Της Ιωάννας Αναστασίου
Ποιος θα το περίμενε ότι μετά τους βιομήχανους και οι “σουπερμαρκετάδες” θα την έπεφταν στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για την αδιαλλαξία της να συζητήσει και να βάλει στο τραπέζι τη λύση μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Κι όμως η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας ΕΣΕ, όπως λέει το ρεπορτάζ, έθεσε για μια ακόμη φορά στον πρωθυπουργό το αίτημα να μειωθεί ο συντελεστής ΦΠΑ σε βασικές κατηγορίες αγαθών με στόχο την “αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και την υποχώρηση των τιμών”. Ανάλογο αίτημα τόσο για βασικά αγαθά όσο και για την ενέργεια είχαν καταθέσει αν θυμάστε, οι βιομήχανοι που είχαν προειδοποίηση για μπλακ άουτ. Κι όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη παραμένει ανένδοτη κραδαίνοντας ως σημαία την απαραίτητη “δημοσιονομική πειθαρχία”. Πειθαρχία που φυσικά πάει περίπατο όταν είναι να ικανοποιήσει τους μεγάλους διεθνείς ομίλους π.χ του real estate στους οποίους δίνει “μηδενικό ΦΠΑ” για νεόδμητες κατασκευές!
Η διαρκής αδιαλλαξία του Κυριάκου Μητσοτάκη να ακούσει ακόμη και τους θερμούς υποστηρικτές της “αγοράς” στην εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων μέτρων της, αντιμετωπίζεται πλέον με σκεπτικισμό. Προκύπτουν ερωτήματα. Προς τι αυτή η εμμονική πολιτική; Είναι τόσο σημαντική η “δημοσιονομική πειθαρχία” που τσαμπουνάνε συνεχώς ο Χατζηδάκης και λοιπά στελέχη τραπεζών μπροστά στην αιμορραγία και το βιοτικό επίπεδο ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας; Μήπως τελικά η ανένδοτη στάση της κυβέρνησης υποκρύπτει άλλα κίνητρα;
Επίσημα μιλάνε για χρέη και ανάπτυξη, ανεπίσημα διακρίνονται σε δημόσιες σχέσεις
Το γεγονός ότι η ένωση ιδιοκτητών Σούπερ Μάρκετ προσέφυγε για μια ακόμη φορά στον πρωθυπουργό ζητώντας του τη μείωση του ΦΠΑ προφανώς δεν οφείλεται στην “καλή τους καρδιά” και τον πόνο που τους έπιασε για το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων. Η αλήθεια είναι ότι και αυτοί διαπιστώνουν πως οι βόλτες ανάμεσα στα ράφια σταμάτησαν, πως οι καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν ή μείωσαν δραστικά την ποσότητα σε πάρα πολλά προϊόντα, πως στο ταμείο καταλήγουν μόνο οι προσφορές και οι non name συσκευασίες. Αρα μειώνεται και το περιθώριο κέρδους τους.
Η δήλωση του γενικού διευθυντή της ΕΣΕ Απόστολου Πεταλά ότι “έχουμε (ως χώρα) ένα από τα χαμηλότερα εισοδήματα στην Ευρώπη και από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Αυτό δεν είναι διατηρήσιμο τα επόμενα χρόνια. Επηρεάζει το βιοτικό και το επενδυτικό επίπεδο της χώρας. Η κυβέρνηση οφείλει να μειώσει τον ΦΠΑ στον μέσο όρο της Ε.Ε.”, είναι μεν ένα ηχηρό καμπανάκι για το Μαξίμου αλλά διόλου δεν βολεύει τους στόχους του πρωθυπουργού.
Η απάντηση του υπουργείου Οικονομικών στο non paper “15 απαντήσεων” για τον κρατικό προϋπολογισμό, η απάντηση είναι: “Σε σχέση με τον ΦΠΑ έχουμε επισημάνει εξάλλου ότι – όπως έγινε και σε άλλες χώρες όπου το μέτρο εφαρμόστηκε – καταλήγει σε μείωση των εσόδων του Δημοσίου χωρίς να επωφελούνται οι καταναλωτές αλλά οι ενδιάμεσοι στην αλυσίδα εφοδιασμού”.
Το ζητούμενο δηλαδή, λέει η κυβέρνηση είναι καταρχήν, να μην μειωθούν τα έσοδα του δημοσίου. Έσοδα που όπως η ίδια περήφανα διαλαλεί, ξεχειλίζουν από τα κρατικά ταμεία!
Για το 2024 για παράδειγμα αντί για έλλειμμα 2,2 δισεκ ευρώ, ο ισολογισμός θα κλείσει με πλεόνασμα 6,1 δισεκ ευρώ. Για το 2025 το 70% των εσόδων του Προϋπολογισμού προέρχεται από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος που θα βάλουν στα κρατικά ταμεία έσοδα ύψους 51,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Τα αυξημένα έσοδα χρησιμοποιούνται στο σχέδιο της για την “ταχύτερη μείωση του χρέους”. Λόγω αυξημένων εσόδων -από ΦΠΑ και φόρους, δηλαδή από την αιμορραγία της κοινωνίας- η κυβέρνηση προχωρά στα μέσα του Δεκεμβρίου στην πρόωρη αποπληρωμή ποσού 7,935 δισεκ ευρώ, από το διμερές δάνειο των 52,3 δισ. ευρώ που είχε πάρει η χώρα από την Ευρωζώνη το 2010 στο πλαίσιο του πρώτου προγράμματος διάσωσης. Οι πληρωμές αυτές ήταν προγραμματισμένες σε τρεις δόσεις την περίοδο 2026-2028.
Η πρόωρη αυτή αποπληρωμή χαροποίησε όλους τους “εταίρους” δανειστές που φυσικά πλέκουν το εγκώμιο της Ελλάδας που “κάνει σημαντικά βήματα στην οικονομική της ανάπτυξη” για να πάρει επιπλέον πόντους στην επενδυτική βαθμίδα.
Αλλά τι να την κάνει η Ελλάδα την επενδυτική βαθμίδα των “οίκων αξιολόγησης”, τα “λευκά κολλάρα” που κάποτε, αν θυμάστε, απαίτησαν την εφαρμογή των σκληρών μνημονίων;
Εδώ οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ και οι βιομηχάνοι δεν μπορούν πια να επενδύσουν και παραπονιούνται ότι μειώνεται το περιθώριο κέρδους, ποιοί είναι αυτοί που θα επενδύσουν και σε τι τομείς και κλάδους;
Μια απάντηση επιχειρεί πάλι να δώσει το αρμόδιο υπουργείο: “στις παρούσες οικονομικές συνθήκες, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου εξυπηρετείται καλύτερα από την μείωση της άμεσης φορολογίας εισοδήματος, η οποία και το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων αυξάνει, και είναι φιλικότερη προς την ανάπτυξη λόγω της θετικής της επίδρασης στις επενδύσεις και την κινητροδότηση της αυξημένης συμμετοχής στην αγορά εργασίας”.
Άρες μάρες κουκουνάρες, λόγια χωρίς κανένα περιεχόμενο αναφοράς στα όσα συμβαίνουν στην πραγματικότητα και στην αγορά και στο βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων. Η αύξηση στους μισθούς που αναγγέλθηκε μπορεί να καλύπτει τον πληθωρισμό για το 2024, είναι όμως τραγικά πίσω από τις απώλειες εξαιτίας της ακρίβειας από το 2019 και μετά. Το παράδειγμα της ΕΣΕ ότι οι αυξήσεις π.χ στα τρόφιμα τα τελευταία 4 χρόνια αγγίζουν το 31%, καταδεικνύει ότι η περίφημη αύξηση μισθών είναι μια τρύπα στο νερό.
Από τη δική του πλευρά το υπουργείο Οικονομικών ισχυρίζεται ότι το δημόσιο θα χάσει πολλά λεφτά αν μειωθεί η ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Αραδιάζει αριθμούς, αν μειωθεί ο ΦΠΑ στο ψωμί θα χαθούν 200 εκατ. έσοδα, από το κρέας 500 εκατ. , συνολικά σε ένα χρόνο μπορεί να χαθούν έσοδα έως και 3,5 δισεκ ευρώ, λέει.
Και ενώ στην αγορά εξελίσσεται το bras de fer για τη μείωση ή μη του ΦΠΑ, ορισμένα άλλα γεγονότα στις κινήσεις και ενέργειες του Κυριάκου Μητσοτάκη προσφέρουν μια ακόμη ενδιαφέρουσα οπτική, ίσως και εξήγηση για την εμμονική αδιαλλαξία της κυβέρνησης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται εκτός Ελλάδας, σε επίσημα ή ανεπίσημα ταξίδια σχεδόν τις μισές ημέρες του χρόνου. Νέα Υόρκη, Συνέδρια, δημόσιες συναντήσεις, Σύνοδοι Κορυφής ανά τον κόσμο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Παρίσι, Χάγη, Βερολίνο, Λονδίνο με μενού τα γλυπτά, Βρυξέλλες και θερμές συναντήσεις με την πρόεδρο της Κομισιόν και καλή του φίλη του Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Το επαναλαμβανόμενο moto για αυτά τα πολύ συχνά ταξίδια του πρωθυπουργού είναι ότι ο ίδιος προσπαθεί να δώσει κύρος στη χώρα και να φέρει επενδύσεις στο πλαίσιο στρατηγικού σχεδίου που θα βάλει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη.
Αυτά λένε τα “αγιογραφήματα” Μητσοτάκη που διανέμονται κάθε φορά στα μέσα ενημέρωσης. Στην πραγματικότητα ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει δημόσιες σχέσεις φτιάχνοντας το προσωπικό του προφίλ και με ευκαιρία ανοίγει το δρόμο για την εισβολή διεθνών κεφαλαίων, όπως στον τουρισμό, το real estate και τη ενέργεια. Και οι τρεις αυτοί τομείς ουδεμία ανάπτυξη της χώρας έφεραν, αντιθέτως είναι καταστροφικές για το μέλλον της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου