EUROKINISSI |
Αλλη μια εντυπωσιακή προσπάθεια από την κυβέρνηση να γίνουμε παγκόσμιο ανέκδοτο. Πολλά από τα νέα βιβλία που θα γραφούν για όλες τις τάξεις του σχολείου έχουν ανατεθεί σε φροντιστήρια! Πρόκειται για την κορωνίδα του μεγάλου εκσυγχρονισμού της ελληνικής σχολικής εκπαίδευσης που τόσον καιρό ετοίμαζε το υπουργείο Παιδείας.
Μπορεί, βέβαια, η λέξη και η έννοια του φροντιστηρίου στη σχολική εκπαίδευση να είναι ξένη για τους «ξένους», αλλά η ελληνική πραγματικότητα κρύβει πάντα πολλές εκπλήξεις. Ξέρουν οι «ξένοι» ότι έχουμε εδώ και 21 χρόνια τα ίδια βιβλία; Ξέρουν ότι το υπουργείο Παιδείας δεν συμπεριέλαβε στην περιβόητη «Πρόσκληση ενδιαφέροντος» τους καθ’ ύλην αρμόδιους επιστημονικούς φορείς; Τότε, το 2003, θεωρήθηκε υποχρεωτική η συμμετοχή τους. Τώρα, αρκεί «η συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο» και «η εκπαιδευτική ή επαγγελματική εμπειρία». Είτε είναι φυσικά πρόσωπα, είτε νομικά, είτε «νομικές οντότητες», είτε «κοινοπραξίες». Καμία άλλη απαίτηση ή εξειδίκευση κριτηρίων για τα βιβλία του αύριο.
Οπως έχει γίνει γνωστό, ανάμεσα σε όσους δόθηκε η έγκριση για τη συγγραφή των βιβλίων είναι μεγάλοι όμιλοι φροντιστηρίων, ομάδες με μέλη ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και φροντιστηριακούς, κάποιες ομάδες με εκπαιδευτικούς από το Δημόσιο και μεμονωμένοι συγγραφείς. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν, με το σύνολο των 166 σχολικών βιβλίων ασχολούνται περίπου 1.000 συγγραφείς, ενώ η μερίδα του λέοντος, κάπου 72 βιβλία, είναι στο πιάτο ενός μόνο φροντιστηριακού ομίλου. «Τα ονόματα δεν μπορούν να δοθούν τώρα διότι δεν υπάρχουν συμβάσεις ακόμα», λέει ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης.
Οσοι γνωρίζουν το θέμα αναμένουν σε περίπου 20 ημέρες να γνωστοποιηθούν τα ονόματα. Τότε, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, θα αντιδράσουν και οι επιστημονικές ενώσεις. «Πριν από ενάμιση χρόνο, οπότε και θεσπίστηκε το πολλαπλό βιβλίο, αρχίσαμε να οργανωνόμαστε για τη συγγραφή των εγχειριδίων», αναφέρει στην «Εφ.Συν.» εκπρόσωπος επιστημονικής ένωσης, παρά το γεγονός –όπως τονίζει– «ότι η πρόσκληση δεν μας περιέγραφε ως εταίρους στη συγγραφή». Υστερα από λίγο καιρό, όμως, τα παράτησαν. Τι μεσολάβησε; «Η τεράστια κωλυσιεργία από το υπουργείο, η γραφειοκρατία και οι συνεχιζόμενες παρατάσεις δημιούργησαν πολλά εμπόδια», απαντά ο ίδιος.
Τυχαία ή όχι, όλο αυτό το μακρύ διάστημα αναμονής, αρκετά γνωστά μεγάλα φροντιστήρια προσέγγιζαν και προχωρούσαν σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς γνωστούς για την εμπειρία ή την επάρκειά τους στο αντικείμενό τους. Είχαν λόγο, όπως αποδεικνύεται. Αλλωστε, δεν ήταν η μόνη επιχειρηματική στόχευση του χώρου. Χρόνια τώρα απασχολούν θεματοδότες πανελλαδικών και καθηγητές σχολείων για την προετοιμασία των υποψηφίων.
Οι δουλειές, λοιπόν, επεκτάθηκαν. Ανέλαβαν και τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων. Πρόκειται για καλή μπίζνα. Θα δοθούν 30 εκατ. ευρώ για τις αμοιβές συγγραφικού έργου. Και μάλιστα εκτός από την «εύλογη αποζημίωση εφάπαξ» θα υπάρχει και η «ετήσια, ανάλογα με τη διανομή». Και χώρια τα «βιβλία της ψηφιακής βιβλιοθήκης» για τα οποία δεν γίνεται κουβέντα. Κατατέθηκαν 636 προτάσεις από 73 ομάδες για 187 «διδακτικά πακέτα». Εγκρίθηκαν 166. Η μοιρασιά θα φανεί προσεχώς.
Ιστορίες με δράκους
Καθοριστική, πάντως, ήταν η συνδρομή από τη δημιουργική ασάφεια του υπουργείου για τα προσόντα και τις ιδιότητες των συγγραφέων, την πολύ μεγάλη καθυστέρηση για την έναρξη των διαδικασιών και τον καλό συντονισμό με το υπουργείο, το οποίο μόλις πριν από λίγο καιρό επανέφερε το «πολλαπλό βιβλίο» στην επικαιρότητα. Αν και είναι ξεκάθαρο ότι δεν θα υπάρχουν νέα βιβλία από τον Σεπτέμβριο.
Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν πολύ καλά τη διαδρομή του μεγάλου εγχειρήματος επανασυγγραφής των ξεπερασμένων σχολικών βιβλίων. Υπάρχουν και πολλοί, όμως, που παρατηρούν και καταγράφουν τις ιστορίες με δράκους που έχουν εκτυλιχθεί όλο αυτό το διάστημα. Οπως να έχει, πάντως, η παγκόσμια πρωτοτυπία είναι γεγονός. Τα φροντιστήρια γράφουν βιβλία για τα σχολεία. Και τελικά, μάλλον, όλοι βολεύονται. Στο παλιό και βαθιά ριζωμένο στρεβλό σύστημα εκπαίδευσης της χώρας. «Θα αλλάξουν όλα στη σχολική εκπαίδευση», έχει πει ο κ. Πιερρακάκης. Ασυγκράτητος, όπως πάντα.
Κατά τα άλλα:
● Το πολλαπλό βιβλίο είναι μέρος του διδακτικού πακέτου: α) Βιβλίο μαθητή/μαθήτριας, β) Τετράδιο Εργασιών, γ) Βιβλίο Αναφοράς, κατά περίπτωση της Γενικής Α΄θμιας και Β΄θμιας (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) με βάση τα «νέα και επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών».
● Πρόκειται, ουσιαστικά, για δυνατότητα επιλογής μεταξύ τριών βιβλίων «ιδίου επιπέδου», όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο. Αν πρόκειται για επιλογή του στιλ, δεν χρειάζεται, λένε πολλοί από τη ΔΟΕ. Αν ήταν διαβαθμισμένα, όπως στο εξωτερικό, θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη τα πραγματικά κοινωνικά και εκπαιδευτικά κριτήρια (αλλοδαποί μαθητές κ.ά.) λένε από την ΟΛΜΕ.
● Η επιλογή γίνεται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα. Αν υπάρχει «αδυναμία επιλογής» (;), αναλαμβάνει ο Σύλλογος Διδασκόντων και αν πάλι δεν υπάρχει απόφαση, την ευθύνη παίρνει ο διευθυντής ή προϊστάμενος της μονάδας.
● Θα υπάρχει Ψηφιακή Βιβλιοθήκη με περισσότερα βιβλία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
● Η Τράπεζα Θεμάτων θα αντιστοιχηθεί με τα νέα προγράμματα... προσεχώς. Με νέο ΕΣΠΑ, όπως είπε η υφυπουργός.
● Τίποτα δεν είναι έτοιμο. Πριν από λίγες ημέρες, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, ανακοίνωσε νέα παράταση όλων των βιβλίων, Δημοτικού, Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου. Για τη Β΄ και Γ΄ Λυκείου είναι ακόμα νωρίς. Συγκεκριμένα, είπε ότι του χρόνου τον Σεπτέμβριο (2025) το πολλαπλό θα εφαρμοστεί ηλεκτρονικά για Δημοτικά, Γυμνάσια και Α΄ Λυκείου. Τον Σεπτέμβριο του 2026 για τη Β΄ Λυκείου και το 2027 για την Γ΄ Λυκείου. Αγνωστο πότε και τι θα είναι έτοιμο σε έγχαρτη μορφή.
● Για τα ΕΠΑ.Λ. έχει πολύ δρόμο ακόμη.
● Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει… τον Οκτώβριο του 2025.
● Εκκρεμούν 42 βιβλία. Θα προκηρυχθούν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου 2024.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου