Η περίπτωση επιβολής πλαφόν στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας θα ήταν αντίθετο στους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωσε στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, τονίζοντας, μάλιστα τον,κίνδυνο εάν η Ελλάδα αγνοήσει αυτές τις κατευθύνσεις να θεωρηθεί ότι ακολουθεί το «σοβιετικό μοντέλο»!
Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε σε ερώτηση που δέχθηκε για τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που επιβάλλουν σε μια οικογένεια να πληρώσει …έναν μισθό, προκειμένου απλά να ταξιδέψει προς ένα νησί του Αιγαίου για τις θερινές διακοπές της. Αυτά παρά το γεγονός ότι αναγνώρισε πως οι τιμές είναι εξαιρετικά υψηλές.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Χρήστος Στυλιανίδης «αντιλαμβανόμαστε ότι με βάση τα οικονομικά δεδομένα του μέσου Έλληνα υπάρχει ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο, ειδικά στα ταχύπλοα, που είναι ψηλό. Αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Από την άλλη, όμως, είμαστε αναγκασμένοι να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών, της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Και καταλήγω με αυτό, γιατί είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο, αν περάσουμε σε μία τέτοια λογική,να φτάσουμε στο σημείο να έχουμε πλαφόν για όλα, να φτάσουμε στο σημείο να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια, αλλά να μην έχουμε προϊόντα»!
Παράλληλα στην συνέχεια υποστήριξε πως οποιαδήποτε σκέψη για επιβολή περιορισμού τιμών θα «συναντήσει τοίχο» στην Ευρωπαϊκή Ένωσης. Αναφερόμενος στην καταγγελία που έχει κάνει η ίδια η κυβέρνηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με το ύψος των τιμών προκειμένου να ελεγχθεί αν υπάρχουν παρατυπίες, ο υπουργός Ναυτιλίας είπε: «Συνάντησα την πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία μου είπε ότι το εξετάζει και, αν προκύψει θέμα, σαφέστατα θα μπορέσει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Την ίδια στιγμή, με την ιδιότητά μου ως πρώην επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανα κρούσεις, σε ό,τι αφορά την άποψη που καταθέσατε για πλαφόν, στην DG Competition και σας ομολογώ ότι είναι απογοητευτικές οι ενδείξεις για να μπορέσω να προχωρήσω ή εγώ ή ο Υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν». Συνέχισε μάλιστα λέγοντας πως «δυστυχώς με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα της DG Competition αυτό τουλάχιστον θα θεωρηθεί ότι αντιστρατεύεται τους όρους της ελεύθερης και ενιαίας αγοράς».
Μάλιστα, αντιφάσκοντας ο Χρήστος Στυλιανίδης υποστήριξε ότι σε κάποιες συνδέσεις οι τιμές δεν αυξάνονται αλλά μειώνονται. Δήλωσε χαρακτηριστικά πως έχει εκδοθεί ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας «στην οποία αποδεικνύεται διαμέσου του Παρατηρητηρίου των Τιμών ότι ειδικά στα συμβατικά πλοία είναι ή πολύ μικρές ή σε κάποιες συμβατικές γραμμές μειούμενες. Γνωρίζουμε το θέμα με τα ταχύπλοα σε κάποιες ενδονησιωτικές συνδέσεις, και αυτό το παρακολουθούμε»,
Την ίδια στιγμή όμως που η κυβέρνηση επικαλείται σχεδόν …οτιδήποτε, προκειμένου να μην περιορίσει την ασυδοσία των ακτοπλόων κάνει ότι μπορεί ώστε να δικαιολογήσει την αύξηση των επιδοτήσεων που παίρνουν από το κράτος. Έτσι ο Χρήστος Στυλιανίδης αρνήθηκε οποιαδήποτε σύγκριση με τα ακτοπλοϊκά κόστη στην υπόλοιπη Ευρώπη που είναι πολύ μικρότερα από τα ελληνικά. Όπως είπε «επειδή είδα ότι κάπου γράφτηκε ότι συνδέουν την Κοπεγχάγη με το Όσλο, δεν είναι ακτοπλοΐα η Κοπεγχάγη με το Όσλο. Και δεν είναι θέμα χιλιομέτρων, είναι θέμα κανόνων εργοδότησης, είναι θέμα ποιους κανόνες πρέπει να υπηρετεί το πλοίο το ακτοπλοϊκό από το πλοίο της διεθνούς ναυσιπλοΐας».
Όπως υποστήριξε ο υπουργός Ναυτιλίας «πρέπει να είμαστε όλοι πεπεισμένοι ότι βρισκόμαστε στην πιο ιδιαίτερη αγορά της Ευρώπης και αυτό πως αποδεικνύεται; Αποδεικνύεται από το ότι ενώ κάνουμε κάθε χρόνο πάρα πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς, δυστυχώς, δεν έρχεται κανείς από την ευρωπαϊκή αγορά για τους ευνόητους λόγους είτε δεν υπάρχουν τα περιθώρια του κέρδους είτε κανείς δεν θα ήθελε να ασχοληθεί με μια αγορά τόσο δύσκολη και ιδιαίτερη, ειδικά όπως είναι το Αιγαίο». Έτσι είπε «οδηγούμαστε αναπόφευκτα σε μία αγορά ανώριμη σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό. Αυτό πρέπει να το αποδεχτούμε και με βάση αυτή την πραγματική εικόνα των δεδομένων να πράξουμε».
Με βάση αυτά κατέληξε στο ότι πρέπει συνεχώς να αυξάνονται οι επιδοτήσεις προς τους ακτοπλόους. Είπε μάλιστα πως «η Κυβέρνηση Μητσοτάκη από το 2019 έχει αυξήσει κατά 63 εκατομμύρια την δική της άποψη για εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών. Ήμασταν στα 90 εκατομμύρια το 2019 και το 2023 και μέχρι το τέλος του 2024 είμαστε στα 153 εκατομμύρια. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι είδαμε το πρόβλημα των άγονων γραμμών και είπαμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε νησί που να μην έχει επαρκή διασυνδεσιμότητα με άλλα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα και γι’ αυτό φτάσαμε σε αυτό το σημείο να αυξήσουμε τόσο πολύ -και μιλάμε για ένα ποσοστό τρομακτικό-, από τα 90 εκατομμύρια στα 153 εκατομμύρια. Αυτό αποδεικνύει αυτό που είπα πριν, ότι η αγορά δυστυχώς δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική»
(Φυσικά γι’ αυτή την …απουσία ανταγωνισμού, δεν έχει κανένα πρόβλημα η Ευρωπαϊκή Ένωση!)
***
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ |
Η Ε.Ε., το πλαφόν στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το «σοβιετικό μοντέλο»
Ενώ ημερολογιακά οδεύουμε προς τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, προχθές πληροφορηθήκαμε από τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη, κατά τη διάρκεια απάντησής του στη Βουλή στην επίκαιρη ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Νίνα Κασιμάτη με θέμα τις «ληστρικές τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», ότι έχει ξεκινήσει διαπραγμάτευση με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να εναρμονιστεί ο ΦΠΑ που επιβάλλεται στα Ι.Χ. οχήματα και στις μηχανές, με βάση την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/542. Σημειώνεται ότι ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των Ι.Χ. είναι στο 24% και οι πληροφορίες λένε ότι οι συζητήσεις που γίνονται ανάμεσα στα δύο υπουργεία είναι να μειωθεί στο 13%.
Αναμφίβολα η είδηση που έδωσε ο υπουργός μόνο θετική μπορεί να χαρακτηριστεί, ωστόσο η απορία, τόσο δική μας όσο και των πολιτών υποθέτω, είναι γιατί η διαπραγμάτευση δεν έγινε στην έναρξη της θερινής περιόδου και ενώ ήδη είχαν ξεκινήσει οι διαμαρτυρίες επιβατών και φορέων για τις υπέρογκες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Επρεπε να φτάσει Αύγουστος, που ο περισσότερος κόσμος έχει ήδη κλείσει τα εισιτήριά του, για να ευαισθητοποιηθούν τα αρμόδια υπουργεία; Το ίδιο ισχύει και για τις επαφές που ισχυρίζεται ο κ. Στυλιανίδης ότι έχει με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου αυτές να επεκτείνουν τις ειδικές εκπτώσεις και προσφορές. Πότε θα συμβεί αυτό; Τον Σεπτέμβριο;
Κατά τα άλλα, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι οι τιμές των εισιτηρίων είναι υψηλές στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις, όχι όμως στα συμβατικά, που κατά τον ίδιο είναι «σταθερές και ελαφρά μειούμενες». Οσο για την προτροπή της Νίνας Κασιμάτη «γιατί δεν προχωράτε στην επιβολή πλαφόν στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;» υποστήριξε ότι με την ιδιότητά του ως πρώην επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ενωσης έκανε κρούσεις στην DG Competition, ωστόσο οι ενδείξεις ήταν απογοητευτικές για να μπορέσει να προχωρήσει ο ίδιος ή ο υπουργός Οικονομικών σε πλαφόν.
Ας το δεχτούμε λοιπόν αυτό, ότι υπάρχουν εμπόδια για την επιβολή πλαφόν από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το υπουργείο Ναυτιλίας γιατί δέχεται οι επιδοτούμενες γραμμές να έχουν τιμές εισιτηρίων ανάλογες με αυτές των ελεύθερων γραμμών, όπως ορίζει η ΚΥΑ (3323.1/02/08, ΦΕΚ Β 530/2008); Ούτε εδώ μπορεί να παρέμβει; Οταν μάλιστα οι επιδοτήσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αυξάνονται συνεχώς, καθώς ο ίδιος δήλωσε προχθές στη Βουλή ότι «η κυβέρνηση Μητσοτάκη από το 2019 έχει αυξήσει κατά 63 εκατ. ευρώ τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών. Ημασταν στα 90 εκατομμύρια το 2019 και το 2023 και μέχρι το τέλος του 2024 είμαστε στα 153 εκατομμύρια».
Και αφού λοιπόν με λίγα λόγια πληροφορηθήκαμε από τον υπουργό ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει κάτι για να μειωθούν οι τιμές ή τέλος πάντων να μείνουν σταθερές, ανάμεσα στα άλλα μίλησε και για το «σοβιετικό μοντέλο». Πώς σχετίζεται αυτό με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων; Ετσι το εξήγησε ο υπουργός: «Οφείλουμε να λειτουργούμε μέσα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών οδηγιών και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είμαι μιας γενιάς που έζησε τι σημαίνει σοβιετικό μοντέλο και υπαρκτός σοσιαλισμός. Υπάρχει ενδεχόμενο αν περάσουμε σε μια τέτοια λογική, να έχουμε πλαφόν για όλα, να καταλήξουμε να ελέγχουμε την αισχροκέρδεια αλλά να μην έχουμε προϊόντα. Κι εγώ ως υπουργός Ναυτιλίας δεν θέλω ποτέ να δω νησιά να μην έχουν διασυνδεσιμότητα ούτε με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά ούτε και με τα άλλα νησιά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου