Εν μέσω φόβων για διακοπή επ’ αόριστον των ροών ρωσικού φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream 1, η ΕΕ θα πρέπει να αυξήσει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από εναλλακτικές πηγές ενόψει του ερχόμενου χειμώνα, καθιστώντας τις ΗΠΑ εμφανώς τον μεγαλύτερο νικητή στην κρίση Ρωσίας-Ουκρανίας, δήλωσαν ειδικοί το Σάββατο.
Εν τω μεταξύ, η μετατόπιση της ευρωπαϊκής ζήτησης από ρωσικό αέριο αγωγών σε LNG έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση των παραγγελιών για μεταφορείς LNG, οδηγώντας σε έναν αριθμό ρεκόρ παραγγελιών φέτος.
Ο ρωσικός κρατικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom δήλωσε την Παρασκευή το βράδυ ότι λόγω προβλημάτων εξοπλισμού, η παροχή ρωσικού φυσικού αερίου στη Γερμανία μέσω του αγωγού Nord Stream 1 δεν θα συνεχιστεί όπως είχε προγραμματιστεί, τροφοδοτώντας τις ανησυχίες για επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο.
Μετά την ολοκλήρωση των τριήμερων εργασιών συντήρησης, το φυσικό αέριο έπρεπε αρχικά να αρχίσει να ρέει ξανά μέσω του αγωγού Nord Stream 1 το πρωί του Σαββάτου. Ο αγωγός είναι μια βασική αρτηρία που μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 35% των συνολικών εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη το 2021, σύμφωνα με το CNN.
Ωστόσο, μετά τον εντοπισμό διαρροής λαδιού στον σταθμό συμπίεσης της Portovaya, η Gazprom είπε ότι ο αγωγός πρέπει να κλείσει «μέχρι να αποκατασταθούν όλες οι βλάβες του εξοπλισμού». Δεν διευκρινίστηκε πόσο χρόνο θα πάρει αυτό.
Η είδηση ήρθε την ίδια μέρα όταν η επικεφαλής της Επιτροπής της ΕΕ Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είπε ότι η Ευρώπη πρέπει να επιβάλει ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό φυσικό αέριο και η Ομάδα των Επτά υπουργών Οικονομικών συμφώνησε να επιβάλει ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο σε μια προσπάθεια να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας από τις πωλήσεις πετρελαίου και να δαμάσει τον ανεξέλεγκτο πληθωρισμό.
Σε απάντηση, ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ, αντιπρόεδρος του Ρωσικού Συμβουλίου Ασφαλείας, έγραψε στην εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων Telegram: «Απλώς δεν θα υπάρχει ρωσικό αέριο στην Ευρώπη».
Από τον Ιούνιο, η Gazprom μείωσε τις ροές μέσω του Nord Stream 1 στο 20% της χωρητικότητάς του, κατηγορώντας τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση για τη διακοπή λειτουργίας και συντήρησης ρουτίνας του αγωγού.
Σε μια εποχή που οι προμήθειες φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό ήταν σε ελεύθερη πτώση, η ΕΕ δεν είχε άλλη επιλογή από το να αυξήσει τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ πάση θυσία, δημιουργώντας πρωτοφανή κέρδη για τους προμηθευτές φυσικού αερίου των ΗΠΑ, είπε ο Lin Boqiang, διευθυντής του China Center for Energy Economics Έρευνα στο Πανεπιστήμιο Xiamen, στους Global Times το Σάββατο.
Μέχρι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, οι ΗΠΑ εξήγαγαν περίπου 57 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) LNG με 39 bcm, ή 68 τοις εκατό, να πηγαίνουν στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv. Αυτό συγκρίνεται με τα 34 bcm, ή το 35% των εξαγωγών LNG που αποστέλλονται στην Ευρώπη το 2021, όταν οι εξαγωγές LNG των ΗΠΑ ανήλθαν συνολικά σε περίπου 97 bcm, σύμφωνα με το Reuters.
«Αυτό θα ήταν αδιανόητο στο παρελθόν, καθώς οι τιμές LNG των ΗΠΑ είναι σαφώς πολύ υψηλότερες από τις τιμές του φυσικού αερίου του ρωσικού αγωγού λόγω του κόστους μεταφοράς, αλλά τώρα η κρίση στην Ουκρανία το έχει κάνει πραγματικότητα με την ΕΕ αποφασισμένη να μειώσει την ενεργειακή της εξάρτηση από το ρωσικό αέριο», σημείωσε ο Λιν. «Με άλλα λόγια, το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο υφίσταται μια τεράστια αναδιάρθρωση λόγω γεωπολιτικών παραγόντων, που συνοδεύεται από εκτίναξη των τιμών και ελλείψεις προσφοράς».
Οι τιμές της ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές μέχρι να ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στην παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, σημείωσε ο Λιν.
«Όπως αποδεικνύεται, οι ΗΠΑ έχουν κερδίσει τα μέγιστα από την ενεργειακή κρίση ανοίγοντας μια τεράστια αγορά για τους Αμερικανούς προμηθευτές φυσικού αερίου, σφίγγοντας την λαβή τους στην Ευρώπη και βλάπτοντας τις βασικές εξαγωγές της Ρωσίας», είπε ένας ειδικός σε θέματα διεθνών υποθέσεων από το Πεκίνο, που μίλησε με όρο την ανωνυμία του, στους Global Times το Σάββατο.
Οι ΗΠΑ πρωτοστάτησαν στη δημιουργία της κρίσης στην Ουκρανία, αλλά τώρα έχουν γίνει ο μεγαλύτερος κερδισμένος που κάθεται πέρα από τον ωκεανό και επωφελείται από την κρίση. Αυτό απαιτεί προβληματισμό και επαγρύπνηση, δήλωσε την Παρασκευή ο Zhao Lijian, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας.
Ο Ζάο είπε ότι γνωρίζει αναφορές ότι το χάσμα μεταξύ των τιμών του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή και στις αμερικανικές αγορές είναι τώρα έως και 10 φορές, ένα ρεκόρ.
Οι δηλώσεις ήρθαν ως απάντηση σε σχόλια ορισμένων ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης που ανέφεραν ότι οι ΗΠΑ μεταμφιέζονται σε σωτήρα ενώ αποκομίζουν τεράστια κέρδη πουλώντας φυσικό αέριο σε ευρωπαϊκές χώρες, με τις τελευταίες να αντιμετωπίζουν ελλείψεις ενέργειας λόγω κυρώσεων που στόχευαν τη Ρωσία και τις ανάγκασαν να αγοράζουν αμερικανικό φυσικό αέριο σε υψηλές τιμές.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από το Business Insider, έναν αμερικανικό ιστότοπο χρηματοοικονομικών και επιχειρηματικών ειδήσεων, οι αμερικανικές εταιρείες κερδίζουν περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια ανά πλοίο μεταφοράς LNG με προορισμό την Ευρώπη.
«Ακόμη και με τις ακριβές εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ, μπορεί να είναι ακόμα δύσκολο για την ΕΕ να αποφύγει τον αυξανόμενο πληθωρισμό, τις ελλείψεις ηλεκτρικού ρεύματος και τις διακοπές παραγωγής τον ερχόμενο χειμώνα, όταν η ζήτηση ενέργειας συνήθως αυξάνεται απότομα», είπε ο Λιν.
«Η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστεί για τη μείωση της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο, η οποία περιλαμβάνει, ενδεικτικά, περισσότερα πλοία LNG και περισσότερες εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου», είπε ο εμπειρογνώμονας με έδρα το Πεκίνο.
Οι παγκόσμιοι έμποροι LNG έχουν κάνει έναν αξιοσημείωτο αριθμό παραγγελιών κατασκευής για πλοία LNG, με τα ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας να έχουν λάβει αριθμό ρεκόρ παραγγελιών.
Για παράδειγμα, η Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co που εδρεύει στη Σαγκάη φέτος έλαβε παραγγελίες κατασκευής πλοίων LNG ισοδύναμες με τον αριθμό των τελευταίων 20 ετών μαζί, είπε στους Global Times το Σάββατο ένας ειδικός της Hudong-Zhonghua, ο οποίος ζήτησε ανωνυμία.
«Ακόμη και αν υπάρχουν αρκετοί μεταφορείς LNG, η ΕΕ μπορεί να μην έχει αρκετά τερματικά λήψης και αποθήκευσης, τα οποία μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να κατασκευαστούν», σημείωσε. «Για να εξοικονομήσει χρόνο κατασκευής, η Γερμανία μετατρέπει πλοία LNG σε πλωτές μονάδες, αποθήκευσης-επαναεριοποίησης, για αποθήκευση LNG, αλλά θα είναι δύσκολο να τελειώσει το έργο μέχρι αυτόν τον χειμώνα».
ΠΗΓΗ: Global Times – Από euforipediada.blogspot.com μέσω imerodromos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου