Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη έγινε γνωστό ότι είκοσι σκηνοθέτες/τριες και παραγωγοί ταινιών ενημέρωσαν, με κοινή τους επιστολή, το Υπουργείο Πολιτισμού ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, μία διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο. Ο λόγος είναι, όπως τονίζουν, η άρνησή τους να συμπράξουν «σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του». Έχουν προηγηθεί μαζικές καταγγελίες από Σωματεία, την Ελληνικη΄Ακαδημία Κινηματογράφου και καλλιτέχνες για τις παλινωδίες του Υπουργείου. Στις 20 αυτές ταινίες προστέθηκε άλλη μία την Πέμπτη. Πρόκειται για το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα. Ενώ από τη νέα Επιτροπή του Υπουργείου έχουν παραιτηθεί δύο μέλη πλέον, η σκηνοθέτρια Ασημίνα Προέδρου και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.

Αιτία του φιάσκου του Υπουργείου Πολιτισμού, είναι το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ ξεκίνησε τη σύσταση της αρμόδιας Επιτροπής και λίγες μέρες μετά άλλαξε τη σύνθεσή της, ενημερώνοντας τα προηγούμενα μέλη ότι «εκ παραδρομής» τους είχε ανακοινωθεί η συμμετοχή. 

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα, η αλλαγή της σύνθεσης της Επιτροπής έγινε γιατί δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή. Ο κ. Φωτήλας ανέφερε ότι δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της, αρκεί να τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. «Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό», υποστήριξε ο Ι. Φωτήλας.

Στην προσπάθεια αποποίησης ευθυνών, ανέφερε ότι ο ίδιος έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως ένα email στάλθηκε την ίδια μέρα από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, από υπάλληλο του υπουργείου, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες, τους οποίους η Διεύθυνση είχε επιλέξει να εισηγηθεί στον υφυπουργό να αποτελούν την επιτροπή, ότι είναι αυτοί που οριστικά την αποτελούν.

«Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ» του απαντά η ΕΑΚ.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου τονίζει επίσης ότι «η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία».

Αναλυτικά, η επιστολή της ΕΑΚ:

«Αξιότιμε κ. Φωτήλα,

Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.

Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.

Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.

Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.

Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ

Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος

Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος

Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος

Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας

Βίκυ Μίχα, ταμίας

Γιούρι Αβέρωφ, μέλος

Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος»

ΠΗΓΗ

***

Καταρρίπτει τους ισχυρισμούς Φωτήλα ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ.

Iάσωνας Φωτήλας
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

O Σύλλογος αποδομεί πλήρως τους ισχυρισμούς του υφυπουργού, μέσα σε μόλις τρία σημεία.

Σε μια... υπάλληλο επιχείρησε να χρεώσει ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Ιάσονας Φωτήλας, όλες τις ευθύνες για το φιάσκο της επιτροπής για την ελληνική υποψηφιότητα για τα Όσκαρ.

Ωστόσο στη σχετική συνέντευξή Τύπου που παραχώρησε, προκάλεσε περισσότερα ερωτήματα, παρά απάντησε για τον τρόπο επιλογής των προσώπων τα οποία αποφασίζουν ποια ταινία θα εκπροσωπήσει τη χώρα στα Οσκαρ, αν μπορεί το ΥΠΠΟ να διασφαλίσει την πνευματική ιδιοκτησία των καλλιτεχνών και γιατί ενέμεινε τόσο στην αλλαγή των συγκεκριμένων προσώπων της πρώτης επιτροπής (άλλαξε τα 4 από τα 7) προκαλώντας ρήξη με την κινηματογραφική κοινότητα αλλά και τον διασυρμό της χώρας μας στο εξωτερικό καθώς, όπως ήταν αναμενόμενο, το περιστατικό δημοσιοποιήθηκε.

Μια ημέρα μετά, ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ. αποδομεί πλήρους τους ισχυρισμούς του υφυπουργού, μέσα σε μόλις τρία σημεία. Συγκεκριμένα, ο Σύλλογος, αφού ανέφερε πως στη συνέντευξη Τύπου «υπήρξε προσπάθεια όλο το «φιάσκο» με την επταμελή επιτροπή επιλογής της ταινίας που θα αποσταλεί στα βραβεία Όσκαρ να φορτωθεί σε μια συνάδελφό μας», ξεκαθαρίζει τα παρακάτω:

 1. Σύμφωνα με την υπηρεσιακή πρακτική και τις κείμενες διατάξεις, η εν λόγω Επιτροπή προτείνεται από την αρμόδια Διεύθυνση και σε καμία περίπτωση «από μία υπάλληλο», όπως αναφέρθηκε. Κατά γενική ομολογία, η Επιτροπή που προτάθηκε από τα υπηρεσιακά στελέχη ήταν μια άψογη επιτροπή, καθολικής αποδοχής από τον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου, με μέλη εγνωσμένου κύρους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

2. Η συγκρότηση της Επιτροπής σε καμία φάση της διαδικασίας δεν ήταν «παράτυπη», όπως είπε στη συνέντευξη τύπου ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας. Δεν «αναγκάστηκε» να αλλάξει τη σύνθεση της Επιτροπής, επειδή ήταν «παράτυπη». Το επιχείρημα αυτό δεν ισχύει και δεν απαντά γιατί κράτησε ίδια δύο μέλη της προτεινόμενης Επιτροπής (το τρίτο μέλος ήταν ex officio και ήταν υποχρεωμένος να το κρατήσει). Ο Υφυπουργός επέλεξε να αλλάξει αιφνιδιαστικά τη σύνθεση της Επιτροπής και με την επιλογή του οδήγησε σε απόσυρση ταινιών από την διαδικασία και σε παραίτηση μελών της Επιτροπής. Η εξέλιξη με την απόσυρση 23 υποψήφιων ταινιών, που ναρκοθετεί κάθε έννοια αξιοκρατίας στην διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Όσκαρ, αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας.

3. Οι διεργασίες για την επιτροπή από τους αρμόδιους υπαλλήλους είχαν ξεκινήσει εγκαίρως, πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία της 15/8/2024. Πριν συνταχθεί το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, που στάλθηκε για υπογραφή, δεν είχε υπάρξει καμία αντίρρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, που ήταν ενήμερη. Αντί να ψάχνουν να βρουν «εξιλαστήρια θύματα» ανάμεσα στους υπαλλήλους της αρμόδιας Διεύθυνσης, καλό είναι ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας και η ΓΓ κ. Δουνδουλάκη, να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί χωρίς να την μετακυλίουν σε εργαζόμενους, οι οποίοι εκτέλεσαν με υπηρεσιακή επάρκεια τα καθήκοντά τους, με ευσυνειδησία και ευαισθησία για την αξιοκρατία και την διαφάνεια.

«Δεν θα ανεχθούμε καμία «προκάτ» πειθαρχική διαδικασία, για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία. Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους-ισσες της αρμόδιας Διεύθυνσης και την υπάλληλο που στοχοποιείται άδικα, ώστε να μην αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πραγματικά ανήκουν», τονίζει επίσης ο Ενιαίος Σύλλογος.