10 Ιουνίου 2022

Η ακριβή ειλικρίνεια των εφοπλιστών και οι ανυποψίαστοι χρηματοδότες της


Γιάννης Κιμπουρόπουλος

Δεν φάνηκε να συμμερίζονται ιδιαίτερα οι Έλληνες εφοπλιστές τη διακριτική παραίνεση του πρωθυπουργού, στα λαμπερά εγκαίνια των Ποσειδωνίων, ότι «η συγκυρία και η νομιμότητα ζητούν και από τη ναυτιλία να συμμεριστεί την ανάγκη να επιστρέψει η σταθερότητα και η ισορροπία στην υφήλιο».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πλέκοντας τη Δευτέρα το σύνηθες εγκώμιο στον ελληνικό εφοπλισμό, προσπάθησε να απαλύνει τον «πόνο» του μερικού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο με φιλοφρονήσεις για «την ικανότητα της ελληνικής ναυτοσύνης να μετατρέπει σε ευκαιρία την κάθε δοκιμασία» και για τα «νέα λιμάνια που περιμένουν να κατακτηθούν από τα ελληνικά πετρελαιοφόρα που κυριαρχούν στον παγκόσμιο στόλο».

Δεν ίδρωσε ιδιαίτερα το αυτί των θαλασσοκρατόρων Ελλήνων, που είχαν άλλωστε υποδειχθεί από τα ευρωπαϊκά ΜΜΕ ως οι βασικοί υποβολείς της εξαίρεσης από τις κυρώσεις της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου από ευρωπαϊκά πλοία σε τρίτες χώρες.

Λίγες ώρες μετά το πρωθυπουργικό πέρασμα, στα ίδια τα Ποσειδώνια, τέσσερις κορυφαίοι εκπρόσωποι του εγχώριου εφοπλισμού (Χάρης Βαφειάς, Αγγελική Φράγκου. Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιάννης Κούστας) σε δημόσια συζήτηση «έστησαν στον τοίχο» τις ευρωπαϊκές κυρώσεις στη Ρωσία, αντιμετωπίζοντάς τις ουσιαστικά ως αυτοκυρώσεις εις βάρος της ίδιας της Ε.Ε. «Εχουν πολλές γκρίζες ζώνες», είπε ο ένας, «έχουμε τεράστιο πρόβλημα όταν πρέπει να δούμε αν ένα φορτίο είναι νόμιμο ή όχι», είπε ο άλλος.

«Οι Ρώσοι κερδίζουν τουλάχιστον τα διπλάσια από αυτά που κέρδιζαν προπολεμικά», πρόσθεσε ο τρίτος, «Το να πω δεν θα μεταφέρω ρωσικό πετρέλαιο ίσως βοηθούσε στη δημοσιότητα των εταιρειών μας, αλλά νομίζω ότι είναι ανοησία, τόσο απλά», είπε ο τέταρτος. Κι όλοι τους συμφώνησαν ότι ο μεγάλος χαμένος των κυρώσεων είναι η Ευρώπη και οι Ευρωπαίοι πολίτες.

Δύσκολα θα μπορούσε να διαφωνήσει με την κυνική ειλικρίνεια των Ελλήνων καραβοκυραίων, που με πάνω από 5.000 ποντοπόρα στην ιδιοκτησία τους, ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου στόλου, πρώτοι με διαφορά, και είναι οι κυρίαρχοι των θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου, αερίου, πρώτων υλών, κοντέινερ με όλα τα αγαθά του κόσμου.

Αυτό που λείπει, βεβαίως, από αυτή την ειλικρίνεια είναι ότι κατά κανόνα τα εμπόδια που τους ορθώνουν γεωπολιτικές ή άλλες διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, της οποίας αποτελούν καθοριστικό κρίκο, τα υπερβαίνουν ταχύτατα. Είτε αναπληρώνοντας μια χαμένη αγορά με μιαν άλλη, είτε απογειώνοντας τους ναύλους μεταφοράς. Όπως ακριβώς συνέβη με την αύξηση από 50% έως και 400% (!) στους ναύλους κοντέινερ και ξηρού φορτίου μετά τα λοκντάουν, ή με τον τριπλασιασμό των ναύλων για πετρέλαιο και υγροποιημένο αέριο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Αυτά τα «εμπόδια» μεταφράστηκαν για τους Ελληνες πλοιοκτήτες σε πλημμυρίδα ρευστότητας που εκτοξεύει την αξία των εταιρειών τους σε ιλιγγιώδη επίπεδα: στα 101 δισ. δολάρια ανέβηκε η αξία των 50 κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών, με τα 2000 πλοία τους, πράγμα που μας επιτρέπει να υπολογίζουμε ότι στο σύνολό τους έχουν περιουσία που ξεπερνά κατά πολύ το ελληνικό ΑΕΠ. Στο οποίο θεωρητικά εισφέρουν ένα ισχνό 7%, καμιά δεκαριά δισ. ευρώ, αν και δεν είναι σαφές μέσω ποιας διαδρομής φτάνει εδώ έστω κι ένα μικρό μέρος από τα τεράστια έσοδά τους, μια και τα πλοία τους είναι σπαρμένα σε όλο τον κόσμο, σε άλλες σημαίες ευκαιρίας.

Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι κάτι από τα κέρδη των Ελλήνων πλοιοκτητών φτάνει εδώ, για να βγάλουμε ένα δίκαιο ισοζύγιο οφέλους- ζημίας πρέπει να υπολογίσουμε και τι βγαίνει. Γιατί τα αυξημένα κόστη μεταφοράς που οι ίδιοι διαμορφώνουν αξιοποιώντας το παγκόσμιο μονοπώλιό τους είναι μέρος της πληθωριστικής έξαρσης, των τρελών ανατιμήσεων και της ιλιγγιώδους ακρίβειας που πλήττει νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με λίγα λόγια, εκόντες άκοντες, είμαστε όλοι χρηματοδότες της πλημμυρίδας εσόδων και κερδών των Ελλήνων πλοιοκτητών, που έχουν γίνει αντικείμενο θαυμασμού και εγκωμίων από την κυβέρνηση και άλλες φίλιες δυνάμεις.

Με το αζημίωτο, βέβαια, αν κρίνουμε από τη γενναιοδωρία με την οποία οι Ελληνες εφοπλιστές έπνιξαν στη διαφήμιση λαμπερά ένθετα και αφιερώματα στα Ποσειδώνια τα οικεία και φίλια ΜΜΕ.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου