22 Σεπτεμβρίου 2023

Πώς διευθετείται η εκμετάλλευση ;

Διευθέτηση εκμετάλλευσης

  • Μάστορα, ψάχνω για ένα παιδί, να είναι δουλευταράς, να ενδιαφέρεται να μάθει τέχνη. Πρέπει να έχει τελειώσει το στρατιωτικό, επίσης να έχει δίπλωμα αυτοκινήτου και μηχανάκι.
  • Εχω. Nα σου τον στείλω; Δημήτρη τον λένε.
  • Ναι, στείλ’ τον αύριο το απόγευμα στις 7:00 στο μαγαζί. Κοίταξε, ρώτησε αν θες για μένα, πληρώνω κανονικά, τα νόμιμα για αρχή, το ΙΚΑ, το μηνιάτικο στην τράπεζα, κρατάω το ωράριο, όλα κανονικά, είμαι σπαθί. Τα λέμε αύριο.
Μετά από δεκαπέντε μέρες:
  • Δημήτρη, πώς πας στο μηχανουργείο;
  • Μάστορα, έκατσα δυο βδομάδες και έφυγα.
  • Γιατί;
  • Δεν μου έκανε πρόσληψη αμέσως, για να με δοκιμάσει είπε. Αντί για οχτάωρο δουλεύαμε εννιάωρο, με το βασικό, 650 το μήνα, συν Σάββατα τέσσερα ευρώ την ώρα. Εχει άλλα δυο παιδιά στην ηλικία μου περίπου, ψάχνουν να φύγουν.
  • Καλά, καλά, θα ψάξουμε για κάτι καλύτερο. Ζητάνε στο Ρουφ βοηθούς, είναι σχετικά μεγάλο εργοστάσιο. Δεν πας να βρεις τον μαστρο-Στάθη, να μιλήσει στον προσωπάρχη; Πες του ότι έρχεσαι από εμένα. Ξέρω ότι έχεις ανάγκη από δουλειά, πήγαινε τώρα και έλα μετά να μου πεις.
To aπόγευμα:
  • Τι έγινε, σε πήραν;
  • Ναι, με πήραν δοκιμαστικά κι αν τους κάνω θα με προσλάβουν. Δίνουν 720 ευρώ για 24 μέρες το μήνα, συν υπερωρίες, αλλά μαύρα. Θα πάω, έχω ανάγκη, πρέπει να δουλέψω.
  • Οκέι, όταν ξαναπεράσεις από τη δουλειά ενημέρωσέ με.
Περνάει ένας μήνας, τίποτα. Αλλες δυο βδομάδες, ησυχία. Παίρνω τηλέφωνο:
  • Δημήτρη καλησπέρα, ο μάστορας είμαι, τι γίνεται, γιατί χάθηκες;
  • Δεν έχω σχολάσει ακόμα, μάστορα, θα σε πάρω το βράδυ να τα πούμε, εντάξει;
Το βράδυ:
  • Ελα μάστορα, ο Δημήτρης είμαι, όλα καλά;
  • Καλά, για πες μου για τη δουλειά, πώς είναι τα πράγματα;
  • Τι να σου πω, ακόμα δεν με έχουν προσλάβει, είμαι υπό δοκιμή. Με πληρώνουν κανονικά, στο χέρι. Μου είπανε μετά τα Χριστούγεννα θα με προσλάβουν.
  • Εντάξει, κάνε υπομονή να δούμε τι θα γίνει αργότερα.
  • Υπάρχει και το άλλο που με προβληματίζει. Στα 720 ευρώ, στο μηνιάτικο, είναι μέσα άδειες και δώρα, έτσι ακούγεται εδώ. Είναι για εμάς τους καινούργιους, είναι για όλους, δεν ξέρω και δεν μου απαντάει κανένας. Φοβούνται, νομίζουν ότι είμαι ρουφιάνος, δεν ξέρω. Είμαστε εδώ 60 άτομα, σχεδόν οι μισοί είναι ξένοι, γίνεται χαμός. Θα περιμένω μέχρι τις γιορτές, θα δω τι θα κάνω μετά.
  • Οκέι Δημήτρη, καλό βράδυ, τα λέμε.
  • Καλό βράδυ, μάστορα.
Πρωτοχρονιά 2020, τηλέφωνο στο κινητό:
  • Ελα μάστορα, καλή χρονιά, με υγεία, να είσαι καλά.
  • Καλή χρονιά, Δημήτρη, σου εύχομαι τα καλύτερα. Πώς πάει η συμβίωση με την κοπέλα σου;
  • Καλά πάει, αν εξαιρέσεις που είμαι χωρίς δουλειά, όλα καλά.
  • Τι, πάλι άνεργος είσαι; Μήπως κάνεις κάτι λάθος;
  • Οχι, άκουσε λίγο. Μάθαμε όντως για εμάς τους καινούργιους ότι δεν δικαιούμασταν δώρα και άδειες για ένα διάστημα, αυτό το κρίνουν τα αφεντικά. Εγώ μαζί με κάποιους άλλους ζητήσαμε εξηγήσεις, μας είπαν όταν μάθουμε τη δουλειά και γίνουμε παραγωγικοί, τότε θα τα πάρουμε κι εμείς. Το εργοστάσιο αυτή τη στιγμή μπαίνει μέσα από εμάς. Μέσα σ’ όλα αυτά, χθες ακούστηκε ότι μπορεί να έρθει το ΙΚΑ. Κλειδώσανε σ’ ένα δωμάτιο μικρό καμιά εικοσιπενταριά Πακιστανούς για πέντε ώρες. Απορώ πώς δεν πέθανε κανένας. Εμάς, εννιά άτομα, μας βγάλανε από την πίσω πόρτα και τρέχαμε μέσα σε κάτι χωράφια με λάσπες προς τον Ταύρο. Αστα να πάνε. Το ΙΚΑ τελικά δεν ήρθε και όταν γυρίσαμε στο εργοστάσιο θεώρησαν εμάς που ζητούσαμε εξηγήσεις για τα δώρα και τις άδειες υπεύθυνους για τον έλεγχο που δεν έγινε! Μας έδωσαν μισό βδομαδιάτικο στο χέρι και δρόμο…
  • Και τώρα τι γίνεται;
  • Δεν ξέρω. Ενα παιδί, ο Κώστας, που μας διώξανε από το εργοστάσιο, ο αδερφός του δουλεύει σε μηχανουργείο και ζητάνε άτομα, μου είπε να πάμε να μιλήσουμε. Θα πάω να δω τι παίζει.
  • Αν έχεις νέα, πάρε να με ενημερώσεις να έχω κι εγώ το νου μου. Καλή χρονιά.
Μετά από τρεις μήνες τηλέφωνο στον Δημήτρη:
  • Δημήτρη, τι κάνεις;
  • Τι να κάνω, μάστορα, έπιασα δουλειά στο μηχανουργείο εδώ και σαράντα μέρες με το βασικό. Εχει πολύ κουβάλημα με τα μέταλλα, βαριά δουλειά, πολύ τρέξιμο, ειδικότητα γενικών καθηκόντων με ένσημα και πληρώνουν σχετικά στην ώρα τους, πρέπει όμως να μάθω τη δουλειά για ν’ ανέβει ο μισθός. Εσύ, μάστορα, καλά; Πότε βγαίνεις στη σύνταξη; Εχεις τα απαιτούμενα χρόνια;
  • Κοντεύω, έχω σχεδόν 39 χρόνια κολλημένα, αλλά πρέπει να κάτσω άλλα πέντε χρόνια, να γίνω 62 για να πάρω κάτι ψίχουλα.
  • Μάστορα, έφτασες τώρα στο τέλος, άντε να βγεις με το καλό. Με την πρώτη ευκαιρία θα περάσω από τη δουλειά να τα πούμε από κοντά.
Πρωτοχρονιά 2021:
  • Ελα, ρε Δημήτρη.
  • Γεια σου, μάστορα.
  • Πού χάθηκες, βρε παιδί μου, πού βρίσκεσαι;
  • Είμαι στο μηχανουργείο. Εχω μάθει ένα σωρό πράγματα, πιέζω για καμιά αύξηση, είναι νωρίς ακόμα μου λένε, αν δεν μου φτάνουν να κάνω υπερωρίες και Σάββατα, είμαστε λίγα άτομα εδώ, πολλές μηχανές και τρέχουμε με χίλια. Αυτά.
  • Στρώσου να μάθεις περισσότερα, αλλιώς θα είσαι με 650 ευρώ. Καλή χρονιά.
  • Επίσης, μάστορα. Αν κόψουν οι υπερωρίες θα περάσω από τη δουλειά.
Πρωτοχρονιά 2022:
  • Μάστορα, καλή χρονιά σου εύχομαι και καλή σύνταξη. Μας έχουν ξεπατώσει στη δουλειά, με το ζόρι πήρα 30 λεπτά την ώρα αύξηση.
  • Πιέστε να προσλάβουν άτομα, δε γίνεται ν’ αντέξετε τόσες ώρες.
  • Δε θέλουν ν’ ακούσουν για προσλήψεις. Οποιος θέλει οχτάωρο η πόρτα είναι ανοιχτή, αυτό μας λένε. Εχουμε ανάγκη από δουλειά και το εκμεταλλεύονται στο φουλ.
  • Τουλάχιστον μαθαίνεις κάτι;
  • Εχω μάθει πολλά, με έχουνε χρεώσει τρεις μηχανές, τρέχω σαν παλαβός, μου κάνουν και παρατηρήσεις να δουλεύω πιο γρήγορα. Να φανταστείς βγάζουμε περίπου ένα τόνο γρέζια την ημέρα.
  • Κάνε υπομονή, Δημήτρη…
  • Θα κάνω, μάστορα, να δούμε τι θα βγει.
Πρωτοχρονιά 2023:
  • Καλή χρονιά, μάστορα!
  • Δημήτρη, ακόμα περιμένω να έρθεις.
  • Πώς να έρθω; Δεν έχω το κουράγιο να πάω ούτε μια βόλτα. Δεν μπορώ να ζήσω έτσι. Δεν ξέρω τι να κάνω, να ψάχνω πάλι από την αρχή; Σκοπεύω να παντρευτώ. Εσύ, μάστορα, κοντεύεις για τη σύνταξη;
  • Μετράω κάτι μήνες, αλλά το μηχανουργείο παιδί μου δεν είναι γι’ αυτές τις ηλικίες. Η φθορά είναι μεγάλη. Σου μένουν λίγα χρόνια να χαρείς, έρχονται γρήγορα τα νοσοκομεία.
  • Κάνε υπομονή, μάστορα, τώρα είσαι στο τέλος.
  • Κι εσύ Δημήτρη, να κοιτάς τα ένσημά σου τώρα που είσαι 27. Για να πάρεις μια σύνταξη της πλάκας πρέπει μέχρι τα 62 σου να μη χάσεις ούτε ένα μεροκάματο.
  • Ευχαριστώ, άμα έχω νέα από τη δουλειά θα σε πάρω να τα πούμε.
Πρωτομαγιά 2023, στην πορεία:
  • Γεια σου, μάστορα.
  • Βρε ο Δημήτρης, πώς από δω;
  • Δεν αντέχεται η κατάσταση στη δουλειά. Φοβερή εκμετάλλευση. Συνέχεια τρέξιμο, 220-240 ώρες το μήνα μεροκάματα και υπερωρίες, αυξήσεις 30-40 λεπτά στην ώρα, δε φτάνουν για τα βασικά. Μ’ έπιασε η αγανάκτηση, ξέρω ότι κατεβαίνεις στις πορείες κι ήρθα να σου πω ένα γεια.
  • Καλά έκανες. Τι θα κάνετε στη δουλειά;
  • Τους είπαμε αν δεν κάνει προσλήψεις εμείς θα φύγουμε, δεν αντέχουμε άλλο. Μας ζήτησε μέχρι τις άδειες να βάλουμε πλάτη και μετά θα πάρει άτομα. Για να δούμε… Φεύγω τώρα, θα τα πούμε σύντομα.
Σεπτέμβρης 2023, στη δουλειά:
  • Μάστορα, ήρθα να σε δω, ξέρω ότι είναι η τελευταία εβδομάδα.
  • Δημήτρη, γιατί δεν είσαι στη δουλειά;
  • Τι να λέμε, μας κοροϊδεύουν, άλλα μας είπανε, άλλα κάνουν. Οχι μόνο δεν πήραν άτομα, λένε κιόλας ότι κάναμε ανταρσία. Τέσσερα άτομα φύγαμε, μάλλον θα φύγουν και οι υπόλοιποι. Ξανά πάλι απ’ την αρχή, κουράστηκα, πέντε χρόνια η ίδια ιστορία, δεν αλλάζει τίποτα.
  • Μην απογοητεύεσαι, Δημήτρη, υπάρχουν λύσεις. Θέλει σκέψη και αποφασιστικότητα. Αυτά θα τα πούμε ιδιαιτέρως, με την ησυχία μας. Δεν τραβάτε μόνο εσείς αυτό το ζόρι. Δες τα παιδιά που έρχονται από τα συνεργεία, τα μηχανουργεία και από άλλους κλάδους, όλη η εργατιά την ίδια κατάσταση βιώνουμε.
  • Μάστορα, αυτά που λένε στις τηλεοράσεις για εργατικά δικαιώματα, νομοσχέδια, τι παίζει μ’ αυτά;
  • Βρε παιδάκι μου, ζούμε σε κοινωνία με φτωχούς και πλούσιους. Αυτοί έχουν την εξουσία, ελέγχουν τα κανάλια, λένε ψέματα, κάνουν το άσπρο μαύρο. Κι αν θέλεις τη γνώμη μου, αυτό το νομοσχέδιο νομιμοποιεί όλη αυτή την εκμετάλλευση που έχεις περάσει μέχρι τώρα. Η τηλεόραση είναι το τζουκμπόξ του συστήματος, του βάζουν ένα κέρμα και παίζει όποιο τραγούδι θέλουν. Είπαμε, η λύση είναι αλλού, θα τα πούμε ιδιαιτέρως, σε περιμένω…

Σημείωση: Τα παραπάνω δεν είναι προϊόν μυθοπλασίας.

ΠΗΓΗ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου