Ιδιωτικοποιούν την Άμυνα της χώρας
Του Πάρι Καρβουνόπουλου*
Την νύχτα των Ιμίων, αξιωματικοί «έτρεχαν» στη Θράκη για να εξασφαλίσουν ότι ιδιωτική βιομηχανία που είχε εμπλακεί σε «κρίσιμο πρόγραμμα» των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, θα άνοιγε τις εγκαταστάσεις της για να παραδώσει απαραίτητα «υλικά» για τις αποστολές υποβρυχίων του ελληνικού Στόλου.
Η εταιρεία ανταποκρίθηκε, αλλά το περιστατικό συμπεριλήφθηκε στα «μαθήματα των Ιμίων». Το «μάθημα» έλεγε ότι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν μπορεί να εξαρτώνται από τον ιδιωτικό τομέα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στην παραγωγή πυρομαχικών και τη συντήρηση οπλικών συστημάτων, όπου αυτό είναι εφικτό.
Από το «μάθημα των Ιμίων», φθάσαμε τον Μάιο του 2021 να ακούμε τον τότε Α/ΓΕΕΘΑ Κων/νο Φλώρο να συγχαίρει το Πολεμικό Ναυτικό «για τη συνεργασία του με ιδιωτικό φορέα για τη συντήρηση και αναβάθμιση των ελικοπτέρων, τονίζοντας πως «το Πολεμικό Ναυτικό, σε δύσκολους καιρούς, καταφέρνει να αυξάνει τη διαθεσιμότητα των μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων».
Σε τρεις τουλάχιστον περιπτώσεις τα ελικόπτερα που συντηρήθηκαν από τον «ιδιωτικό φορέα» παρουσίασαν σοβαρά προβλήματα όπως κατήγγειλε το προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν ελήφθη κανένα μέτρο. Στην πρώτη περίπτωση μάλιστα η ευθύνη για τα προβλήματα επιχειρήθηκε να «φορτωθεί» στο πλήρωμα του ελικοπτέρου που πέταξε μετά από την επισκευή του.
Το outsourcing στις Ένοπλες Δυνάμεις, προωθείται ως ιδέα εδώ και χρόνια. Τα τελευταία χρόνια όμως η ιδιωτικοποίηση σημαντικών τομέων της Εθνικής Άμυνας έχει «απογειωθεί». Η παράδοση σημαντικών δομών που έχουν να κάνουν με την Εθνική Άμυνα της χώρας αποτυπώνεται προφανώς πρώτα από όλα στην αμυντική βιομηχανία.
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ήταν το πρώτο φιάσκο των ιδιωτικοποιήσεων. Από κρατική εταιρεία έγινε ιδιωτική με την ελπίδα ότι θα «αναστηθεί». Οι Ισραηλινοί που την αγόρασαν ύστερα από 7 χρόνια εκκαθάρισης, την χρησιμοποίησαν μόνο για πώληση scrap υλικών! Η ΕΛΒΟ κατασκεύαζε οχήματα… Τελικά, φθάσαμε στη διαπραγμάτευση νέας πώλησης της εταιρείας, αυτή τη φορά σε γερμανογαλλικό κονσόρτσιουμ εταιρειών τροχαίου υλικού.
ΕΑΣ: Θα αγοράζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις πυρομαχικά από το εξωτερικό
Η αποτυχία στην ΕΛΒΟ ουδόλως προβλημάτισε τη σημερινή κυβέρνηση που έχει «αποθεώσει» τις ιδιωτικοποιήσεις στην Εθνική Άμυνα και ειδικότερα στην αμυντική βιομηχανία. Τα όσα συμβαίνουν στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα κινούνται στα όρια του σκανδάλου.
Μετά από τις ανακοινώσεις για δημιουργία «πάρκου υπουργείων» στο χώρο όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις των ΕΑΣ Υμηττού, ήρθε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Τιερί Μπρετόν ήρθε στην Ελλάδα τον Μάιο του 2023, επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ, διαβεβαίωσε ότι η ΕΕ θα αναλάβει το κόστος όποιων επισκευών χρειάζονταν σε μηχανήματα και ζήτησε άμεση παραγωγή πυρομαχικών 155 χιλιοστών. Οι αποθήκες όλης της Ευρώπης είχαν ήδη αδειάσει λόγω του πολέμου. Πώς αντέδρασε η ελληνική κυβέρνηση; «Έσπρωξε» τα ΕΑΣ σε μια εμφανώς μη συμφέρουσα συμφωνία με εταιρεία της Σλοβακίας. Οι Σλοβάκοι κερδίζουν και τα ΕΑΣ παίρνουν ψίχουλα.
Η σύμβαση με τη Σλοβάκικη MSM Export προβλέπει κοινοπραξία με τα ΕΑΣ, (ΕΑΣ 51%-MSM 49%) με management από την MSM και πλειοψηφία στο Δ.Σ. της κοινοπραξίας με τρία μέλη και δύο μέλη από τα ΕΑΣ.
Οι Σλοβάκοι αξιοποιώντας εγκαταστάσεις, προσωπικό και τεχνογνωσία ελέγχουν και ωφελούνται από το εργοστάσιο του Λαυρίου, ενώ τα ΕΑΣ απεμπόλησαν τη δυνατότητα που έχουν για παραγωγή μεταλλικών μερών πυρομαχικών (και ειδικότερα του 155mm με τεράστια διεθνή ζήτηση). Όμως η συμφωνία με την MSM δεν είναι το μοναδικό ζήτημα προς εξέταση.
Από τα μέσα του 2023 μέχρι σήμερα έχουν γίνει διαγωνισμοί, οι οποίοι επί της ουσίας εκχωρούν δραστηριότητες των ΕΑΣ σε ιδιώτες και δίνεται πολύ μικρής κλίμακας προτεραιότητα στην ενδυνάμωση της παραγωγής (προμήθεια υλικών κλπ).
Έγινε σωρεία απευθείας αναθέσεων κάτω των 30.000 ευρώ – δεν απαιτείται έγκριση από το Δ.Σ- καθώς και μελέτες που αφορούν τη μετεγκατάσταση τις οποίες χρηματοδότησαν το ΥΠ.ΟΙΚ με το ΤΑΙΠΕΔ και οι οποίες ανέρχονται περί τα 10.000.000 ευρώ.
Ο Γιάννης Σαραντής εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΔΣ των ΕΑΣ μίλησε για όλα αυτά τα ζητήματα και λίγες ώρες μετά απολύθηκε! Ο κ. Σαραντής εξήγησε τι θα συμβεί στις Ένοπλες Δυνάμεις αν τα ΕΑΣ «σβήσουν»: Θα αγοράζουν πανάκριβα πυρομαχικά από το εξωτερικό.
Οι εργαζόμενοι κατά καιρούς έχουν αναφερθεί σε μία σειρά εκχώρησης έργου σε ιδιώτες. Μερικά από αυτά:
-Διαγωνισμός για φύλαξη εγκαταστάσεων με ηλεκτρονικά μέσα (κάμερες κλπ), 4.791.918 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Πλην της εγκατάστασης, περιλαμβάνεται και η παρακολούθηση των εγκαταστάσεων μέσω καμερών από ιδιωτική εταιρεία, γεγονός που δεν είναι αποδεκτό για εγκαταστάσεις στρατιωτικής σημασίας. Επίσης ένα μεγάλο μέρος τοποθέτησης καμερών, συναγερμών κλπ αφορά το εργοστάσιο του Υμηττού, το οποίο όμως θα μετεγκατασταθεί και άρα όλες οι εγκαταστάσεις μέσω φύλαξης θα «ξηλωθούν».
-Διαγωνισμός για την απορρύπανση και εξυγίανση του εδάφους του εργοστασίου της Ελευσίνας από υπολείμματα εκρηκτικών υλών 19.600.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Τη περίοδο 2017-2018 είχε υπάρξει προσφορά για την ίδια εργασία ύψους 1.800.000 ευρώ.
-Βιομηχανική συνεργασία (εργολαβικοί εργαζόμενοι μέσω ΟΝΕΧ) 1.636.605 ευρώ + 2.029.390 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για τον Υμηττό, 669.195 ευρώ + 829.801 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για το Λαύριο και 527.427 ευρώ + 654.010 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για τη Μάνδρα, για σύμβαση διάρκειας ενός έτους (έμμεση ιδιωτικοποίηση).
-Σύμβαση ύψους 1.364.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για 2 έτη, για υπηρεσίες Λογιστηρίου και διοικητικής υποστήριξης (έμμεση ιδιωτικοποίηση).
-Διαγωνισμός για απογραφή (καταμέτρησης και εκτίμησης παγίων) πάγιου εξοπλισμού εκτός γηπέδων, ακινήτων και μεταφορικών μέσων, ποσού 299.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για 6 μήνες.
-Διαγωνισμός για την παροχή υπηρεσιών για την βελτιστοποίηση – ελαχιστοποίηση του κόστους δαπανών για τα Ε.Α.Σ. και την υλοποίηση αυτών ύψους 295.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), διάρκειας 2 ετών.
-Διαγωνισμός για τη παροχή συμβούλων νομικού περιεχομένου, σχετικά με τις δυνατότητες και εναλλακτικές αξιοποίησης ακίνητων Ε.Α.Σ., ύψους 200.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), διάρκειας 6 μηνών.
ΕΑΒ: Απαξίωση που ανοίγει δρόμο σε ιδιώτες
Η απαξίωση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας είναι συγκλονιστική. Μία εταιρεία που θα μπορούσε να έχει πελάτες από όλα τα Βαλκάνια και από πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης, εμφανίζεται αδύναμη να ανταποκριθεί ακόμη και στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16.
Μέχρι πριν από ένα χρόνο το πρόγραμμα παρουσίαζε ελάχιστη καθυστέρηση. Η ΕΑΒ ήταν μόλις ένα αεροσκάφος πίσω σε σχέση με το σχεδιασμό. Σήμερα και μετά από την αλλαγή διοίκησης από τον Νίκο Δένδια το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16 βρίσκεται επτά αεροσκάφη πίσω, γεγονός που σημαίνει χρονική καθυστέρηση ενός έτους.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι το τεχνικό προσωπικό εγκαταλείπει λόγω χαμηλών μισθών (800 – 900 ευρώ) την εταιρία. Ιδιωτικές εταιρείες τους απορροφούν με ευκολία. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση δεν κάνει απολύτως τίποτα για να διορθώσει το πρόβλημα ενώ η νέα διοίκηση τριπλασίασε τις δικές της αμοιβές και ταυτόχρονα προσπαθεί να πείσει ότι το UAV ΑΡΧΥΤΑΣ πετάει…
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση αφήνει σκοπίμως τα προβλήματα να διαιωνίζονται καθώς έτσι διευκολύνεται η είσοδος των ιδιωτών. Το Μέγαρο Μαξίμου έχει πλήρη εικόνα για το τι συμβαίνει στην ΕΑΒ. Ο πρόεδρος των εργαζομένων στην ΕΑΒ Νίκος Καπίρης έχει ενημερώσει λεπτομερώς με επιστολή του.
Αρκούν κάποια αποσπάσματα της ενημέρωσης που έχει ο πρωθυπουργός για να καταλάβει κάποιος τι συμβαίνει:
«…Η αφαίρεση έργου από την ΕΑΒ κατά τα τελευταία 2,5 χρόνια και η προώθησή του σε φορείς συντήρησης του εξωτερικού, έχει εγείρει ερωτήματα για τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητα αυτών των ενεργειών. Οι διατιθέμενες πληροφορίες, τόσο όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, όσο και στο ποιοτικό, αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο και αναρωτιόμαστε εάν τα σχετικά στοιχεία έχουν περιέλθει στην αντίληψή σας, ή σας τα έχουν αποκρύψει επιμελώς.
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, έχει ανατεθεί η επικείμενη συντήρηση ενός εκ των VIP αεροσκαφών με τα οποία μετακινήστε και ο ίδιος, στην ελβετική εταιρεία Jet Aviation. Αναφερόμαστε στο Gulfstream G-V. Παρόλο που ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους και για λόγους που δεν γνωρίζουμε, δεν συντηρήθηκε ποτέ στην ΕΑΒ και άρα η κρατική εταιρεία δεν έχει αναπτύξει δυνατότητα ανάληψης του σχετικού έργου, θα παραθέσουμε ως συγκριτικό παράδειγμα κόστους, δύο απλούς αριθμούς:
-Κόστος εργατοώρας ΕΑΒ: 68 ευρώ.
-Κόστος εργατοώρας Jet Aviation: 192 ευρώ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, θεωρούμε πως αξίζει να αναφερθούμε για αρχή στα οικονομικά και μετά να περάσουμε και στην ποιότητα των φορέων του εξωτερικού, που εκθειάστηκαν με περίσσιο πάθος από συγκεκριμένα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, ενώ την ίδια στιγμή κατηγορούσαν την κρατική ΕΑΒ, ως υπαίτια για την «πολύχρονη ομηρία εγκλωβισμένων πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων».
Τα ίδια ΜΜΕ, «κατασκεύασαν» πριν λίγο καιρό μία ανύπαρκτη απόδοση ενός εκ των δύο μεταγωγικών C-130, τα οποία παραμένουν στην Πορτογαλική OGMA τα τελευταία δύο χρόνια. Αυτό που στην πραγματικότητα παραδόθηκε, ήταν το υπό σειριακό αριθμό 948 και ήταν από την ΕΑΒ».
Εκσυγχρονισμός F-16
Στο αναλυτικό ενημερωτικό που έστειλαν στο Μαξίμου οι εργαζόμενοι γίνεται λόγος για «σκάνδαλα ιδιωτών εργολάβων» που έχουν μπει ήδη στην ΕΑΒ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
«Με την υπογραφή της συμφωνίας για την αναβάθμιση των Ελληνικών F-16 στο επίπεδο block 70, ξεκίνησε και η διαμόρφωση των παραγωγικών χώρων, καθώς και οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις του εμπλεκόμενου τεχνικού προσωπικού. Σε αυτό προστέθηκε δίχως να υπάρξει κάποια ενημέρωση και προσωπικό της εν λόγω εταιρίας, απουσία κάποιας νόμιμης σύμβασης. Ακουγόταν πως ρόλος τους θα ήταν η ανάληψη του management στο πρόγραμμα αναβάθμισης. Δηλαδή, η ΕΑΒ είχε κάνει τις διαπραγματεύσεις και τη συμφωνία με τους εταίρους, εντόπισε τις αδυναμίες, τις διόρθωσε, προετοίμασε τις εγκαταστάσεις, εκπαιδεύτηκε και μετά ήρθε η Apella για να εκπαιδευτεί δωρεάν, από εκείνους στους οποίους θα ασκούσε οργάνωση και διοίκηση.
Ενώ λοιπόν αυτοπροσκλήθηκαν προκειμένου να συνδράμουν στο Viper, «τρύπωσαν» παράλληλα και στο κατασκευαστικό πρόγραμμα των F16, όπου η ΕΑΒ αποτελεί παγκόσμιο αποκλειστικό συμπαραγωγό της LM, για το Aft Section του μαχητικού. Απαίτησαν με θράσος να εκπαιδευτούν τσάμπα και σε αυτό το πρόγραμμα, χωρίς να δοθούν για άλλη μία φορά εξηγήσεις. Το είδος των τεχνικών, απόστρατοι της ΠΑ και λίγοι συνταξιούχοι της ΕΑΒ. Σταδιακά όμως και αφού οι υπερήλικες τα βρήκαν δύσκολα, αύξησαν τον αριθμό των «εκπαιδευόμενων» με προσλήψεις ατόμων νεαρής ηλικίας.
Συνέχισαν έτσι να πληθαίνουν σε όλα τα επίπεδα, αποτολμώντας πρόσφατα ακόμα και τον παραγκωνισμό του έμπειρου προσωπικού της ΕΑΒ, στο κρίσιμο πόστο του ποιοτικού ελέγχου, των υπό αναβάθμιση αεροσκαφών. Μπροστά σε αυτά τα αίσχη, τα στελέχη και η διοίκηση της ΕΑΒ έκαναν πως δεν γνωρίζουν τίποτα, ενώ οι Αμερικάνοι απόρησαν με τις «αδικαιολόγητες» αντιδράσεις, δηλώνοντας πως εδώ είμαστε αφεντικά και εν ολίγοις όλοι μία παρέα! Παρέα βέβαια μόνο στα λόγια. Ούτε στο έργο, ούτε στην ανάληψη ευθυνών, ούτε στην πρόκληση ζημιών, ούτε στη χρηματική αποζημίωση».
Συντήρηση C-130
«Στις 4 Μαΐου 2022, η τότε διοίκηση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, αποφάσισε την απευθείας ανάθεση έργου συντήρησης έως τεσσάρων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, προς την Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρία Aerospace Management & Support, (AMS AERO, ΙΚΕ), με αμφίβολα έως σήμερα αποτελέσματα και οφέλη για την εργοδότρια, αλλά και βάσιμες υποψίες για την άσκοπη κατασπατάληση δημοσίου χρήματος.
Για αρχή, η εν λόγω εργολάβος προέκυψε ως μοναδική προτεινόμενη (;) για την ανάληψη του συγκεκριμένου κρίσιμου για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έργου. Ουδείς λοιπόν γνώριζε, το πως αυτή η εργοδοσία είχε ως μοναδικό υποκείμενο τη συγκεκριμένη επιχείρηση.
Με αυτά ως δεδομένα, ελήφθη μία οριακά πλειοψηφική απόφαση, (4-3), για την ανάληψη της συντήρησης 2+2 αεροσκαφών από την συγκεκριμένη εταιρία, μέσω μιας σύμβασης που υπεγράφη τελικά στις 3/6/2022. Ταυτόχρονα, η ίδια σύσταση ΔΣ της 3ης Ιουνίου 2022, προκειμένου να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, αλλά και να ικανοποιήσει ετεροχρονισμένα τις απαιτήσεις του νόμου 4412/2016, αποφάσισε να προχωρήσει στην άμεση προκήρυξη διαγωνιστικής διαδικασίας, για την ανάθεση του έργου της εργοστασιακής συντήρησης των υπολοίπων ενταγμένων αεροσκαφών C-130H/B. Και σε αυτή την περίπτωση εργολαβίας όμως, οι ζυμώσεις είχαν ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα».
Στο τέλος του ενημερωτικού αναφέρεται: «Δεν θελήσαμε να επεκταθούμε σε σκάνδαλα λοιπών απευθείας αναθέσεων, ή στις πριμοδοτήσεις και τις ευνοϊκές μεταχειρίσεις ατόμων μέσω κομματικής προώθησης. Ακόμα και στην περίπτωση προσώπων που υπηρετούν στο Ελληνικό κοινοβούλιο. Αυτά θα έθιγαν απευθείας την κυβέρνηση και δεν είναι αυτό που επιζητούμε. Σε καμία περίπτωση, δεν θα θέλαμε να θεωρήσετε πως αυτή η επιστολή έχει αντιπολιτευτικό χαρακτήρα. Κάθε άλλο. Σας ενημερώνουμε για αυτά που συμβαίνουν και ζητάμε τη στήριξή σας».
Λεφτά υπάρχουν: Χιλιάδες ευρώ για προώθηση στο… Instagram!
Η «εισβολή» ιδιωτών στις Ένοπλες Δυνάμεις έχει και τις … γραφικές της διαστάσεις. Είναι γνωστό το τεράστιο πρόβλημα παραιτήσεων που αντιμετωπίζει το Πολεμικό Ναυτικό. Γνωστές και οι αιτίες, με πρώτη τους εξευτελιστικούς μισθούς που λαμβάνει το προσωπικό.
Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θεώρησε ότι αυτό που πρέπει να γίνει, είναι να βελτιώσει την εικόνα του. Όχι εξασφαλίζοντας καλύτερες αποδοχές στο προσωπικό, αλλά «ρετουσάροντας» την εικόνα του στα…μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό το «έργο» θα το αναθέσει σε ιδιωτική εταιρεία έναντι του ποσού των 150.000 ευρώ!
Η εταιρία μάλιστα ζήτησε να χρησιμοποιήσει για την «καμπάνια» υπαξιωματικό του ΠΝ την οποία η ηγεσία του ΓΕΝ ήθελε να καλέσει σε απολογία για την «τολμηρή» της παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι πληροφορίες λένε ότι η επιθυμία της εταιρείας αποδεικνύεται ισχυρότερη από την άποψη της ηγεσίας του ΓΕΝ.
* Δημοσιογράφος
ΠΗΓΗ: datajournalists μέσω neostrategy
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου