14 Μαΐου 2024

Μίσος στο πεντάγραμμο - Του Άρη Χατζηστεφάνου


Άρης Χατζηστεφάνου | Η Εφημερίδα των Συντακτών 13/05/2024


Η μεγάλη συγκέντρωση που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα στο Μάλμο της Σουηδίας εναντίον της συμμετοχής του Ισραήλ στη Eurovision αλλά και η κυκλοφορία του τραγουδιού Hind’s Hall του Macklemore αποτέλεσαν δύο από τα τελευταία επεισόδια της πολιτιστικής μάχης που δίνεται παγκοσμίως υπέρ του παλαιστινιακού λαού. Πολύ λιγότερα γράφονται στα διεθνή ΜΜΕ για τα μουσικά μαζικά αντίποινα που πραγματοποιούν Ισραηλινοί τραγουδιστές, καλώντας ανοιχτά σε «αφανισμό» των κατοίκων της Γάζας ή ακόμη και στη δολοφονία όσων ασκούν κριτική στο Τελ Αβίβ.

Λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη των επιχειρήσεων του ισραηλινού στρατού στη Γάζα η κρατική τηλεόραση παρουσίασε ένα βιντεοκλίπ με τίτλο Friendship Song 2023. Μια ομάδα παιδιών ηλικίας 10-15 ετών τραγουδούσαν «Θα σας αφανίσουμε όλους στη Γάζα» με φόντο εικόνες κτιρίων που είχαν ισοπεδώσει οι ισραηλινοί βομβαρδισμοί. «Τα αεροπλάνα μας σας βομβαρδίζουν, καταστροφή, καταστροφή» συνέχιζαν χορωδιακά τα παιδιά και συμπλήρωναν ότι «την επόμενη χρονιά δεν θα υπάρχει τίποτα (στη Γάζα) και θα επιστρέψουμε στα σπίτια μας (sic). Σε έναν χρόνο θα σας έχουμε αφανίσει όλους».

Το τραγούδι, αν και προκάλεσε αντιδράσεις σε όλο τον αραβικό και ισλαμικό κόσμο, πέρασε σχετικά απαρατήρητο στο Ισραήλ, αφού οι δημιουργοί του το κατέβασαν γρήγορα από όλους τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντίθετα, λίγο αργότερα, ένα άλλο μουσικό κάλεσμα σε γενοκτονία έφτασε στην πρώτη θέση των μουσικών τσαρτ σημειώνοντας εκατομμύρια θεάσεις και ακροάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το «Harbu Darbu» των νεαρών καλλιτεχνών Ness και Stilla καλούσε τους στρατιώτες να γράφουν τα ονόματα των παππούδων τους στις βόμβες που έστελναν στα παιδιά της Γάζας, ενώ απηύθυνε κάλεσμα στον ισραηλινό στρατό να δολοφονήσει την τραγουδίστρια Ντούα Λίπα, το μοντέλο Μπέλα Χαντίντ και την πρώην σταρ ερωτικών ταινιών Μία Χαλίφα, για τη δημόσια στήριξη των Παλαιστινίων.

Σε εξίσου μιλιταριστικούς τόνους, το δημοφιλές δίδυμο των Ισραηλινών ράπερ Subliminal και Hatzel ντύνει τα βιντεοκλίπ του με εικόνες από βομβαρδισμούς κατοικημένων περιοχών στη Γάζα (συμπεριλαμβανομένου ενός λούνα παρκ), ενώ στους στίχους παρουσιάζει τους Παλαιστίνιους σαν «ομάδες αρουραίων που θα πεθάνουν στα υπόγεια» — σύγκριση που ίσως θυμίζει σε ορισμένους τη χιτλερική ρητορική εναντίον των Εβραίων.

Ο Subliminal περιγράφει τους Παλαιστίνιους σαν τη «σπορά του Αμαλήκ», μια φράση που επαναλαμβάνεται σε πάρα πολλά τραγούδια και αναφέρεται στη βιβλική εντολή που δίνει ο θεός στον Σαούλ να αφανίσει ολοκληρωτικά τους Αμαληκίτες. Να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στις κατηγορίες που κατέθεσε η νομική ομάδα της Νότιας Αφρικής, όταν οδήγησε το Ισραήλ στο Διεθνές Δικαστήριο, ήταν ότι ο Νετανιάχου έδωσε εμμέσως το μήνυμα στους Ισραηλινούς στρατιώτες να προχωρήσουν σε γενοκτονία όταν δήλωσε ότι «δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάτε τι μας έκαναν οι Αμαληκίτες». Έκτοτε το σύνθημα «αφανίστε τη σπορά του Αμαλήκ» ακούγεται συχνά από δυνάμεις του ισραηλινού στρατού πριν ξεκινήσουν τις επιθέσεις τους στη Γάζα.

Το ίδιο σκηνικό φρίκης επαναλαμβάνεται σε πολλές οργανωμένες ή αυτοσχέδιες συναυλίες που δίνονταν τους τελευταίους μήνες για τους Ισραηλινούς στρατιώτες. Σε μία από αυτές το ποπ ίνδαλμα Lior Narkis βγήκε στη σκηνή και υπό τις επευφημίες ενός αλαλάζοντος πλήθους φαντάρων άρχισε να κραυγάζει «Γάζα, είσαι μια σκύλα… Γάζα, είσαι η κόρη μιας πουτάνας, πόρνη και εσύ όπως και η μάνα σου».

Πολλές φορές οι ίδιοι οι στρατιώτες εν γνώσει των ανωτέρων τους ανεβάζουν στους προσωπικούς τους λογαριασμούς αυτοσχέδια κομμάτια που βιντεοσκοπούν στα κινητά τους. Σε ένα από αυτά μάλιστα στρατιώτες τραγουδούσαν «από το ποτάμι ως τη θάλασσα το Ισραήλ θα είναι ελεύθερο» — σύνθημα το οποίο όταν αναφέρεται στην Παλαιστίνη διώκεται ποινικά σε πολλές χώρες της Δύσης, ενώ για το Ισραήλ χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες από το κόμμα Λικούντ του Νετανιάχου.

Τα συγκεκριμένα κομμάτια εντάσσονται στη μακρά παράδοση επιθετικών, μιλιταριστικών τραγουδιών που συνοδεύουν το κράτος του Ισραήλ από τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του. Αρκετά μάλιστα επανεκδόθηκαν τους τελευταίους μήνες με νέες, σύγχρονες ενορχηστρώσεις. Παρ’ όλα αυτά, όπως εξηγούσε η δημοσιογράφος Σάλα Ομάρ στην ιστοσελίδα New Arab, σχεδόν ποτέ στη σύγχρονη ιστορία του Ισραήλ τα τραγούδια δεν καλούσαν τόσο ανοιχτά σε ολοκληρωτικό αφανισμό του παλαιστινιακού λαού. Αντίθετα, στον Πόλεμο των Έξι Ημερών του 1967 άκουγες ακόμη και αντιπολεμικά ισραηλινά τραγούδια, όπως το Sharm el-Sheikh, ενώ στον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, το 1973, κυκλοφόρησε το Lu Yehi, το οποίο βασιζόταν στο Let it be των Beatles και ευχόταν τον τερματισμό των συγκρούσεων.

Περισσότερο ίσως και από τις δημοσκοπήσεις που εξακολουθούν να δείχνουν μαζική στήριξη των Ισραηλινών στη γενοκτονία που πραγματοποιεί ο Νετανιάχου, το γεγονός ότι τα σημερινά τραγούδια μίσους γίνονται viral και καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στις ισραηλινές πλατφόρμες διαμοιρασμού μαρτυρά πολλά για το πρόσωπο της ισραηλινής κοινωνίας.

***

- ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης:

Persona non grata θεωρείται από πολλούς Ουκρανούς η υποψήφια του Ισραήλ στη φετεινή Eurovision, Εντεν Γκολάν, καθώς στο παρελθόν είχε πραγματοποιήσει συναυλίες στη Κριμαία για να στηρίξει τη ρωσική προσάρτηση......

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου