09 Απριλίου 2022

Πανελλαδικές/Προαγωγικές Εξετάσεις: Στα «σαγόνια» της εξεταστέας ύλης

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Γράφει ο Χρήστος Κάτσικας


Το μπαράζ σχετικών εγκυκλίων δείχνει την πρεμούρα του υπουργείου Παιδείας να ολοκληρωθεί η ύλη των Πανελλαδικών και των Προαγωγικών Α΄ και Β΄ Λυκείου στο τέλος της σχολικής χρονιάς, παρά τις εκκλήσεις μαθητών και γονέων και τις επισημάνσεις των εκπαιδευτικών για το αδύνατο του πράγματος ● Με αυτό και την Τράπεζα Θεμάτων ως δεδομένα, οι προβλέψεις για τις επιδόσεις των μαθητών είναι δυσοίωνες.

Και νέα εγκύκλιος του γενικού γραμματέα του ΥΠΑΙΘ, Αλέξανδρου Κόπτση, για την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης τόσο των Πανελλαδικών όσο και των Προαγωγικών Εξετάσεων Α’ και Β’ Λυκείου έρχεται στα σχολεία και βάζει τέλος σε κάθε περίπτωση μείωσής της, παρά τις εκκλήσεις των μαθητών και των γονέων και τις επισημάνσεις των εκπαιδευτικών, ότι είναι αδύνατο να ολοκληρωθεί.

Το έγγραφο είναι κρίκος μιας αλυσίδας εγγράφων του Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ με το ίδιο θέμα, γεγονός που δείχνει την «πρεμούρα» του υπουργείου να ολοκληρωθεί -έστω τυπικά- η εξεταστέα ύλη. Σε όλα τα έγγραφα του ΥΠΑΙΘ που αφορούν το θέμα της εξεταστέας ύλης ορίζεται ότι «υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι διδάσκοντες. Οπου παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις, παρακαλούνται οι διευθυντές των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, με σκοπό την ολοκλήρωσή της».

Θα μπορούσε να σημειώσει κανείς ότι το υπουργείο Παιδείας ζητάει από τους εκπαιδευτικούς να έχουν ολοκληρώσει την εξεταστέα ύλη της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου μέχρι τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς να έχει πει στους διδάσκοντες πότε λήγουν τα μαθήματα, έτσι ώστε να μπορούν να υπολογίσουν πόσες ώρες διαθέτουν. Ωστόσο, το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι ότι το ΥΠΑΙΘ μεταθέτει στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για την ολοκλήρωση της ύλης, παρά το γεγονός ότι καιρό τώρα μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί εκφράζουν με κάθε τρόπο την αγωνία αλλά και τη διαμαρτυρία τους για τις συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πανδημία.

Θυμίζουμε ότι εκπαιδευτικοί και μαθητές είχαν εντοπίσει εδώ και μήνες ότι θα υπάρξει πρόβλημα στην ολοκλήρωση της ύλης τόσο για τις πανελλαδικές εξετάσεις όσο και για την Α’ και Β’ Λυκείου, όπου από φέτος θα λειτουργήσει η Τράπεζα Θεμάτων και γι’ αυτό ζητούσαν και ζητούν τη μείωση της ύλης. Να το πούμε καθαρά: Για τα «μάτια» της Τράπεζας Θεμάτων, το ΥΠΑΙΘ ορίζει την αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, με στόχο «την έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης». Προφανώς όλα γίνονται για την «έγκαιρη» και όχι για την «αποτελεσματική», καθώς όλη η εκπαιδευτική κοινότητα, εβδομάδες τώρα, έχει διαμηνύσει ότι είναι ακατόρθωτο εγχείρημα η ολοκλήρωση της ύλης.

Τι «ξεχνούν»

 Οτι είναι οι ίδιοι που άφησαν τα σχολεία με υπερφορτωμένες τάξεις, με αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές και εκατοντάδες εκπαιδευτικοί να μολύνονται από τον ιό και να απουσιάζουν από τη σχολική διαδικασία μεγάλα χρονικά διαστήματα, μια σχολική διαδικασία που προχωρούσε και προχωρά με πολλά εμπόδια, λόγω των ειδικών συνθηκών που διαμορφώνει η πανδημία. Καθημερινά rapid test, αναμονή στην ουρά για ιχνηλάτηση, καθηγητές μαθημάτων κατεύθυνσης σε καραντίνα, χιλιάδες μαθητές που νοσούν έρχονται να προστεθούν στη ζημιά που άφησε η πολύμηνη τηλεκπαίδευση, στα μεγάλα μαθησιακά ελλείμματα που φαίνονται καθαρά διά γυμνού οφθαλμού.

 Οτι είναι οι ίδιοι που άφησαν δεκάδες εκατοντάδες σχολεία και χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς για μεγάλα εκπαιδευτικά διαστήματα και αυτό μπορεί κανείς εύκολα να το διαπιστώσει απλά, κοιτάζοντας τα χρονικά διαστήματα που προσλήφθηκαν και προσλαμβάνονται μέχρι και τώρα χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για να καλύψουν ισάριθμα εκπαιδευτικά κενά, που «έχασκαν» μέρες και εβδομάδες.

Επί της ουσίας, επιβάλλουν στα σχολεία την «όπως όπως» κάλυψη της εξεταστέας ύλης ή την αναμόρφωση του προγράμματος, πολλαπλασιάζοντας τις ώρες των εξεταζόμενων μαθημάτων του Λυκείου εις βάρος των άλλων μαθημάτων και των μαθητών των άλλων τάξεων. Για χάρη της εξεταστέας ύλης και της Τράπεζας Θεμάτων που τροφοδοτείται από αυτήν, οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου θα πρέπει «χωνέψουν» σε λίγες εβδομάδες όσα θα έπρεπε να διδαχθούν σε ένα σχολικό έτος.

Η φιλοσοφία

Αυτή είναι, λοιπόν, η «παιδαγωγική» φιλοσοφία του υπουργείου Παιδείας. Αφήνουν το σχολείο χωρίς καθηγητές, παρά τις διαμαρτυρίες της εκπαιδευτικής κοινότητας, κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Καλύπτουν κάποια από τα κενά, στα μέσα Γενάρη, και, εκβιάζοντας τους εκπαιδευτικούς, απαιτούν να γίνει ένα πασάλειμμα σε όλες τις τάξεις, ίσα για να φαίνεται ότι βγήκε η ύλη, για να επιβάλουν την Τράπεζα Θεμάτων και να «θερίσουν» τους αδύναμους.

Είναι φανερό ότι το «τρέξιμο» στην εξεταστέα ύλη ήταν και παραμένει ένα μεγάλος βραχνάς. Αγνοεί το υπουργείο Παιδείας ότι στα περισσότερα μαθήματα η εξεταστέα ύλη μόνο τυπικά μπορεί να ολοκληρωθεί, λόγω του αυξημένου όγκου της; Οχι, βέβαια. Φυσικά, το γνωρίζει, αλλά δεν το απασχολεί, καθώς είναι της αντίληψης ότι «το να “βγάλεις” την ύλη είναι αξία. Το να μορφώσεις μαθητές είναι απλώς ξεπερασμένη ιδεοληψία».

Στοιχειώδη γνώση να έχει κάποιος για την κατάσταση στις σχολικές τάξεις και για τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης, αντιλαμβάνεται ότι η επιτάχυνση στην παράδοση της ύλης έχει καταστρεπτικές συνέπειες, καθώς χιλιάδες μαθητές, που δεν μπορούν να ακολουθήσουν τους επιβαλλόμενους εντατικούς ρυθμούς, αποθαρρύνονται και ενσωματώνουν την ήττα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου