05 Ιουνίου 2024

«Καμπανάκι» για την εισβολή των βαρέων και λίαν ρυπογόνων οχημάτων ελεύθερου χρόνου (Sports Utility Vehicle-SUV): Αποτελούν απειλή για τον πλανήτη

suv jaguar
Η στροφή των οδηγών προς τα ρυπογόνα «οχήματα ελεύθερου χρόνου» αποτελεί μεγάλη απειλή για τον πλανήτη, καθώς καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια για την κίνησή τους και εκπέμπουν σημαντικά περισσότερους ρύπους από τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Καμπανάκι χτυπά ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) για την αυξανόμενη κυκλοφορία των βαρέων και λίαν ρυπογόνων οχημάτων ελεύθερου χρόνου (Sports Utility Vehicle-SUV) και τις επιπτώσεις τους στην κλιματική κρίση. Οι πωλήσεις SUV αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 15% πέρυσι -έναντι μόλις 3% των συμβατικών αυτοκινήτων- καταγράφοντας νέο ρεκόρ. Στις πλούσιες χώρες πουλήθηκαν σχεδόν 20 εκατομμύρια νέα SUV, αποσπώντας για πρώτη φορά μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο του 50%.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 48% των νέων αυτοκινήτων ήταν SUV. Αν σε αυτά προστεθούν και τα παλαιότερα, τότε ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν παγκοσμίως σήμερα είναι SUV.

Η στροφή των οδηγών προς τα SUV αποτελεί όμως μεγάλη απειλή για τον πλανήτη.

Τα SUV ζυγίζουν 200-300 κιλά περισσότερο από ένα μέσο μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο και εκπέμπουν περίπου 20% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα. Η ανάλυση της ΙΕΑ διαπίστωσε ότι οι αυξανόμενες εκπομπές των SUV πέρυσι ήταν υπεύθυνες για το 20% της αύξησης του διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως καθιστώντας τα οχήματα σημαντική αιτία της εντεινόμενης κλιματικής κρίσης. Εάν τα SUV ήταν χώρα, ανέφερε χαρακτηριστικά ο IEA, θα ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μπροστά από την Ιαπωνία και τη Γερμανία. Στους δρόμους υπήρχαν παγκοσμίως πέρυσι πάνω από 360 εκατομμύρια SUV παράγοντας 1 δισεκατομμύριο τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, περίπου 10% περισσότερο σε σχέση με το 2022.

Σύμφωνα με την ανάλυση, οι βασικοί λόγοι αύξησης των πωλήσεων των SUV είναι η ελκυστικότητά τους ως «σύμβολο κύρους», η ευρεία αντίληψη ότι είναι πιο άνετα και το επιθετικό μάρκετινγκ που εφαρμόζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Κυνηγώντας υψηλότερα περιθώρια κέρδους, οι τελευταίες εστιάζουν μόνο προς μία κατεύθυνση, τα μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα.

Τα νέα αυτοκίνητα γίνονται κάθε χρόνο όλο και πιο φαρδιά και βρίσκονται σε καλό δρόμο για να γίνουν τόσο φαρδιά όσο τα λεωφορεία και τα φορτηγά, τονίζει ένας ειδικός, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο η Ευρώπη να ακολουθήσει τον δρόμο της Βόρειας Αμερικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το 20% των νέων SUV που πωλήθηκαν το 2023 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά. Ωστόσο όπως επισημαίνει ο IEA, τα μεγαλύτερα οχήματα χρειάζονται μεγαλύτερες μπαταρίες, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση για την προμήθεια κρίσιμων ορυκτών και απαιτώντας περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για να λειτουργήσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου