![]() |
| CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 82 |
* του Γιάννη Κρεστενίτη (ομότιμος καθηγητής Παράκτιας Τεχνικής & Ωκεανογραφίας, Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ)
Eίναι εντυπωσιακό το πόσο συχνά η παρούσα κυβέρνηση παρουσιάζει «εθνικά σχέδια» για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Τον Σεπτέμβριο 2024, ο τότε ΥΠΕΝ παρουσίασε σχέδιο για την Αττική και την υπόλοιπη χώρα, συμπεριλαμβάνοντας και την «αναγκαιότητα» για νέο πλαίσιο κοστολόγησης των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης. Και λίγες ημέρες αργότερα παρουσιάστηκε η ΚΥΑ για την κοστολόγηση και τιμολόγηση των υπηρεσιών ύδατος (https://epohi.gr/articles/gia-to-nero-kai-pali/). Τον Ιούλιο 2025, παρουσιάστηκε «εθνικό σχέδιο» από τον πρωθυπουργό, με πέντε βασικούς άξονες και εξαγγελία για επενδύσεις 10 δισ. ευρώ σε έργα υδροδότησης, την επέκταση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και τη συγχώνευση των ΔΕΥΑ. Ενώ πρόσφατα, 30/10/2025, παρουσιάστηκε ακόμη ένα σχέδιο, με επτά άξονες και 2,5 δισ. ευρώ για έργα ύδρευσης κυρίως για την Αθήνα.
Το υπόβαθρο/πρόσχημα όλων αυτών των «εθνικών σχεδίων» και εξαγγελιών του τελευταίου 14μηνου είναι η λειψυδρία. Γεγονός υπαρκτό και διαπιστωμένο ως πρόβλημα σε αρκετές περιοχές της χώρας μας και κυρίως σε περιοχές που δοκιμάζονται από τον υπερτουρισμό και την υπέρβαση της φέρουσας ικανότητάς τους. Σε αυτές τις εκδηλώσεις εντυπωσιασμού, και με την επίκληση ασαφών επιστημονικών δεδομένων, η λειψυδρία γίνεται η αφορμή για να παρουσιαστούν «σημαντικά έργα», με ασαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και προϋπολογισμό, αλλά και χωρίς εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή τους. Και στο επίκεντρο της κυβερνητικής επιχειρηματολογίας βρίσκεται η θέση ότι η λειψυδρία που εμφανίζεται στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα μόνον της κλιματικής αλλαγής.
Λανθασμένη θέση που παραγνωρίζει το γεγονός ότι η λειψυδρία δεν είναι φυσικό πρόβλημα, όπως είναι η ξηρασία και η ανομβρία που βέβαια επιτείνονται από την κλιματική αλλαγή, αλλά συνδέεται με το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης του νερού και με την υπερκατανάλωση του. Παράλληλα δε υποβαθμίζεται και το γεγονός ότι η μεγαλύτερη κατανάλωση νερού γίνεται στην άρδευση και οφείλεται σε μεγάλο μέρος στην έλλειψη αρδευτικών έργων και εκσυγχρονισμού των μεθόδων άρδευσης. Επομένως, η λειψυδρία συνδέεται πρωταρχικά με την έλλειψη υποδομών και το παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας.
Αλλά η λειψυδρία ως απόρροια μόνον της κλιματικής αλλαγής, είναι το άλλοθι για να υλοποιηθεί η κυβερνητική πολιτική για την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης, παρά τις περί του αντιθέτου διακηρύξεις της, ή τις ανακριβείς δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι με απόφαση της δική του κυβέρνησης επέστρεψε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Δημόσιο. Ενώ είναι γνωστό ότι η επιστροφή επιβλήθηκε από τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ, αλλά και την απόφαση του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης, γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ δεν υλοποιούσε την επιστροφή των μετοχών.
Στα «εθνικά σχέδια» που παρουσίασε η κυβέρνηση επιλέγονται παρεμβάσεις/έργα για την αύξηση της προσφοράς νερού και όχι συνδυασμός τους και με τη διαχείριση της ζήτησης του νερού. Και με δεδομένη την έως σήμερα απουσία προγραμματισμού και έργων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας ανακοινώνονται φαραωνικά έργα μεταφοράς υδάτων από άλλες λεκάνες απορροής. Ενώ προκρίνονται διαδικασίες υλοποίησης αυτών των έργων όχι με ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς, αλλά με κλειστές διαδικασίες μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας. Ένα μοντέλο υλοποίησης έργων, που έχει εφαρμοστεί για αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία. Παράλληλα παρουσιάζονται, ως plan-B, έργα αφαλάτωσης, παραβλέποντας τις υψηλές ενεργειακές τους απαιτήσεις αλλά και το σημαντικό περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Και σε κάθε «εθνικό πρόγραμμα» κατά της λειψυδρίας επανέρχεται η συγχώνευση των ΔΕΥΑ με το πρόσχημα της βιωσιμότητάς τους. Και μιλούν για βιωσιμότητα των ΔΕΥΑ όταν τις έχουν αφήσει χωρίς την απαραίτητη στήριξη στην αντιμετώπιση των αυξημένων οικονομικών τους προβλημάτων, που δημιουργήθηκαν κυρίως από τις υπέρογκες αυξήσεις της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και στην υποστελέχωσή τους. Ενώ, ο πραγματικός στόχος είναι η δημιουργία μεγάλων «παικτών» στην υπό διαμόρφωση αγορά υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης, ώστε να υπάρξει ενδιαφέρον από τυχόν «επενδυτές» που θα προστρέξουν να υλοποιήσουν σχετικά ΣΔΙΤ.
Αλλά και οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στις δύο μεγάλες εταιρείες ύδρευσης-αποχέτευσης, ΕΥΔΑΠ & ΕΥΑΘ, με χωρική τους επέκταση και επέκταση του αντικείμενου τους και στην άρδευση, έχοντας υπόψη και τις προηγούμενες νομοθετικές προτάσεις της κυβέρνησης, προσβλέπουν στη μείωση του δημόσιου χαρακτήρα των εταιρειών αυτών και στην περαιτέρω ιδιωτικοποίησή τους.
Η εξαγγελία για βιώσιμες εταιρείες και αποδεκτό κόστος για τις υπηρεσίες ύδατος, τη στιγμή μάλιστα που έχουν ζητηθεί αυξήσεις στα τιμολόγια και των δύο εταιρειών και έχοντας υπόψη την πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση στην ηλεκτρική ενέργεια και στην αντιμετώπιση της ακρίβειας, προδιαγράφει και το τι θα επωμιστούν οι πολίτες και στον τομέα που αφορά το κοινό αγαθό, το νερό. Η ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων απαιτεί μακροχρόνιο σχεδιασμό και συνεχείς επενδύσεις πολύ πριν την εμφάνιση μιας ξηρασίας. Δεν αντιμετωπίζεται με αποσπασματικά μέτρα μετά την εμφάνιση μιας «κρίσης», και βέβαια απαιτεί μια άλλη δημόσια πολιτική τόσο για τα ύδατα όσο και για την ανάπτυξη προς όφελος των πολλών.
- ΣΧΕΤΙΚΟ και το ακόλουθο:


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου