Πολυσέλιδο ΑΙΤΗΜΑ ΑΝΑΚΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ και ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ και συναφών ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ σχετικά με τη χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων για τον «καθαρισμό» των παραλιών της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων και ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ του ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ καταθέτει το Κίνημα Πολιτών “Σώστε τις Παραλίες της Νάξου”.
Όπως αναφέρεται στην σελίδα του κινήματος στο facebook “oι τελευταίες συνελεύσεις του Κινήματος “Σώστε τις Παραλίες της Νάξου” έδωσαν ιδιαίτερο βάρος στο θέμα των εργασιών του λεγόμενου “καθαρισμού” του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στις παραλίες”. Στη συνέλευση 16/06/2024 αποφασίστηκε να κατατεθεί το παραπάνω αίτημα ως “κύριο και κατ’ επείγον”.
Περιληπτικά το κίνημα “Σώστε της παραλίες της Νάξου” ζητά την γενική, άμεση και κατεπείγουσα ανάκληση όλων των αποφάσεων επέμβασης στις ακτές του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και ειδικά της απόφασης έγκρισης ανάθεσης εργασιών “καθαρισμού” ακτών του Δήμου Νάξου, με αριθμούς ΑΔΑ 6ΞΧΔΩΚΗ-Ξ63 και ΑΔΑ 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72. την οποία τεκμηριώνει σε πολυσέλιδο έγγραφο που έχει αναρτήσει στη σελίδα του με πολλούς αποδέκτες.
“Το επόμενο βήμα για την κατάθεση του εγγράφου, είναι η συλλογή υπογραφών” όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Διαβάστε, ακολούθως, το έγγραφο αναλυτικά
(μπορείτε και από ΕΔΩ):
ΑΙΤΗΜΑ ΑΝΑΚΛΗΣΗΣ
ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ και ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ και συναφών ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ
ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ σχετικά με τη χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων για τον
«καθαρισμό» των παραλιών της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων και ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ του ΔΗΜΟΥ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΠΡΟΣ τον ΔΗΜΟ ΝΑΞΟΥ και ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΑΞΟΥ
Κοινοποίηση
ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΝΑΞΟΥ
ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΝΑΞΟΥ
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΑΞΟΥ & ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΝΑΞΟΥ
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑ ΕΦΕΤΩΝ ΑΙΓΑΙΟΥ
Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, Τμήμα Περιβάλλοντος
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ και ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΣΥΝΗΓΟΡΟ του ΠΟΛΙΤΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝOUS Consulting IKE
Νάξος, 30 Ιουνίου 2024
Σχετικά:
- Η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με αριθμό ΑΔΑ 6ΞΧΔΩΚΗ-Ξ63 περί αναγκαιότητας ανάθεσης σε ιδιώτη των εργασιών καθαρισμού ακτών 2024, με βάση και την εισήγηση αρ. πρωτ. 22778/2023 της αρμόδιας Δ/νσης
- Η θεωρημένη σχετική Μελέτη 32/2023 από τη Δ/νση Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης
- Η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής με αριθμό ΑΔΑ 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72 για την Έγκριση μελέτης και κατάρτιση όρων διακήρυξης ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την υπηρεσία:: «Καθαρισμός ακτών νήσου Νάξου» του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, έτους 2024”
- Η με αρ. πρωτ. 24472/2023 Προκήρυξη (ΑΔΑ: Ψ04ΙΩΚΗ-ΕΛ9 και ΑΔΑΜ: 23PROC014077090) και η με αρ. πρωτ. 24482/2023 Διακήρυξη (ΑΔΑΜ: 23PROC014078001)
- Η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής με αριθμό ΑΔΑ 9ΤΤΙΩΚΗ-ΘΔΤ για την Έγκριση πρακτικού και ανάδειξη προσωρινού αναδόχου του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την υπηρεσία «Καθαρισμός ακτών νήσου Νάξου» του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, έτους 2024
- Οι αποφάσεις 59/2024 (ΑΔΑ: 9ΤΤΙΩΚΗ-ΘΔΤ) και 116/2024 (ΑΔΑ: 9ΞΖ5ΩΚΗ-ΩΞ7 και ΑΔΑΜ: 24AWRD014495309) της Δημοτικής Επιτροπής με τις οποίες εγκρίθηκαν αντίστοιχα τα πρακτικά ελέγχου και κατακύρωσης του Διαγωνισμού
- Η με αρ. πρωτ. οικ. 10568/2024 - εισ. 6865/2024 (ΑΔΑ: ΡΚΟΔΟΡ1Ι-Ι63) Έγκρισης Νομιμότητας από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Νοτίου Αιγαίου της κατακυρωτικής απόφασης 116/2024
- Η Διακήρυξη ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού από 18/03/2022 Αρ. πρωτ. 4168/2022 για την υπηρεσία ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΑΚΤΩΝ ΝΗΣΟΥ ΝΑΞΟΥ» με Συστημικό Αύξοντα Αριθμό: 157651
- Η υπ΄ αριθμόν 622/30-06-2023 Απόφαση Δημάρχου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων (με ΑΔΑ: 997ΠΩΚΗ-54Ρ) για την απευθείας ανάθεση της υπηρεσίας «ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΑΚΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ» για το 2023 στην Εταιρεία NOUS Consulting Mon. IKE
- Η υπ΄ 547/2024 Απόφαση Δημάρχου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων (ΑΔΑ: 9ΖΝΦΩΚΗ-Ι0Κ) για την απευθείας ανάθεση της υπηρεσίας «ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΑΚΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ» για το 2024 στην Εταιρεία NOUS Consulting Mon. IKE
- Ο Ν. 1650/86 (ΦΕΚ – 160 Α’): «Για την προστασία του περιβάλλοντος»
- O N. 3937/11 (ΦΕΚ 60 Α/31-3-2011), «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις»)
- Ο Ν. 5092/2024, “Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις”
- Η υπ’ αριθ. ΔΔΠ0007378/0454 Β΄/11-05-2017 ΚΥΑ περί «Καθορισμού όρων, προϋποθέσεων, τεχνικών θεμάτων, αναγκαίων λεπτομερειών και διαδικασίας για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών» και η τροποποίησή της με την Κοινή Υπουργική Απόφαση ΔΔΠ0008470/0514Β/ΕΞ2017
- Έγγραφο Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ.με αριθμό 18502 από 26/06/2024 με θέμα “Καθαρισμοί παραλιών εντός περιοχής Natura 2000 στη Νάξο”, στο οποίο περιλαμβάνεται αυτοψία στην Μικρή Βίγλα -Καστράκι, μετά από καταγγελίες πολιτών
- ΄Εγγραφη απάντηση Συνηγόρου του Πολίτη της 18 Ιουλίου 2018 (Αριθµ. Πρωτ.: 246659/31848/2018) με θέµα : Καθαρισµός ακτών από τα αποτεθειµένα ξερά θαλάσσια φύκια
- ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δημοσιεύματα (ανάκτηση 05/07/2024) από εργασίες του Δήμου 2024 σε Άγιο Γεώργιο, Άγιο Προκόπιο, Αγία Άννα, Πλάκα, Μικρή Βίγλα, Γλυφάδα, Αϊ Γιάννηδες, Αμμίτη, Κουφονήσι
Οι υπογράφοντες διαμαρτυρόμαστε και καταγγέλλουμε τις επεμβάσεις, ισοπεδώσεις και διαμορφώσεις με βαρέα τροχοφόρα, μηχανοκίνητα, εκσκαφικά και ισοπεδωτικά μηχανήματα αλλά και την αφαίρεση βιοτικών στοιχείων του αιγιαλού, στις παραλίες της Νάξου, και στο όνομα του “καθαρισμού των ακτών”, καθώς αυτές συνιστούν:
• σοβαρό κίνδυνο για το οικοσύστημα (μάλιστα ΚΑΙ σε περιοχές περιλαμβανόμενες στο δίκτυο NATURA 2000),
• υποβάθμιση και αλλοίωση των ακτών επιταχύνοντας τη διάβρωσή τους,
• καταπάτηση των αρχών της αειφορίας και της βιωσιμότητας,
•
παραβίαση των αρχών της «χρηστής διοίκησης», παράβαση καθήκοντος των
αρμοδίων προς χορήγηση των σχετικών περιβαλλοντικών μελετών,
γνωμοδοτήσεων και προς διεξαγωγή της σχετικής επίβλεψης Φορέων και
Υπηρεσιών, όπως αναλύεται παρακάτω,
Ζητούμε γι’ αυτό επιτακτικά, έκτακτα και κατεπειγόντως τα παρακάτω:
Συγκεντρωτικός Κατάλογος Αιτημάτων:
1. Γενική άμεση και κατεπείγουσα ανάκληση όλων των αποφάσεων επέμβασης στις ακτές του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και ειδικά της απόφασης έγκρισης ανάθεσης εργασιών “καθαρισμού” ακτών του Δήμου Νάξου, με αριθμούς ΑΔΑ 6ΞΧΔΩΚΗ-Ξ63 και ΑΔΑ 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72.
2. Κατεπείγουσα καταγγελία της σχετικής σύμβασης για τη Νάξο (με αριθμό 24SYMV014618255 από 18/04/2024) με την NOUS Consulting Mον. IKE και της επιπλέον απευθείας ανάθεσης στην ίδια εταιρεία για την ίδια εργασία στις Μικρές Κυκλάδες, (απόφ. ανάθεσης της 14/06/2024 με αριθμό 9ΖΝΦΩΚΗ-Ι0Κ) και αναστολή των πληρωμών για τις σχετικές εργασίες.
3. Άμεση γνωστοποίηση και δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όλων των σχετικών αποφάσεων τα προηγούμενα έτη, που προέβλεπαν αντίστοιχες βλαπτικές πρακτικές.
4. Άμεση γνωστοποίηση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κάθε σχετικής μελέτης ΜΠΕ ή ΑΕΠΟ, απόφασης, αξιολόγησης ή γνωμοδότησης για τις εργασίες αυτές. Γνωστοποίηση, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν, των λόγων που δεν ακολουθείται επί σειρά ετών, αλλά και φέτος, η νόμιμη διαδικασία αδειοδοτήσεων πριν την ανάθεση των εργασιών.
5. Δημοσιοποίηση των βεβαιώσεων του επόπτη/εποπτών που διενήργησε/αν αυτοψία ή επίβλεψη του έργου.
6. Γνωστοποίηση της γραπτής επικοινωνίας μεταξύ Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ. και Δήμου, μετά τη καταγγελία πολιτών και τη σχετική αυτοψία του φορέα. Διαβίβαση της πράξης βεβαίωσης παράβασης στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή, όπως προβλέπει ο Ν. 1650/1986.
7. Άμεση γνωστοποίηση και δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όλων των εκβάσεων των καταγγελιών των τελευταίων δέκα χρόνων, αναφορών ή και προσφυγών για αλλοιώσεις σε παραλίες που σχετίζονται με αποφάσεις ή εντολές εκ μέρους του Δήμου.
8. Να αιτηθεί κατεπειγόντως ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων από τον αρμόδιο Φορέα σχετική αυτοψία και κατόπιν αναφορά σχετικά με την υποβάθμιση των ακτών αθροιστικά τα τελευταία έτη μέσω της ισοπέδωσης των παραλιών και αφαίρεσης των βιοτικών στοιχείων τους (άμμος, πέτρες, φύλλα, κοχύλια, βλάστηση κ.α., από τον ίδιο τον Δήμο ή μέσω αναδόχων του, ή από ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Να υποβληθεί επίσης αίτημα άμεσης γνωμοδότησης και μελέτης αποκατάστασης.
9. Να δείξει ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων σοβαρή και υπεύθυνη στάση στην προστασία των παραλιών και στη διαλεύκανση της επανειλημμένης διαδικασίας λήψεως παράνομων αποφάσεων.
10. Δημοσιοποίηση των τεχνικών και σχετικών με μεταβολές του περιβάλλοντος προδιαγραφών της αναδόχου εταιρείας όπως προσκομίστηκαν στο διαγωνισμό (σχετικό μόνιμο προσωπικό, προσωπικό με ειδικότητα τεχνικού περιβάλλοντος, εκπαίδευση προσωπικού, ίδιος εξοπλισμός για τις εργασίες)
11. Γνωστοποίηση της αξιολόγησης, με ποιο δηλαδή κριτήριο ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατακύρωσε την προσφορά της αναδόχου εταιρείας Νous Consulting IKE - Σύμβουλοι επιχειρήσεων και επιπλέον γιατί την προσκάλεσε σε εκδήλωση ενδιαφέροντος ή σε αποστολή προσφοράς για απευθείας ανάθεση για τις Μικρές Κυκλάδες.
12. Άμεση δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όλων των σχετικών προσκλήσεων για απευθείας ανάθεση των λεγόμενων εργασιών καθαρισμού των ακτών των τελευταίων ετών.
13. Να γνωστοποιηθούν οι απαντήσεις σχετικά με την αρμοδιότητα και το κόστος των καθημερινών καθαρισμών των πολυσύχναστων παραλιών, όπως και για ποιο λόγο ο Δήμος δεν προέβη στην πρόσληψη προσωπικού για την καθαριότητα των παραλιών κατά το εν λόγω διάστημα, αλλά προτίμησε την ανάθεση σε ιδιώτη. Επίσης να δημοσιοποιηθεί ποιος επιβλέπει τις λοιπές εργασίες καθαρισμού και τα αποτελέσματα του ελέγχου της αποτελεσματικότητάς τους σε καθημερινή βάση.
14. Να γνωστοποιηθεί αν έχουν πραγματοποιηθεί τα εξής συνιστώμενα μέτρα και αν όχι, να τεθούν σε άμεση προτεραιότητα:
1.
Τοποθέτηση κατά μήκος των ακτών σε επίκαιρα και εμφανή σημεία
ευανάγνωστων πινακίδων που αποτρέπουν τη ρίψη απορριμμάτων στις
παραλίες.
2. Τοποθέτηση δοχείων απορριμμάτων σε ικανό αριθμό και χωρητικότητα κατά μήκος των ακτών.
3.
Τακτική αποκομιδή των απορριμμάτων από τους κάδους κατά μήκος των ακτών
πριν υπερπληρωθούν, διότι σε αντίθετη περίπτωση τα απορρίμματα
παρασύρονται με την επίδραση των ανέμων στη θάλασσα.
5.
Τακτικός έλεγχος και συντήρηση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων υγιεινής
(αποδυτήρια, αποχωρητήρια, ντουζ κτλ.) στις πολυσύχναστες πλαζ.
6. Ενθάρρυνση πρωτοβουλιών πολιτών για τη συγκρότηση ομάδων καθαρισμού ακτών και θαλάσσιων χώρων από απορρίμματα.
7. Συνεχής έλεγχος και κυρώσεις για παράνομη διάθεση λυμάτων ή αποβλήτων ιδιωτών σε θάλασσα και ακτές.
15.
Να ανακληθούν όλες οι παραχωρήσεις απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας
και αφαιρεθούν και ξηλωθούν όλες οι κατασκευές πάνω στις παραλίες και
τους αιγιαλούς των νησιών του Δήμου.
16.
Δημοσιοποίηση όλων των σχετικών με τα παραπάνω ενεργειών του Δήμου
Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, των τελευταίων ετών. Ειδικότερα σε σχέση με
τις παραχωρήσεις απλής χρήσης παραλίας και αιγιαλού όπως: ανακλήσεων
αδειών, απομάκρυνσης επίπλων, ξηλώματος ή κατεδάφισης κατασκευών,
διοικητικών αποβολών κ.α.
17.
Να δοθεί άμεση προτεραιότητα, σε συνεργασία με την κοινωνία πολιτών και
τους σχετικούς επιστημονικούς και εθελοντικούς φορείς της Νάξου, στη
δημιουργία κέντρου ενημέρωσης και περιβαλλοντικής παιδείας και βοτανικού
κήπου για την προστασία των αυτοφυών ειδών και τη διάχυση της γνώσης
περί της προστασίας του εξαιρετικά εύθραυστου νησιωτικού περιβάλλοντος.
ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
Αίτημα 1:
Γενική άμεση και κατεπείγουσα ανάκληση όλων των αποφάσεων επεμβάσεων
στις ακτές του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και ειδικά της απόφασης
της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με αριθμό
ΑΔΑ 6ΞΧΔΩΚΗ-Ξ63 από 12/12/2023 ως προς την έγκριση ανάθεσης εργασιών
“καθαρισμού” στις παραλίες του Δήμου και τις επόμενες σχετικές αποφάσεις του οικείου Δήμου. Με αναστολή των πληρωμών για τις σχετικές εργασίες.
Κατά συνέπεια αιτούμαστε και την
Αίτημα 2:
Καταγγελία της σχετικής σύμβασης με αριθμό 24SYMV014618255 από
18/04/2024 αρ. πρωτ. 7309/2024 με την NOUS Consulting Mon. IKE /
Σύμβουλοι Επιχειρήσεων με ΑΦΜ 800495621 ύψους 115.495,35 € και
της τρέχουσας επιπλέον απευθείας ανάθεσης στην ίδια εταιρεία το έτος
2024 ύψους 14.880,00 ευρώ για την ίδια εργασία στις Μικρές Κυκλάδες, η
οποία της ανατέθηκε 14/06/2024 με αριθμό 9ΖΝΦΩΚΗ-Ι0Κ. Αναστολή των
πληρωμών για τις σχετικές εργασίες.
Υπάρχουν
9 παραλίες από τις αναφερόμενες 17 στην Τεχνική Περιγραφή της
Διακήρυξης και της σχετικής μελέτης του ανοιχτού διαγωνισμού (ΑΔΑ
9ΤΤΙΩΚΗ-ΘΔΤ), στις οποίες δεν έχουν ακόμη καταγγελθεί από πολίτες
σχετικές εργασίες. Ανάμεσά τους βρίσκονται και “απάτητες” παραλίες, όπως
καθορίστηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επίσης η
σύμβαση 24SYMV014618255 2024-04-18 προβλέπει επαναληπτικές ισοπεδωτικές εργασίες και διαμορφώσεις ακτών μετά το πέρας των αρχικών εργασιών που έχουν πραγματοποιηθεί.
Η προαναφερόμενη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αναφέρει τις εξής εργασίες μέσω ανάθεσης παροχής τους σε ιδιώτες διότι ο Δήμος δεν διαθέτει μηχανήματα καθαρισμού ακτών:
α) Περισυλλογή και απομάκρυνση στερεών μικρο-απορριμμάτων (προϊόντα περιβαλλοντικής ρύπανσης ανθρωπογενούς προέλευσης, ξύλα, πλαστικά, χαρτιά, γυαλιά, κοπριές, μεταλλικά αντικείμενα, βαριά αντικείμενα, μεγάλες πέτρες κ.λπ.), καθώς και κάθε άλλο αντικείμενο που εκβράζει η θάλασσα το οποίο υποβαθμίζει την ακτή.
β)
Διαμόρφωση και καθαρισμός των σημείων όπου εισέρχονται χείμαρροι και
μικρά ρέματα στην ακτογραμμή, οι οποίοι μετά από έντονες βροχοπτώσεις
μεταφέρουν από το εσωτερικό φερτά υλικά, ξύλα, πέτρες τα οποία συσσωρεύονται γύρω από την ακτή ή εισέρχονται στη θάλασσα.
γ) Αναμόχλευση της άμμου σε βάθος 20 εκατοστών για να απομακρύνονται τυχόν θαμμένα σκουπίδια και διάστρωση της καθαρισμένης επιφάνειας της άμμου για την απρόσκοπτη προσπέλαση από τους λουόμενους.
δ) Ισοπέδωση των τμημάτων των παραλιών, διαμόρφωση της ακτογραμμής.
______________
Ο
Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων παρά τις εξηγήσεις που έδωσε τους
τελευταίους μήνες αλλά και τα προηγούμενα χρόνια σε πολίτες, ΜΜΕ, αλλά
και στον Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ. και μετά την απομάκρυνση τον 08/06/2024 οδηγού
μηχανήματος παράνομης επέμβασης εν ώρα εργασίας από την εταιρεία
ανάθεσης του Δήμου στην παραλία Γλυφάδα εντός δικτύου προστατευόμενων
περιοχών Νatura 2000 ουδέποτε
είχε σκοπό να καθαρίσει νόμιμα τις παραλίες, αλλά εξαρχής ήθελε να τις
αλλοιώσει ισοπεδώνοντάς τες και αφαιρώντας βιοτικά στοιχεία τους, όπως σαφώς δηλώνεται στην παραπάνω απόφαση.
Είναι επίσης γνωστό από καταγγελίες προηγουμένων ετών ότι αυτή η πρακτική υπάρχει επί σειρά ετών. Γι’ αυτό αιτούμαστε
Αίτημα 3:
Άμεση γνωστοποίηση και δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών
Κυκλάδων όλων των σχετικών αποφάσεων τα προηγούμενα έτη, που προέβλεπαν
αντίστοιχες βλαπτικές πρακτικές.
Η πρόθεση παράνομης αλλοίωσης της παραλίας και αφαίρεσης των βιοτικών στοιχείων της με χρήση βαρέων τροχοφόρων μηχανημάτων εκ
μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων είναι πρόδηλη και στη
διακήρυξη του ηλεκτρονικού διαγωνισμού ανάθεσης των εργασιών που
συμπεριλαμβάνεται στην απόφαση από 27/12/2023 της Οικονομικής Επιτροπής
με αριθμό ΑΔΑ 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72, όπου γνωστοποιούνται τα προαιρετικά Κριτήρια Επιλογής και συγκεκριμένα το κριτήριο
2.2.6 Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα
Α) Οι εργασίες του αρχικού καθαρισμού των ακτών αποσκοπούν στην απομάκρυνση όλων των στερεών απορριμμάτων (πετρών, ξύλων, μπουκαλιών κλπ) που βρίσκονται στις ακτές σε όλο το μήκος και πλάτος των παραλιών, ώστε να μην πατηθούν και θαφτούν.
Όσον
αφορά στην τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την παρούσα
διαδικασία σύναψης σύμβασης, οι οικονομικοί φορείς, απαιτείται να
διαθέτουν:
Ελάχιστος απαιτούμενος εξοπλισμός:
➢ Ένας γεωργικός ελκυστήρας 120-140 ίππων με επιπρόσθετο σύστημα ανύψωσης φορτίου στο μπροστά μέρος.
➢ Ένας γεωργικός ελκυστήρας 110 έως 120 ίππων με επιπρόσθετο σύστημα ανύψωσης φορτίου στο μπροστά μέρος για τις μικρές και δύσκολα προσβάσιμες παραλίες
➢ Ένα παρελκόμενο ειδικό εξάρτημα φάρδους 3m για την απομάκρυνση - απορρόφηση των φυκιών από τις ακτές.
➢ Μία ειδική δαγκάνα
για τον εμπρόσθιο μηχανισμό ανύψωσης του γεωργικού ελκυστήρα 120-140
ίππων για την φόρτωση εκφόρτωση των φυκιών και των φερτών υλικών στις
ακτές.
➢ Έναν ισοπεδωτή εδάφους 2m που να προσαρμόζεται στον εμπρόσθιο μηχανισμό ανύψωσης του γεωργικού ελκυστήρα 120-140 ίππων για την διαμόρφωση - ισοπέδωση της ακτογραμμής.
Όπως σαφώς προκύπτει από τη νομοθεσία, η πρακτική αυτή είναι έκνομη, με
βάση 1) το Νόμο N. 3937/2011 "Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες
διατάξεις" αλλά και 2) το Ν. 1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε με το Ν.
3010/2003 και το Ν. 4014/2011 και ισχύει) “Για την προστασία του
περιβάλλοντος”.
Πιο συγκεκριμένα:
Όπως προβλέπει ο N. 3937/2011 Άρθρο 13, Παρ. 4.1, "Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις": Δεν
επιτρέπεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε
οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως ενδεικτικά, μόνιμες ή εποχικές
λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια,
ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι, οι οικότοποι προτεραιότητας του παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, καθώς και σε μονοπάτια που βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές.
Η
ισοπέδωση, διαμόρφωση και αφαίρεση βιοτικών στοιχείων όπως λίθων και
άμμου του αιγιαλού, συνιστά μεταβολή του. Και, όπως προβλέπει ο
πρόσφατος Ν. 5092/2024, “Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις
παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις” στο Άρθρο 20: Οποιαδήποτε μεταβολή του αιγιαλού χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής ή με άδεια που εκδόθηκε παράνομα, ανεξαρτήτως ζημίας ή βλάβης, τιμωρείται με φυλάκιση και χρηματική ποινή.
Συμπληρωματικά,
για την απομάκρυνση των ξερών φύλλων ποσειδωνίας το ΕΛΚΕΘΕ σε ερώτημα
του Συνηγόρου του Πολίτη το 2018, με αφορμή την καταγγελία πολιτών, έχει
ήδη αποφανθεί ότι η πράξη αυτή είναι σαφώς παράνομη και επιπλέον αποδεδειγμένα επιζήμια για την ισορροπία και την υγεία των παράκτιων οικοσυστημάτων. Μόνο
στην περίπτωση, που τα ξερά φύλλα δυσκολεύουν την πρόσβαση των
λουόμενων στη θάλασσα ενδείκνυται η ήπια, χειρωνακτική και αυστηρώς
τοπική παρέμβαση-αφαίρεση για την δημιουργία διόδου, ενώ
το αφαιρούμενο υλικό πρέπει να μετατοπίζεται σε ανώτερους ορίζοντες της
παραλίας και να παραμένει εκεί ως βιοτικό στοιχείο του αιγιαλού.
Επίσης η πλειοψηφία των παραλιών στις οποίες εκτελούνται οι εργασίες του Δήμου είναι περιοχές παρουσίας και ωοτοκίας της χελώνας Caretta caretta. Στην
Κοινή Υπουργική Απόφαση ΔΔΠ0008470/0514Β/ΕΞ2017 με την οποία
τροποποιήθηκε η υπ’ αριθ. ΔΔΠ0007378/0454 Β΄/11-05-2017 ΚΥΑ περί
«Καθορισμού όρων, προϋποθέσεων, τεχνικών θεμάτων, αναγκαίων λεπτομερειών
και διαδικασίας για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας,
όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών»
προβλέπεται: “Καθαρισμός της
παραλίας χειρωνακτικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αναπαραγωγής της
χελώνας. Οχήματα καθαρισμού μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνον πριν την
έναρξη (δηλ. πριν την 1η Μαΐου) και μετά το τέλος της περιόδου
αναπαραγωγής (δηλ. μετά την 31η Οκτωβρίου).
Αντιθέτως
σύμφωνα με τη Συνοπτική Περιγραφή φυσικού και οικονομικού αντικειμένου
της σύμβασης της αναδόχου εταιρείας, οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν από 20/04/2024 έως 15/10/2024.
Σύμφωνα με το Ν. 1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3010/2003 και το ν. 4014/2011 και ισχύει), ορίζεται βάσει Ν.1650/1986 ως «4. Υποβάθμιση»:
· Άρθρο 2: Η πρόκληση από ανθρώπινες δραστηριότητες ρύπανσης ή οποιασδήποτε άλλης μεταβολής στο περιβάλλον, η οποία είναι πιθανό να
έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικολογική ισορροπία, στην ποιότητα ζωής
και στην υγεία των κατοίκων, στην ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά
και στις αισθητικές αξίες,
Σύμφωνα
με το Ν. 1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3010/2003 και το ν.
4014/2011 και ισχύει), στο Άρθρο 28, Παρ. 1. και επόμενες παραγράφους:
· Για
όποιον ασκεί δραστηριότητα ή επιχείρηση και υποβαθμίζει το περιβάλλον,
χωρίς την απαιτούμενη, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού άδεια ή
έγκριση, ή των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση
του, ή υπερβαίνει τα όρια της άδειας ή έγκρισης που του έχει χορηγηθεί προβλέπονται αυστηρές ποινικές, αστικές και διοικητικές κυρώσεις,
είτε είναι φυσικά, είτε νομικά πρόσωπα, είτε είναι εντολείς, είτε
ανάδοχοι, όπως αναπτύσσεται και παρακάτω. Μάλιστα οι κυρώσεις αυξάνονται
σε έως και 10 χρόνια κάθειρξη όταν τα εγκλήματα διαπράττονται κατ` επάγγελμα ή κατά συνήθεια και το συνολικό οικονομικό ή άλλο υλικό όφελος υπερβαίνει το ποσό των 15.000,00 ευρώ.
· Διευκρινίζεται επίσης στις παραγράφους 5.1. και 5.2. ότι
- Τα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν ιθύνουσα θέση σε οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο έχουν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να εποπτεύουν και να ελέγχουν την τήρηση, από φυσικά πρόσωπα που τελούν υπό τις εντολές τους, των διατάξεων του παρόντος νόμου και των κατ` εξουσιοδότηση του εκδιδόμενων κανονιστικών πράξεων, που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Και ότι
Το φυσικό πρόσωπο, το οποίο κατέχει ιθύνουσα θέση, τιμωρείται ως αυτουργός για κάθε πράξη ή παράλειψη, εφόσον αυτή δεν αποτράπηκε λόγω της παράλειψης του, από πρόθεση ή από αμέλεια, να ασκήσει την προβλεπόμενη στην περίπτωση 5.1 εποπτεία ή έλεγχο.
______________
Σύμφωνα με το Ν. 1650/1986 (όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3010/2003 και το ν. 4014/2011 και ισχύει):
· Για όλα τα έργα και τις δραστηριότητες τα οποία ενδέχεται να προκαλέσουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, απαιτείται η διεξαγωγή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) σύμφωνα με τον ίδιο Νόμο. Επίσης για κάθε νέο έργο ή δραστηριότητα απαιτείται γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού σχετικά με το εάν η περιοχή όπου χωροθετείται το έργο ή η δραστηριότητα είναι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
· Στο Άρθρο 10 ορίζεται ότι για έργα και δραστηριότητες σε περιοχές που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000 υποβάλλεται ειδική οικολογική αξιολόγηση στην αρμόδια υπηρεσία Περιβάλλοντος, και ότι
· Τα
έργα και οι δραστηριότητες, που πρόκειται να πραγματοποιηθούν εν μέρει ή
στο σύνολο τους σε περιοχές του εθνικού καταλόγου του Ευρωπαϊκού
Οικολογικού Δικτύου NATURA 2000 σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 9
του ν. 3937/2011 (Α` 60), υπόκεινται κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής
αδειοδότησής τους υποχρεωτικά σε περιβαλλοντική επιθεώρηση με αυτοψία, η οποία διενεργείται από τον φορέα διαχείρισης της προστατευόμενης περιοχής, στην κείμενη περίπτωση από τον Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ.
Στα σχετικά έγγραφα του φετινού διαγωνισμού των εργασιών ισοπέδωσης και διαμόρφωσης των παραλιών της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων δεν αναφέρονται κάποια σχετική ΜΠΕ, ΑΕΠΟ, ούτε παρόμοια μελέτη ή απόφαση από σχετικό φορέα, καμία οικολογική αξιολόγηση ούτε και γνωμοδότηση από τα Υπουργεία Πολιτισμού ή Τουρισμού ή την παραπομπή της σε αυτά.
Αίτημα 4: Ζητούμε την άμεση γνωστοποίηση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κάθε σχετικής μελέτης ΜΠΕ ή ΑΕΠΟ, απόφασης, αξιολόγησης ή γνωμοδότησης για τις εργασίες αυτές. Γνωστοποίηση, σε περίπτωση που δεν υπάρχουν, των λόγων που δεν ακολουθείται επί σειρά ετών, αλλά και φέτος, η νόμιμη διαδικασία αδειοδοτήσεων.
Σε
συνέχεια στο άρθρο 4 της σύμβασης 24SYMV014618255 2024-04-18 με την
ανάδοχη εταιρεία ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ορίζει ότι η
εξόφληση θα πραγματοποιείται έπειτα από σχετική βεβαίωση του επόπτη που
θα οριστεί από την αρμόδια υπηρεσία και την αντίστοιχη βεβαίωση της
Επιτροπής Παρακολούθησης του Δήμου.
Αίτημα 5: Ζητούμε τη δημοσιοποίηση των βεβαιώσεων του επόπτη/εποπτών που διενήργησε/αν αυτοψία ή επίβλεψη του έργου,
καθώς σε καμία από τις παραλίες που διενεργήθηκαν οι σχετικές παράνομες
εργασίες οι πολίτες / αυτόπτες μάρτυρες δεν παρατήρησαν κάποιον
επιβλέποντα, από όσο γνωρίζουμε.
_______________________
Η ανάδοχος εταιρεία Νous Consulting IKE - Σύμβουλοι Επιχειρήσεων προχώρησε και φέτος στις έκνομες εργασίες στις παραλίες Άγιος Προκόπιος, Αγία Άννα, Πλάκα, Μικρή Βίγλα, Γλυφάδα, (εντός δικτύου Νατούρα 2000), και στον Άγιο Γεώργιο, Άι Γιάννηδες και Αμμίτη, όπως και στο Κουφονήσι. Μετά από καταγγελία κατοίκου την 08/06/2024 στην παραλία Γλυφάδα απομακρύνθηκε μεγάλος γεωλκυστήρας και ο οδηγός της από την Αστυνομία (ΑΤ Νάξου). Στις παραπάνω παραλίες αναπτύχθηκαν ομπρελοξαπλώστρες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα της Γλυφάδας που μπήκαν το επόμενο πρωί στο οργωμένο και ισοπεδωμένο τμήμα.
Ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ. μετά από καταγγελίες πολιτών με έγγραφό του με αριθμό 18502 από 26/06/2024 όπως δημοσιεύθηκε σε δημοσιογραφικό ιστοτόπο ενημερώνει ότι δεν είχε λάβει γνώση ούτε γνωμοδοτήσει ως όφειλε των παραπάνω εργασιών που τις χαρακτηρίζει ως παράνομες και απαγορεύει την επανάληψή τους. Αυτό γνωστοποιήθηκε προφορικά και στον Δήμαρχο σε συνάντηση επί του θέματος, αναφέρει ο Οργανισμός.
Αίτημα 6: Ζητούμε τη γνωστοποίηση της γραπτής επικοινωνίας μεταξύ Ο.ΦΥ.ΠΕ.ΚΑ. και Δήμου, μετά τη καταγγελία πολιτών, όπως και την σχετική αυτοψία του φορέα και τη Διαβίβαση της πράξης βεβαίωσης παράβασης στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή, όπως προβλέπει ο Ν. 1650/1986.
Τονίζουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται απαγορευτικές συστάσεις στο Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.
Αίτημα 7: Ζητούμε την άμεση γνωστοποίηση και δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όλων των εκβάσεων των καταγγελιών των τελευταίων δέκα χρόνων, αναφορών ή και προσφυγών για αλλοιώσεις σε παραλίες που σχετίζονται με αποφάσεις ή εντολές εκ μέρους του Δήμου.
Οι
διακηρύξεις ηλεκτρονικών διαγωνισμών για εργασίες στις παραλίες, οι
σχετικές μελέτες και οι απευθείας αναθέσεις του Δήμου Νάξου και Μικρών
Κυκλάδων έχουν το ίδιο καταστροφικό και παράνομο πνεύμα σε βάθος ετών.
Ενδεικτικά
παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα της διακήρυξης του σχετικού
ηλεκτρονικού διαγωνισμού για το 2022 -από 18/03/2022 Αρ. πρωτ.
4168/2022,
2.2.6 Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα
Α) Οι εργασίες του αρχικού καθαρισμού των ακτών αποσκοπούν στην απομάκρυνση όλων των στερεών απορριμμάτων (πετρών, ξύλων, μπουκαλιών κλπ) που βρίσκονται στις ακτές σε όλο το μήκος και πλάτος των παραλιών.
Η
εκτέλεση των εργασιών του αρχικού καθαρισμού των παραλιών της νήσου
Νάξου του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων θα γίνει με ειδικό μηχάνημα ακτοκαθαριστή ελκόμενου τύπου από ελκυστήρα 4Χ4, ισχύος τουλάχιστον 175Ηρ, διπλού διαφορικού. Το μηχάνημα ακτοκαθαριστή θα έχει την δυνατότητα κοσκινίσματος των πετρών όπου με τα κόσκινα θα συλλέγει όλες τις μεγάλες πέτρες. Το ελκόμενο μηχάνημα ακτοκαθαριστή θα έχει την δυνατότητα να κοσκινίζει με ειδικά παλλόμενα κόσκινα διαστάσεων 25cmΧ28cm, μέχρι βάθους της ακτής 20cm. Στόχος είναι η απομάκρυνση όλων των στερεών απορριμμάτων (πετρών, ξύλων, μπουκαλιών κλπ) που βρίσκονται στις ακτές σε όλο το μήκος και πλάτος των παραλιών.
Αλλά
και απόσπασμα από την Τεχνική Περιγραφή των εργασιών που περιλαμβάνεται
στην σχετική Μελέτη που επισυνάπτεται της Διακήρυξης:
Ο αρχικός καθαρισμός που θα πραγματοποιηθεί θα περιλαμβάνει τις κάτωθι εργασίες:
α)
Περισυλλογή και απομάκρυνση στερεών μικρο-απορριμμάτων (προϊόντα
περιβαλλοντικής ρύπανσης ανθρωπογενούς προέλευσης, ξύλα, πλαστικά,
χαρτιά, γυαλιά, κοπριές, μεταλλικά αντικείμενα, βαριά αντικείμενα,
μεγάλες πέτρες κ.λπ.), καθώς και κάθε άλλο αντικείμενο που εκβράζει η θάλασσα το οποίο υποβαθμίζει την ακτή.
β) Διαμόρφωση
και καθαρισμός των σημείων όπου εισέρχονται χείμαρροι και μικρά ρέματα
στην ακτογραμμή, οι οποίοι μετά από έντονες βροχοπτώσεις μεταφέρουν από
το εσωτερικό φερτά υλικά, ξύλα, πέτρες τα οποία συσσωρεύονται γύρω από την ακτή ή εισέρχονται στη θάλασσα.
γ) Αναμόχλευση της άμμου σε βάθος 20 εκατοστών για να απομακρύνονται τυχόν θαμμένα σκουπίδια και διάστρωση της καθαρισμένης επιφάνειας της άμμου για την απρόσκοπτη προσπέλαση από τους λουόμενους.
δ) Ισοπέδωση των τμημάτων των παραλιών, διαμόρφωση της ακτογραμμής.
Αίτημα
8: Να αιτηθεί κατεπειγόντως ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων από τον
αρμόδιο Φορέα σχετική αυτοψία και κατόπιν αναφορά σχετικά με την
υποβάθμιση των ακτών αθροιστικά τα τελευταία έτη
μέσω της ισοπέδωσης των παραλιών και αφαίρεσης των βιοτικών στοιχείων
τους (άμμος, πέτρες, φύλλα, κοχύλια, βλάστηση κ.α., από τον ίδιο το
Δήμο ή μέσω αναδόχων του, ή από ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Να υποβληθεί
επίσης αίτημα άμεσης γνωμοδότησης και μελέτης αποκατάστασης.
Αίτημα 9: Απαιτούμε από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να δείξει σοβαρή και υπεύθυνη στάση στην προστασία των παραλιών και στη διαλεύκανση της επανειλημμένης διαδικασίας λήψεως παράνομων αποφάσεων.
______________
Από τις αποφάσεις του Δήμου και τις διακηρύξεις των διαγωνισμών στις οποίες ανατρέξαμε, φαίνεται ότι σε βάθος χρόνου οι εργασίες που αποφασίζονται επιφέρουν όχι μόνο όλο και μεγαλύτερη υποβάθμιση του περιβάλλοντος αλλά και κοστίζουν από χρόνο σε χρόνο μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ περισσότερο.
Ο Δήμος Νάξου εξήγγειλε για το τρέχον έτος ανοικτό
ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την υπηρεσία «Καθαρισμός ακτών νήσου Νάξου
Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων έτους 2024» προϋπολογισμού 115.495,35 €
με Φ.Π.Α. 24% που έλαβε τον συστημικό αριθμό 285375, στην
οποία αναφέρεται το πρακτικό της 6ης/2024 συνεδρίασης της Δημοτικής
Επιτροπής του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων της 20ης Φεβρουαρίου
2024 (Αρ. Απόφ. 59/2024 και αριθμό ΑΔΑ 9ΤΤΙΩΚΗ-ΘΔΤ) και στην οποία
γνωστοποιήθηκε μεταξύ άλλων ότι στο διαγωνισμό υποβλήθηκε εντός της
προβλεπόμενης προθεσμίας μία μοναδική προσφορά την καταληκτική
ημερομηνία του διαγωνισμού (19-01-2024) από την NOUS CONSULTING MON
I.K.E. της Γεωργίας Μυλωνάκη (μόνη εταίρος). Το ίδιο συνέβη και το 2023.
Στη
διακήρυξη του ηλεκτρονικού διαγωνισμού ανάθεσης των εργασιών που
συμπεριλαμβάνεται στην απόφαση από 27-12/2023 της Οικονομικής Επιτροπής
με αριθμό 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72 γνωστοποιούνται τα προαιρετικά Κριτήρια Επιλογής και συγκεκριμένα το κριτήριο 2.2.4
Καταλληλότητα άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας. Οι οικονομικοί
φορείς που συμμετέχουν στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης απαιτείται να ασκούν δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο των προς παροχή υπηρεσιών.
Η
Nous Consulting Ι.Κ.Ε., δραστηριοποιείται στην παροχή ολοκληρωμένων
συμβουλευτικών υπηρεσιών, όλων των χρηματοοικονομικών και επιχειρησιακών
ειδικοτήτων, όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας που δεν παρέχει πληροφορίες για το προσωπικό, τον εξοπλισμό, τους χώρους κ.α. της εταιρείας.
Αίτημα 10: Ζητούμε τη δημοσιοποίηση των τεχνικών και σχετικών με μεταβολές του περιβάλλοντος προδιαγραφών της εταιρείας
όπως προσκομίστηκαν στο διαγωνισμό. Υπάρχει σχετικό μόνιμο προσωπικό;
Υπάρχει σχετικό προσωπικό τεχνικού περιβάλλοντος; Πώς εκπαιδεύεται το
προσωπικό; Η εταιρεία έχει δικό της εξοπλισμό για τις εργασίες;
Αν όχι, όπως εμφανίζεται ως τώρα στην έρευνά μας, και την εργασία την αναλαμβάνουν πράγματι χειριστές γεωελκυστήρων της Νάξου χωρίς περιβαλλοντοτεχνική επίβλεψη και απαραίτητη εκπαίδευση για τη συγκεκριμένη εργασία ζητούμε
Αίτημα 11: Γνωστοποίηση της αξιολόγησης, με ποιο δηλαδή κριτήριο ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατακύρωσε την προσφορά της αναδόχου εταιρείας Νous Consulting IKE - Σύμβουλοι επιχειρήσεων και επιπλέον γιατί την προσκάλεσε σε εκδήλωση ενδιαφέροντος ή σε αποστολή προσφοράς για απευθείας ανάθεση για τις Μικρές Κυκλάδες, όπως αναλύουμε παρακάτω.
Στη
σχετική δημοσίευση στο Γ.Ε.Μ.Η. με αριθμό 125625001000 η μονοπρόσωπη
εταιρεία της Γεωργίας Μυλωνάκη με κύκλο εργασιών το 2022 669.610,59 ευρώ
παρουσιάζει ως σκοπό της εταιρείας μια ιλιγγιώδη λίστα εργασιών σε
ατέρμονους τομείς όπως ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ - ΜΕΛΕΤΕΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΧΟΝΔΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ,
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ο.Τ.Α- ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ, 90) Υπηρεσίες
εργολάβου καθαριότητας, ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ, ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ. Oι
υπηρεσίες ισοπέδωσης παραλιών και διαμόρφωσης ακτής και κοιτών
χειμάρρων, όπως προβλέπονται από το διαγωνισμό, απουσιάζουν από τον
εκτενή κατάλογο υπηρεσιών.
Η
ανάδοχος εταιρεία εμφανίζεται να διεκπεραιώνει πολύ διαφορετικές
εργασίες για Ο.Τ.Α. Για το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ξεκίνησε το
2021 με την κατασκευή μια ενιαίας ιστοσελίδας για τα δημοτικά μουσεία
και προχώρησε από το 2022 ως σήμερα να είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία,
διαχείριση και προβολή των δημοτικών μουσείων Απεράθου και του
Θεατρικού Μουσείου. (ΑΔΑ: 9Φ79ΩΚΗ-Θ2Φ, ΑΔΑ: ΨΑΟΜΩΚΗ-4Φ2, ΑΔΑ: ΨΩΗΤΩΚΗ-04Ε, ΑΔΑ: Ψ78ΒΩΚΗ-Ξ2Ο, ΑΔΑ: 6ΘΞΗΩΚΗ-15Ι
ΑΔΑ:
«Λειτουργία, διαχείριση και προβολή των μουσείων της κοινότητας
Απειράνθου και του θεατρικού μουσείου ’’Ιάκωβος Καμπανέλλης’’ του Δήμου
Νάξου και Μικρών Κυκλάδων» 2021 Ω8ΘΡΩΚΗ-ΟΕΠ)
Η
Nous Consulting IKE είχε προσκληθεί απευθείας από το Δήμο Νάξου και
Μικρών Κυκλάδων 21/06/2023 σε εκδήλωση ενδιαφέροντος για την υπηρεσία Καθαριότητα ακτών μικρών νησιών προς απευθείας ανάθεση ύψους 7.975,68 ευρώ (ΑΔΑ: 997ΠΩΚΗ-54Ρ),
όπως έχει δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του Δήμου. Επίσης προσκλήθηκε και
την 07/06/2024 για την αποστολή προσφοράς ύψους 14.880,00 ευρώ για την
ίδια εργασία, η οποία της ανατέθηκε 14/06/2024 με αριθμό 9ΖΝΦΩΚΗ-Ι0Κ.
Επίσης από το 2023 η εταιρεία αυτή εμφανίστηκε ως μόνη ενδιαφερόμενη
στους διαγωνισμούς για τις εργασίες στις ακτές της Νάξου.
Η
Γεωργία Μυλωνάκη εμφανίζεται και στην εταιρεία ΜΥΛΩΝΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ και ΣΙΑ
Ε.Ε. δυο κτίρια παρακάτω από τη διεύθυνση της Nous Consulting IKE ως
ιδιοκτήτρια ΚΑΦΕΤΕΡΙΑΣ - ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΟΥ & ΣΝΑΚ ΜΠΑΡ, στην Αγία
Παρασκευή, Αγίου Ιωάννου 71. Στην ίδια διεύθυνση με τη Nous Consulting
IKE, Ελβετίας 21, παρουσιάζεται και η SICES CONSTRUCTION S.P.A.,
εταιρεία τεχνικών έργων αλλοδαπών συμφερόντων που δρα πιθανόν σε
κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., όπως φαίνεται σε οδηγό επιχειρήσεων, αλλά
απουσιάζει στο μητρώο ΓΕΜΗ.
Ο χειριστής του γεωελκυστήρα ζει στη Νάξο και το μηχάνημα είναι σταθμευμένο στο Γαλανάδο της Νάξου σε μάντρα οχημάτων.
Μέσα
στα δικαιολογητικά της Νous Consulting IKE για τον ηλεκτρονικό
διαγωνισμό όπως αναφέρεται στο ΑΔΑ 9ΞΖ5ΩΚΗ-ΩΞ7 πρακτικό κατακύρωσης της
σύμβασης από την 27/03/2024 αναφέρεται και το καταστατικό σύστασης της
G.M. TRUST CONSULTING ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ που απουσιάζει από το ΓΕΜΗ.
Για την πλήρη ενημέρωση των πολιτών ζητούμε σχετικά
Αίτημα 12: την άμεση δημοσίευση εκ μέρους του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όλων των σχετικών προσκλήσεων για απευθείας ανάθεση των λεγόμενων εργασιών καθαρισμού των ακτών των τελευταίων δέκα χρόνων.
Από
τα παραπάνω δεδομένα της όλης πρακτικής του Δήμου και της αδιαφανούς
εργασίας της ανάδοχης εταιρείας εγείρονται ερωτήματα όχι μόνο ως προς
την καταλληλότητα και τεχνική επάρκεια της εταιρείας αυτής, αλλά ακόμα
και ως προς την οικονομική διαχείριση του Δήμου.
______________
Μέσα στην έκνομη σειρά αποφάσεων του Δήμου επί σειρά ετών για την καταστροφή των παραλιών μας προστίθεται και η απορία από
ποια ανάγκη του Δήμου προέκυψε και η πρόσληψη μέσω της Νous Consulting
IKE και όχι απευθείας τεσσάρων ατόμων για τον χειρωνακτικό καθαρισμό των
πολυσύχναστων παραλιών (Αγίου Γεωργίου - 2 άτομα, Αγίου Προκοπίου,
Αγίας Άννας, Μάραγκα και Πλάκας - 2 ατομα) του Δήμου από την 2η Μαΐου
2024 και έως 15η Οκτωβρίου 2024 σε καθημερινή βάση,
όπως προκύπτει από την προαναφερθείσα διακήρυξη του ηλεκτρονικού
διαγωνισμού με αρ. 9ΔΞ3ΩΚΗ-Θ72, ενώ η ίδια η απόφαση της Οικονομικής
Επιτροπής αναφέρει ως λόγο της ανάθεσης παροχής των εργασιών αυτών σε ιδιώτες ότι δεν διαθέτει μηχανήματα καθαρισμού ακτών. Άρα δεν προβλέπει την ανάθεση σε ιδιώτη των χειρονακτικών εργασιών ως αναγκαία.
Στο άρθρο 8 του Ν. 5092/2024 ορίζεται ότι για
την καθημερινή διατήρηση της καθαριότητας του παραχωρούμενου τμήματος
αιγιαλού και παραλίας είναι υποχρεωμένος ο παραχωρησιούχος,
δηλαδή οι επιχειρηματίες σε αυτές τις παραλίες. Άρα γιατί επιβαρύνεται ο
Δήμος με το έξοδο των 72,- ευρώ ημερομίσθιο, έξι ημέρες την εβδομάδα
από Μάη ως Οκτώβρη επί τέσσερα άτομα για αυτήν την εργασία; (Συνολικό
κόστος 38.298,68 ευρώ). Υποχρέωση του Δήμου είναι μόνο ο καθαρισμός των
κοινόχρηστων χώρων που ειδικά στην περίπτωση του Αη Γιώργη στη Χώρα της
Νάξου είναι 3,5 στρέμματα.
Αίτημα 13: Να
γνωστοποιηθούν οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις σχετικά με την
αρμοδιότητα και το κόστος των καθημερινών καθαρισμών των πολυσύχναστων
παραλιών, όπως και για ποιο λόγο ο Δήμος δεν προέβη στην πρόσληψη εποχικού προσωπικού για την καθαριότητα των παραλιών
παρά προτίμησε την ανάθεση της πρόσληψης σε ιδιώτη. Επίσης να
δημοσιοποιηθεί ποιος επιβλέπει τις λοιπές εργασίες καθαρισμού και τα
αποτελέσματα του ελέγχου της αποτελεσματικότητάς τους σε καθημερινή
βάση.
Σχετικά με την καθημερινή καθαριότητα των παραλιών εκ μέρους της ανάδοχης εταιρείας
Αίτημα 14:
Ζητούμε να ενημερωθούμε αν έχουν πραγματοποιηθεί τα εξής συνιστώμενα μέτρα και αν όχι, να τεθούν σε προτεραιότητα
1. Τοποθέτηση κατά μήκος των ακτών σε επίκαιρα και εμφανή σημεία ευανάγνωστων πινακίδων που αποτρέπουν τη ρίψη απορριμμάτων στις παραλίες
2. Τοποθέτηση δοχείων απορριμμάτων σε ικανό αριθμό και χωρητικότητα κατά μήκος των παραλιακών ακτών
3. Τακτική αποκομιδή των απορριμμάτων από
τους κάδους κατά μήκος των ακτών πριν υπερπληρωθούν, διότι σε αντίθετη
περίπτωση τα απορρίμματα παρασύρονται με την επίδραση των ανέμων στη
θάλασσα
5. Τακτικός έλεγχος και συντήρηση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων υγιεινής (αποδυτήρια, αποχωρητήρια, ντουζ κτλ) στις πολυσύχναστες πλαζ.
6. Ενθάρρυνση πρωτοβουλιών πολιτών για τη συγκρότηση ομάδων καθαρισμού ακτών και θαλάσσιων χώρων από απορρίμματα.
7. Συνεχής έλεγχος και κυρώσεις για παράνομη διάθεση λυμάτων ή αποβλήτων ιδιωτών σε θάλασσα και ακτές.
___________
Κλείνοντας αιτούμαστε κατεπειγόντως
Αίτημα 15: Να ανακληθούν όλες οι παραχωρήσεις απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας και αφαιρεθούν και ξηλωθούν όλες οι κατασκευές πάνω στις παραλίες και τους αιγιαλούς των νησιών του Δήμου.
Όπως επισημαίνει ο νομοθέτης στο άρθρο 5 του Ν. 3937/11: Στην κρίσιμη παράκτια ζώνη της χώρας, όπως αυτή οριοθετείται με τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 8 του άρθρου 20 επιτρέπονται μόνο ήπιες και χαμηλής έντασης χρήσεις, οι οποίες δεν θίγουν το φυσικό ανάγλυφο και δεν προκαλούν οικολογική επιβάρυνση.
Ο Νόμος καταστρατηγείται βίαια όπως έχουμε αναλύσει εκτενώς και στην περσινή καταγγελία - αναφορά προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου και έχουν καταγραφεί εκατοντάδες καταγγελίες πολιτών σε λίγους μήνες.
Με άλλα λόγια: Η υποβάθμιση των αμμωδών παραλιών και του αιγιαλού, η διάβρωση και η τελική εξαφάνισή τους είναι σε πλήρη εξέλιξη και πρέπει να σταματήσει τώρα.
Προς ενημέρωση των δημοτών και για παραδειγματισμό των παραβατών αιτούμαστε την
Αίτημα 16: Δημοσιοποίηση όλων
των σχετικών με τα παραπάνω και ειδικά σε σχέση με τις παραχωρήσεις
απλής χρήσης παραλίας και αιγιαλού ενεργειών του Δήμου Νάξου και Μικρών
Κυκλάδων, όπως ανακλήσεων αδειών, απομάκρυνσης επίπλων, ξηλώματος ή κατεδάφισης κατασκευών, διοικητικών αποβολών κ.α. των τελευταίων πέντε ετών.
___________________________
Ο Ν. 1650/1986 Άρθρο 18, προβλέπει
ως κύριο μέτρο πρόληψης παραβατικότητας και υποβάθμισης του
περιβάλλοντος, για την προστασία των παραλιών και της απειλούμενης
ακτογραμμής των νησιών, την Ενημέρωση της κοινωνίας.
Αίτημα 16: Ζητούμε
να δοθεί άμεση προτεραιότητα, σε συνεργασία με την κοινωνία πολιτών και
τους σχετικούς επιστημονικούς και εθελοντικούς φορείς της Νάξου, στη
δημιουργία κέντρου ενημέρωσης και περιβαλλοντικής παιδείας και βοτανικού κήπου για
την προστασία των αυτοφυών και αυτόχθονων ειδών και τη διάχυση της
γνώσης περί της προστασίας του εξαιρετικά εύθραυστου νησιωτικού
περιβάλλοντος.
Όπως προβλέπει και στη συνέχεια το παραπάνω άρθρο. Συγκεκριμένα:
1. Η ανάπτυξη περιβαλλοντικής παιδείας και ενημέρωσης είναι υποχρέωση του κράτους.
και
4. Διατηρούνται κέντρα ενημέρωσης ή πληροφόρησης για προστατευόμενες περιοχές, τα
οποία κρίνονται λειτουργικά, και επικαιροποιούνται οι πληροφορίες
σχετικά με τη βιοποικιλότητα που αυτά διαθέτουν. Διατηρούνται βοτανικοί κήποι οι
οποίοι ανήκουν στη διαδικασία των αρμόδιων Υπουργείων και
επικαιροποιούνται οι πληροφορίες σχετικά με τα αυτόχθονα είδη που
διατηρούν και προστατεύουν εκτός τόπου.
Οι Υπογράφοντες
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Δημοσιεύματα
(ανάκτηση 05/07/2024) από εργασίες του Δήμου 2024 σε Άγιο Προκόπιο,
Αγία Άννα, Πλάκα, Μικρή Βίγλα, Γλυφάδα, Αϊ Γιάννηδες, Αμμίτη, Κουφονήσι
- 18/06/2024 Κουφονήσι: Καθαρίστηκαν οι παραλίες με πρόσβαση από όχημα (οικισμού -φοίνικας -πορι) https://www.facebook.com/share/v/SGSR9dWNxB1oityU/
- 07/05/2024 Πλάκα, 16/05/2024 Μικρή Βίγλα, 27/05/2024 Αι Γιάννηδες, το 08/06/2024 Γλυφάδα, Πυργάκι, 02/06/2024 Αμμίτης: Νάξος-Ακτοκαθαρισμοί: Η απάντηση του ΟΦΥΠΕΚΑ για τα μηχανοκίνητα και τον καθαρισμό σε περιοχές Natura https://cycladesopen.gr/naxos-aktokatharismoi-apantisi-ofypeka-ta-michanokinita-ton-katharismo-se-perioches-natura/
- 08/06/2024 Γλυφάδα: Nάξος: Η αστυνομία σταμάτησε “καθαρισμό” παραλίας σε περιοχή Natura 2000 https://naxospress.gr/naxos-mikres-kyklades/naxos-i-astynomia-stamatise-katharismo-paralias-se-periochi-natura-2000/
- 08/06/2024 Γλυφάδα: Nάξος: Η αστυνομία σταμάτησε παράνομο “καθαρισμό” παραλίας σε περιοχή Natura 2000 https://www.news247.gr/ellada/naxos-i-astinomia-stamatise-paranomo-katharismo-paralias-se-perioxi-natura-2000/
- 08/06/2024 Γλυφάδα: Νάξος: “Οργώνοντας” την παραλία “Γλυφάδα” μέσα σε περιοχή Natura 2000 https://cycladesopen.gr/naxos-orgonontas-tin-paralia-glyfad/
- 02/06/2024 Αμμίτης: Naxosfreunde: Amitis Beach- Toller Strand, tolle Bar! Es war ein echtes Erlebnis! https://www.facebook.com/groups/friendsofnaxos/permalink/7619932634787274/
- 02/06/2024 Naxosfreunde: Amitis-Strand, toll, es wird für Sauberkeit gesorgt! https://www.facebook.com/hannelore.mlodoch/videos/325011817363212/?idorvanity=623888054391802
- 27/05/2024 Άι Γιάννηδες: Νάξος: Νέα αλλοίωση παραλίας με βαρύ όχημα https://www.news247.gr/ellada/naxos-nea-alloiosi-paralias-me-vari-oxima/
- 27/05/2024 Άι Γιάννηδες: Νάξος: Νέα αλλοίωση παραλίας με βαρύ όχημα στους Αη Γιάννηδες
- 16/05/2024 Μικρή Βίγλα: Νάξος: Την καθαρίσαμε κι αυτή την παραλία…επόμενη Natura για όργωμα; https://cycladesopen.gr/naxos-tin-katharisame-ki-ayti-tin-paral/
- 07/05/2024 Πλάκα και 26/04/2024 Αγία Άννα Νάξος: Με τρακτέρ αποφάσισαν να κάνουν μερεμέτια στην άμμο Natura παραλίας https://luben.tv/stream/241290
- 07/05/2024 Πλάκα και 26/04/2024 Αγία Άννα Νάξος: Τα τρακτέρ αλωνίζουν παραλίες σε περιοχές Natura https://www.news247.gr/perivallon/naxos-ta-trakter-alonoun-paralies-se-perioxes-natura/
- 26/04/2024 Αγία Άννα: (Ξε)καθαρίζοντας τα φύκια από τις μεταξωτές κορδέλες σε προστατευόμενες παραλίες Natura https://cycladesopen.gr/xe-katharizontas-ta-fykia-tis-metaxotes-kordeles-se-prostateyomenes-paralies-natura/
- 24/04/2024 Άγιος Προκόπιος: Με μπουλντόζα στρωμένη η παραλία του Αγίου Προκοπίου!!! https://www.facebook.com/share/p/acZ47VuhQPtkqxA5/
04/2024 Άγιος Γεώργιος: Ημέρα ΝATURA 2000 https://imaska.gr/%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CE%BDatura-2000/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου