08 Αυγούστου 2024

H κυβέρνηση «μπάζωσε» (και) το my Coast για χάρη των ημετέρων! - Τι αποκάλυψε ανάλυση του iMed Lab

Πηγή: Nick Karvounis/Unsplash

Tου Τάσου Σιδέρη

 

Η είδηση κατάθεσης τροπολογίας από το υπουργείο Οικονομικών με την οποία η κυβέρνηση καλεί τους δήμους σε όλη τη χώρα να  αναλάβουν αυτοί να“τακτοποιήσουν” τις παράνομες κατασκευές στους αιγιαλούς πέρασε στα ψιλά.  

Σε αντίθεση με τα εκατοντάδες δημοσιεύματα για τις τουλάχιστον 10.000 καταγγελίες που έγιναν στην πλατφόρμα myCoast από πολίτες για παράνομες ή αυθαίρετες  καταλήψεις σε παραλίες της χώρας.

Ίσως έτσι και να εξηγείται η παραπάνω αντίφαση με το επικοινωνιακό πρόγραμμα προώθησης της πλατφόρμας my coast στα ΜΜΕ με το ποσό των 3.650.00 ευρώ.

Γεγονός είναι πως με την τροπολογία νομιμοποίησης σε μπαζώματα αιγιαλού που έγιναν πριν το 2011, η κυβέρνηση βάζει φρένο στην επιβολή προστίμων σε παραβάτες και καταληψίες των παραλιών.

Το έργο νομιμοποίησης καλούνται -σύμφωνα με την τροπολογία- να το αναλαμβάνουν οι δήμοι έως και τον Ιανουάριο του 2025. Η όλη διαδικασία θα γίνεται με μια υπεύθυνη δήλωση τήρησης περιβαντολλογικών μελετών και δήλωση ότι οι κατασκευές είναι ασφαλείς για τους λουόμενους.

Μετά από αυτή τη νομιμοποίηση οι δήμοι μπορούν άνετα να επινοικιάζουν τις παραλίες σε ιδιώτες. Το πλέον σκανδαλώδες είναι πως οι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να νομιμοποιήσουν και τις αυθαίρετες κατασκευές των ιδιωτών σε αιγιαλούς!

Η… «δυνατότητα» αυτή που δίνεται εκτιμάται πως είναι η απάντηση στις χιλιάδες των καταγγελιών από πολίτες που διαπιστώνουν τους καλοκαιρινούς μήνες την πλήρη κατάληψη των παραλιών από ιδιώτες που είτε έχουν σύμβαση ενοικίασης με τους δήμους αλλά καταπατούν αυθαίρετα μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου δημόσιου χώρου, είτε δεν διαθέτουν καν σύμβαση.

Τι ανακάλυψε το iMed Lab

Η πλατφόρμα my Coast όπως είναι γνωστό, άνοιξε μετά το Πάσχα με τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής να αναγγέλλει πως πρόκειται για μοναδικό παράδειγμα συνεργασίας αρμόδιων κρατικών ελεγκτικών μηχανισμών και πολιτών (!)

Προς το τέλος Ιουλίου οι καταγγελίες είχαν ξεπεράσει τις 10.000, αριθμός που δεν δείχνει μόνο την επιτυχία της πλατφόρμας αλλά κυρίως το όργιο των καταπατήσεων στις παραλίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την πλατφόρμα myCoast που ανέλυσε το iMed Lab για 9.170 παραχωρητήρια σε Αιγιαλούς για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων και ομπρελοκαθισμάτων, καντινών, θαλάσσιων μέσων αναψυχής, κ.λ.π., δεν έχει ανέβει το σύνολο των εγγραφών για τις “μισθωμένες παραλίες”. Όπως αναφέρει το iMed Lab, παραδειγματικά για την Πάρο απ’ όπου ξεκίνησε το “Κίνημα της πετσέτας”  από πολίτες που είχαν απαυδήσει με την καταπάτηση του Αιγιαλού, δεν έχει αναρτηθεί καμία σύμβαση παραχώρησης!


Παρά τα ελλειπή στοιχεία οι Κτηματικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών που είχαν αναλάβει το έργο των ελέγχων και του καταλογισμού προστίμων στους παραβάτες, διενήργησαν ως το τέλος Ιουλίου περίπου 1.100 ελέγχους με βάση τις χιλιάδες των καταγγελιών και είχαν καταλογίσει πρόστιμα πάνω από 1.150.000 ευρώ.

Σε αυτή την ελεγκτική διαδικασία που διαφημίστηκε όπως ήδη γράψαμε με 3,65 εκατ. ευρώ τους προηγούμενους μήνες στα ΜΜΕ, έβαλε φρένο το υπουργείο Οικονομικών με την τροπολογία νομιμοποίησης των αυθαίρετων κατασκευών!

Με επιχείρημα πως δίνεται η  «τελευταία ευκαιρία», η κυβέρνηση παραπέμπει στους δήμους τη νομιμοποίηση για όλες τις ιδιωτικές  παράνομες κατασκευές όπως προβλήτες ή μπαζώματα, καφετέριες και ταβέρνες που θα εμφανίζονται μισθωμένες από τους δήμους δίπλα στο κύμα. Παράλληλα με την τροπολογία αναστέλλονται όλες οι διοικητικές κυρώσεις, όπως για παράδειγμα, η σφράγιση αυθαίρετων σε παραλίες.

Η “τελευταία ευκαιρία” βέβαια που λέει το υπουργείο Οικονομικών δεν είναι διόλου “τελευταία” αφού από το 2019 δίνονται συνεχώς παρατάσεις για τη δυνατότητα νομιμοποίησης κάθε αυθαίρετης κατασκευής δίπλα στο κύμα.

Πλέον οι ιδιώτες που έχουν αυθαιρετήσει και κινδυνεύουν με λουκέτο με την εν λόγω τροπολογία, μπορούν πια να “νομιμοποήσουν” τις παράνομες παρεμβάσεις τους υπογράφοντας συμβάσεις παραχώρησης με τους δήμους!

(

σ.σ. διαβάστε εδώ ολόκληρη την πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση του iMed Lab, με χάρτες, πίνακες και όλα τα δεδομένα)

1] Επιτρέπεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2025 η σύναψη σύμβασης παραχώρησης του άρθρου 11 του ν. 5092/2024 (Α’ 33), περί διαδικασίας παραχώρησης απλής χρήσης σε όμορη επιχείρηση ή σωματείο, σε τμήματα αιγιαλού και παραλίας της παρ. Ι του άρθρου 14α του ν. 2971/2001 (Α’ 285) υπό τους παρακάτω όρους και προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν σωρευτικώς:

α) Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια ένα (1) ή δύο (2) έτη σύμφωνα με την υπό στοιχεία 57878 ΕΞ 2024/22.4.2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 2419), β) πριν από την κατάρτιση της σύμβασης, ο οικείος Δήμος ή ο δημόσιος φορέας που κατασκεύασε ή συντηρείται έργα της περ. α)της παρ. Ι του άρθρου Ι4ατου ν. 2971/2001: βα) έχει εκκινήσει τη διαδικασία για την αδειοδότηση κατασκευών που έχουν ανεγερθεί μέχρι την 28η Ιουλίου 2011 με αίτηση προς την οικεία Κτηματική Υπηρεσία, η οποία υποβάλλεται κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία επίσης αποφασίζεται η διεξαγωγή μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή η υποβολή αίτησης υπαγωγής σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, και ββ) έχει εκδώσει πράξη – βεβαίωση από την οποία προκύπτει ότι οι κατασκευές είναι ασφαλείς ως προς τη χρήση τους από τους λουόμενους και το κοινό, γ) ο Δήμος υποβάλλει πριν από την Ιη Ιανουαρίου 2025 τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή την αίτηση υπαγωγής σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις που απαιτείται για τη διαδικασία του άρθρου 14α του ν. 2971/2001. Αν η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή η αίτηση υπαγωγής σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις δεν υποβληθεί εμπροθέσμως, οποιαδήποτε σύμβαση παραχώρησης λύεται αυτοδικαίως.

2] Το αντάλλαγμα χρήσης για τις παραχωρήσεις της παρ. Ι ανέρχεται στο διπλάσιο αυτού που υπολογίζεται σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 5092/2024.

3] Κατά τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης της παρ. 1: α) δεν επιτρέπεται η εκτέλεση νέων έργων ή η διενέργεια κατασκευών άνευ αδείας, β) αναστέλλεται η έκδοση νέων πρωτοκόλλων καθορισμού αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης για υφιστάμενα έργα.

4] Οι διοικητικές κυρώσεις της περ. β) της παρ. Ι του άρθρου 19 του ν. 5092/2024, Περί διοικητικών κυρώσεων, πλην του προστίμου, αναστέλλονται για παραβάσεις εντός εκτάσεων της παρ. 1, που έχουν διαπιστωθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, εφόσον ο οικείος δήμος έχει εκκινήσει τη διαδικασία για την αδειοδότησή τους και έχει εκδώσει την πράξη —βεβαίωση, από την οποία προκύπτει ότι οι κατασκευές είναι ασφαλείς ως προς τη χρήση τους για τους λουόμενους και το κοινό. Η αναστολή διακόπτεται αν η σύμβαση παραχώρησης λυθεί αυτοδικαίως σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της περ. γ) της παρ. Ι ή αν το αίτημα για αδειοδότηση απορριφθεί.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου