Την σχετική συζήτηση θα ξεκινήσει η Νίκη Κεραμέως -υποθέτουμε- τις ερχόμενες εβδομάδες. Θα είναι όμως (για μια ακόμη φορά) αργά.
Γράφει ο Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Σε τρείς εβδομάδες και κάτι μέρες θα ξεκινήσει η νέα ακαδημαϊκή χρονιά. Αν αναρωτιέστε «πώς θα ανοίξουν τα σχολεία με τόσες χιλιάδες κρούσματα» (που λογικά θα αναρωτιέστε) κανείς δεν μπορεί να το απαντήσει. Όπως φαίνεται για την κυβέρνηση και την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, είναι πολύ νωρίς για να γίνονται στην δημόσια σφαίρα τέτοιες συζητήσεις. Όταν όμως βρισκόμαστε σε μία ακόμη σχολική «σεζόν» με συνθήκες Covid 19, μάλλον είναι πολύ αργά.
Πρακτικά το μόνο που γνωρίζουμε είναι το περιεχόμενο μίας ανακοίνωσης του υπουργείου Παιδείας που εκδόθηκε στις 11 Αυγούστου. Σύμφωνα με αυτή τα σχολεία θα ανοίξουν στις 13 Σεπτεμβρίου. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προσέρχονται η με βεβαίωση εμβολιασμού ή με εργαστηριακό τεστ δυο φορές την εβδομάδα. Οι μαθητές με βεβαίωση εμβολιασμού η αυτοδιαγνωστικό τέστ δυο φορές την εβδομάδα. Ολα τα υπόλοιπα «θα ανακοινωθούν λεπτομερώς πλησιέστερα στην ημερομηνία έναρξης του σχολικού και ακαδημαϊκού έτους, λαμβανομένων υπόψιν πάντοτε των συστάσεων της Επιτροπής των Ειδικών». Με απλά λόγια …δεν ξέρουμε τίποτε.
Ακόμη χειρότερα όμως δεν ξέρουμε τίποτε περισσότερο από όσα ξέραμε πέρσι τέτοια εποχή. Τότε που σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα, οι γονείς, οι μαθητές, τα κόμματα της αντιπολίτευσης και γενικώς οι πάντες τόνιζαν ότι η χρονιά πρέπει να ξεκινήσει με προγραμματισμό ανάλογο της οξύτητας του προβλήματος της πανδημίας. Δηλαδή μέτρα που θα διασφαλίσουν λιγότερα παιδιά μέσα στις τάξεις, αυξημένο προσωπικό καθαριότητας, σχεδιασμός καθαριότητας ανάλογος με τις ανάγκες προστασίας από τον Covid 19, ελέγχους του ΕΟΔΥ με τέστ συστηματικούς και στοχευμένους, ιχνηλάτηση των κρουσμάτων. Τίποτε από αυτά – όπως θυμάστε- δεν έγινε.
Αντίθετα πέρσι στα τέλη Αυγούστου η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως «έπαιζε» αριθμητικά παιχνιδάκια με τους μέσους όρους των παιδιών ανά τάξη. Ο Γκίκας Μαγιορκίνης, πάλι με κάτι απίθανα σχεδιαγράμματα μας εξηγούσε πως μια συγκεκριμένη ροή του αέρα σε μια αίθουσα διδασκαλίας με 27 παιδιά διασφαλίζει ότι δεν θα έχουμε σημαντική μετάδοση της νόσου.
Έναν χρόνο αργότερα γνωρίζουμε πολύ καλά πως οι συνθήκες με τις οποίες άνοιξαν τα σχολεία συνέβαλαν στην διάδοση του Covid 19. Απόδειξη το ότι …έκλεισαν με κυβερνητική απόφαση και έμειναν κλειστά για τους περισσότερους μήνες της σχολικής χρονιάς. Στο πλαίσιο ενός από τα μεγαλύτερα σε διάρκεια lockdown σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με βάση αυτό είναι εύλογο να υποθέσει κανείς ότι με την μετάλλαξη «Δέλτα» να είναι η κυρίαρχη εκδοχή του Covid 19, εάν τα σχολεία ανοίξουν υπό τις ίδιες συνθήκες, έχουν σοβαρές πιθανότητες να είναι από τις κυριότερες εστίες μετάδοσης. Κανείς δεν αμφισβητεί το ότι η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, πρέπει να είναι για πολλούς λόγους το ζητούμενο. Όμως με την κατάλληλη προετοιμασία και υποδομή.
Το αν και το πώς θα ανοίξουν τα σχολεία, θεωρητικά, θα το εισηγηθεί η «επιτροπή των ειδικών» και η κυβέρνηση θα αποφασίσει. Μόνο που πρέπει να είναι κανείς …ρομαντικά φιλοκυβερνητικός, για να πιστεύει ακόμη ότι τηρείται μια τέτοια επιστημονικού και τεχνοκρατικού χαρακτήρα διαδικασία.
Ιδίως για τα ζητήματα της παιδείας. Εκεί δηλαδή που η κυβέρνηση έχει δείξει με σαφήνεια το πώς λειτουργεί: Με στομφώδεις ανακοινώσεις για μια σχολική χρονιά που θα συνεχιστεί απρόσκοπτα οι οποίες «παίρνονται πίσω» μερικές εβδομάδες αργότερα όταν το επιβάλλουν οι καταστάσεις. Επίσης ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι πρόκειται για μία κυβέρνηση που δεν κρύβει την συμπάθεια της για τον ιδιωτικό τομέα της Παιδείας. Αυτόν δηλαδή που έχει πρόδηλο συμφέρον να ξεκινήσει κανονικά η σχολική χρονιά (με ότι προβλέπεται για τις συμφωνίες διδάκτρων) και μετά …βλέπουμε.
Η δικαιολογία της κυβέρνησης για το ότι δεν έχει ανακοινώσει τους όρους με τους οποίους θα ανοίξουν τα σχολεία θα είναι προφανώς πως περιμένει τα νεότερα επιδημιολογικά δεδομένα. Όπως και πέρσι. Ήδη όμως από την Άνοιξη γνωρίζαμε ότι η πανδημία δεν επρόκειτο να εκλείψει το φετινό Φθινόπωρο. Κανείς επίσης δεν θεωρούσε ότι τα ποσοστά εμβολιασμού των μαθητών θα ξεπεράσουν τα μονοψήφια ποσοστά στα οποία κινούνται σήμερα. Άρα είναι σαφές πως ήταν απαραίτητος ένας πολύμηνος -κατά κύριο λόγο θερινός- σχεδιασμός για το άνοιγμα των σχολειών. Αυτό δηλαδή που ήδη έχουν κάνει άλλες χώρες στην Ευρώπη.
Όπως όλα δείχνουν, εδώ δεν έχει γίνει, ούτε και φέτος, η ανάλογη διαδικασία. Εκτός πια αν πιστεύει κανείς ότι οι κυβερνώντες δούλεψαν διακριτικά, σιωπηρά, μέσα στο κατακαλόκαιρο και μας ετοιμάζουν μια ευχάριστη έκπληξη…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου