«Αν υπάρχει ένας δρόμος για την προσωπική ανέλιξη κάθε παιδιού στην Ελλάδα, ο δυναμικός βατήρας του για να τρέξει σε αυτόν πρέπει να είναι η δημόσια παιδεία. Και αν υπάρχει μια δύναμη που τελικά κινεί την εθνική οικονομία είναι πάλι η δημόσια παιδεία». Αυτά είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, χθες, στην ομιλία του στη Βουλή για το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας.
Εναν μήνα περίπου πριν, σε δηλώσεις του στο υπουργικό συμβούλιο, μετά την ολοκλήρωση του κύριου τμήματος των πανελληνίων εξετάσεων, τόνισε: «Ανεξάρτητα από τους τελικούς βαθμούς και από τα αποτελέσματα, θα επαναλάβω ότι για τους νέους μας ήταν μόνο ένας σταθμός από τους πολλούς που θα έχουν στη ζωή τους και ένα μόνο στοίχημα από τα πολλά που έχουν να κερδίσουν». Αντίστοιχα, η υπουργός Παιδείας λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είχε πει για τους υποψηφίους: «τίποτα δεν μπορεί να τις και τους εμποδίσει από το να διεκδικήσουν το μέλλον που ονειρεύονται».
Σήμερα, καθώς βρισκόμαστε λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ας «μετρήσουμε» την ουσία των λόγων του πρωθυπουργού και της υπουργού Παιδείας: Παράλογες, ανορθόδοξες και χωρίς καμία ακαδημαϊκή θεμελίωση βάσεις εισαγωγής, ακραίες ανισότητες, η μεγαλύτερη στρέβλωση που έχει υπάρξει τις τελευταίες δεκαετίες στο σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση.
Η «προσφορά» 77.000 θέσεων εισακτέων ήταν μια «προσφορά» σε ανεπιθύμητους καλεσμένους, καθώς για το σύστημα Μητσοτάκη - Κεραμέως ο καθένας πρέπει να κάνει τις σπουδές που αναλογούν στην κοινωνικοοικονομική θέση της οικογένειάς του. Τόσο κυνικά! Με φόντο αφενός την προσπάθεια δεκάδων χιλιάδων μαθητών να πετύχουν την εισαγωγή τους στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, μέσα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία, με πολλούς μήνες μακριά από τη ζωντανή εκπαίδευση, και αφετέρου τις πολιτικές που, λίγο πριν ορθώσουν εμπόδια στην πρόσβαση στα δημόσια ΑΕΙ, άνοιγαν λεωφόρους στα λεγόμενα κολέγια.
Οταν πριν από λίγους μήνες η Νίκη Κεραμέως, με αιφνιδιαστική τροπολογία, περνούσε διάταξη με την οποία αναγνωριζόταν, εκτός από την εκπαιδευτική ισοδυναμία, και η επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων των κολεγίων με τα πτυχία των δημοσίων πανεπιστημίων δεν έκανε τίποτε περισσότερο από αυτό που υπαγόρευαν τα συμφέροντα της κυρίαρχης ελίτ, που είναι η ιδεολογία και η πολιτική του κυβερνώντος κόμματος! Αυτή είναι η ταξική θέση τους, να υπηρετούν τα συμφέροντα της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας», των επιχειρηματιών της γνώσης, άλλοτε απαξιώνοντας και άλλοτε περιορίζοντας την είσοδο προς τα δημόσια πανεπιστήμια.
Και για να μη λέμε πολλά λόγια και θεωρίες, ας δούμε ορισμένα χειροπιαστά στοιχεία που στη σύνθεσή τους κάθε άλλο παρά αποτελούν μεμονωμένα επεισόδια –τμήματα του παζλ που λέγεται «επιχείρηση ιδιωτικοποίησης– εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης στην Ελλάδα».
Δεν θα επιχειρήσουμε να ερμηνεύσουμε τη σχέση «μαζικός αποκλεισμός υποψηφίων – μείωση πανεπιστημιακών σχολών – ισοτιμία πτυχίων πανεπιστημίων – κολεγίων», που εκπληρώνει ακόμη και τις πιο ακραίες επιθυμίες των σχολαρχών με όχημα τη χρηματοδότηση ιδιωτικών σχολείων (που είναι φορείς εποπτευόμενοι από το υπουργείο Παιδείας, παρέχουν κατά το Σύνταγμα δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και εκδίδουν ισότιμους τίτλους σπουδών) προς τη Ν.Δ., όπως φαίνεται καθαρά από την Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής για τη χρηματοδότηση των κομμάτων.
Οι εν λόγω επιχειρηματίες έχουν μετατρέψει τα ίδια τα εκπαιδευτήριά τους, τα σχολεία τους, σε χρηματοδοτικά κέντρα πολιτικού κόμματος. Θα την ερμηνεύσουμε μέσα από τα λόγια, τις μεθοδεύσεις και τις πράξεις υψηλόβαθμων στελεχών του κυβερνώντος κόμματος, τα τελευταία χρόνια.
Πολύ... παντεσπάνι!
Η υπόθεση αναγνώρισης των κολεγίων δεν είναι καινούργια ιστορία, καθώς επιχειρεί να εξυπηρετήσει μια μεγάλη λίστα «πελατών» των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ., που επί χρόνια στέκονταν στον προθάλαμο του υπουργείου Παιδείας, περιμένοντας «να ανάψει το πράσινο φως» για την περιβόητη νομιμοποίηση και τη μεγαλοπρεπή είσοδο στην αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Οι πρώτες απόπειρες αδειοδότησής τους ξεκινούν το 2008 - 2009 (επί Σπηλιωτόπουλου και Στυλιανίδη), συνεχίζονται το 2010 επί Α. Διαμαντοπούλου, ενώ ο Κ. Αρβανιτόπουλος, το 2013, κάνει το μεγάλο βήμα (που ολοκληρώνει η Νίκη Κεραμέως).
«Δεν θεωρώ ότι τα ιδιωτικά κολέγια στην Ελλάδα -ως επί το πλείστον, όχι όλα- παρέχουν υπηρεσίες εφάμιλλες με αυτές των ελληνικών πανεπιστημίων. Δυστυχώς για τα ελληνικά πανεπιστήμια, θα πω ότι τα κολέγια παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες από τα ελληνικά πανεπιστήμια», έλεγε το 2011 ο Αδωνις Γεωργιάδης, στην τελετή αποφοίτησης κολεγίου.
«Να είστε λοιπόν σίγουροι», είπε, απευθυνόμενος στους αποφοίτους του κολεγίου «ότι το πτυχίο που έρχεται στα χέρια σας δεν είναι απλώς εφάμιλλο και ισότιμο, που είναι και νομικά ισότιμο βάσει των προσφάτων αποφάσεων, αλλά είναι αντάξιο και καλύτερο των συναδέλφων σας από τα ελληνικά πανεπιστήμια».
Τον Νοέμβριο του 2019, όντας πλέον υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο Αδ. Γεωργιάδης παραβρέθηκε στην 47η τελετή αποφοίτησης του ... College, όπου φωτογραφήθηκε αγκαλιά με τον επιχειρηματία του κολεγίου. Το σίγουρο είναι ότι πλέον ο Αδωνις Γεωργιάδης δεν θα χρειαστεί να πάει σε άλλη εκδήλωση κολεγίου, αφού, με τον νόμο που ψήφισε στα τέλη Δεκεμβρίου 2020 η κυβέρνηση της οποίας είναι μέλος, οι δουλειές του επιχειρηματία του κολεγίου... θα αβγατίσουν.
Τον Φεβρουάριο του 2020, ο εκπαιδευτικός όμιλος New York College διοργάνωσε ημερίδα στη Θεσσαλονίκη με την επίσημη υποστήριξη του Γραφείου του Πρωθυπουργού. Μιλάμε για κανονικό εργοστάσιο απονομής τίτλων σπουδών, καθώς παρέχει 56 προπτυχιακά και 23 μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, με το αζημίωτο βεβαίως! Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Κολεγίων, τα δίδακτρα για τα τριετούς φοίτησης προπτυχιακά προγράμματα κυμαίνονται από 5.500 ώς 8.500 ευρώ τον χρόνο, ενώ για τα μεταπτυχιακά -μονοετή ή διετή- προγράμματα από 7.000 έως 12.000 ευρώ.
Ο δημόσιος τομέας και η ελίτ του αγκαλιάζει με στοργή και γίνεται η θεραπαινίδα του ιδιωτικού τομέα. Πώς το είπαμε; Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)!
*****
Έρευνα ΟΙΕΛΕ-Εργατικών Κέντρων για τη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: Η σφαγή των αμνών!
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζουν τα όσα υποστηρίχτηκαν σε συνέντευξη Τύπου της ΟΙΕΛΕ και Εργατικών Κέντρων για τους μαθητές που αποκλείστηκαν από την ανώτατη εκπαίδευση λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που εφαρμόστηκε από φέτος.
Επειδή η συνέντευξη Τύπου δεν έλαβε δημοσιότητα, τα «Παιχνίδια Εξουσίας» παρουσιάζουν σήμερα το Δελτίο Τύπου της ΟΙΕΛΕ, που εμπεριέχει και τα βασικά συμπεράσματα της συζήτησης:
«Η Πρωτοβουλία για την Παιδεία ΟΙΕΛΕ-Εργατικών Κέντρων που ξεκίνησε το Μάιο με στόχο να αναδείξει το τεράστιο πρόβλημα εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και των οξυμένων κοινωνικών ανισοτήτων, παρουσιάζει σήμερα συντριπτικά ερευνητικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι με εντελώς άναρχο και ανορθολογικό τρόπο, χωρίς διάλογο, χωρίς καμιά σοβαρότητα και μελέτη, χιλιάδες μαθητές, πολλοί εξ αυτών με υψηλότατες επιδόσεις, αποκλείονται από την ανώτατη εκπαίδευση και δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα κινδυνεύουν με λουκέτο. Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής αποδεικνύεται ότι ως μοναδικό σκοπό της είχε την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων στο χώρο της εκπαίδευσης που αναμένουν τους χιλιάδες κομμένους ως πελατεία στα ιδιωτικά ΙΕΚ και Κολλέγια και εποφθαλμιούν τμήμα της πίτας από την δημόσια ανώτατη εκπαίδευση.
Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας που παρουσιάστηκε σήμερα στη συνέντευξη τύπου της Ομοσπονδίας και εκπροσώπων από Εργατικά Κέντρα όλης της χώρας (συνημμένη η αναλυτική παρουσίαση) από τον ερευνητή-Υπεύθυνο Εκπαιδευτικών Θεμάτων του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ Στρ. Γεωργουδή, έχουν ως ακολούθως:
- Οι ανακρίβειες της Υπουργού Παιδείας:
- Αποκλείονται από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψήφιοι με βαθμούς κοντά ή και πάνω από το «10» και όχι μόνο υποψήφιοι με 1 και 2.
- Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ το ποσοστό των φοιτητών που παίρνει πτυχίο κάθε χρόνο είναι 38% και όχι 9% όπως ψευδώς ισχυρίζεται η κ. Κεραμέως.
- Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT το ποσοστό των φοιτητών που εγκαταλείπουν το Ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι μόλις το 4% και είναι 2ο χαμηλότερο σε 31 Ευρωπαϊκές χώρες.
- Η σφαγή των αμνών: χαρακτηριστικά παραδείγματα της παρανοϊκής εφαρμογής της Ε.Β.Ε.
- Υποψήφιοι με «Άριστα 20» στην Φυσική ή στα Μαθηματικά δεν εισάγονται στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
- Αριστούχοι υποψήφιοι, με επιδόσεις 17 και 18, αποκλείονται από τις Αρχιτεκτονικές λόγω του ότι στο Ελεύθερο ή στο Γραμμικό Σχέδιο πέτυχαν επίδοση λίγα δέκατα της μονάδας κάτω από την ΕΒΕ. Να σημειωθεί ότι τα μαθήματα αυτά ΔΕΝ είναι μαθήματα των ωρολόγιων προγραμμάτων των Λυκείων και διδάχτηκαν για 8 μόνο εβδομάδες διαδικτυακά ως Ενισχυτική διδασκαλία.
- Αριστούχοι υποψήφιοι των ΤΕΦΑΑ, πρωταθλητές σε Ολυμπιακά αθλήματα όπως Πάλη ή Τάε Κβο Ντο, απορρίπτονται λόγω επιδόσεων στους δρόμους ταχύτητας ή στην κολύμβηση χαμηλότερη της ΕΒΕ
- Λουκέτο σε δεκάδες σχολές: η έλλειψη φοιτητών κλείνει Πανεπιστήμια και πλήττει ολόκληρες περιοχές
- Περιφερειακά Τμήματα Πανεπιστημίων καταδικάζονται σε τεράστιες απώλειες φοιτητών. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, όπου οι Νομοί Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας θα χάσουν περισσότερο από το 70% των φοιτητών, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με απώλειες 50% κ.α.
- Σε αρκετές περιπτώσεις η επιλογή Πανεπιστημιακών Τμημάτων, για υψηλό συντελεστή ΕΒΕ, θα οδηγήσει σε μείωση ακόμα και 80% των εισαγομένων φοιτητών, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση την Αρχιτεκτονική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
- Τελικά συμπεράσματα και παρατηρήσεις
- Η εκτίμηση της ΟΙΕΛΕ ότι οι απορριπτόμενοι λόγω της ΕΒΕ θα ξεπεράσουν τις 20.000 παραμένει!
- Η κα Κεραμέως καταγράφεται ως η Υπουργός – σφαγέας των υποψηφίων και ως η μεγαλύτερη χορηγός πελατείας σε πάσης φύσεως Ιδιωτικά ΙΕΚ και Κολλέγια.
- Η ανάγκη άμεσης διόρθωσης της ανωμαλίας που η ίδια προκάλεσε οδηγεί σε μία και μόνο μία αναγκαιότητα: την κατάργηση της λαιμητόμου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Υπάρχει άμεση ανάγκη για μία ευρεία συζήτηση με στόχο την αντικατάσταση του αντιπαιδαγωγικού διαγωνισμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων με ένα σύγχρονο, αξιόπιστο και παιδαγωγικά ωφέλιμο θεσμό μάθησης και εμβάθυνσης, προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Για το λόγο αυτό, καλούμε την Υπουργό Παιδείας, έστω και τώρα, να αποσύρει την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και να προχωρήσει με γενναιότητα σε έναν ανοιχτό διάλογο με όλους τους φορείς της κοινωνίας για να εξορθολογιστεί το σύστημα πρόσβασης και ο πανεπιστημιακός χάρτης με κύριο γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και τις ανάγκες της χώρας και όχι τα συμφέροντα μιας ομάδας επιτήδειων επιχειρηματιών».
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου