Πιερρακάκης και Μητσοτάκης που θεωρούν ότι πρόκειται να κάνουν «περίπατο» κατεδαφίζοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος, με το νομικό τρικ της επίκλησης του άρθρου 28, που εφηύραν αυτοί και οι πρόθυμοι συμβουλάτορες συνταγματολόγοι τους, πλανώνται πλάνην οικτράν.

Ενώ δεν έχουν ανοίξει ακόμη οι πανεπιστημιακές σχολές και οι φοιτητές δεν επέστρεψαν στη βάση τους, «άρχισαν ήδη τα όργανα» από τους Συλλόγους ΔΕΠ των δημόσιων πανεπιστημίων.

Παραθέτουμε τις σχετικές ανακοινώσεις:

Ανακοίνωση Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ

Παιδεία Ελεύθερη Συντάγματος 

Ο υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης, ακολουθώντας τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, έφερε στο υπουργικό συμβούλιο σχέδιο νόμου με τον παραπλανητικό και προκλητικό τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» με σκοπό την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας σε πλήρη αντιδιαστολή με το άρθρο 16 του Συντάγματος. Όλα αυτά ενώ έχει περάσει μόλις ενάμισης χρόνος από τη «μεταρρύθμιση» του Νόμου Κεραμέως και την αναστάτωση που επέφερε σε όλες τις πτυχές της ακαδημαϊκής ζωής.  Ένας νόμος που αποτέλεσε έναν πραγματικά πρωτότυπο συνδυασμό υπερ- γραφειοκρατικής μικροδιαχείρισης και παντελούς αδιαφάνειας στα μείζονα θέματα διοίκησης των ΑΕΙ.

Η εν μία νυκτί αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας των πτυχίων των κολλεγίων που έχει προηγηθεί δεν μας αφήνει καμία αμφιβολία για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης.  Όταν εξαγγέλλεται πανηγυρικά ως μεγάλη καινοτομία ότι όλοι οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά ιδρύματα θα έχουν (στο εξής…) διδακτορικό γίνεται κατανοητό πόσο μακριά είναι η επιχειρηματική λογική από την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επίσης, έχει χυθεί πολύ μελάνι για τις βάσεις εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ. Δικαιούμαστε να υποθέσουμε ότι η βάση εισαγωγής στα «ελεύθερα» πανεπιστήμια θα ισούται με το μηδέν.

Το δημόσιο πανεπιστήμιο αποτέλεσε τον βασικό μοχλό κοινωνικής κινητικότητας στη μεταπολεμική Ελλάδα. Η επένδυση στη δημόσια εκπαίδευση όλων των βαθμίδων είναι αυτή που μακροπρόθεσμα έχει την πιο αποφασιστική επίδραση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Ο ισχυρισμός ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα βελτιωθούν μέσω του «ανταγωνισμού» με τα ιδιωτικά, έχει τόση σχέση με την πραγματικότητα όσο και η «βελτίωση» του δημόσιου συστήματος υγείας από τη γιγάντωση και πριμοδότηση με κάθε τρόπο των ιδιωτικών κλινικών.  

Ο μόνος «ανταγωνισμός» που έχει ακαδημαϊκό νόημα δεν είναι στο εμπόριο πτυχίων, αλλά οι επιδόσεις στον διεθνή ερευνητικό στίβο, εκεί που τα δημόσια πανεπιστήμια ανταπεξέρχονται πολύ καλά, αν και ξεκινούν από άκρως μειονεκτική αφετηρία. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα είναι στην 26η θέση στην ΕΕ όσον αφορά τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση ως ποσοστό του ΑΕΠ (1) και με διαφορά στην τελευταία θέση όσον αφορά τον λόγο αριθμού φοιτητών προς αριθμό διδασκόντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (2).   Σε πείσμα αυτών των συνθηκών, οι διεθνείς συνεργασίες και η ερευνητική παραγωγή ευδοκιμούν στα δημόσια ΑΕΙ. Δεν περιμέναμε ούτε τον κ. υπουργό ούτε τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια για να διανοίξουν τους διεθνείς ορίζοντες.

Μέσα σε αυτό το τοπίο έκπτωσης και τον επιχειρούμενο πολλαπλασιασμό των κάθε είδους «παραρτημάτων», οι πρυτανικές αρχές του ΕΚΠΑ προσφέρουν πολύ κακές υπηρεσίες στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο με το να οραματίζονται παράρτημα του ΕΚΠΑ που θα πάρει μερίδιο από την «πίτα» της  κυπριακής αγοράς ιδιωτικής εκπαίδευσης.   Είναι χαρακτηριστικό ότι ο γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης κ. Ζώρας σε δηλώσεις του στις 23/12/2023 παρουσιάζει περιχαρής το παράρτημα του ΕΚΠΑ στην Κύπρο να έχει ήδη ιδρυθεί (3).  Θα επανέλθουμε ειδικότερα.

Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ θεωρεί πως οι «ευέλικτες» ερμηνείες του Συντάγματος όπως αυτή που επιχειρείται για το άρθρο 16 οδηγούν σε κατήφορο δίχως τέλος.

Καλούμε  το υπουργείο να σταματήσει να απαξιώνει το δημόσιο Πανεπιστήμιο και να το ενισχύσει με προσωπικό, υποδομές και πάγια και σταθερή χρηματοδότηση. Ανάλογη μέριμνα είναι απαραίτητη για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ώστε οι μαθητές να αποφοιτούν με τα αναγκαία εφόδια.

Καλούμε  τους συναδέλφους σε άμεση αντίδραση, μαζί με τους άλλους εργαζόμενους και τους φοιτητικούς συλλόγους ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Καλούμε επίσης σε διαδικτυακή εκδήλωση στις 10/01/2024 με θέμα το παρόν και το μέλλον του Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα.

Ανακοίνωση ΔΣ Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας 

Για το Σχέδιο Νόμου «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» του ΥΠΑΙΘ

Βόλος, 20/12/2023

Το σχέδιο νόμου που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο σήμερα ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης φέρει τον τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο». Με τον παραπλανητικό και προσβλητικό αυτό τίτλο για το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο (είναι άραγε Μη Ελεύθερο;) αποφάσισε το ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει στην ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας σε πλήρη αντιδιαστολή με το Άρθρο 16 του Συντάγματος.

Ενώ το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο υποφέρει από έλλειψη πόρων, καταφέρνει και είναι ο πιο επιτυχημένος αναπτυξιακός κλάδος της χώρας μας σύμφωνα με όλες τις διεθνείς κατατάξεις. Επιπλέον, έχει για δεκαετίες τώρα εξασφαλίσει την πρόοδο και την κοινωνική κινητικότητα με διαφάνεια, αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα.

Δυστυχώς, οι προτεραιότητες που θέτει η κυβέρνηση αποτελούν ένδειξη των προθέσεών της και ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι επ’ ουδενί δεν μπορούμε να μείνουμε απαθείς.

Το ΔΣ του ΕΣΔ

*αυτονόητα είναι ενάντια σε οποιαδήποτε προσπάθεια καταστρατήγησης του Συντάγματος,

*καλεί το υπουργείο να αποσύρει την πρόταση νόμου και να ενισχύσει επιτέλους σε προσωπικό, υποδομές και χρηματοδότηση το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, και

*καλεί σε άμεση αντίδραση τους συναδέλφους, τους άλλους συλλόγους των εργαζομένων των πανεπιστημίων και τους φοιτητικούς συλλόγους ενάντια στην περαιτέρω υπονόμευση του Ελληνικού Δημοσίου Πανεπιστημίου μέσω του νομοσχεδίου αυτού.

Ψήφισμα Γενικής Συνέλευσης Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ

Η Γενική Συνέλευση της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στη συνεδρίασή της αρ. 6/13−12−2023 κατέληξε, ομόφωνα, στο παρακάτω ψήφισμα:

Η Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών έχει μακρά και επιτυχή ιστορία στα πλαίσια του ΕΜΠ, ενός διακεκριμένου διεθνώς Δημόσιου Πανεπιστημίου. Μπροστά στην αυξανόμενη φιλολογία που επιχειρεί να υποτιμήσει την αξία της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και να παρακάμψει την συνταγματικά κατοχυρωμένη αποκλειστικότητά της ως Ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα η Σχολή έχει την ανάγκη να δηλώσει:

− Υπερασπιζόμαστε σθεναρά τη δημόσια Ανώτατη εκπαίδευση και τη δημοκρατική λειτουργία της στα πλαίσια της Πανεπιστημιακής αυτοδιοίκησης.

− Ζητάμε άμεσα την αναβάθμιση της δημόσιας χρηματοδότησης που η μείωσή της απεργάζεται την απαξίωση των Ανώτατων Ιδρυμάτων. Ζητάμε επίσης την ταχεία αντιμετώπιση των προβλημάτων υποστελέχωσης των ΑΕΙ που διαρκώς οξύνονται με ευθύνη της πολιτείας.

Είμαστε κατά των μεθοδεύσεων που επιχειρούν παρακάμπτοντας το Σύνταγμα να επιτρέψουν την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η δημόσια δωρεάν και υψηλού επιπέδου ανώτατη εκπαίδευση είναι κατάκτηση της κοινωνίας μας και υπηρετώντας την ως εκπαιδευτικοί δηλώνουμε ότι μαζί με την κοινωνία θα την υπερασπιστούμε».