Το τρίτο κατά σειρά πόρισμα για τη σιδηροδρομική σύγκρουση που οδήγησε στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί και να υποβληθεί επίσημα στον τακτικό εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη. Πρόκειται για το πόρισμα της ανεξάρτητης πενταμελούς επιτροπής πραγματογνωμόνων που διερευνά τους τελευταίους τέσσερις μήνες το περιστατικό για λογαριασμό των οικογενειών των θυμάτων και είναι το τελευταίο που θα τεθεί υπόψη του αρμόδιου ανακριτή, έπειτα από την έκθεση των δικαστικών πραγματογνωμόνων και το πόρισμα της επιτροπής Γεραπετρίτη.
Τα συμπεράσματα της έκθεσης, που υπογράφουν οι Γιώργος Βλασσόπουλος (υποπτέραρχος ε.α.), Φαίδων Καραϊωσηφίδης (διερευνητής Αεροπορικών Ατυχημάτων), Κώστας Λακαφώσης (μηχανολόγος-αεροναυπηγός μηχανικός), Βασίλης Παπαδόπουλος (μηχανολόγος μηχανικός) και Γιώργος Περιβολιώτης (ηλεκτρολόγος μηχανικός), παρουσιάστηκαν χθες σε συνέντευξη Τύπου στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ και προέκυψαν έπειτα από επιτόπιες έρευνες, συνεντεύξεις με θύματα, πυροσβέστες και διασώστες, αλλά και ρεπορτάζ. Συμπεριλαμβάνεται ακόμη μία χαρτογράφηση της περιοχής όπου εντοπίστηκαν οι 57 νεκροί και οι τραυματίες.
Στο πόρισμα, που αριθμεί μέχρι στιγμής πάνω από 70 σελίδες, προχωρούν σε διαπιστώσεις που επιβεβαιώνουν τη διάλυση του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος, την απουσία ουσιαστικής ασφάλειας των επιβατών και τη λανθασμένη μη τυποποιημένη ασύρματη επικοινωνία μεταξύ σταθμών το βράδυ του δυστυχήματος. Η επιτροπή εντοπίζει σοβαρά λάθη που δεν περιορίζονται στον ανθρώπινο παράγοντα και στην απειρία του κατηγορούμενου σταθμάρχη Λάρισας, ενώ τα ευρήματά τους διαψεύδουν τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς των πρώτων ημερών που υποστήριζαν ότι υπήρχαν και λειτουργούσαν σύγχρονα συστήματα.
«Οταν συνέβη το ατύχημα δεν λειτουργούσαν τα φωτόσημα, το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν χαλασμένο, το σύστημα σιδηροδρομικής διαλειτουργικότητας (ETCS) δεν υπήρχε. Ο πίνακας του σταθμαρχείου Λάρισας (σ.σ. ο πίνακας που «έβλεπε» ο σταθμάρχης) είχε βλάβη εδώ και 4 χρόνια. Είχαμε δύο τρένα και ένα σύστημα μισού αιώνα πίσω», σημείωσαν χαρακτηριστικά, ενώ συμπλήρωσαν πως αν υπήρχε τηλεπικοινωνιακό σύστημα που να παρέχει πλήρη ραδιοκάλυψη στους εργαζόμενους σε ολόκληρο το μήκος της διαδρομής είναι πολύ πιθανό το δυστύχημα να είχε αποτραπεί.
Εκτενής αναφορά έγινε και για την ευθύνη του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος, όπως σημειώνουν οι πραγματογνώμονες, θα έπρεπε να έχει βάρδια μαζί με έναν ακόμη εμπειρότερο σταθμάρχη. Ο πραγματογνώμονας Γιώργος Βλασσόπουλος σημείωσε: «Ο σταθμάρχης σε μία ώρα και ένα τέταρτο (σ.σ. κατά το επίμαχο διάστημα) είχε δεχτεί στο τηλέφωνό του 40 κλήσεις. Είτε γιατί μανάδες έψαχναν και ρωτούσαν για τα παιδιά τους που δεν είχαν φτάσει στα Παλαιοφάρσαλα, είτε επειδή έπρεπε να επικοινωνεί με άλλους για υπηρεσιακούς λόγους. Σαράντα κλήσεις, χωρίς να έχουμε τις υπόλοιπες επικοινωνίες που ενδεχομένως έκανε με άλλα μέσα. Μπορεί αυτό να το διαχειριστεί κάποιος που μάλιστα είναι και άπειρος;».
Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, 29 μέρες μετά τη σύγκρουση ελήφθησαν δείγματα σε διαφορετικά σημεία της σύγκρουσης που δόθηκαν για ανάλυση στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Ανάμεσα στις ουσίες που ανιχνεύτηκαν ήταν το ξυλόλιο που, όπως υπογραμμίζουν, δεν μπορεί να εξηγηθεί πώς βρέθηκε ανάμεσα στα υλικά των αμαξοστοιχιών. Πρόκειται για ουσία η οποία χρησιμοποιείται ως διαλύτης στη χημική βιομηχανία, όμως, επειδή τα χαρακτηριστικά του μοιάζουν με της βενζίνης, χρησιμοποιείται ακόμα και στη νοθεία καυσίμων.
Η ουσία εντοπίστηκε σε κομμάτι της εξωτερικής λαμαρίνας της δεύτερης ηλεκτράμαξας της εμπορικής αμαξοστοιχίας, όμως οι ίδιοι δεν συνέδεσαν ευθέως την ουσία με την έκρηξη που προκλήθηκε κατά τη μετωπική σύγκρουση επιβατικής και εμπορικής αμαξοστοιχίας. Οι πέντε πραγματογνώμονες υπογράμμισαν πως η πυρκαγιά προκλήθηκε από άγνωστη καύσιμη ύλη αλλά, έπειτα από ελεγχόμενες δοκιμές ανάφλεξης που πραγματοποίησαν και τα αποτελέσματά τους συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση, υποστηρίζουν πως δεν τεκμηριώνεται ότι οφειλόταν σε έλαια των συσκευών του βαγονιού.
Αναφορικά με τον παράγοντα που προκάλεσε τη φωτιά, το πόρισμα έρχεται σε αντίθεση με την έκθεση των δικαστικών πραγματογνωμόνων που αποδίδουν την ανάφλεξη στην κοπή καλωδίων ηλεκτροδότησης που πυροδότησαν το έλαιο ψύξης στις μηχανές του τρένου. Τις δύο διαφορετικές εκδοχές θα εξετάσει ο ειδικός εφέτης ανακριτής στα χέρια του οποίου βρίσκεται το έγγραφο του Γενικού Χημείου του Κράτους. Τα αίτια της φωτιάς και η μη τήρηση προδιαγραφών πυρασφάλειας είναι κρίσιμα για την ποινική διαδικασία, αφού υπήρξαν επιβάτες που, σύμφωνα με τις ιατροδικαστικές εκθέσεις, έχασαν τη ζωή τους λόγω της έκρηξης, ενώ πολλοί είναι και οι εγκαυματίες επιζώντες.
_________________________________________
▶ Ελεύθερος με μοναδικό περιοριστικό όρο την απαγόρευση εξόδου από τη χώρα αφέθηκε χθες ο πρώην διευθυντής της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Συστημάτων του ΟΣΕ, Κωνσταντίνος Μουρουδέλης, ο οποίος πέρασε χθες το κατώφλι του Δικαστικού Μεγάρου Λάρισας για να απολογηθεί. Ο πρώην διευθυντής, που κατείχε τη συγκεκριμένη θέση από τον Απρίλιο του 2017 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2021, είναι ένα από τα μέχρι στιγμής πέντε στελέχη του ΟΣΕ που διώκονται σε βαθμό κακουργήματος. Ωστόσο ο ειδικός εφέτης ανακριτής, σύμφωνα με πληροφορίες, αποφάσισε να αφεθεί ελεύθερος με το σκεπτικό πως η διεύθυνση της οποίας προΐστατο δεν ήταν αρμόδια για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα. Σήμερα, από το γραφείο του ανακριτή θα περάσει ο νυν διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης Ζαχαρίας Στουρνάρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου