25 Ιουνίου 2026

Ράπισμα του δημάρχου της Νέας Υόρκης, Ζ. Μαμντάνι, στο ισραηλινό Λόμπι AIPAC και το κατεστημένο των Δημοκρατικών

Ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Μαμντάνι

Ράπισμα Μαμντάνι στο AIPAC και το κατεστημένο των Δημοκρατικών

Επίδειξη πολιτικής πυγμής του δημάρχου της Νέας Υόρκης απέναντι στο ισραηλινό λόμπι αλλά και την ηγεσία του κόμματός του, αποτέλεσαν οι προκριματικές εκλογές του Δημοκρατικού κόμματος στη Νέα Υόρκη καθώς και οι τρείς υποψήφιοι που στήριξε ο Ζοχράν Μαμντάνι. κέρδισαν τη μάχη.

Ο φιλοπαλαιστίνιος Μπραντ Λάντερ, κέρδισε στην 10η εκλογική περιφέρεια της Νέας Υόρκης τον βουλευτή Νταν Γκόλντμαν ο οποίος είχε τη στήριξη οργανώσεων του ισραηλινού λόμπι.

O Λάντερ, ο οποίος αρχικά ήταν αντίπαλος στις δημαρχιακές εκλογές, συνεργάστηκε με τον Μαμντάνι εναντίον του Άντριου Κουόμο, προτού εξασφαλίσει την υποστήριξη του νέου δημάρχου στην 10η εκλογική περιφέρεια της Νέας Υόρκης. Όπως δήλωσε: «Θα είμαι ένα από τα εβραϊκά μέλη του Κογκρέσου που θα είναι πιο πρόθυμα να υπερασπιστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα των Παλαιστινίων».

Δύο ακόμη δημοκρατικοί σοσιαλιστές που υποστηρίζονται από τον Μαμντάνι, επικράτησαν στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα στην ηγεσία του κόμματος. Πρόκειται για την Κλερ Βαλντέζ που επικράτησε, αφήνοντας πίσω τον πρόεδρο στο δημοτικό συμβούλιο του Μπρούκλιν, Αντόνιο Ρεϊνόσο, και την Νταριαλίζα Αβιλα Σεβαλιέ, που συμμετείχε σε φιλοπαλαιστινιακές διαδηλώσεις στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Πριν από τις εκλογές ο Μαμντάνι πραγματοποίησε ευθεία επίθεση εναντίον του ισραηλινού Λόμπι AIPAC που δαπανά δεκάδες εκατομμύρια δολάρια για να στηρίζει υποψηφίους που τάσσονται υπέρ της γενοκτονίας των Παλαιστινίων και να επιτίθεται σε πολιτικούς που ασκούν κριτική στο Ισραήλ. O δήμαρχος της Νέας Υόρκης συνέκρινε το AIPAC με τέρατα που προκαλούν φόβο στους πολίτες και σημείωσε ότι το μόνο που φοβάται το ισραηλινό λόμπι είναι η λειτουργία της δημοκρατίας και το τέλος της γενοκτονίας.

Οι προκριματικές εκλογές αναμένεται να ενισχύσουν την παρουσία της αριστερής πτέρυγας των Δημοκρατικών στον Κογκρέσο και αναδεικνύουν τον Μαμντάνι σε ρυθμιστικό παράγοντα για τις ισορροπίες στο κόμμα ενόψει και τον ενδιάμεσων εκλογών του Νοεμβρίου.

Όπως είχαμε εξηγήσει οι επιθέσεις εναντίον του ισραηλινού λόμπι στις ΗΠΑ αυξάνονται το τελευταίο διάστημα από όλο το πολιτικό φάσμα με φόντο και την ήττα ΗΠΑ-Ισραήλ στον πόλεμο με το Ιράν ενώ για πρώτη φορά δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η πλειονότητα των Αμερικανών πολιτών στηρίζει πλέον τους Παλαιστίνιους απέναντι στους Ισραηλινούς. 

ΠΗΓΗ 

Θεσμική κατοχύρωση στη χειραγώγηση δημοσιογράφων από την κυβέρνηση, σε μια χώρα που κατέχει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης στις ειδήσεις

Θεσμική κατοχύρωση στη χειραγώγηση δημοσιογράφων

Ματίνα Παπαχριστούδη

Με την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου για την ασφάλεια των δημοσιογράφων αύριο Τετάρτη, το μέγαρο Μαξίμου ολοκληρώνει το στόχο του για την πλήρη υποταγή και χειραγώγηση των μίντια και των δημοσιογράφων. Η “ασφάλεια” είναι ένα από τα προαπαιτούμενα του Συμβουλίου της Ευρώπης για να δώσει πόντους στην κυβέρνηση Μητσοτάκη στην τήρηση της Ελευθερίας του Τύπου. 

Βέβαια ουδόλως ενδιαφέρει το Συμβούλιο στις Βρυξέλλες και την Κομισιόν ότι το Μαξίμου έθεσε υπό την εποπτεία του, ως “υπηρεσία” της κυβέρνησης τον έλεγχο ιδιοκτησίας -διαφάνειας των ΜΜΕ και δεν το έδωσε σε ανεξάρτητη αρχή όπως σαφώς ορίζει ο Κανονισμός για την Ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης (Media act). Ούτε ενοχλούνται ότι δεν προβλέπεται η “αξιολόγηση της συγκέντρωσης στην αγορά των ΜΜΕ”.

Με τη βούλα των ευρωπαϊκών οργάνων λοιπόν, η κυβέρνηση μετά τη διανομή των πάνω από 200 εκατ. ευρώ στα ΜΜΕ, την ικανοποίηση των ιδιοκτητών καναλιών πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας και τη διαπραγμάτευση για τις ραδιοφωνικές άδειες, προχωρά στο κλείσιμο των εκκρεμοτήτων στην υποταγή-χειραγώγηση των δημοσιογράφων. 

Αυτό προωθείται με τρία σχέδια.

Το πρώτο είναι η υπογραφή Κ.Υ.Α για αμοιβές- εργασιακές 
σχέσεις στα κρατικά Μέσα, ΕΡΤ, ΑΠΕ, Γραφεία Τύπου, ΟΤΑ. 
Δεν πρόκειται για Συλλογική σύμβαση που θα 
κατοχυρώνεται μεταξύ άλλων και την προστασία της 
συντακτικής ελευθερίας και θα εξασφάλιζε σταθερούς 
αξιοπρεπείς μισθούς. Πρόκειται για αύξηση και επέκταση 
του απαράδεκτου καθεστώτος των λεγόμενων “τροφείων”, 
με τα οποία γίνεται συνήθεια η επιδοματική πολιτική και 
μετατρέπονται οι εργαζόμενοι σε πένητες και ζητιάνους 
κουπονιών. Το δεύτερο είναι το Εθνικό Σχέδιο ασφάλειας 
και το τρίτο η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής αντι-Slapp 
νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο.

Η ΕΣΗΕΑ έστειλε στο Μαξίμου τις δικές της θέσεις για την ασφάλεια, προτάσεις που περιλαμβάνονται και στα προαπαιτούμενα διεθνών δημοσιογραφικών ενώσεων. Θα βρίσκεται φυσικά παρούσα σύσσωμη η συνδικαλιστική ηγεσία του κλάδου, από όλες τις ενώσεις. Μετέχουν στην περίφημη Task Force που εποπτεύεται, επίσης, από το Μαξίμου, προσφέροντας άλλοθι στην κυβέρνηση ότι δήθεν τηρεί τις νόρμες περί ασφάλειας δημοσιογράφων. Να θυμίσουμε μόνο ότι πρόσφατα διευρύνθηκε η εν λόγω Επιτροπή με μέλη της Επιτροπής Κυβερνοασφάλειας και του υπουργείου Εξωτερικών…

Το πραγματικό ωστόσο διακύβευμα είναι όλα αυτά που συμβαίνουν στα παρασκήνια. Πίσω από τις κάμερες και τα μικρόφωνα, η κυβέρνηση “οπλίζει” το κράτος με θεσμικά εργαλεία, όπως η διεύρυνση της έννοιας “εθνική ασφάλεια” και οι συμφωνίες με τις πλατφόρμες, για την επιβολή ολοκληρωτικής λογοκρισίας και φίμωσης. Διατάξεις και νόμους που δεν πρόκειται να καταργήσει καμία επόμενη κυβέρνηση.

Για τους εργάτες που κρατάνε τις πόλεις ζωντανές - Του Αντώνη Μαυρόπουλου*

Για τους εργάτες που κρατάνε τις πόλεις ζωντανές
Ο Αντώνης Μαυρόπουλος

Για τους εργάτες που κρατάνε τις πόλεις ζωντανές

 
 Αντώνης Μαυρόπουλος
 
Τιμώντας τη μνήμη του Θεόδωρου Καρακκότα είμαστε αναγκασμένοι να ξανασκεφτούμε τι είναι πραγματικά απαραίτητο για τις κοινωνίες μας.

Το πιθανότερο είναι ότι οι περισσότεροι αναγνώστες δε θα γνωρίζουν ποιος είναι ο Θεόδωρος Καρακκότας. Ίσως όμως γνωρίζουν κάποιους από τους συναδέλφους του, αυτούς που κρατάνε καθημερινά, με τη σκληρή δουλειά τους, τις πόλεις μας όρθιες και λειτουργικές και τις γειτονιές μας καθαρές. Ο Καρακκότας ήταν ένας από αυτούς που ξημεροβραδιάζουν πάνω στα απορριμματοφόρα μαζεύοντας κάδους και σκουπίδια από το δρόμο, προστατεύοντας τη δημόσια υγεία και την ποιότητα ζωής στις ανθρώπινες πόλεις, την ώρα που οι κάτοικοι της κοιμούνται. Είναι ένας από τους σχεδόν 25-30.000 αόρατους και κακοπληρωμένους εργάτες καθαριότητας, αυτούς τους μικρούς ήρωες της καθημερινότητας μιας κοινωνίας που αγνοεί ποιοι, πως και με τι συνθήκες μαζεύουν τα βουνά απορριμμάτων που καθημερινά παράγονται.

Ο Θεόδωρος Καρακκότας έγινε γνωστός στις 22 Απριλίου του 2026, όταν ένας άλλος αόρατος, ένας 46χρονος άστεγος είχε βρει καταφύγιο μέσα σε έναν κάδο σκουπιδιών στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, γιατί ήθελε να ζεσταθεί. Όταν το απορριμματοφόρο σήκωσε τον κάδο και τον άδειασε στη χοάνη, ο άστεγος άντρας βρέθηκε κυριολεκτικά ένα βήμα πριν την πολτοποίηση του από την πρέσα του απορριμματοφόρου. Δύο εργαζόμενοι στην αποκομιδή απορριμμάτων, ο Θεόδωρος Καρακκότας και ο Αναστάσιος Μασκουλίδης, τον αντιλήφθηκαν την τελευταία στιγμή. Σταμάτησαν το μηχάνημα, τον τράβηξαν έξω και του έσωσαν τη ζωή.

Έναν ακριβώς μήνα αργότερα, στις 22 Μαΐου του 2026, ο Θεόδωρος Καρακκότας υπέστη βαρύτατο καρδιακό επεισόδιο την ώρα που φόρτωνε κάδους απορριμμάτων στο απορριμματοφόρο. Μετά από δεκαπέντε μέρες παραμονής στη ΜΕΘ του νοσοκομείου «Παπανικολάου», στις 7 Ιουνίου του 2026, η καρδιά του δεν άντεξε και σταμάτησε.

Όταν οι δύο εργάτες καθαριότητας έσωσαν τον άστεγο από βέβαιο θάνατο, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης τους υποδέχθηκε στο δημαρχείο και αρκετοί επώνυμοι στριμώχτηκαν για χειραψίες και φωτογραφίες μαζί τους. Κανένα, όμως, φλας δε φώτισε την είδηση του θανάτου του Καρακκότα, με φωτεινή εξαίρεση ένα άρθρο του Απόστολου Λυκεσά στην Εφημερίδα των Συντακτών. Και από το άρθρο αυτό μάθαμε ότι ο Καρακκότας ήταν συμβασιούχος του προγράμματος ΔΥΠΑ «55-67 1+1», ένα πρόγραμμα που προσλαμβάνει ανθρώπους μιας ηλικίας που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα σκέφτονταν τη σύνταξη, για να κάνουν χειρωνακτική εργασία σε νυχτερινές βάρδιες αποκομιδής. Ο άνθρωπος βρισκόταν στις τελευταίες μέρες της σύμβασής του και αν ήθελε να προσληφθεί ξανά, θα έπρεπε να κάνει προσφυγή στα δικαστήρια.

Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα που έχουν συγκεκριμένα τεθεί από συνδικαλιστές του χώρου. Πώς είναι δυνατόν να προσλαμβάνονται εργαζόμενοι σε τέτοια ηλικία για να δουλέψουν σε επίπονες εργασίες και δύσκολες βάρδιες, χωρίς να τους γίνονται οι απαραίτητες προληπτικές ιατρικές εξετάσεις που προβλέπονται ακόμα και από τη νομοθεσία; Και μήπως αυτή η συστηματική αμέλεια προληπτικών εξετάσεων των εργαζόμενων σε τέτοια βαριά και ανθυγιεινή δουλειά υποδηλώνει βαρύτατες ευθύνες των εμπλεκόμενων διοικήσεων σε κάθε Δήμο;

Η αξία των απαξιωμένων

Στα ερωτήματα αυτά κανένας αρμόδιος δε βρήκε το φιλότιμο να απαντήσει. Ίσως γιατί στην ελληνική κοινωνία το πρόβλημα των απορριμμάτων κρύβεται με πολλούς τρόπους κάτω από το χαλί και το ίδιο ακριβώς γίνεται και με αυτούς τους εργαζόμενους. Πολλοί ντρέπονται να πουν ότι δουλεύουν σε απορριμματοφόρα. Στα κοινωνικά στερεότυπα το να γίνεις «σκουπιδιάρης» είναι κατάντια. Όλα δείχνουν μία υποτίμηση και μία απαξίωση των εργαζόμενων στην καθαριότητα. Το ίδιο φαίνεται και από τους μισθούς τους.

Ένας εργάτης αποκομιδής σε δήμο, μόνιμος, ΥΕ, με το ανθυγιεινό επίδομα, βγάζει περίπου 1.000 με 1.200 ευρώ καθαρά τον μήνα. Ένας συμβασιούχος της ΔΥΠΑ όπως ο Καρακκότας πληρωνόταν με τον κατώτατο μισθό: 880 ευρώ μικτά, γύρω στα 750 ευρώ καθαρά. Ένας οδηγός απορριμματοφόρου με δεκαετίες υπηρεσίας φτάνει τα 1.300 - 1.500 ευρώ καθαρά. Στον ιδιωτικό τομέα (εργολαβικές εταιρείες καθαρισμού νοσοκομείων και κτιρίων) οι εργαζόμενοι παίρνουν σχεδόν χωρίς εξαίρεση τον κατώτατο μισθό, χωρίς το ανθυγιεινό επίδομα του Δημοσίου, με συχνές καταγγελίες παραβίασης αργιών και υπερωριών. Η απαξίωση αντανακλάται

Ωστόσο, σε αντίθεση με ένα κλασσικό στερεότυπο, ο μισθός των εργαζόμενων στην καθαριότητα είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την κοινωνική αξία που μας προσφέρουν. Για την ακρίβεια, συγκρίνοντας το μισθό και την κοινωνική χρησιμότητα διαφόρων επαγγελμάτων γίνεται σαφές ότι κάτι πάει πολύ στραβά στις κοινωνίες μας.

Όσον αφορά την χρησιμότητα, ας σκεφτούμε ότι αν οι εργάτες καθαριότητας δε μαζέψουν τα σκουπίδια για 2-3 μέρες, η ζωή στις πόλεις γίνεται πρακτικά αβίωτη. Μία απεργία μερικών ημερών από τους εργάτες καθαριότητας οδηγεί κάθε πόλη σε παράλυση και συχνά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ποιος άραγε θα πάρει χαμπάρι αν κάνουν ένα μήνα απεργία οι διαφημιστές, οι τηλεπωλητές, οι χρηματο-οικονομικοί σύμβουλοι και οι σύμβουλοι δημοσίων σχέσεων; Και από ποιους ανθρώπους θα λείψουν οι υπηρεσίες τους;

Ζούμε σε κοινωνίες στις οποίες κυριαρχούν και προβάλλονται με λάμψη πραγματικά άχρηστα επαγγέλματα, που δεν δημιουργούν κανέναν κοινωνικό ή κοινό πλούτο και υπονομεύουν την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη. Είναι καιρός να απελευθερωθούμε από το δόγμα ότι κάθε εργασία έχει νόημα. Και, αν το καταφέρουμε αυτό, θα απαλλαγούμε και από την πλάνη ότι οι μισθοί αντανακλούν την κοινωνική αξία κάθε δουλειάς.

Οι σκουπιδιάρηδες αξίζουν περισσότερο από τους τραπεζίτες

Νέα έκθεση του ΟΗΕ: Data Centers και Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) σύντομα θα καταναλώνουν περισσότερο νερό από ό,τι ολόκληρη η ανθρωπότητα και διπλάσια ενέργεια από ό,τι σήμερα

ΟΗΕ: Η τεχνητή νοημοσύνη σύντομα θα καταναλώνει περισσότερο νερό από την ανθρωπότητα
Υπολογίζεται ότι το 2030 τα data centers θα χρειάζονται 9,3 τρισεκατομμύρια λίτρα νερού για την ψύξη τους Rawpixel.com / Magnific

ΟΗΕ: Η τεχνητή νοημοσύνη σύντομα θα καταναλώνει περισσότερο νερό από την ανθρωπότητα

Ένα επιχείρημα που χρησιμοποιείται συχνά για να κατευνάσει τις ανησυχίες σχετικά με την αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας και πόρων από τα data centers είναι ότι τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης (AI) θα χρειάζονται λιγότερα στο μέλλον, καθώς βελτιώνονται και γίνονται πιο αποδοτικά.

Ωστόσο, νέα έκθεση του ΟΗΕ προειδοποιεί ότι αυτή η λογική μπορεί να αποδειχθεί παγίδα. Η έκθεση, η οποία επιχειρεί να ποσοτικοποιήσει το περιβαλλοντικό κόστος της τεχνητής νοημοσύνης, εκτιμά ότι έως το 2030 η κατανάλωση ενέργειας που συνδέεται με την AI θα μπορούσε να διπλασιαστεί, φτάνοντας στο 3% της παγκόσμιας ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ η κατανάλωση νερού για την ψύξη των υποδομών θα μπορούσε να ξεπεράσει τις ετήσιες ανάγκες σε πόσιμο νερό ολόκληρου του παγκόσμιου πληθυσμού.

Το «παράδοξο του Τζέβονς»

Σύμφωνα με την έκθεση, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης είναι πιθανό να ακολουθήσει μια οικονομική αρχή γνωστή ως «παράδοξο του Τζέβονς». Η αρχή αυτή προβλέπει ότι όταν μια τεχνολογική βελτίωση αυξάνει την αποδοτικότητα στη χρήση ενός πόρου, η συνολική κατανάλωση του πόρου δεν μειώνεται απαραίτητα. Αντίθετα, μπορεί να αυξηθεί.

Το παράδοξο πήρε το όνομά του από τον οικονομολόγο Γουίλιαμ Στάνλεϊ Τζέβονς, ο οποίος το παρατήρησε στη χρήση του άνθρακα στην Αγγλία του 19ου αιώνα. Τα κέρδη αποδοτικότητας δεν περιόρισαν τη συνολική κατανάλωση. Το χαμηλότερο κόστος οδήγησε σε ευρύτερη χρήση και μεγαλύτερη ζήτηση.

Κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και με την τεχνητή νοημοσύνη. Καθώς τα μοντέλα γίνονται φθηνότερα και πιο ελκυστικά, αναμένεται να ενθαρρύνουν νέες εφαρμογές και μεγαλύτερο όγκο χρήσης, περιορίζοντας ή ακόμη και ακυρώνοντας τα οφέλη από την αποδοτικότερη τεχνολογία, αναφέρει το Science Alert.

Το μέγεθος του προβλήματος

Ήδη πέρυσι, τα data centers κατανάλωσαν ηλεκτρική ενέργεια αντίστοιχη με εκείνη της Σαουδικής Αραβίας, η οποία είναι ο 11ος μεγαλύτερος καταναλωτής ηλεκτρισμού στον κόσμο. Αν η κατανάλωση διπλασιαστεί έως το 2030, όπως προβλέπεται, το σχετικό ανθρακικό αποτύπωμα θα απαιτούσε 6,7 δισεκατομμύρια δέντρα, αναπτυγμένα σε βάθος δεκαετίας, για να αντισταθμιστεί. Τα data centers θα χρειάζονταν επίσης 9,3 τρισεκατομμύρια λίτρα νερού και εκτάσεις γης σχεδόν δέκα φορές μεγαλύτερες από την Πόλη του Μεξικού.

Email gate / «Ηξεραν πολύ καλά τι έκαναν»: Ένοχη η Ασημακοπούλου και τρία ακόμη στελέχη της ΝΔ – «Ιστορική απόφαση για τα προσωπικά δεδομένα»

Email gate: Ένοχη η Ασημακοπούλου και τρία ακόμη στελέχη της ΝΔ – «Ιστορική απόφαση για τα προσωπικά δεδομένα»
«Ηξεραν πολύ καλά τι έκαναν», τόνισε η εισαγγελέας για την πρώην ευρωβουλεύτρια της Νέας Δημοκρατίας Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου | ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Email gate: Ένοχη η Ασημακοπούλου και τρία ακόμη στελέχη της ΝΔ – «Ιστορική απόφαση για τα προσωπικά δεδομένα»

Σύμφωνα με το δικαστήριο, τα στοιχεία των αποδήμων χρησιμοποιήθηκαν για σκοπό διαφορετικό από εκείνον για τον οποίο είχαν συλλεχθεί

Σε συνολική ποινή φυλάκισης 20 μηνών με τριετή αναστολή καταδικάστηκε η πρώην ευρωβουλεύτρια της Νέας Δημοκρατίας, Αννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, για την υπόθεση διαρροής των ηλεκτρονικών διευθύνσεων χιλιάδων απόδημων ψηφοφόρων.

Μαζί της καταδικάστηκε ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών, Μιχάλης Σταυριανουδάκης, σε ποινή φυλάκισης 18 μηνών με αναστολή, ενώ ένοχοι κρίθηκαν επίσης ο πρώην γραμματέας Αυτοδιοίκησης της Ν.Δ., Μένιος Κορομηλάς, και ο πρώην γραμματέας Αποδήμων, Νίκος Θεοδωρόπουλος, στους οποίους επιβλήθηκαν ποινές 12 και 8 μηνών αντίστοιχα.

Είναι η πρώτη φορά που πολιτικά πρόσωπα καταδικάζονται ποινικά για υπόθεση που αφορά την παράνομη διαχείριση προσωπικών δεδομένων εκλογέων.

Η απόφαση του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών αφορά μία από τις σοβαρότερες υποθέσεις παραβίασης προσωπικών δεδομένων που έχουν απασχολήσει τη δημόσια ζωή τα τελευταία χρόνια και αφορά τη χρήση στοιχείων περίπου 25.500 Ελλήνων του εξωτερικού, οι οποίοι είχαν εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους προκειμένου να συμμετάσχουν στις εκλογικές διαδικασίες.

Το κουβάρι του σκανδάλου άρχισε να ξετυλίγεται μετά από δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» («Σάλος σε Ελληνες του εξωτερικού από email της Αννας-Μισέλ Ασημακοπούλου», «Εφ.Συν.», 1.3.2024) και μετά τις καταγγελίες αποδήμων που έλαβαν προεκλογικό μήνυμα από την τότε ευρωβουλευτή, χωρίς να έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους για τέτοια χρήση των στοιχείων τους. Οι τελευταίες οδήγησαν σε μια σειρά ερευνών από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, τη Δικαιοσύνη και τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Σύμφωνα με το δικαστήριο, τα στοιχεία των αποδήμων χρησιμοποιήθηκαν για σκοπό διαφορετικό από εκείνον για τον οποίο είχαν συλλεχθεί καθώς πρόκειται για δεδομένα που είχαν δοθεί στο κράτος αποκλειστικά για τη συμμετοχή των πολιτών στην εκλογική διαδικασία και τα οποία κατέληξαν να χρησιμοποιηθούν για πολιτική επικοινωνία, δημιουργώντας έτσι το αποκαλούμενο email-gate.

Ερωτώμενος σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης δήλωσε ότι δεν σχολιάζει δικαστικές αποφάσεις, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι η υπόθεση «δεν έχει καμία σχέση με τη διαδικασία των εκλογών» και χαρακτηρίζοντάς την πολιτικά ως υπόθεση αποστολής ενός ηλεκτρονικού μηνύματος. Υπογράμμισε επίσης ότι ισχύει το τεκμήριο αθωότητας έως την τελεσίδικη κρίση της Δικαιοσύνης και απέκλεισε οποιοδήποτε ενδεχόμενο διαγραφής των καταδικασθέντων από τη Νέα Δημοκρατία.

Λίγο καιρό πριν ο Αδωνις Γεωργιάδης το είχε πει πιο προκλητικά, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 και προκαλώντας αντιδράσεις. Είχε προτείνει νομοθετική ρύθμιση για να μη διώκονται ποινικά οι πολιτικοί που παραβιάζουν προσωπικά δεδομένα! «Το θεωρώ αδιανόητο ποινική καταδίκη πολιτικού γιατί έστειλε μέιλ. Ισως θα πρέπει να πάρει η κυβέρνηση νομοθετική πρωτοβουλία για τους πολιτικούς και την πολιτική επικοινωνία τέτοιου είδους σφάλματα να μην επιφέρουν ποινικές κυρώσεις», είχε πει χαρακτηριστικά.

Το Στενό του Ορμούζ και η κατάρρευση της αμερικανικής ηγεμονίας - Ένα παλαιότερο άρθρο του Σωτήρη Ρούσσου*, το οποίο διατηρεί, όμως, την επικαιρότητά του

Δεκάδες πετρελαιοφόρα και φορτηγά πλοία περιμένουν σε σειρά λίγο έξω από τα Στενά του Ορμούζ, όπως φαίνεται από το Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στις 11 Μαρτίου 2026 [Altaf Qadri/AP]
Δεκάδες πετρελαιοφόρα και φορτηγά πλοία περιμένουν σε σειρά λίγο έξω από τα Στενά του Ορμούζ, όπως φαίνεται από το Khor Fakkan στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στις 11 Μαρτίου 2026 [Altaf Qadri/AP]

Το Στενό του Ορμούζ και η κατάρρευση της αμερικανικής ηγεμονίας

Πώς ο πόλεμος της Ουάσιγκτον κατά του Ιράν αποκάλυψε τα όρια της αυτοκρατορικής ισχύος και τη χρεοκοπία της διεθνούς τάξης 

Δύο μήνες μετά την έναρξη της αμερικανοϊσραηλινής αεροπορικής εκστρατείας εναντίον του Ιράν, ο κόσμος βρίσκεται αντιμέτωπος με μια κρίση που αψηφά τα γνωστά σενάρια της αμερικανικής στρατιωτικής υπεροχής.٭ Το Στενό του Ορμούζ —μέσω του οποίου διέρχεται καθημερινά περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου— παραμένει ουσιαστικά κλειστό. Περίπου 2.000 πλοία έχουν ακινητοποιηθεί. Οι τιμές της ενέργειας έχουν εκτοξευθεί, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες η τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί κατά 50%. Και ο Ντόναλντ Τραμπ, ο άνθρωπος που υποσχέθηκε να «κλείνει συμφωνίες», ανακαλύπτει ότι η Τεχεράνη παίζει σκάκι ενώ η Ουάσιγκτον παίζει πόκερ.

Οι αναλογίες με το 1956 είναι δύσκολο να αγνοηθούν. Όταν ο Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ εθνικοποίησε τη Διώρυγα του Σουέζ, η Βρετανία και η Γαλλία επιχείρησαν στρατιωτική επέμβαση μόνο και μόνο για να ταπεινωθούν από την αμερικανική πίεση, σε μια στιγμή που σηματοδότησε το οριστικό τέλος των ευρωπαϊκών αποικιακών φιλοδοξιών. Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται να βρίσκονται σε μια ανάλογη θέση. Η Ουάσιγκτον ξεκίνησε έναν πόλεμο που δεν μπορεί να κερδίσει γρήγορα, δεν μπορεί να κλιμακώσει χωρίς καταστροφικές συνέπειες και δεν μπορεί να εγκαταλείψει χωρίς να παραδεχθεί την ήττα. Το Στενό του Ορμούζ ενδέχεται να αποδειχθεί η «στιγμή του Σουέζ» για την αμερικανική ισχύ.

Η αρχιτεκτονική της αποτυχίας

Ο πόλεμος ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου του 2026 με αυτό που Ισραηλινοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι περιέγραψαν ως αποφασιστική κοινή αεροπορική επίθεση εναντίον ιρανικών πυρηνικών και στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Ο δηλωμένος στόχος ήταν η αλλαγή καθεστώτος — ή, τουλάχιστον, η καταστροφή της δυνατότητας του Ιράν να απειλεί το Ισραήλ και να προβάλλει την ισχύ του στην ευρύτερη περιοχή. Μέσα σε έναν μήνα, Ισραηλινοί αξιωματούχοι διακήρυσσαν ότι είχαν «συντρίψει τη μηχανή παραγωγής πυραύλων του Ιράν». Ο Τραμπ δήλωνε ότι η νίκη ήταν πλέον ζήτημα χρόνου.

Πέντε εβδομάδες αργότερα, η Ισλαμική Δημοκρατία δεν δείχνει σημεία παράδοσης. Η ηγεσία της, παρά τις στοχευμένες δολοφονίες ανώτερων θρησκευτικών προσωπικοτήτων —συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Αγιατολάχ Χαμενεΐ— δεν έχει καταρρεύσει. Οι Φρουροί της Επανάστασης έχουν ουσιαστικά αναλάβει τα ηνία της χώρας.

Ο Αγιατολάχ Αλιρεζά Αραφί θεωρείται ίσως η σημαντικότερη θεολογική φυσιογνωμία της νεότερης γενιάς της σιιτικής ιεραρχίας. Ο Μοχάμεντ Μπάγκιρ Γαλιμπάφ, πρόεδρος της Βουλής, προέρχεται από το πολιτικοστρατιωτικό περιβάλλον των Φρουρών. Ο Μόχσεν Ρεζαΐ υπήρξε επικεφαλής του γενικού επιτελείου των Φρουρών της Επανάστασης ήδη από την ηλικία των 27 ετών, κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν–Ιράκ, και σήμερα λειτουργεί ως στρατιωτικός σύμβουλος της ανώτατης θρησκευτικής ηγεσίας. Πρόκειται για μια γενιά πολιτικών και στρατιωτικών στελεχών γύρω στα πενήντα, οι οποίοι —με εξαίρεση τον Αραγτσί, που ανήκει στους μεταρρυθμιστές— εντάσσονται σε αυτό που στο Ιράν αποκαλείται παράταξη των «συντηρητικών αρχών» και στη Δύση χαρακτηρίζεται ως «σκληροπυρηνικοί». Ωστόσο, ακριβώς επειδή πρόκειται για βετεράνους του πολέμου Ιράν–Ιράκ, διαθέτουν έντονο πραγματισμό στη διαπραγμάτευση.

Στο στρατιωτικό πεδίο, το Ιράν ενεργοποίησε αυτό που οι αναλυτές αποκαλούν πλέον «Αποκεντρωμένη Άμυνα» ή «Μωσαϊκό»: τριάντα μία ημιαυτόνομες επαρχιακές μονάδες που μπορούν να επιχειρούν χωρίς κεντρική διοίκηση. Δεν υπάρχει ενιαίο αρχηγείο προς καταστροφή, ούτε δίκτυο επικοινωνιών που μπορεί να παραλύσει ολοκληρωτικά. Κάθε περιοχή λειτουργεί εντός μιας γενικής στρατηγικής, χωρίς να απαιτείται καθημερινή καθοδήγηση από ένα κεντρικό επιτελείο.

Για τα άμφια χρήμα – για τους εκπαιδευτικούς «α, φεύγουν, κρίμα». Κάτι σαν… 1968- 1971! - Του Διονύση Ελευθεράτου

Για τα άμφια χρήμα – για τους εκπαιδευτικούς «α, φεύγουν, κρίμα». Κάτι σαν… 1968- 1971!, του Διονύση Ελευθεράτου

Πριν από αρκετές ημέρες, ο γράφων συζητούσε στα ερτζιανά με τον – συνταξιούχο, πλέον – εκπαιδευτικό Βασίλη Μακρή, επί χρόνια διευθυντή δημοτικού σχολείου και νυν συμμετέχοντα στις μελέτες και έρευνες της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας (ΔΟΕ). Αφορμή της συζήτησης ήταν αυτό που ανέδειξε η πρόσφατη δημοσιοποίηση των στοιχείων από τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, σχετικά με την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δηλαδή ότι φέτος υπέβαλαν αιτήσεις για να εργαστούν 21.866 εκπαιδευτικοί λιγότεροι από όσους το είχαν κάνει το 2023. Σε ποσοστό, αυτή η μείωση αντιστοιχεί στο 14,35%.

Καθώς ο Β. Μακρής ανέλυε τους (πολλούς) λόγους, για τους οποίους τόσοι λειτουργοί απογοητεύονται και παραιτούνται από το στόχο της εργασίας σε δημόσια σχολεία, εμφανίστηκε στην υπολογιστή μήνυμα ακροάτριας, εκπαιδευτικού, που αναφερόταν στην μισθολογική παράμετρο του ζητήματος:  «Για τους ιερείς, πάντως, χρήμα υπάρχει». Το μήνυμα αφορούσε την πρόσφατη επιλογή της  κυβέρνησης (και το σχετικό άρθρο νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών) να αυξηθούν κατακόρυφα οι μισθοί των ιεραρχών της Εκκλησίας – αρχιεπισκόπου, μητροπολιτών, βοηθών επισκόπων, κλπ. Πόσο «κατακόρυφα»; Κατά 60,3% έως 64,5% για τον αρχιεπίσκοπο και κατά 88,8% έως 94,7% για τον κάθε μητροπολίτη.

Το μήνυμα της ακροάτριας προκάλεσε έναν συνειρμό. Κάτι μου  θύμισε αυτή η συσχέτιση, ή μάλλον η αντιδιαστολή, ανάμεσα στη συμπεριφορά της κεντρικής κρατικής εξουσίας προς τους εκπαιδευτικούς και την αντίστοιχη προς ιερωμένους; Θύμισε κάτι από εποχές παλιές και… «εθνοσωτήριες». Με διαφορές, βεβαίως. Αλλά και με διαφορετική τη χρονική «καμπύλη» που ενώνει τα των ευνοούμενων και τα των «παρακατιανών». Στις ημέρες μας – που όλα γίνονται πιο γρήγορα – αυτά τα χωρίζουν λίγες ημέρες. Τότε, στην εποχή του «γύψου», σχεδόν τρία χρόνια.

«Εις αναγνώρισιν των υπηρεσιών των προς το έθνος»

Ήταν Πέμπτη, 2 Μαΐου του 1968, όταν ο δικτάτορας Γ. Παπαδόπουλος και ο υπουργός Παιδείας, Θεοφύλακτος Παπακωνσταντίνου, έσπευσαν στη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου. Εκεί, ο δικτάτορας ανακοίνωσε ότι οι κληρικοί θα εντάσσονταν μισθολογικά στην κλίμακα των δημοσίων υπαλλήλων, «εις αναγνώρισιν των υπηρεσιών των προς το έθνος». Ο Γ. Παπαδόπουλος απήλθε τιμημένος με τον «Χρυσούν Σταυρόν του Αποστόλου Παύλου», που του απονεμήθηκε σε ένδειξη βαθύτατης ευγνωμοσύνης. Εξυπακούεται ότι ο δικτάτορας ανέμενε κυρίως μια διαφορετική – και διαρκή – έμπρακτη έκφραση ευγνωμοσύνης: Τα κηρύγματα από τον άμβωνα και όλα τα επί μέρους στοιχεία της συμπεριφοράς των κληρικών θα έπρεπε είναι άκρως φιλικά προς το χουντικό καθεστώς.

Όταν η πανηγυρική ανακοίνωση του δικτάτορα έγινε νόμος, ο κατώτατος μισθός των κληρικών αυξήθηκε σχεδόν κατά 30%. Ήταν η δεύτερη μεγάλη επίδειξη κρατικής μέριμνας προς τους ιερωμένους, έπειτα από τον Σεπτέμβριο του 1945, όταν καθιερώθηκε η μισθοδοσία τους και από την Πολιτεία, σε ποσοστό 35% (το υπόλοιπο 65%  το κάλυπτε η Εκκλησία).

«Ελληνικές και ισραηλινές αρχές λειτούργησαν ως συγκοινωνούντα δοχεία»: Το Ισραήλ απελαύνει ξανά Έλληνες πολίτες, υπό την υποκριτική στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Απελαθέντες συνδικαλιστές στην «Εφ.Συν.»: «Θα επιστρέψουμε στην Παλαιστίνη, δεν τρομοκρατούμαστε»
Ο Μιχάλης Ρίζος, ο Βαγγέλης Κιτσώνης, ο Αντώνης Νταλακογεώργος, η Παναγιώτα Λαζαροπούλου και πάνω ο Μιχιάρ Εκτάμι, πρόεδρος της Ένωσης Παλαιστινίων Εργαζομένων Ελλάδας, στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, την επόμενη της απέλασής τους / Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026 (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI)

Απελαθέντες συνδικαλιστές στην «Εφ.Συν.»: «Θα επιστρέψουμε στην Παλαιστίνη, δεν τρομοκρατούμαστε»

«Ελληνικές και ισραηλινές αρχές λειτούργησαν ως συγκοινωνούντα δοχεία», καταγγέλλουν οι Έλληνες εργαζόμενοι συνδικαλιστές που απελάθηκαν • «Προετοιμάζουμε νέα αποστολή στην Παλαιστίνη».


Τρεις από τους πέντε Έλληνες συνδικαλιστές της απελαθείσας αντιπροσωπείας που επιχείρησε το ταξίδι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη, μιλούν στην «Εφ.Συν.» για την εμπειρία τους στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ, τις ευθύνες των ισραηλινών και ελληνικών αρχών και τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή.

Παράλληλα, ξεκαθαρίζουν πως η απέλασή τους δεν βάζει τέλος στον αγώνα τους. Αντιθέτως, η εμπειρία τους ενίσχυσε την πεποίθηση ότι το διεθνές κίνημα αλληλεγγύης πρέπει να διευρυνθεί, παρά τα εμπόδια – μέσα και έξω από τη χώρα.

«Ισραηλινές και ελληνικές αρχές λειτούργησαν ως συγκοινωνούντα δοχεία»

Ο Αντώνης Νταλακογεώργος, πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) τονίζει στην «Εφ.Συν.» πως η αντιπροσωπεία είχε ακολουθήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες πριν το ταξίδι, έχοντας ενημερώσει έγκαιρα τις αρχές εδώ και στο Ισραήλ, πριν εξασφαλίσει σχετική άδεια εισόδου. Παράλληλα, καταγγέλλει πως οι ελληνικές αρχές τους άφησαν ξεκρέμαστους, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι θα συνδράμουν σε περίπτωση παρεμπόδισης.

Ο ίδιος περιγράφει τα εξής: «Η ΠΕΝΕΝ είχε την βασική ευθύνη για τον σχεδιασμό, την οργάνωση και πραγματοποίηση του ταξιδιού. Στο πλαίσιο αυτό ενημερώσαμε έγκαιρα (20 ημέρες πριν) τις ελληνικές αρχές στο Ισραήλ (Πρεσβεία και Γενικό Προξενείο) μας ζητήθηκε και λάβαμε από το Ισραήλ άδεια εισόδου στην χώρα προκειμένου να μεταβούμε στην Παλαιστίνη. Ταυτόχρονα δημοσιοποιήσαμε την πρόσκληση που εστάλη στην ΠΕΝΕΝ από τα Παλαιστινιακά Συνδικάτα και την προωθήσαμε στις αρμόδιες υπηρεσίες. Επίσης αποστείλαμε στους ίδιους, τις συνδικαλιστικές ιδιότητες των 6 ατόμων που αποτελούσαν την αντιπροσωπεία μαζί και τα ονοματεπώνυμα τους».

Απελαθέντες συνδικαλιστές στην «Εφ.Συν.»: «Θα επιστρέψουμε στην Παλαιστίνη, δεν τρομοκρατούμαστε»
Ο Αντώνης Νταλακογέωργος (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI)

«Είχαμε σαφή διαβεβαίωση ότι οι Ελληνικές Αρχές θα συνδράμουν στο αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ εάν και εφόσον δημιουργηθεί οποιαδήποτε παρεμπόδιση από τις Ισραηλινές Αρχές. Επίσης λάβαμε την δέσμευση ότι άτομο της Πρεσβείας μας θα είναι στο αεροδρόμιο και παράλληλα μας δόθηκαν τηλέφωνα για έκτακτη επικοινωνία με το Γενικό Προξενείο στην Ιερουσαλήμ», τονίζει.

«Όταν η αποστολή έφθασε στο αεροδρόμιο μας ζητήθηκαν τα διαβατήρια, η πρόσκληση των Συνδικάτων και οι λόγοι του προορισμού μας στην Παλαιστίνη. Τους τα παρείχαμε όλα… Μετά από δυο ώρες καθυστέρηση και χωρίς να μας δώσουν καμία εξήγηση μας ανακοίνωσαν ότι ο Ισραηλινός στρατός απαγορεύει την μετάβαση μας στην Παλαιστίνη. Παράλληλα ουδείς από την Πρεσβεία και το Γενικό Προξενείο εμφανίστηκε και ήταν παρόν στο αεροδρόμιο… Το χειρότερο ήταν ότι τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης δεν τα σήκωνε κανείς! Οι κλήσεις που έγιναν ξεπερνούν τις 20 από διαφορετικά άτομα της αποστολής και προφανώς αυτός που είχε δώσει το κινητό τηλέφωνο του δεν δέχθηκε καμία κλήση. Προκύπτει πολιτικά το συμπέρασμα ότι οι ισραηλινές και ελληνικές αρχές λειτούργησαν ως συγκοινωνούντα δοχεία και σε ανοιχτή συμπαιγνία είχαν αποφασίσει το μπλόκο στην αποστολή μας και ακολούθως την απέλαση μας».

«Υποκρισία όσα ισχυρίστηκε το ΥΠΕΞ»

Παράλληλα, ο Αν. Νταλακογεώργος, αναφέρει πως η ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών αποτελεί «υποκρισία», την ίδια ώρα που η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει συνειδητά να στέκεται με την πλευρά του Ισραήλ, χαρακτηρίζοντας το ως «μια ισχυρή συμμαχική δύναμη» και εξοπλίζοντας τις ένοπλες δυνάμεις του.

«Ντροπή και αίσχος για την Κυβέρνηση και το ΥΠΕΞ ότι δεν έκαναν τίποτα να διασφαλίσουν το πέρασμα από το αεροδρόμιο του Ισραήλ και τον προορισμό στην Παλαιστίνη των εκλεγμένων συνδικαλιστών της χώρας μας», σημειώνει και συμπεραίνει πως η κυβέρνηση φαίνεται να συνεργάστηκε με το Ισραήλ «στο παράνομο και αυθαίρετο μπλόκο που έγινε».

Στα μουλωχτά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη φέρνει ρύθμιση για «ξήλωμα» της κυριακάτικης αργίας σε νέους κλάδους

Κυβέρνηση Μητσοτάκη: Στα μουλωχτά φέρνει ρύθμιση για «ξήλωμα» της κυριακάτικης αργίας σε νέους κλάδους

Στα μουλωχτά η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρά στο παραπέρα ξήλωμα της κυριακάτικης αργίας και των επίσημων αργιών σε νέους κλάδους της οικονομίας. Συγκεκριμένα το υπουργείο Εργασίας στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και δήθεν εξασφαλίζει «την ισότητα αμοιβής ανδρών και γυναικών για όμοια εργασία» προσέθεσε άρθρο που επεκτείνει τον κατάλογο των επιχειρήσεων στις οποίες οι εργαζόμενοι υποχρεούνται να εργάζονται τις Κυριακές και τις αργίες!

Σύμφωνα με το άρθρο 37 του νομοσχεδίου, ο σχετικός κατάλογος «εμπλουτίζεται» με «νέο αίμα», αφού προβλέπεται οι διατάξεις για υποχρεωτική ανάπαυση της Κυριακής να πάψουν να εφαρμόζονται σε εργαζόμενους που απασχολούνται σε εκμεταλλεύσεις – υπηρεσίες – εργασίες και στις εξής επιχειρήσεις:

«Εκτυπωτικών δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων παραγωγής υλικών εύκαμπτης συσκευασίας. Παραγωγής και κατασκευής πλαστικών προϊόντων. Παρασκευής μονωτικών υλικών από άσφαλτο. Παραγωγής βασικών μετάλλων και κατασκευής ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συρμάτων και καλωδίων. Κατασκευής μεταλλικών προϊόντων, με εξαίρεση τα μηχανήματα και τα είδη εξοπλισμού. Παραγωγής προϊόντων καπνού. Παραγωγής αρωμάτων και παρασκευασμάτων καλλωπισμού».

Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση, όπως σημειώνει η εφημερίδα «Ριζοσπάστης», καταφέρνει άλλο ένα χτύπημα στην κυριακάτικη αργία, ξεχειλώνοντας ακόμα περισσότερο τον εργάσιμο χρόνο και κατεδαφίζοντας την όποια «σταθερότητα» υπήρχε. Επιπλέον, η παραπέρα διεύρυνση της καταστρατήγησης της κυριακάτικης αργίας, και μάλιστα σε επιχειρήσεις της Βιομηχανίας, η γενίκευση δηλαδή της εργασίας κατά την Κυριακή και άλλες αργίες, υπονομεύει προοπτικά και το ειδικό καθεστώς αμοιβής της εργασίας που ισχύει (προσαύξηση), καθώς η Κυριακή μετατρέπεται σιγά – σιγά σε μια οποιοδήποτε εργάσιμη μέρα της εβδομάδας.

ΕΔΩ ολόκληρο το σχετικό νομοσχέδιο

Αποκάλυψη του Reporters United: Με ευθύνη της κυβέρνησης, το Ράλλυ Ακρόπολις μαρσάρει σε 45 χιλιόμετρα απαγορευμένων περιοχών Natura (ΕΙΚΟΝΕΣ, ΕΓΓΡΑΦΑ & ΧΑΡΤΕΣ)

Το Ράλλυ Ακρόπολις μαρσάρει σε 45 χιλιόμετρα απαγορευμένων περιοχών Natura

Τρεις από τις διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις στην Πελοπόννησο πατάνε πάνω σε προστατευόμενες περιοχές στις οποίες ο μηχανοκίνητος αθλητισμός απαγορεύεται από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες που εγκρίθηκαν πρόσφατα. Η κυβέρνηση γνώριζε το πρόβλημα και επιχείρησε να παρακάμψει την απαγόρευση με φωτογραφική εγκύκλιο της τελευταίας στιγμής. Την ίδια ώρα, οι διοργανωτές καμαρώνουν για την περιβαλλοντική διαπίστευση τριών αστέρων που έχουν λάβει.

Εικονογράφηση: Spoovio

Editing: Χριστόφορος Κάσδαγλης 

Η μυρωδιά καμένου ελαστικού ανάμεικτη με πεύκο έχει κατακλύσει προκαταβολικά τα ρουθούνια κάθε φιλάθλου των τεσσάρων τροχών. Σήμερα πέφτει η εναρκτήρια σημαία του φετινού Ράλλυ Ακρόπολις, σηματοδοτώντας την έναρξη του αγώνα δεκάδων πληρωμάτων απ’ όλον τον κόσμο μπροστά στα μάτια χιλιάδων θεατ(ρι)ών. 

Το 2021 ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης επανέφερε το «Ράλλυ των Θεών» στο παγκόσμιο πρωτάθλημα WRC μετά από οκτώ χρόνια απουσίας. «Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι εθνικό προϊόν», δήλωνε. Εθνικό προϊόν όμως δεν είναι μόνο ο αθλητισμός, αλλά ακόμα περισσότερο ο φυσικός πλούτος της χώρας, τον οποίο η κυβέρνηση φαίνεται πως βάζει σε δεύτερη μοίρα.

Τρεις από τις 13 διαδρομές του Ράλλυ (Μαίναλο, Κεφαλάρι και Λουτράκι, στην Πελοπόννησο) πραγματοποιούνται εντός προστατευόμενων περιοχών Natura 2000, μέσα σε ζώνες όπου απαγορεύεται ρητά ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. 

Δεν πρόκειται για μυστικό. Αρκεί κανείς να τοποθετήσει στον χάρτη τις δημοσιευμένες διαδρομές του Ράλλυ πάνω από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ) των περιοχών Natura 2000, αναρτημένες στην ιστοσελίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ), διαδικασία την οποία αποτυπώσαμε στους χάρτες που δημοσιεύουμε παρακάτω. 

Ζώνες προστασίας: Παραβιάστηκαν μόλις εγκρίθηκαν

Στις 12 Μαΐου 2026 το υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ) 10Β για το μεγαλύτερο τμήμα της Πελοποννήσου. Είναι η 16η ΕΠΜ που εγκρίνεται, ενώ για τις υπόλοιπες επτά η δημόσια διαβούλευση έχει κλείσει και αναμένεται η έγκρισή τους (με ή χωρίς τροποποιήσεις) από μέρα σε μέρα.

Μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων και μια καταδίκη από το Δικαστήριο της ΕΕ, το έργο των ΕΠΜ ήρθε επιτέλους να ζωνοποιήσει τις περιοχές Natura 2000 ανάλογα με τον βαθμό προστασίας τους, ορίζοντας τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης ανά κατηγορία ζώνης.

Οι πιο αυστηρές ζώνες είναι η Ζώνη Απόλυτης Προστασίας της Φύσης (ΖΑΠΦ) και η αμέσως επόμενη Ζώνη Προστασίας Φύσης (ΖΠΦ). Στις δύο αυτές ζώνες επιτρέπονται ελάχιστες χρήσεις, που στόχο έχουν μόνο την προστασία του περιβάλλοντος και τις απολύτως απαραίτητες υπόλοιπες ανθρωπογενείς δραστηριότητες (ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν είναι μέσα σε αυτές). Ακολουθούν η Ζώνη Διαχείρισης Οικοτόπων και Ειδών (ΖΔΟΕ) και η Ζώνη Βιώσιμης Διαχείρισης Φυσικών Πόρων (ΖΒΔΦΠ), όπου επιτρέπονται ελεγχόμενες οικονομικές και αθλητικές δραστηριότητες που δεν βλάπτουν το περιβάλλον. 

Προσφυγικά Λεωφ. Αλεξάνδρας: Λήξη της απεργίας πείνας των Προσφυγικών με νέα επιδείνωση τη νύχτα στην υγεία του Αριστοτέλη Χαντζή

Λήξη της απεργίας πείνας των Προσφυγικών

Ο Δήμος Αθηναίων απαίτησε την αναστολή της ανάπλασης από την Περιφέρεια

Μετά τη σημερινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας (σ.σ. παρατίθεται ολόκληρο παρακάτω μαζί με σχετικό σχόλιο του δικηγόρου Θανάση Καμπαγιάννη), η απεργός πείνας Suzon Doppagne ανακοίνωσε τη λήξη της απεργίας πείνας του Αριστοτέλη Χαντζή (140ή μέρα), ο οποίος βρίσκεται νοσηλευόμενος από τις 22/6 σε πολύ επιβαρυμένη κατάσταση στο ΓΝΑ Γ. Γεννηματάς, καθώς και τη δική της.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ της ανακοίνωσης για τη λήξη της απεργίας πείνας

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΛΗΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΠΕΙΝΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ

Η απεργός πείνας Suzon Doppagne δηλώνει:

«Ανακοινώνουμε τη λήξη της απεργίας πείνας της Κοινότητας των Κατειλημμένων Προσφυγικών, του Αριστοτέλη Χαντζή και τη δικιά μου. Έχουμε δει ότι τα βασικά αιτήματά μας έχουν σε έναν μεγάλο βαθμό καλυφθεί. Ξέρουμε ότι ο αγώνας δεν τελειώνει τώρα, παρόλα αυτά έχουμε νικήσει. Ευχαριστούμε όλους, όλες, όλα, αυτή η νίκη είναι δική μας, είναι ολονών, είναι της κοινωνίας. Έχουμε νικήσει!»

Η υγεία του Αριστοτέλη Χαντζή εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση.

Ο αγώνας δεν τελειώνει τώρα, ο αγώνας συνεχίζεται.

Ή ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ – ΝΙΚΗΣΑΜΕ

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου απαιτεί από την Περιφέρεια Αττικής την αναστολή των σχεδίων ανάπλασης για τα Προσφυγικά της Λ. Αλεξάνδρας. Στα σχέδια αυτά ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, έχει συμπεριλάβει και την εκκένωση και τον εκτοπισμό των 400 ανθρώπων της Κοινότητας των Προσφυγικών.

*** 

Νέα επιδείνωση στην υγεία του Αριστοτέλη Χαντζή

Απώλεια συνείδησης και σοβαρές διαταραχές αναπνοής μετά από 140 ημέρες απεργίας πείνας.

24 Ιουνίου 2026

Ο Αρίστος Χαντζής πρέπει να ζήσει. Να νικήσει η ζωή, να ηττηθεί ο θάνατος - Της Μαριάννας Τζιαντζή

Τι σημαίνει «ή θα νικήσουμε ή θα νικήσουμε;» Ίσως να σημαίνει ότι σε λίγα χρόνια από σήμερα τα Προσφυγικά θα γιορτάζουν είτε τη γέννηση ενός μωρού, είτε το γάμο του Αρίστου, είτε της Σουζόν, είτε την επιτυχία ενός σημερινού μαθητή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, είτε ένα καινούργιο τραγούδι ή βιβλίο ή ποίημα που θα μιλά για την κοινότητά τους. Τα κτίρια φρεσκοβαμμένα, λουλούδια και μουσικές παντού. Το σχέδιο της Περιφέρειας γι΄ ανάπλαση θα έχει βρεθεί στη χωματερή της Ιστορίας, ενώ πολλοί θα ξύνουν το κεφάλι τους για να θυμηθούν ποιος ήταν αυτός ο κύριος Χαρδαλιάς που η πολιτική του καριέρα θα έχει λήξει άδοξα και πρόωρα.
 
Για τη ζωή αγωνίζονται οι δύο απεργοί πείνας και οι σύντροφοί τους. Για τη ζωή την τόσο πολύτιμη και όμορφη που για να την κερδίσει κανείς πρέπει να παλέψει με το θάνατο.
 
Ο Αρίστος Χαντζής πρέπει να ζήσει, να ζήσει, να ζήσει. Να επιστρέψει στα Προσφυγικά όρθιος. Και η κυβέρνηση να υποχωρήσει, να βουλιάξει σε ένα βούρκο ντροπής. Να νικήσει η ζωή, να ηττηθεί ο θάνατος.

Προσφυγικά Λεωφ. Αλεξάνδρας: Επιδεινώνεται ακόμα περισσότερο η κατάσταση του Αριστοτέλη Χαντζή με συνεχείς επιπλοκές απειλητικές για τη ζωή του

Ανακοίνωση των νοσοκομειακών γιατρών που παρακολουθούν την κατάσταση της υγείας του, 24/06/2026

Ο απεργός πείνας νοσηλεύεται λόγω οξείας εγκεφαλοπάθειας Wernicke με διπλωπία και αταξικό βάδισμα, ενώ επίσης παρουσιάζει σοβαρές ηλεκτρολυτικές διαταραχές που προδιαθέτουν σε επικίνδυνες για τη ζωή αρρυθμίες.

Η κατάσταση της υγείας του παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη με σοβαρότατα, ανθεκτικά υπογλυκαιμικά επεισόδια, ενώ λόγω διαταραχής κατάποσης σε έδαφος μυϊκής αδυναμίας έχει παρουσιάσει εισρόφηση στο αναπνευστικό σύστημα και υποξυγοναιμία.

Η γενικευμένη βαρύτατη μυϊκή αδυναμία έχει επιπλέον επηρεάσει τους αναπνευστικούς μύες και τους μύες του προσώπου και των οφθαλμών.

Του χορηγούνται εισπνεόμενα βρογχοδιασταλτικά φάρμακα και οξυγόνο με ρινική κάνουλα.

Η κατάσταση είναι βαρύτατη και διαρκώς επιδεινούμενη ενώ οι συνεχείς επιπλοκές την καθιστούν απειλητική για τη ζωή.

Η μη ικανοποίηση των αιτημάτων άμεσα ισοδυναμεί με καταδίκη εις θάνατον.

Αργύρης Στούρας, Επιμελητής
Παθολογίας στο Γ.Γεννηματάς

Γιώργος Βατίδης, Ειδικός Παθολόγος-Εντατικολόγος, από την ομάδα τακτικής παρακολούθησης του απεργού πείνας

Ομάδα νοσοκομειακών γιατρών που τον παρακολουθούν

ΠΗΓΗ

- ΣΧΕΤΙΚΟ στο μπλογκ μας: 

Προσφυγικά Λεωφ. Αλεξάνδρας: Κείμενο και υπογραφές στήριξης για τον απεργό πείνας, Αριστοτέλη Χαντζή, από πανεπιστημιακούς, γιατρούς, καλλιτέχνες, νομικούς και βουλευτές

Πόρισμα – «κόλαφος» του ΟΗΕ για τη Γάζα: Το Ισραήλ συνεχίζει τη γενοκτονία, σκοτώνει στοχευμένα τα παιδιά στη Λωρίδα - Και νέα πρόκληση από τον ακροδεξιό υπουργό Εθνικής Ασφάλειας του Ισραήλ, Μπεν Γκβιρ (VIDEO)

nekra paidia gaza

Πόρισμα – «κόλαφος» του ΟΗΕ για τη Γάζα: Το Ισραήλ συνεχίζει τη γενοκτονία, σκοτώνει στοχευμένα τα παιδιά στη Λωρίδα

«Ακόμη και μετά την εκεχειρία του Οκτωβρίου 2025, τα παιδιά εξακολουθούν να σκοτώνονται και να υφίστανται σοβαρούς τραυματισμούς, καθώς το Ισραήλ συνεχίζει να αδιαφορεί τόσο για την εκεχειρία όσο και για την προστασία που οφείλεται στα παιδιά της Παλαιστίνης βάσει του διεθνούς δικαίου», δήλωσε ο πρόεδρος της αρμόδιας επιτροπής.

Τα ευρήματα της αρμόδιας ανεξάρτητης Εξεταστικής Επιτροπής του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αναφέρουν ότι οι ισραηλινές δυνάμεις συνεχίζουν να διαπράττουν γενοκτονία κατά των Παλαιστινίων, στοχοποιώντας σκόπιμα παιδιά στη Λωρίδα της Γάζας.

Όπως μετέδωσε το CNN, σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, η επιτροπή —η οποία πέρυσι είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το Ισραήλ διέπραξε γενοκτονία στη Γάζα— διαπιστώνει ότι οι ισραηλινές στρατιωτικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να προκαλούν «πρωτοφανείς θανάτους, τραυματισμούς και ψυχικά τραύματα» στα παιδιά της Παλαιστίνης.

Η επιτροπή περιγράφει αυτό που χαρακτηρίζει ως σκόπιμη στοχοποίηση παιδιών ως βασική ένδειξη της γενοκτονικής πρόθεσης των ισραηλινών αρχών να εξοντώσουν τον παλαιστινιακό λαό, ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος της εκεχειρίας στη Γάζα.

«Ακόμη και μετά την εκεχειρία του Οκτωβρίου 2025, τα παιδιά εξακολουθούν να σκοτώνονται και να υφίστανται σοβαρούς τραυματισμούς, καθώς το Ισραήλ συνεχίζει να αδιαφορεί τόσο για την εκεχειρία όσο και για την προστασία που οφείλεται στα παιδιά της Παλαιστίνης βάσει του διεθνούς δικαίου», δήλωσε ο πρόεδρος της επιτροπής, Σρινιβασάν Μουραλιντάρ.

Η ισραηλινή κυβέρνηση έχει επανειλημμένα αρνηθεί ότι διαπράττει γενοκτονία, ενώ κυβερνητικοί αξιωματούχοι καταδίκασαν άμεσα τα ευρήματα της έκθεσης του ΟΗΕ που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη.

Το ισραηλινό Υπουργείο Εξωτερικών χαρακτήρισε την έκθεση «ένα προπαγανδιστικό κείμενο εξίσου εξωφρενικό με τα προηγούμενα», ενώ ο Ντάνι Ντάνον, πρέσβης του Ισραήλ στα Ηνωμένα Έθνη, τη χαρακτήρισε «πολιτική συκοφαντία αίματος μεταμφιεσμένη σε έγγραφο του ΟΗΕ».

«Αντί να ασχοληθεί με τα εγκλήματα της Χαμάς, τη σφαγή της 7ης Οκτωβρίου, τους ομήρους και την κυνική χρήση παιδιών και αμάχων ως ανθρώπινων ασπίδων από τη Χαμάς, η επιτροπή επέλεξε για ακόμη μία φορά να καθίσει το Ισραήλ στο εδώλιο», δήλωσε ο Ντάνον.

Η Άμνα αλ-Άμπεντ (στο κέντρο) θρηνεί κατά τη διάρκεια της κηδείας των γιων της, Σαλάχ και Αμπντάλα, οι οποίοι σκοτώθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ισραηλινή αεροπορική επιδρομή το προηγούμενο βράδυ, στο Νοσοκομείο Αλ-Σίφα στην πόλη της Γάζας, στις 23 Απριλίου 2026.

Η έκθεση περιγράφει αναλυτικά τις συνθήκες που, σύμφωνα με την επιτροπή, έχει επιβάλει το Ισραήλ στη Γάζα μετά την εκεχειρία — τις εκτεταμένες επιθέσεις και τον αποκλεισμό της ανθρωπιστικής και ιατρικής βοήθειας — οι οποίες, όπως αναφέρει, προκάλεσαν «πολυεπίπεδες βλάβες στην επιβίωση, την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών της Παλαιστίνης».

Παράλληλα, καταγράφει αυτό που χαρακτηρίζει ως συστηματικό μοτίβο ισραηλινών επιθέσεων εναντίον νοσοκομείων, κέντρων υγείας και μονάδων αναπαραγωγικής φροντίδας, με καταστροφικές βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες για τη σωματική και ψυχική ευημερία των παιδιών.

Η εκεχειρία που επιτεύχθηκε με τη μεσολάβηση των Ηνωμένων Πολιτειών τον Οκτώβριο έβαλε τέλος σε δύο χρόνια πολέμου στη Γάζα — αν και, όπως σημειώνει η έκθεση, «οι εχθροπραξίες δεν σταμάτησαν αλλά απλώς περιορίστηκαν».

Οκτώ μήνες αργότερα, το Ισραήλ πραγματοποιεί σχεδόν καθημερινές αεροπορικές επιδρομές, οι οποίες έχουν στοιχίσει τη ζωή σε περισσότερους από 1.000 Παλαιστινίους, μεταξύ των οποίων πάνω από 250 παιδιά, σύμφωνα με το Παλαιστινιακό Υπουργείο Υγείας.
Το Ισραήλ έχει κατηγορήσει τη Χαμάς ότι παραβιάζει επανειλημμένα την εκεχειρία και αρνείται να καταθέσει τα όπλα. Η πλειονότητα του πληθυσμού της Γάζας εξακολουθεί να ζει σε σκηνές, καθώς το Ισραήλ εμποδίζει την είσοδο υλικών ανοικοδόμησης και βαρέος εξοπλισμού λόγω της άρνησης της Χαμάς να αφοπλιστεί.

Στο πλαίσιο του ειρηνευτικού σχεδίου του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, προβλεπόταν η ανάπτυξη διεθνούς δύναμης ασφαλείας στη Γάζα και η σταδιακή αποχώρηση των ισραηλινών δυνάμεων. Αντί αυτού, το Ισραήλ επέκτεινε τον εδαφικό του έλεγχο, με τον πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου να δηλώνει ότι οι ισραηλινές δυνάμεις ελέγχουν πλέον το 70% του θύλακα.

Αρχικά, το Ισραήλ χάραξε μια προσωρινή «κίτρινη γραμμή» στον χάρτη, η οποία όριζε την περιοχή που είχε καταληφθεί από τον στρατό μετά την εκεχειρία.

Ωστόσο, η γραμμή αυτή μετακινείται σταδιακά προς τα δυτικά, διευρύνοντας την παγίωση της ισραηλινής στρατιωτικής παρουσίας στη Γάζα και περιορίζοντας τους Παλαιστινίους σε ολοένα μικρότερο τμήμα της επικράτειας. Η διέλευση της γραμμής εξακολουθεί να απαγορεύεται στους κατοίκους και, σύμφωνα με Παλαιστίνιους αξιωματούχους, εκατοντάδες άνθρωποι έχουν πυροβοληθεί θανάσιμα επειδή πλησίασαν υπερβολικά κοντά. Πλέον, μια νέα «πορτοκαλί γραμμή», πέρα από την προηγούμενη κίτρινη, οριοθετεί τα νεοκαταληφθέντα εδάφη.

Καθώς η γραμμή μετακινείται συνεχώς, είναι δύσκολο για τους Παλαιστινίους να γνωρίζουν πού ακριβώς αρχίζει και πού τελειώνει, ιδιαίτερα για τα παιδιά.

Η έκθεση εστιάζει επίσης στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη και την Ανατολική Ιερουσαλήμ, κατηγορώντας το Ισραήλ για εγκλήματα πολέμου και επισημαίνοντας «τη ραγδαία αύξηση της βίας» κατά Παλαιστινίων παιδιών από Ισραηλινούς εποίκους.