
Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας στο συνέδριο Green Deal του ΤΕΕ, υποστήριξε τα εκ διαμέτρου αντίθετα από την εποχή που ήταν αυτοδιοικητικός | ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI
Προετοιμάζουν την είσοδο ιδιωτών στις πολεοδομίες
Προχωρεί με γοργούς ρυθμούς η παραχώρηση του ελεγκτικού ρόλου του Δημοσίου σε ιδιώτες και η κυβέρνηση εξετάζει ανοικτά πλέον να καλύψει τη λειτουργία υποστελεχωμένων υπηρεσιών, όπως οι Πολεοδομίες, με «εξωτερικούς συνεργάτες», το αποκαλούμενο «outsourcing».
Η συζήτηση για τις Υπηρεσίες Δόμησης (Πολεοδομίες) άνοιξε τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης ανέφερε στη ΔΕΘ ότι θα μεταφερθούν από τους δήμους στο Κτηματολόγιο. Χθες, όμως, το θέμα επανήλθε δριμύτερο μέσα από τις ομιλίες στο συνέδριο Green Deal του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ).
Στην τοποθέτησή του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, πρώην δήμαρχος Τρικκαίων και πρώην πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), έκανε το μεγάλο άλμα από την εποχή που μαζί με άλλους αυτοδιοικητικούς ζητούσε να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες Δόμησης των δήμων.
Οι επενδύσεις
Ανέφερε, συγκεκριμένα, ότι «εξετάζεται η λύση του outsourcing για να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση στις Πολεοδομίες, που προκαλείται από το γεγονός ότι οι μηχανικοί εγκαταλείπουν τις θέσεις στο Δημόσιο, καθώς οι αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα είναι πιο ελκυστικές».
Ενισχυτικά ήρθε αργότερα να μιλήσει για το ίδιο θέμα αυτοπροσώπως ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, ο οποίος, ως οικοδεσπότης του συνεδρίου, συμμετείχε σε πολλά πάνελ. Με δεδομένο ότι ήδη το ΤΕΕ λειτουργεί την ψηφιακή πλατφόρμα για την έκδοση πολεοδομικών αδειών (e-adeies), ο κ. Στασινός ανέφερε πως πρέπει να υπάρξει η δυνατότητα για «outsourcing σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες του Δημοσίου».
Η σχετική αναφορά έγινε από τον πρόεδρο του ΤΕΕ σε ένα πάνελ μαζί με τον πρόεδρο του ΣΕΒ, Σπύρο Θεοδωρόπουλο, και τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη. Το πάνελ αυτό είχε ως αποστολή να απαντήσει στο ερώτημα εάν η Ελλάδα είναι χώρα φιλική για επενδύσεις.
Απαντώντας στο ερώτημα αυτό ο κ. Στασινός είπε πως για να γίνει η Ελλάδα φιλικότερη στις επενδύσεις πρέπει οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες του Δημοσίου να έχουν δυνατότητα outsourcing, να αυξηθούν οι ψηφιοποιημένες διαδικασίες και να απονέμεται η δικαιοσύνη σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Η συζήτηση διανθίστηκε και με περιστατικά διαφθοράς και δυσλειτουργίας στις Πολεοδομίες αλλά και στις δημόσιες υπηρεσίες γενικότερα. Ο πρόεδρος του ΣΕΒ ανέφερε ότι ξεκίνησε πρόσφατα μια επένδυση στην περιοχή της Λαμίας, που «κόλλησε» όταν η τοπική Υπηρεσία Δόμησης του απάντησε πως δεν μπορεί να πάρει άδεια για το εργοστάσιο που ήθελε να φτιάξει.
Η διαφθορά
Πώς δόθηκε η λύση; Εγινε συνεννόηση με τον δήμαρχο Στυλίδας ο οποίος έστησε στα γρήγορα Υπηρεσία Δόμησης στον δικό του δήμο και έδωσε στον κ. Θεοδωρόπουλο την άδεια με αριθμό 1 για το έτος 2024…
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Στασινός πρόσθεσε τη δική του ιστορία, αναφέροντας ότι για το τεράστιο κτίριο που χτίζει το Επιμελητήριο στο Μαρούσι (Δαχτυλίδι), ο κατασκευαστής του εξομολογήθηκε πως υπάλληλος της τοπικής Πολεοδομίας ζητούσε «μίζα» 50.000 ευρώ για να εκδώσει την άδεια.
Ο κατασκευαστής ζήτησε από τον κ. Στασινό να μη δημιουργήσει θέμα φοβούμενος ότι θα κολλούσαν και οι άδειες που περίμενε για άλλα έργα και το θέμα λύθηκε με γνωμοδότηση, ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΕΕ.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κ. Πιερρακάκης επέλεξε να μην πει αντίστοιχη ιστορία για Υπηρεσία Δόμησης. Μίλησε όμως για το Ληξιαρχείο στο Μαρούσι, λέγοντας ότι ο τοπικός ληξίαρχος αρνήθηκε να εφαρμόσει το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής νεογέννητων που ξεκίνησε να εφαρμόζει ο ίδιος όταν ήταν υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Προφανώς η συζήτηση δεν μπήκε στα αίτια τέτοιων φαινομένων «διαφθοράς» και άρνησης εκτέλεσης καθήκοντος, ούτε έγινε λόγος για τους πολιτικούς που κάνουν πλάτες στους υπαλλήλους, ούτε για τα παραθυράκια που αφήνουν οι νόμοι, ούτε για τη γενικευμένη ατιμωρησία. Οπως φάνηκε ξεκάθαρα, το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη ικανών, εκπαιδευμένων και ανεξάρτητων δημόσιων υπαλλήλων, αλλά η λύση είναι οι ιδιώτες που θα έρθουν ως εξωτερικοί συνεργάτες για να καλύψουν εκείνοι τα κενά!
Υπενθυμίζεται ότι η παρούσα κυβέρνηση έχει αναζητήσει λύση μέσω ιδιωτών όχι μόνο σε κρίσιμα προβλήματα καθημερινότητας (όπως η έλλειψη λεωφορείων και οδηγών αστικών συγκοινωνιών) αλλά και για σημαντικούς ελεγκτικούς τομείς όπως ο έλεγχος δικαιολογητικών για κτηματολογικές πράξεις και η επίβλεψη των δημόσιων έργων.
Πάντως, μιλώντας σε άλλο πάνελ για την αγορά ακινήτων, ο πρόεδρος του ΤΕΕ δήλωσε την πεποίθησή του ότι μέσα στο έτος 2026 οι Πολεοδομίες θα έχουν μεταφερθεί στο Κτηματολόγιο και αυτό θα δώσει λύσεις για νέες επενδύσεις.
Το κυκλοφοριακό
Ο Γ. Στασινός, πάντως, φάνηκε λιγότερο αισιόδοξος για τα έργα που θα έλυναν το οξύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική, μιλώντας σε άλλο πάνελ του συνεδρίου. Μάλιστα, αν και στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, όπως είπε, απείλησε χαμογελώντας τον υφυπουργό Υποδομών Ν. Ταχιάο ότι, αν δεν πάρει αποφάσεις η κυβέρνηση, θα βγαίνει καθημερινά στα κανάλια και θα δείχνει τα σχολικά λεωφορεία που μπλοκάρουν καθημερινά στην Αττική Οδό.
Είχε προηγηθεί η τοποθέτηση του κ. Ταχιάου που εμφανίστηκε μάλλον απαισιόδοξος στο να βρεθεί λύση για το κυκλοφοριακό της Αττικής. Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε στις Πρότυπες Προτάσεις (τα έργα κατά παραγγελία ιδιωτών που θέσπισε το 2021 η κυβέρνηση) και συγκεκριμένα: 1) Στη σήραγγα που θα ενώσει την περιφερειακή Υμηττού με τη Βουλιαγμένης για να εξυπηρετηθεί η κίνηση προς τη νέα πολιτεία στο Ελληνικό, 2) στον δρόμο που θα ενώσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα για να παρακάμπτεται ο Κηφισός.
Τα δύο συγκεκριμένα έργα τα έχουν προτείνει ιδιώτες εδώ και χρόνια αλλά ο κ. Ταχιάος επανέλαβε για πολλοστή φορά ότι η κυβέρνηση δεν έχει «ανοίξει» τους φακέλους για να τα μελετήσει. Παράλληλα τόνισε ότι δεν υπάρχουν κονδύλια για οδικά έργα και πρόσθεσε ότι η λύση του κυκλοφοριακού δεν θα δοθεί από νέους δρόμους, ενώ το πιο σημαντικό έργο είναι το μετρό και η νέα γραμμή 4 (Αλσος Βεΐκου-Γουδή).
Παραδέχθηκε ότι υπάρχουν προβλήματα που το καθυστερούν, όχι μόνο στα Εξάρχεια και στο Πάρκο Ριζάρη, και πρόβλεψε ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε το έργο να ολοκληρώνεται στην αρχή της επόμενης δεκαετίας (σ.σ. η σύμβαση ανέφερε ολοκλήρωση το 2029 και η κατασκευαστική κοινοπραξία έχει λάβει και πριμ έγκαιρης παράδοσης ύψους 57 εκατ. ευρώ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου