28 Ιουλίου 2024

Βόλος: «Αίτημα» της ΑΓΕΤ Βόλου για… διπλασιασμό ρύπων!

ΑΓΕΤ Βόλου

Εντονες αντιδράσεις από την κοινωνία και τους φορείς του Βόλου έχει προκαλέσει το αίτημα της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ-Ηρακλής προς το υπουργείο Περιβάλλοντος για νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ώστε να μπορεί να αποτεφρώνει 200.000 τόνους αποβλήτων τον χρόνο αντί για 100.000 τόνους που καίει σήμερα.

Αίτηση για έγκριση νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) κατέθεσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ-Ηρακλής της πολυεθνικής LafargeHolcim που δραστηριοποιείται στον Βόλο, δεδομένου ότι η ισχύουσα από το 2014 ΜΠΕ δεν καλύπτει τις σημερινές παραγωγικές της απαιτήσεις. Φορείς και πολίτες του Βόλου αντιδρούν και ζητούν την απόρριψη της αίτησης της ΑΓΕΤ.

Η τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ λειτουργεί μέσα στον αστικό ιστό του Βόλου και συμβάλλει σημαντικά στη ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα με τις εκπομπές καυσαερίων από τον περιστροφικό της κλίβανο (ΠΚ 1), αλλά και από το σύστημα ψύξης του κλίνκερ (βασικό συστατικό του τσιμέντου) που συνοδεύει τον κλίβανο.

Στην ΜΠΕ του 2014, που βρίσκεται ακόμη σε ισχύ, αναφέρεται ότι οι δύο αυτές καπνοδόχοι εκπέμπουν κάθε μέρα 16 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αέριων ρύπων πάνω από την πόλη. Στην ίδια μελέτη που εκπνέει αναφέρεται ότι η ΑΓΕΤ έχει άδεια λειτουργίας τριών περιστροφικών κλιβάνων (ΠΚ 1, ΠΚ 5 και ΠΚ 4 ). Από αυτούς λειτουργεί μόνο ο ΠΚ 1 με μέγιστη δυνατότητα αποτέφρωσης 15 τόνων σκουπιδιών ανά ώρα. Αυτή η ικανότητα του συγκεκριμένου κλιβάνου ισοδυναμεί με αποτέφρωση 100.000 τόνων σκουπιδιών (που αποκαλούνται «εναλλακτικά καύσιμα») κάθε έτος.

Αυτά τα καύσιμα η ΑΓΕΤ τα προμηθεύεται από την Ιταλία, λόγω της επιδότησης που ξεπερνά τα 50 ευρώ ανά τόνο. Αυτό το χρηματικό κίνητρο καταβάλλεται από τους δημότες και τους δήμους των περιοχών της Ιταλίας που συλλέγουν τα σκουπίδια, τα επεξεργάζονται, τα δεματοποιούν και τα αποστέλλουν στις ελληνικές βιομηχανίες τσιμέντου οι οποίες με τον τρόπο αυτό είναι πολλαπλά κερδισμένες (δωρεάν καύσιμα, δωρεάν μεταφορά και πρόσθετη επιδότηση).

Το 2017, η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας (ΠΠΜ) και το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων (ΠΑΝΔΟΙΚΟ) προσέφυγαν στο ΣτΕ, η απόφαση του οποίου το 2023 απαγόρευσε στην ΑΓΕΤ να μεταφέρει στο εργοστάσιο του Βόλου τέτοιου τύπου απόβλητα μέσω του Παγασητικού. Για να ξεπεράσει αυτό το εμπόδιο, η ΑΓΕΤ βρήκε άλλη λύση και τα τελευταία δύο χρόνια έφερνε τα ιταλικά απόβλητα στο λιμάνι της Στυλίδας και από εκεί με φορτηγά αυτοκίνητα στο εργοστάσιο του Βόλου.

Ταυτόχρονα, το ΣτΕ έκρινε ως άκυρη την απόφαση του πρώην υπουργού Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλου που αύξησε τις εκπομπές του τοξικού άνθρακα (TOC) από 10 σε 40 mg/Nm3, δηλαδή χιλιοστά του γραμμαρίου για κάθε κυβικό μέτρο καυσαερίων που ελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα.

Τα νέα δεδομένα

Ηδη από το 2023 η ΑΓΕΤ έχει εξασφαλίσει (με τη μέθοδο της τροποποίησης της ΜΠΕ, που δεν απαιτεί δημόσια διαβούλευση) την εκ βάθρων ανακατασκευή του κλιβάνου ΠΚ 1. Με την προσθήκη νέου, ικανότερου προασβεστοποιητή στον ΠΚ 1, ο οποίος πρόκειται να εγκατασταθεί άμεσα στο επόμενο διάστημα των 4-5 μηνών, ο ΠΚ 1 θα μπορεί να αποτεφρώνει από 30 έως 40 τόνους αποβλήτων ανά ώρα, δηλαδή σε ετήσια βάση 200.000 τόνους αποβλήτων από 100.000 τόνους που καίει σήμερα.

Αυτό σημαίνει ότι η ποσότητα των σκουπιδιών που θα καίγονται στον ΠΚ 1 για την παραγωγή τσιμέντου θα διπλασιαστεί και το ίδιο θα συμβεί με τους χημικούς ρύπους που θα ελευθερώνονται μέσα στην πόλη. Μεταξύ των οποίων, καρκινογόνες ουσίες όπως διοξίνες, φουράνια και βαρέα μέταλλα.

Στη νέα της αίτηση η ΑΓΕΤ ζητεί να της επιτραπεί να φέρνει για καύση μέχρι 5 πλοία κάθε μήνα (περίπου 25.000 τόνους RDF) στο λιμάνι της Αγριάς από άλλες χώρες, μέχρι 3.750 τόνους την εβδομάδα δεματοποιημένο RDF (καύσιμο απόβλητο) με 180 φορτηγά αυτοκίνητα και άγνωστη ποσότητα χύμα αποβλήτων (π.χ. αποξηραμένη λυματολάσπη, απόβλητα κλαδέματος), που θα περνούν μέσα από τον Βόλο, επιβαρύνοντας περαιτέρω την ατμοσφαιρική ρύπανση της πόλης, ενώ το ΣτΕ έχει απαγορέψει τη μεταφορά σκουπιδιών μέσω του Παγασητικού. Κι ακόμη, ζητά να επανέλθει το όριο του TOC σε υψηλά επίπεδα, άνω του προβλεπόμενου νόμιμου ορίου, από 10 κατά την ευρωπαϊκή νομοθεσία σε 35 mg/Nm3.

Κι αυτά συμβαίνουν όταν το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Βόλου, που εγκρίθηκε νομοθετικά το 2016, προβλέπει τη μετεγκατάσταση του εργοστασίου εκτός αστικού ιστού, καθώς επιβαρύνει την πόλη και τη δημόσια υγεία. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι για το εργοστάσιό της στο Μηλάκι της Εύβοιας η ΑΓΕΤ εντάχθηκε σε πρόγραμμα δέσμευσης του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) πριν αυτό εξέλθει στην ατμόσφαιρα. Στη συνέχεια, το CO2 θα συμπιέζεται και θα αποθηκεύεται σε μεγάλες υπόγειες γεωλογικές δεξαμενές στον Πρίνο και αλλού. Η χρηματοδότηση που θα λάβει από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων ανέρχεται σε 650 εκατομμύρια ευρώ. Και βέβαια, η δέσμευση του συγκεκριμένου αερίου σημαίνει λιγότερες εκπομπές καυσαερίων κατά 60%-70% περίπου. Το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί η ΑΓΕΤ επέλεξε το εργοστάσιο της Εύβοιας που δεν λειτουργεί μέσα σε μεγάλο αστικό ιστό και όχι του Βόλου, ώστε να δείξει στην πράξη ότι νοιάζεται για τη δημόσια υγεία των Βολιωτών.

Την απόρριψη της σχετικής αίτησης της ΑΓΕΤ ζητούν η Επιτροπή Αγώνα Πολιτών Βόλου κατά της καύσης σκουπιδιών, που έχει συλλέξει σχεδόν 35.000 υπογραφές στο avaaz, και ο σύλλογος Πολίτες Μαγνησίας για την Υγεία και το Περιβάλλον. Το ίδιο ζητούν εκπρόσωποι οργανώσεων του Βόλου και της Μαγνησίας, όπως οι Ενεργοί Πολίτες Βόλου, το ΚΚΕ(μ-λ), η Λαϊκή Ενότητα-Ανυπότακτη Αριστερά, το ΜέΡΑ25, το ΞΕΚΙΝΗΜΑ, οι Πράσινοι-Οικολογία, η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας και η Πράσινη Αριστερά.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου