![]() |
Το αμερικανικό πλοίο Ocean Gladiator | © marinetraffic/BRIAN KUSHNER |
![]() |
Το αμερικανικό πλοίο Ocean Gladiator | © marinetraffic/BRIAN KUSHNER |
Είναι συνενοχή, όχι «αθώα διέλευση»
Μάριος Διονέλλης
Eνεργό μέρος στα γενοκτονικά σχέδια του Νετανιάχου παίρνει για ακόμα μία φορά η Ελλάδα, καθώς επιτρέπει τη διέλευση από τα ελληνικά χωρικά ύδατα ενός τεράστιου φορτίου πολεμικού υλικού που προορίζεται για τον ισραηλινό στρατό. Η αποστολή αφορά φορτίο συνολικού βάρους 1.605 τόνων, αποτελούμενο από οβίδες βομβών, πυρομαχικά και χημικές ουσίες στρατιωτικών προδιαγραφών, τα οποία μεταφέρονται με το αμερικανικό πλοίο Ocean Gladiator προς την κρατική εταιρεία παραγωγής όπλων του Ισραήλ, Israel Military Industries (IMI).
Ηδη φορείς και οργανώσεις καλούν την ελληνική κυβέρνηση να σεβαστεί τις διεθνείς συνθήκες που απαγορεύουν ρητά τη μεταφορά πολεμικού υλικού εφόσον τα πυρομαχικά αποστέλλονται προς ένα από τα εμπόλεμα μέρη σε μία από τις συνεχιζόμενες εμπόλεμες κρίσεις του πλανήτη, την ώρα μάλιστα που παραβιάζεται συνεχώς η πρόσφατη συμφωνία εκεχειρίας και που προφανώς δεν έχει επέλθει καμία ειρήνη στην περιοχή.
«Θάνατος» 1.605 τόνων
Το επίμαχο φορτίο περιλαμβάνει 61 εμπορευματοκιβώτια, συνολικού βάρους 1.345 τόνων, που περιέχουν οβίδες βομβών παραχθείσες σε εργοστάσιο της εταιρείας Elbit Systems of America, στο Ladson της Νότιας Καρολίνας, και περισσότερους από 222 τόνους ορειχάλκινων καλύκων φυσιγγίων (από την εταιρεία Wieland Group). Επίσης περιλαμβάνονται περισσότεροι από 24 τόνοι συνδέσμων πυρομαχικών τύπου M9 (από την εταιρεία International Ordnance Technologies με έδρα τη Νέα Υόρκη), αλλά και οκτώ τόνοι νιτρικού καλίου στρατιωτικών προδιαγραφών (από την εταιρεία Barium & Chemicals Inc. με έδρα το Οχάιο) και έξι τόνοι θειικό βάριο (από την εταιρεία Island Pyrochemical Industries Corp).
Το ενδιαφέρον είναι πως το πλοίο Ocean Gladiator, που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και πριν από τρεις μέρες πέρασε τα στενά του Γιβραλτάρ, έχει δηλώσει ως λιμάνι προορισμού το… Ηράκλειο της Κρήτης, κάτι που φαίνεται και στο στίγμα του πλοίου μέσω του διεθνούς συστήματος εντοπισμού (ΑΙS). Ωστόσο, υπάρχουν σοβαρές και τεκμηριωμένες ενδείξεις ότι το πλοίο προτίθεται να απενεργοποιήσει το σύστημα εντοπισμού και να μη δέσει ποτέ στο Ηράκλειο, αλλά να κατευθυνθεί προς τον πραγματικό τελικό του προορισμό, το λιμάνι του Ασντόντ στο Ισραήλ. Σύμφωνα με καταγγελίες, παρόμοια πρακτική ακολουθήθηκε από το ίδιο πλοίο και τον περασμένο Οκτώβριο, όταν μετέφερε 563 τόνους πυρομαχικών προς το Ισραήλ.
Πάντως, μέχρι χθες και ενώ το πλοίο βρισκόταν δυτικά της Κρήτης, οι λιμενικές αρχές στο Ηράκλειο τόνιζαν στην «Εφ.Συν.» πως δεν έχουν ενημέρωση για προγραμματισμένο κατάπλου στο Ηράκλειο...
Αντιδράσεις
Σχετική αναφορά προς τέσσερα συναρμόδια υπουργεία (Εμπορικής Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Εθνικής Αμυνας και Εθνικής Οικονομίας) κατέθεσε χθες η Εναλλακτική Παρέμβαση Δικηγόρων Αθήνας, εκθέτοντας αναλυτικά το νομικό πλαίσιο κατά το οποίο η διέλευση του πλοίου είναι παράνομη με βάση τόσο το ελληνικό όσο και, κυρίως, το διεθνές δίκαιο.
Οι δικηγόροι τονίζουν πως με βάση τον νόμο 2168/1993 προκύπτει με σαφήνεια ότι η διαμετακόμιση εκρηκτικών υλών με πλωτά θαλάσσια μέσα επιτρέπεται κατόπιν άδειας του υπουργού Ναυτιλίας, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη των υπουργών Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών. Με βάση το άρθρο 6 της Συνθήκης περί Εμπορίας Όπλων, η οποία κυρώθηκε στην Ελλάδα με τον Ν. 4315/2016, απαγορεύεται σε ένα κράτος να εκδώσει άδεια «για τη μεταβίβαση συμβατικών όπλων ή σχετικών προϊόντων, εφόσον γνωρίζει, κατά τον χρόνο έκδοσης της άδειας, ότι τα όπλα ή τα προϊόντα πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τη διάπραξη γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας, σοβαρών παραβιάσεων των Συμβάσεων της Γενεύης του 1949, επιθέσεων κατά πολιτικών στόχων ή προστατευόμενων αμάχων, ή άλλων εγκλημάτων πολέμου, όπως περιγράφονται στις διεθνείς συνθήκες στις οποίες είναι συμβαλλόμενο μέρος το εν λόγω κράτος».
Μάλιστα, η Εναλλακτική Παρέμβαση κοινοποιεί την αναφορά της και στο Γραφείο της Εισαγγελίας του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, καθώς από τη γνωμοδοτική απόφαση της 19ης Ιουλίου 2024 του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης (ICJ) προκύπτει δέσμη υποχρεώσεων για τα κράτη - μέλη και ιδίως η υποχρέωση μη παροχής οποιασδήποτε μορφής συνδρομής ή υποστήριξης σε παράνομες εποικιστικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της μη παροχής βοήθειας που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε σχέση με τους εποικισμούς στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, σύμφωνα και με το Ψήφισμα 465 (1980) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Εγκλημα πολέμου
Συμπερασματικά, οι δικηγόροι τονίζουν πως η παροχή άδειας διέλευσης ή ελλιμενισμού συνιστά παραβίαση του καθεστώτος μη αθώας διέλευσης κατά τη διεθνή συνθήκη UNCLOS αλλά και παραβίαση της αρχής της ουδετερότητας κατά το διεθνές εθιμικό δίκαιο και τη Σύμβαση της Χάγης V (1907). Επιπλέον, εκθέτει τη χώρα σε κινδύνους πολέμου ή και αντιποίνων και το κράτος ή και τους αρμόδιους υπουργούς σε πιθανή ποινική ευθύνη για παράλειψη πρόληψης ή και για συνέργεια σε διεθνή εγκλήματα.
Στο Ηράκλειο, η Συνέλευση Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό προτρέπει τους εργαζόμενους στον λιμένα Ηρακλείου να ενεργοποιηθούν και να δράσουν όχι μόνο για την αποτροπή του πιθανού ελλιμενισμού του συγκεκριμένου πλοίου αλλά και για την ανάδειξη των εγκλημάτων στα οποία βρίσκονται συνυπεύθυνες οι εταιρείες που δουλεύουν, αναφερόμενη ειδικά στην εταιρεία Γκριμάλντι, που έχει τη διαχείριση του λιμανιού του Ηρακλείου και «για τα κέρδη της ελλιμενίζει τάνκερ με πολεμοφόδια με προορισμό τον σιωνιστικό άξονα, συμμετέχοντας ενεργά στη γενοκτονία των Παλαιστινίων, ενώ ένα χρόνο τώρα φιλοξενεί το κρουαζιερόπλοιο Crown Iris, που μεταφέρει γενοκτόνους και υποστηρικτές τους στη γη μας, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αρμενίζουν ανάμεσά μας, να θαυμάζουν αμέριμνοι τον πολιτισμό και τη διαδρομή της Κρήτης που διαχρονικά τόσο έχει πονέσει από την κατοχή».
- ΣΧΕΤΙΚΗ και η πρόσφατη ανάρτηση στο μπλογκ μας:



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου