19 Δεκεμβρίου 2025

Βιβλίο: «Social media – Η ελευθερία να μιλάς χωρίς να ακούγεσαι», του Κωνσταντίνου Πουλή, εκδόσεις Gutenberg

shadow banning Το νέο βιβλίο του Κωνσταντίνου Πουλή, με τίτλο «Social Media: Η ελευθερία να μιλάς χωρίς να ακούγεσαι» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.

Βιβλίο: «Social media – Η ελευθερία να μιλάς χωρίς να ακούγεσαι», του Κωνσταντίνου Πουλή

Το νέο βιβλίο του Κωνσταντίνου Πουλή, με τίτλο «Social Media: Η ελευθερία να μιλάς χωρίς να ακούγεσαι» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.

«Άλλοι καλύπτουν δημοσιογραφικά τα εγκαίνια· επίσημοι καλεσμένοι, φωτογραφίσεις, κορδέλες. Εγώ καταφθάνω στη γιορτή όταν υπάρχουν αποφάγια στο πάτωμα».

Με αυτά τα λόγια ο συγγραφέας μάς ξεναγεί στο τέλος του δημοκρατικού πειράματος των social media. Το βιβλίο αναλύει την πληθώρα των τρόπων (όπως είναι η αλγοριθμική χειραγώγηση, οι σταυροφορίες ενάντια στην «παραπληροφόρηση», η απόλυτη έλλειψη λογοδοσίας για τις πλατφόρμες, οι κρυφές συμφωνίες με κράτη και εταιρείες, ο παρακολουθηματικός χαρακτήρας της διαδικτυακής συζήτησης, σε σχέση με την τηλεόραση) με τους οποίους εξασφαλίζεται ότι η υπόσχεση της ισότιμης πρόσβασης στη δημόσια σφαίρα, που είναι κεντρική υπόσχεση της τεχνολογικής εποχής, θα παραμένει κενό γράμμα. Αυτό μάλιστα δεν αφορά μόνο την πολιτική ενημέρωση, αλλά όλη την επικοινωνία, από την επαγγελματική ζωή μέχρι τη διασκέδαση και τον πολιτισμό.

Η αφορμή για τη συγγραφή του βιβλίου δίνεται από τον συνδυασμό τριών διαπιστώσεων: α) Οι χρήστες είναι εθισμένοι στο σκρολάρισμα, β) περιηγούνται στο διαδίκτυο μέσω των social media, δηλαδή δεν επισκέπτονται ιστοσελίδες, και γ) η διαδικασία προώθησης, απόκρυψης ή διαγραφής των δημοσιεύσεων από τις πλατφόρμες είναι απολύτως αδιαφανής. Ο συνδυασμός αυτών των τριών στοιχείων συνθέτει ένα μείγμα εκρηκτικό και εξηγεί πώς γίνεται να θριαμβεύει ο συστημικός λόγος παρότι όλοι διαθέτουμε κινητό τηλέφωνο και σύνδεση στο διαδίκτυο.

ΠΗΓΗ 


Περιεχόμενα

Εἰσαγωγή . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

  1. ᾽Επαναστάσεις στὴν ἐπικοινωνία: ῾Η ἀέναα προδομένη ὑπόσχεση τῆς ἰσότητας 27

  2. Social media: ῾Ο μύθος τῆς ὁριζόντιας ἐπικοινωνίας 53

Προσκόλληση στὰ social media: τὸ κουμπὶ «favorites»

στὸ Instagram καὶ μία μάρτυρας δημοσίου συμϕέροντος 57

Διάσπαση προσοχῆς 69

Λογοκρισία στὰ social media 78

῾Η ἀπεργία πείνας τοῦ Δ. Κουϕοντίνα 78

Τί ξέρουμε γιὰ τοὺς μηχανισμοὺς λογοκρισίας τοῦ Facebook; 82

῾Η περίπτωση τῆς Παλαιστίνης 92

Πολιτικὴ ἐλευθερία στὸ Twitter 100

᾽Αλγόριθμοι: λὶνκ στὸ πρῶτο σχόλιο 107

  1. TikTok: Νεότης, νεότης, τί ὡραῖα ποὺ εἶναι τὰ μαλλιά σου 117

  2. Τρεῖς νομιμοποιητικοὶ λόγοι γιὰ τὸν ἔλεγχο περιεχομένου:

Fake news, ψευδοεπιστήμη καὶ συνωμοσιολογία 131

«Fake news»: ὅταν ἡ τηλεόραση ἀνησυχεῖ μήπως παραπλανηθοῦμε 140

Fact-checking ἐναντίον δημοσιογραϕίας 154

8 ΠΕ Ρ Ι Ε ΧΟ Μ Ε Ν Α

Ψευδοεπιστήμη καὶ προπαγάνδα: τὸ παράδειγμα

τῆς πανδημίας 162

Συνωμοσιολογία: συνήθεις καὶ ἀσυνήθεις ὕποπτοι 184

  1. Κανεὶς δὲν βλέπει τηλεόραση, ἀλλὰ συστημικὸς λόγος διαμορϕώνει τὴν ἀτζέντα 205

«Πολιτισμικοὶ πόλεμοι» 211

  1. Παραδείγματα ἀνισότητας 219

Μουσικὴ βιομηχανία: Spotify 219

Πορνογραϕία: OnlyFans 224

Πλατϕόρμες διαμοιρασμοῦ: Uber καὶ Airbnb 229

  1. ᾽Ινϕλουένσερς: Νὰ κάνεις αὐτὸ ποὺ ἀγαπᾶς

καὶ πλατϕόρμα θὰ πλουτίζει 241

  1. Τεχνητὴ Νοημοσύνη 249

῾Ο μηχανικὸς Τοῦρκος 250

Οἱ χρήσεις τῆς Τεχνητῆς Νοημοσύνης 255

  1. Τί νὰ κάνουμε; 265

Βιβλιογραϕία 273

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου