27 Δεκεμβρίου 2023

Στο ευρω-σκαμνί η Ελλάδα για τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια

Dreamstime.com

 
Η χώρα που ζει από τη θάλασσα της δεν έχει ένα αποτελεσματικό δίχτυ για την προστασία της, καθώς δεν ακολούθησε την κοινοτική οδηγία του 2014 και παρέμεινε σε επίπεδο εξαγγελιών
 
 

 
Σύμφωνα με χθεσινή επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφασίστηκε ήδη η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού αδιαφόρησε σε όλα τα προειδοποιητικά καμπανάκια.

Στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης παραπέμπεται οριστικά η Ελλάδα, καθώς έχει καθυστερήσει τρία χρόνια να εκπονήσει τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια που επιβλήθηκαν με κοινοτική οδηγία του 2014.

Η χώρα που ζει από τη θάλασσά της και περηφανεύεται για αυτήν δεν έχει φροντίσει να οργανώσει ένα αποτελεσματικό δίχτυ για την προστασία της. Την ώρα που συνεχίζονται οι έρευνες για κοιτάσματα ορυκτών καυσίμων, που εγκρίνονται τεράστιες επενδύσεις σε παραλίες και μαρίνες, που πολλαπλασιάζονται οι ιχθυοκαλλιέργειες και σχεδιάζονται αναρίθμητες πλωτές ανεμογεννήτριες για να εξάγουμε ηλεκτρικό ρεύμα, τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια παραμένουν στο επίπεδο της εξαγγελίας.

Σύμφωνα με χθεσινή επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αποφασίστηκε ήδη η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, επειδή «δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της οδηγίας 2014/89 σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό».

Η οδηγία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ' αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό Δίκαιο είναι απαραίτητη για την ορθή επίτευξη των στόχων αυτών στο πλαίσιο της «Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας», για την οποία τόσο κόπτεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

«Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη-μέλη της Ε.Ε. να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να τα κοινοποιήσουν στην Κομισιόν και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη, εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εκπονήσει και υποβάλει τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια στην Επιτροπή», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Η Κομισιόν υπενθυμίζει ότι πριν από την παραπομπή στο ΔΕΕ, η Ελλάδα είχε λάβει Προειδοποιητική Επιστολή, τον Δεκέμβριο του 2021, και Αιτιολογημένη Γνώμη τον Απρίλιο του 2023. Φαίνεται όμως ότι οι προειδοποιήσεις της Ε.Ε. αγνοήθηκαν παντελώς, καθώς ο χρόνος που μεσολάβησε κύλησε χωρίς αποτέλεσμα. Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων, να μειώνει τις συγκρούσεις και να δημιουργεί συνέργειες, καθώς και να προωθεί τη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., αναφέροντας ως παραδείγματα «την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον καθορισμό οδών ναυσιπλοΐας, την τοποθέτηση αγωγών και υποβρύχιων καλωδίων», ενώ σημειώνεται ότι με την εφαρμογή του σχεδιασμού τίθενται σε εφαρμογή «οι σχετικές διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας».

Στο τέλος της κοινοτικής ανακοίνωσης παρατίθεται μια ακόμη «ενοχλητική» για την ελληνική αποτελεσματικότητα πληροφορία: «Η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να θέσει στο αρχείο παρόμοια υπόθεση κατά της Βουλγαρίας μετά την έγκριση και την υποβολή στην Επιτροπή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου της στις 31 Αυγούστου 2023».

Εκτός των κοινοτικών προειδοποιήσεων, η ελληνική κυβέρνηση εμφανώς αγνόησε και τις κατά καιρούς διαμαρτυρίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων που ζητούσαν να προχωρήσουν τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια. Αντιθέτως, πριν από λίγες εβδομάδες, ανακοινώθηκε το Εθνικό Πρόγραμμα Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, σύμφωνα με το οποίο θα αναπτυχθούν πλωτές ανεμογεννήτριες σε 25 θαλάσσιες περιοχές, συνολικής έκτασης 2.712 τετραγωνικών χιλιομέτρων, από τη Θράκη έως την Κρήτη και από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου έως την Κέρκυρα, για την παραγωγή ελάχιστης ισχύος 12,4 Γιγαβάτ, την ώρα που η εγχώρια κατανάλωση σπανίως ξεπερνά τα 10 Γιγαβάτ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου