PIXABAY |
Η είδηση ότι ξένα funds αγόρασαν σε χρόνο ντε τε πέντε ιδιωτικά σχολεία στην Ελλάδα σίγουρα με την πρώτη ανάγνωση ξένισε τους πάντες καθώς κανείς δεν περίμενε ότι η ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας – με τους μαθητές που φοιτούν σε αυτά να είναι περίπου το 7% του συνόλου των μαθητών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση – θα ήταν τόσο δελεαστική για τους ξένους επενδυτές.
Η δεύτερη ανάγνωση της είδησης, όμως, αποκαλύπτει το καλά σχεδιασμένο κόλπο γκρόσο της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την ισοπέδωση της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας παράλληλα με τη δημιουργία ενός ιδιωτικού ελκυστικού «προϊόντος» όπου ξένα funds θα εισβάλλουν με στόχο την αύξηση των αριθμού των μαθητών που θα φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία σε ποσοστό 20% επί του συνόλου, ιδιωτικά σχολεία που θα συνδέονται άμεσα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που αναμένεται να λειτουργήσουν από το 2025.
Η έκφραση κόλπο γκρόσο δεν είναι υπερβολή αν κάποιος συνθέσει το παζλ των νόμων που ψήφισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για τη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Γιατί η τελική εικόνα του παζλ αποκαλύπτει τον συστηματικό τρόπο με τον οποίο το Μαξίμου έκανε υποκλίσεις στα ξένα funds και τους έστρωσε τον δρόμο για κερδοφόρες business.
Να πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή και να ξεδιπλώσουμε την κυβερνητική πολιτική απόλυτης απαξίωσης της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας μέσα από δύο νομοθετικές παρεμβάσεις αρχικά άσχετες μεταξύ τους αλλά απόλυτα αλληλένδετες και με ένα κοινό στόχο. Και συγκεκριμένα:
-Την ψήφιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στο δημόσια ΑΕΙ
-Τον νόμο για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων
-Και τον παράγοντα IB (International Baccalaureate – Διεθνές Απολυτήριο)
Ο συνδυασμός αυτών των τριών στοιχείων είναι ο ιδανικός για τη δημιουργία «πελατών» για τα ιδιωτικά σχολεία και τα ιδιωτικά, δήθεν, πανεπιστήμια καθώς και την περαιτέρω υποβάθμιση και υποτίμηση της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας.
Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αλλά όχι για όλους
Η ΕΒΕ καθιερώθηκε επί υπουργίας Νίκης Κεραμέως τον Ιανουάριο 2021 και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στις πανελλαδικές εξετάσεις τον Ιούνιο του 2021. Υπάρχουν, όμως, δύο Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής. Η ΕΒΕ του πεδίου και η ΕΒΕ κάθε τμήματος ΑΕΙ.
Η πρώτη ΕΒΕ, σύμφωνα με τον νόμο, βγαίνει από το υπουργείο Παιδείας το οποίο υπολογίζει τον μέσο όρο όλων των βαθμών, όλων των υποψηφίων σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα. Στη συνέχεια υπολογίζεται ο μέσος όρος των μέσων όρων των βαθμών στα 4 μαθήματα κάθε πεδίου. Έτσι έχουμε τον μέσο όρο του κάθε πεδίου.
Στη συνέχεια κάθε τμήμα των ΑΕΙ, από το 2023, επιλέγει ένα συντελεστή για τον υπολογισμό της ΕΒΕ. Το υπουργείο Παιδείας έχει ορίσει ότι το εύρος του συντελεστή πρέπει να είναι μεταξύ του 0,8 και του 1,2, ενώ για τα ειδικά μαθήματα μεταξύ του 0,7 και του 1,1. Δηλαδή, ο συντελεστής που επιλέγει κάθε τμήμα των ΑΕΙ πολλαπλασιάζεται με το μέσο όρο του πεδίου στο οποίο ανήκει το τμήμα και με αυτό τον τρόπο προκύπτει η ΕΒΕ του κάθε τμήματος.
Η καθιέρωση αυτού του συστήματος παρουσιάστηκε από το επιτελικό κράτος και τους «άριστους» του Μητσοτάκη ως ωδή στην αριστεία μέσα από άκρως απλοϊκές και συκοφαντικές κορώνες ότι δήθεν δεν μπορεί ένας μαθητής με μονοψήφιους βαθμούς να εισάγεται σε τμήμα ΑΕΙ. Το αποτέλεσμα ήταν δεκάδες χιλιάδες μαθητές να μην μπορούν να εισαχθούν σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή και έτσι να αποτελούν τη «μαγιά» για την ενίσχυση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, δηλαδή, των κολεγίων και μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου και των ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Το αποτέλεσμα αυτής της επιλογής με τις δύο στην πραγματικότητα ΕΒΕ είχε και μια ακόμα πολύ σοβαρή παρενέργεια. Γιατί μπορεί ένας μαθητής να συγκεντρώσει υψηλή βαθμολογία, όμως, η βαθμολογία αυτή δεν του εγγυάται ότι θα περάσει στο τμήμα ΑΕΙ που επιθυμεί καθώς οι βαθμοί του μπορεί να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που έχουν θέσει τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα με την ΕΒΕ του κάθε τμήματος. Μόνο που οι συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα λειτουργήσουν στη χώρα.
Μέσω του… ταμείου η εισαγωγή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Σύμφωνα με τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ο όρος που υπάρχει για την εγγραφή των μαθητών είναι ότι θα πρέπει να έχουν πιάσει με τη βαθμολογία τους στις πανελλαδικές εξετάσεις την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής μόνο του επιστημονικού πεδίου και από εκεί και πέρα τα όποια κριτήρια μπορούν να θέσουν τα ίδια τα ιδρύματα.
Δηλαδή, εξαιρούνται σε αντίθεση με τους μαθητές που στοχεύουν στα δημόσια ΑΕΙ, από την ΕΒΕ που προσδιορίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ και η οποία έχει υψηλές προδιαγραφές για σχολές όπως για παράδειγμα η Νομική και η Ιατρική.
Για
να το κάνουμε λιανά, ένας μαθητής που σύμφωνα με την κυβέρνηση
Μητσοτάκη δεν δικαιούται γιατί δεν είναι τόσο «άριστος» να εισαχθεί σε
ένα δημόσιο ΑΕΙ, θεωρείται «άριστος» με το αζημίωτο για να σπουδάσει
Ιατρική ή Νομική με μοναδική π ροϋπόθεση ότι η οικογένειά του έχει τη
δυνατότητα να πληρώνει τα δίδακτρα.Για παράδειγμα, ένας μαθητής
για να εισαχθεί στην Ιατρική Σχολή δημόσιου ΑΕΙ θα πρέπει να έχει μέσο
όρο στη βαθμολογία του το 19. Αν, όμως, η οικογένειά του έχει τη
δυνατότητα να πληρώνει τα δίδακτρα μιας ιδιωτικής Ιατρικής Σχολής μπορεί
να εγγραφεί με μέσο όρο βαθμολογίας το 9,31 με άριστα το 20.
Εισαγωγή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις
Το κόλπο γκρόσο της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τη διάλυση της δημόσιας Παιδείας και για την ενίσχυση της ιδιωτικής γίνεται πράξη σε απόλυτο βαθμό με μια ακόμα ρύθμιση που πέρασε τον Μάρτιο του 2024. Είναι μια ρύθμιση – «δώρο» στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης σε βάρος των εκατοντάδων μαθητών της δημόσιας Παιδείας.
Πρόκειται για το International Baccalaureate (ΙΒ – Διεθνές απολυτήριο), το οποίο είναι το «πάσο» για την εγγραφή μαθητών από ιδιωτικά σχολεία σε ιδιωτικά πανεπιστήμια χωρίς τη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς, δηλαδή, να πληρούν καν την προϋπόθεση να έχουν πιάσει μέσω των βαθμών τους την ελάχιστη ΕΒΕ του πεδίου.
Το ΙΒ όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα στα ιδιωτικά σχολεία έδινε τη δυνατότητα σε έναν μαθητή να μην δώσει πανελλαδικές εξετάσεις γιατί είχε αποφασίσει να σπουδάσει σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Αυτή η δυνατότητα δίνεται, πλέον, και για την εισαγωγή τους χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις στα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα λειτουργήσουν στην Ελλάδα. Χωρίς, δηλαδή, ούτε να έχει πιάσει το ελάχιστο της ΕΒΕ στο πεδίο του.
Στην Ελλάδα τα ιδιωτικά σχολεία που χορηγούν ΙΒ είναι δεκαεπτά και συγκεκριμένα τα εξής:
-ACS Athens
-Anatolia College
-Campion School
-Κωστέας Γείτονας CGS
-DES school (Interactive European School)
-Εκπαιδευτήρια Δούκα
-Εκπαιδευτήρια Γείτονα
-Κολλέγιο Αθηνών
-International Metropolitan School (IMS)
-International School of Athens
-International School of Piraeus
-Ιόνιος Σχολή
-Εκπαιδευτήρια Λαμπίρη
-Pinewood American International School
-Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων»
-The American College of Greece, PIERCE
-Σχολή Μωραΐτη
Και βέβαια από αυτόν τον κατάλογο άρχισαν να επιλέγουν τα funds για να επενδύσουν εξαγοράζοντάς τα.Πέντε ιδιωτικά σχολεία σε funds.
Πέντε ιδιωτικά σχολεία σε funds
Η επέλαση των ξένων funds με την εξαγορά ιδιωτικών σχολείων ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες και ήδη έχουν πουληθεί πέντε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια τα οποία και χορηγούν ΙΒ και συγκεκριμένα:
1] Η Inspired Education Group αγόρασε δύο ιδιωτικά σχολεία. Τα CGS – Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα και τη Σχολή Μωραΐτη
Την Inspired Education Group, ίδρυσε και διαχειρίζεται ο Λιβανοβρετανός επιχειρηματίας και investment banker Nadim M. Nsouli ενώ ο εφοπλιστής Βασίλης Λαλιώτης λίγο νωρίτερα είχε αποκτήσει το 89% των μετοχών των Εκπαιδευτηρίων Κωστέα – Γείτονα μέσω της εταιρείας Olympus Επενδυτική ΑΕ.
Παράλληλα, τον Μάιο του 2024 η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Μ.Α.Ε. (έμμεση 100% θυγατρική της Lamda Development) και η εταιρεία ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΚΩΣΤΕΑ – ΓΕΙΤΟΝΑ Α.Ε. (Costeas-Geitonas School «CGS») σύναψαν μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης οικοπέδων, αρχικής διάρκειας 30 ετών, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 30 έτη, υπέγραψε. Σύμφωνα με την συμφωνία που υπεγράφη στις 15 Μαΐου 2024, το CGS θα αναλάβει την ίδρυση και λειτουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού ιδρύματος πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (CGS at The Ellinikon) στην περιοχή Πολεοδόμησης Α-Π4 εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.
2] Η Cognita τα Εκπαιδευτήρια Δούκα
3] Η Dukes Education το International School of Athens
4]Το International School Partnerships τα Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων»
Τα ξένα funds έχουν αγοράσει δηλαδή, μέχρι στιγμής πέντε από τα 19 ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα που προσφέρουν ΙΒ χωρίς να είναι γνωστό ακόμα ποια άλλα deals συζητιούνται.
Η επιλογή ξένων funds της εξαγοράς ιδιωτικών σχολείων συνδέεται άμεσα με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα που αναμένεται να λειτουργήσουν κάπου μέσα στο 2025. Και αυτό γιατί τα ιδιωτικά σχολεία που εξαγοράστηκαν θα είναι η «δεξαμενή» για την τροφοδότηση με φοιτητές των ιδιωτικών πανεπιστημίων που θα δημιουργήσουν τα ίδια τα funds ή σε συνεργασία με άλλα.
Για να το πούμε απλά και σχηματικά. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη καθιέρωσε δύο ΕΒΕ για να αποκλείσει δεκάδες χιλιάδες μαθητές από την είσοδό τους σε δημόσιο ΑΕΙ. Στη συνέχεια ενέκρινε τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων που η εγγραφή φοιτητών θα γίνεται μόνο εάν το επιτρέπει το εισόδημα της οικογένειας καθώς θα μπορούν να εγγραφούν με χαμηλή βαθμολογία από τις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά και χωρίς εξετάσεις μέσω του ΙΒ.
Την ίδια ώρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη συνεχίζει την πολιτική εξαθλίωσης της δημόσιας Παιδείας, με τους μαθητές να μην μπορούν να διδαχθούν την απαραίτητη ύλη λόγω έλλειψης καθηγητών σε πάρα πολλά μαθήματα και με τις υποδομές να καταρρέουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου