23 Ιουνίου 2023

Βαθύς Μεσαίωνας: Γονείς απαιτούν την εκδίωξη εκπαιδευτικών σε ιδιωτικό σχολείο, επειδή διαφωνούν με πολιτικού χαρακτήρα αναρτήσεις του στα social media! - Καταγγελία από την ΟΙΕΛΕ


Χαρακτηριστικό δείγμα της πρωτοφανούς κατάστασης ανελευθερίας που επικρατεί εδώ και μια τριετία στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, αλλά και του εντεινόμενου φαινομένου του bullying από γονείς σε ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, είναι το περιστατικό που μας κατήγγειλαν συνάδελφοι που υπηρετούν σε ιδιωτικό σχολείο της Αττικής. Η διοίκηση του σχολείου σε πρόσφατη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων απηύθυνε συστάσεις (!) στους εκπαιδευτικούς να μην προβαίνουν σε πολιτικού χαρακτήρα αναρτήσεις στα social media, διότι οι γονείς «διαφωνούν έντονα» και «ζητούν την κεφαλή τους επί πίνακι»! Επειδή ρωτήσαμε, αν οι αναρτήσεις είχαν υβριστικό χαρακτήρα, η απάντηση ήταν πως επρόκειτο για απολύτως ήπια κατάθεση πολιτικών απόψεων και εκτιμήσεων ή έκφραση συμπάθειας για κόμμα/κόμματα που δεν αρέσουν στους γονείς (οι οποίοι είναι φίλα προσκείμενοι σε συγκεκριμένη παράταξη…).

Η ελεύθερη έκφραση συνιστά θεμελιώδες, οικουμενικό ανθρώπινο δικαίωμα και προστατεύεται από το Σύνταγμα και από εγχώριες και διεθνείς συνθήκες. Σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του Συντάγματος, «καθένας μπορεί να εκφράζει και να διαδίδει προφορικά, γραπτά και δια του τύπου τους στοχασμούς του, τηρώντας του νόμους του Κράτους». Η ελευθερία της γνώμης και της έκφρασης προβλέπεται από το άρθρο 19 της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα από το 1948, ενώ στο άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αναφέρεται πως «ο κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα ελευθερίας της έκφρασης. Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει της ελευθερία διατήρησης της άποψης του, καθώς επίσης και του δικαιώματος να αναζητά και να μεταδίδει πληροφορίες και ιδέες χωρίς την παρέμβαση οποιασδήποτε κρατικής αρχής σε όλο τον κόσμο».

Η βαθμιαία μετατροπή των ιδιωτικών σχολείων σε αμιγείς επιχειρήσεις όπου ο βαθμός παιδαγωγικής ελευθερίας και αυτονομίας έχει συρρικνωθεί και έχει καταργηθεί επί της ουσίας ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, είναι προϊόν της χαριστικής υπέρ των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων πολιτικής που εφάρμοσε η προηγούμενη κυβέρνηση. Αποκορύφωμα της πολιτικής αυτής η ψήφιση του Ν. 4713/2020 (Νόμος Κεραμέως) που απορρύθμισε πλήρως το εργασιακό καθεστώς των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Οι γονείς, διαπιστώνοντας ότι ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός απολύεται πλέον ελεύθερα, χωρίς καμιά αξιολογική διαδικασία ή αιτιολόγηση, πιέζουν ολοένα και περισσότερο και διεκδικούν ακόμη και την εκδίωξη εκπαιδευτικών, αν οι βαθμοί είναι χαμηλότεροι από αυτό που προσδοκούσαν ή αν αυτοί κάνουν παρατηρήσεις στα παιδιά για τη συμπεριφορά τους. Έτσι, τα φαινόμενα νεανικής παραβατικότητας και αναρχίας οξύνονται στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, καθώς οι τρομοκρατημένοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να ασκήσουν τον παιδαγωγικό τους ρόλο, από φόβο μήπως βρεθούν αντιμέτωποι με μαινόμενους γονείς. Μεγάλη ευθύνη έχουν και οι διοικήσεις κάποιων (ευτυχώς, όχι όλων) των ιδιωτικών σχολείων που δεν προστατεύουν ούτε το κύρος του σχολείου, ούτε τους εργαζόμενους. Το καταγγελλόμενο φαινόμενο παρέμβασης των γονέων στην πολιτική έκφραση και στα φρονήματα των εκπαιδευτικών όμως είναι μια πολύ  ανησυχητική εξέλιξη και αποτελεί προάγγελο δεινών για το χώρο της Παιδείας.

Η ΟΙΕΛΕ καλεί τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων να μην υποκύπτουν στις γονεϊκές πιέσεις και να υπερασπίζονται τους εκπαιδευτικούς και το έργο τους προς όφελος των παιδιών και της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Δηλώνει, δε, ότι είναι έτοιμη να προσφύγει σε εγχώρια και ευρωπαϊκά όργανα εναντίον οποιουδήποτε, διοικούντα ή γονέα, επιχειρήσει να καταστρατηγήσει απαράγραπτα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ιδίως δε της ελευθερίας της έκφρασης που αποτελεί θεμέλιο της δημοκρατίας.  Προγραμματίζει, δε, με την έναρξη του σχολικού έτους τη διεξαγωγή ημερίδας με ομιλητές νομικούς και στελέχη της εκπαίδευσης που θα έχει ως αντικείμενο τα αίτια και τις συνέπειες των bullying και mobbing κατά των εκπαιδευτικών, από όπου κι αν προέρχονται (διοικήσεις, γονείς, μαθητές) και τους τρόπους αντιμετώπισης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου