
Μπιρ παρά η Εγνατία Οδός στην ΤΕΡΝΑ-EGIS
Η Εγνατία Οδός παραχωρήθηκε από την κυβέρνηση σε ιδιώτες – και συγκεκριμένα στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-EGIS – για ψίχουλα.
Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας και τον μοναδικό που είχε απομείνει υπό δημόσια διαχείριση.
Η απόφαση της κυβέρνησης για την Εγνατία Οδό προκαλεί την κοινή λογική καθώς ο αυτοκινητόδρομος των 658 χιλιομέτρων που συνδέει την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους στον Έβρο διατρέχοντας Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη, παραχωρείται για 35 χρόνια στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ και EGIS με ευτελές ποσό για τα δισεκατομμύρια που έχουν πληρώσει οι φορολογούμενοι για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου.
Συγκεκριμένα, η κατασκευή της Εγνατίας Οδού κόστισε σε δημόσιο χρήμα, περίπου, 7 δισεκατομμύρια ευρώ και παραχωρήθηκε σε ιδιώτες για 35 χρόνια έναντι 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 10 Δεκεμβρίου.
Εκρηκτική αύξηση στο αντίτιμο των διοδίων
Εκτός από το εξαιρετικά μικρό ποσό που θα πληρώσουν οι ιδιώτες για την Εγνατία Οδό που κόστισε 7 δισεκατομμύρια ευρώ, στη σύμβαση προβλέπεται και εκρηκτική αύξηση στην τιμή των διοδίων.
Η Εγνατία Οδός όλο αυτό το διάστημα που βρισκόταν υπό δημόσια διαχείριση διατηρούσε το αντίτιμο των διοδίων στα 3 λετπά ανά χιλιόμετρο.
Με την παραχώρηση στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-EGIS το αντίτιμο των διοδίων θα υπερδιπλασιαστεί στα 6,5-7 λεπτά ανά χιλιόμετρο, όπως στο σύνολο των οδικών αξόνων που έχουν περιέλθει στους ιδιώτες.
Τροποποίηση της σύμβασης για το χατίρι των ιδιωτών
Η κυβέρνηση επέλεξε να αλλάξει για το χατίρι των ιδιωτών ακόμα και την αρχική σύμβαση που είχε υπογραφεί στις 29 Μαρτίου 2024 από το ΤΑΙΠΕΔ και είχε λίγο υψηλότερο τίμημα.
Οι αλλαγές στη σύμβαση προς το συμφέρον των ιδιωτών έγιναν λίγο πριν φτάσει στη Βουλή, στις 4 Δεκεμβρίου και συγκεκριμένα:
1] Η αρχική πρόβλεψη για μεταβίβαση στους ιδιώτες της υποχρέωσης αναβάθμισης όλων των σηράγγων (μεγαλύτερες των 500 μ.), εξαφανίστηκε από συμβατική υποχρέωση
2] Το Δημόσιο σύμφωνα με την τροποποιημένη σύμβαση θα πληρώσει την αναβάθμιση των σηράγγων ως αποζημίωση, με αρχικό λογαριασμό ύψους 180 εκατ. ευρώ
3] Το Δημόσιο επίσης για δύο χρόνια, που μπορεί να γίνουν και τρία, θα καταβάλλει, εφόσον το επιθυμεί, το κόστος της απαλλαγής από το αντίτιμο των διοδίων που είχε θεσπιστεί το 2017 για τους κατοίκους γειτονικών περιοχών και ανέργους.
Όπως επισημαίνει ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό, το ποσό που θα καταβάλουν οι ιδιώτες με το καλημέρα μειώνεται κατά 240 εκ. ευρώ κατ’ ελάχιστον.
Παράλληλα επισημαίνουν ότι ακόμα και με όρους καθαρά οικονομικούς η δημόσια διαχείριση σε βάθος 35 ετών θα απέφερε πολλαπλάσια έσοδα στα δημόσια ταμεία από το τίμημα που θα αποδώσουν οι ιδιώτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου