Ιδιωτικά σχολεία: Ψάχνουν κορόιδα από τη δευτεροβάθμια με το πρόσχημα της… αυτονομίας!

Δεν προσελκύουν δασκάλους, λόγω τραγικών εργασιακών συνθηκών

Το θέμα άνοιξε ο δημοσιογράφος «ειδικών αποστολών» της ναυαρχίδας της Δεξιάς «Καθημερινής»  Απόστολος Λακασάς. Οι σχολάρχες, λέει, τα αγαπημένα παιδιά της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που τους έχει δώσει τα πάντα όλα με το νόμο Κεραμέως, ψάχνουν τώρα δασκάλους για τις εργασιακές γαλέρες τους και δεν βρίσκουν. Ζητούν, λοιπόν, να προσλαμβάνουν καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να διδάσκουν στα Δημοτικά Σχολεία.

Οι σχολάρχες ισχυρίζονται ότι πιο καλά και σε βάθος θα διδάσκει τα μαθήματα π.χ. της Γλώσσας ένας φιλόλογος ή τα Μαθηματικά ένας μαθηματικός από τον δάσκαλο σε «μια εποχή υψηλής εξειδίκευσης». Και τα βάζουν με τις «συντεχνίες» των εκπαιδευτικών, στις οποίες υποκύπτει το ΥΠΑΙΘΑ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να «καινοτομήσουν», αναπτύσσοντας την «αυτονομία» της σχολικής μονάδας. (Τα «επιχειρήματα» της «καινοτομίας» και της «αυτονομίας» τους τα έχει προσφέρει απλόχερα το υπουργείο Παιδείας, που πάνω εκεί στηρίζει το ξεχαρβάλωμα των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, την ιδιωτικοποίηση όλο και περισσότερων πλευρών λειτουργίας του δημόσιου σχολείου, τον εξαναγκασμό σε λειτουργία με σκοπό το κέρδος και την επιβίωση, την κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων και την αξιολόγησή τους).

Πίσω από τις απαιτήσεις των σχολαρχών, όμως, και πέρα από τις αντιπαιδαγωγικές θεωρίες, τον μηδενισμό των ειδικοτήτων και της επιστημονικής κατάρτισης των δασκάλων, κρύβονται οι πραγματικές αιτίες: Τα ιδιωτικά σχολεία δεν προσελκύουν δασκάλους λόγω των τραγικών εργασιακών συνθηκών και ψάχνουν κορόιδα από την δευτεροβάθμια με το πρόσχημα της …αυτονομίας!

Το γεγονός καταγγέλλει η ΟΙΕΛΕ, η οποία τονίζει ότι αν γίνει δεκτή η απαίτηση των σχολαρχών θα ανοίξει ο δρόμος για την κατάργηση της ειδικότητας των δασκάλων όχι μόνο για τα ιδιωτικά σχολεία, αλλά και για τη δημόσια εκπαίδευση. 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ

ΣΟΚ: Προετοιμάζουν, υπό την πίεση επιχειρηματιών, την κατάργηση του κλάδου των δασκάλων σε ιδιωτική και (μετέπειτα) στη δημόσια εκπαίδευση με διορισμό καθηγητών στην Πρωτοβάθμια; Επαφές ΟΙΕΛΕ με ΔΟΕ και ΟΛΜΕ για κοινή αντίδραση

Ένα πραγματικό σοκ με ασύλληπτες συνέπειες προετοιμάζεται στο χώρο της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με άρθρο της «Καθημερινής» και του έμπειρου εκπαιδευτικού συντάκτη Απόστολου Λακασά που δεν ανακινεί θέματα, αν δεν υπάρχει «φωτιά», ανοίγει ο «διάλογος» για την τοποθέτηση καθηγητών της δευτεροβάθμιας σε θέση δασκάλων στα δημοτικά σχολεία (αρχικά στα ιδιωτικά). Γνωρίζουμε πως οι ιδιοκτήτες πιέζουν ασφυκτικά την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και το θέμα ανοίγει κατά σύμπτωση (;), λίγο πριν ψηφιστεί το περίφημο ερανιστικό νομοσχέδιο (αύριο θα πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου θα τοποθετηθεί – και γι’ αυτό το ζήτημα – ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γ. Χριστόπουλος).

Αν το αίτημα των ιδιοκτητών πραγματοποιηθεί, ανοίγει η κερκόπορτα για την κατάργηση της ειδικότητας των δασκάλων αρχικά στην ιδιωτική και μετέπειτα και στη δημόσια εκπαίδευση.

Ιδιωτικά σχολεία: δεν προσελκύουν δασκάλους λόγω τραγικών εργασιακών συνθηκών και ψάχνουν κορόιδα από την δευτεροβάθμια με το πρόσχημα της… αυτονομίας!

Στο άρθρο της Καθημερινής φιλοξενείται η άποψη του Προέδρου των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων, η οποία κατά την εκτίμησή μας είναι άκρως επικίνδυνη. Πίσω από τα επιστημονικοφανή επιχειρήματα, κρύβεται η απόγνωση πολλών ιδιωτικών σχολείων που, λόγω κάκιστων εργασιακών σχέσεων, δεν προσελκύουν πλέον εκπαιδευτικούς, κυρίως της πρωτοβάθμιας. Κι αυτό, διότι οι εκπαιδευτικοί σε πάρα πολλά ιδιωτικά νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία είναι αυτοί που υφίστανται το μεγαλύτερο βαθμό εργασιακής εκμετάλλευσης υποχρεωμένοι υπό την απειλή της απόλυσης να εργάζονται δωρεάν απογεύματα στη μελέτη, τα καλοκαίρια στα summer camps, τα Σαββατοκύριακα σε ατελείωτες εκδηλώσεις, συν την καθημερινή τρομακτική πίεση για συνεχείς ενημερώσεις γονέων, ηλεκτρονικές πλατφόρμες, διπλά προγράμματα και συγγραφή φυλλαδίων/εγχειριδίων. 

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν χιλιάδες άνεργοι δάσκαλοι, ελάχιστοι πηγαίνουν ακόμη και για συνέντευξη στα ιδιωτικά σχολεία. Ποιος θα πήγαινε να εργαστεί 10ωρα με τον γλίσχρο μισθό του ενιαίου και κάνοντας την διπλή δουλειά χωρίς ούτε ευρώ παραπάνω; Ποιος θα άντεχε σε τέτοιες συνθήκες συνεχών πιέσεων και απειλών;

Πράγματι, το 2004 λόγω πραγματικής έλλειψης δασκάλων και του κινδύνου να βάλουν λουκέτο πολλά ιδιωτικά δημοτικά σχολεία, η τότε Υπουργός Μαριέττα Γιαννάκου είχε επιτρέψει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με μονοετείς συμβάσεις να προσληφθούν πολύ συγκεκριμένες ειδικότητες στην πρωτοβάθμια, μέχρι να προκύψουν και πάλι άνεργοι δάσκαλοι. Τώρα όμως οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Δεν πρόκειται για την επιβίωση των σχολείων, αλλά (όπως προκύπτει και από την τοποθέτηση του κ. Κυραϊλίδη) για μόνιμες τοποθετήσεις καθηγητών, λόγω του ότι η ειδικότητα του δασκάλου είναι, κατά τα λεγόμενά του, «παρωχημένη». Προσθέτει ο Πρόεδρος των ιδιοκτητών ότι τα σχολεία πρέπει να προσλαμβάνουν όποια ειδικότητα τους καπνίσει για οποιοδήποτε μάθημα, στο όνομα μιας κίβδηλης αυτονομίας!! Η μόνη αυτονομία που επιδιώκουν κάποιοι επιχειρηματίες της εκπαίδευσης (διότι υπάρχουν πολλά ιδιωτικά σχολεία αξιοπρεπή, που σέβονται το εκπαιδευτικό τους προσωπικό) είναι αυτή από τον οποιοδήποτε κρατικό έλεγχο για την τήρηση της εκπαιδευτικής, της εργασιακής, της ασφαλιστικής και της φορολογικής νομοθεσίας. Αυτονομία για να κάνουν ό,τι θέλουν!

Εμείς θα αντιστρέψουμε το επιχείρημα του Προέδρου των ιδιοκτητών. Οι μοναδικοί που λαμβάνουν σε προπτυχιακό επίπεδο παιδαγωγική επάρκεια λόγω προγράμματος σπουδών, πρακτικής κ.λπ. είναι οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων δασκάλων και νηπιαγωγών. Πολλές και πολλοί έχουν εξειδικευμένες μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές σε πλήθος γνωστικών αντικειμένων (φιλολογία, μαθηματικά, STEM, φυσικές επιστήμες κ.λπ.). Δεν θα μπορούσαν κι αυτοί να διεκδικήσουν διορισμό στη δευτεροβάθμια; 

Με τέτοιου είδους λογικές όμως ανοίγει ο ασκός του Αιόλου στην εκπαίδευση. Αντί να ενισχυθεί η ειδίκευση στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων και να εμπλουτιστεί το παιδαγωγικό περιεχόμενο στις καθηγητικές σχολές, προετοιμάζεται να καταργηθεί η ειδικότητα των δασκάλων, απλώς και μόνο για να ικανοποιηθεί το αίτημα μιας επιχειρηματικής συντεχνίας. Και επειδή ό,τι νομοθετείται στην ιδιωτική, έρχεται και στη δημόσια, ας ετοιμάζονται οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας στα δημόσια σχολεία…

Και κάτι σημαντικό. Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης, στα δημοτικά σχολεία εργάζονται δάσκαλοι! Ακόμη και σε χώρες με απορρυθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως η Βρετανία. 

Τι θα κάνει το Υπουργείο Παιδείας; ΟΙΕΛΕ και ΔΟΕ σε επαφές για το ζήτημα

Η πείρα μας των τελευταίων ετών είναι πως, όταν απαιτούν κάτι οι σχολάρχες (ιδίως επί Υπουργίας Κεραμέως), η κυβέρνηση το υλοποιεί. Αυτό προκύπτει και από το ερανιστικό νομοσχέδιο, όπου, παρά τα τεράστια προβλήματα που έχει προκαλέσει στην ιδιωτική εκπαίδευση ο Νόμος Κεραμέως και παρά τις προτάσεις που έχουμε επανειλημμένα αποστείλει, έχουν περιληφθεί μόνο δύο διατάξεις για το χώρο μας που, τι παράξενο αλήθεια, ικανοποιούν αιτήματα μόνο των ιδιοκτητών! Η μονομερής εύνοια του Υπουργείου Παιδείας προς τους ιδιοκτήτες και ο χρόνος που εκδόθηκε το άρθρο της Καθημερινής, μας βάζουν σε έντονες σκέψεις…

Αν τελικά η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προβεί στο απονενοημένο διάβημα, να γνωρίζει ότι θα έχει απέναντί της ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Ήδη ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ επικοινώνησε με την ηγεσία της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ και προετοιμάζεται κοινή συνάντηση για να αντιμετωπιστεί ένα ζήτημα με τεράστιες προεκτάσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.

Για το Δ.Σ. της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.

ΠΗΓΗ

***

Ποιοι απαιτούν να διοριστούν καθηγητές στη θέση δασκάλων στα σχολεία τους;

Σε ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος επισημαίνεται ότι ανοίγει ο «διάλογος» για την τοποθέτηση καθηγητών της δευτεροβάθμιας σε θέση δασκάλων στα δημοτικά σχολεία (αρχικά στα ιδιωτικά), υπό την πίεση επιχειρηματιών.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία οι ιδιοκτήτες πιέζουν ασφυκτικά την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και το θέμα ανοίγει κατά σύμπτωση (;), λίγο πριν ψηφιστεί το περίφημο ερανιστικό νομοσχέδιο.

Αν το αίτημα των ιδιοκτητών πραγματοποιηθεί, ανοίγει η κερκόπορτα για την κατάργηση της ειδικότητας των δασκάλων αρχικά στην ιδιωτική και μετέπειτα και στη δημόσια εκπαίδευση.

Οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων υποστηρίζουν ότι στα δημοτικά σχολεία υπάρχουν μαθήματα τα οποία διδάσκονται από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως γυμναστές, πληροφορικής, ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών. Στο πλαίσιο αυτό, λένε,  θα μπορούσαν να γίνουν και άλλα μαθήματα από αποφοίτους των, λεγόμενων, καθηγητικών σχολών.

Παράλληλα, σημειώνουν ότι υπάρχει προηγούμενο. Την περίοδο 2006-2010 υπήρχε νόμος, σύμφωνα με τον οποίο καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούσαν να απασχολούνται σε ιδιωτικά δημοτικά σχολεία σε θέσεις δασκάλων.

Η αλήθεια είναι ότι πράγματι το 2004 λόγω πραγματικής έλλειψης δασκάλων και του κινδύνου να βάλουν λουκέτο πολλά ιδιωτικά δημοτικά σχολεία, η τότε Υπουργός Μαριέττα Γιαννάκου είχε επιτρέψει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με μονοετείς συμβάσεις να προσληφθούν πολύ συγκεκριμένες ειδικότητες στην πρωτοβάθμια, μέχρι να προκύψουν και πάλι άνεργοι δάσκαλοι. Τώρα όμως οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Δεν πρόκειται για την επιβίωση των σχολείων, αλλά (όπως προκύπτει και από την τοποθέτηση του Προέδρου των Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων) για μόνιμες τοποθετήσεις καθηγητών.

Ωστόσο αλήθεια είναι επίσης ότι σήμερα λειτουργούν εννέα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης με 1.970 θέσεις εισακτέων ετησίως. Παράλληλα το 2025 ανοίγουν εκ νέου οι πίνακες του ΑΣΕΠ στους οποίους είναι έτοιμοι να εγγραφούν χιλιάδες αδιόριστοι δάσκαλοι.

Όπως επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ, πίσω από τα επιστημονικοφανή επιχειρήματα, κρύβεται η απόγνωση πολλών ιδιωτικών σχολείων που, λόγω κάκιστων εργασιακών σχέσεων, δεν προσελκύουν πλέον εκπαιδευτικούς, κυρίως της πρωτοβάθμιας. Κι αυτό, διότι οι εκπαιδευτικοί σε πάρα πολλά ιδιωτικά νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία είναι αυτοί που υφίστανται το μεγαλύτερο βαθμό εργασιακής εκμετάλλευσης υποχρεωμένοι υπό την απειλή της απόλυσης να εργάζονται δωρεάν απογεύματα στη μελέτη, τα καλοκαίρια στα summer camps, τα Σαββατοκύριακα σε ατελείωτες εκδηλώσεις, συν την καθημερινή τρομακτική πίεση για συνεχείς ενημερώσεις γονέων, ηλεκτρονικές πλατφόρμες, διπλά προγράμματα και συγγραφή φυλλαδίων/εγχειριδίων.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν χιλιάδες άνεργοι δάσκαλοι, ελάχιστοι πηγαίνουν ακόμη και για συνέντευξη στα ιδιωτικά σχολεία. Ποιος θα πήγαινε να εργαστεί 10ωρα με τον γλίσχρο μισθό του ενιαίου και κάνοντας την διπλή δουλειά χωρίς ούτε ευρώ παραπάνω; Ποιος θα άντεχε σε τέτοιες συνθήκες συνεχών πιέσεων και απειλών;

Είναι φανερό ότι με τέτοιου είδους λογικές ανοίγει ο ασκός του Αιόλου στην εκπαίδευση. Αντί να ενισχυθεί η ειδίκευση στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων και να εμπλουτιστεί το παιδαγωγικό περιεχόμενο στις καθηγητικές σχολές, προτείνεται ουσιαστικά να χαθεί από το εκπαιδευτικό τοπίο η ειδικότητα των δασκάλων, απλώς και μόνο για να ικανοποιηθεί το αίτημα των ιδιοκτητών Ιδιωτικών σχολείων.

Και επειδή ό,τι νομοθετείται στην ιδιωτική, έρχεται και στη δημόσια, ας ετοιμάζονται οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας στα δημόσια σχολεία...

Και κάτι σημαντικό. Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης, στα δημοτικά σχολεία εργάζονται δάσκαλοι! Ακόμη και σε χώρες με απορρυθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως η Βρετανία.