Σύμφωνα με καλά διασταυρωμένες πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να εισαγάγει πιλοτικά το γνωστό πρόγραμμα του διεθνούς απολυτηρίου (International Baccalaureate-I.B.) σε Πρότυπα Λύκεια από τον Σεπτέμβριο του 2026. Πρόκειται για διετές πρόγραμμα στα αγγλικά και απευθύνεται σε μαθητές της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου που επιδιώκουν να σπουδάσουν σε διεθνή Πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το Ι.Β. θα εισαχθεί για τους μαθητές της Β΄ Λυκείου σε 5 Πρότυπα Λύκεια που θα επιλεγούν. Θα είναι προαιρετικό για τους μαθητές και θα εφαρμοστεί παράλληλα με το ισχύον σύστημα του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου, κατάληξη του οποίου είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το πρόγραμμα του διεθνούς απολυτηρίου ξεκίνησε να οργανώνεται το 1968 στην Ελβετία. Η έδρα του οργανισμού του I.B. είναι στη Γενεύη, στην οποία αναμένεται να βρεθεί σήμερα ο υπουργός Παιδείας, εκτός απροόπτου. Το I.B. αναγνωρίζεται από Πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο. Ωραία, θα πει κανείς. Και ποια είναι η είδηση αν θεωρήσουμε ότι 5 από τα 1.200 δημόσια Λύκεια θα έχουν πρόγραμμα Ι.Β.;
Ας φωτίσουμε, λοιπόν, τη νέα αυτή κίνηση του υπουργείου Παιδείας που σέρνει μια αθέατη ουρά σκοπιμοτήτων. Να σημειώσουμε αρχικά ότι ήδη οι κάτοχοι I.B. μπορούν να εγγραφούν σε μη κρατικό ΑΕΙ χωρίς να έχουν δώσει πανελλαδικές εξετάσεις και χωρίς να έχουν ξεπεράσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής των ελληνικών ΑΕΙ, όπως ορίζει το άρθρο 147 του νόμου 5094/2024 για τη θεσμοθέτηση μη κρατικών ΑΕΙ.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 147 στην παράγραφο 2(γ) προβλέπεται ότι δικαίωμα εγγραφής στα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών των αναγνωρισμένων παραρτημάτων-ΝΠΠΕ έχουν «οι κάτοχοι διεθνών απολυτήριων τίτλων Δ.Ε. που χορηγούνται από σχολεία της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, οι αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι ισοδύναμου του Λυκείου απολυτήριου τίτλου Δ.Ε. ή ισοδύναμου τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας στην οποία φοιτούν».
Αυτό ακριβώς το εδάφιο στον νόμο Πιερρακάκη για τα λεγόμενα μη κρατικά Πανεπιστήμια δημιουργεί ζήτημα ισονομίας υπέρ των μαθητών των σχολείων που αποφοιτούν παίρνοντας το I.B. Δηλαδή σε όσα ιδιωτικά σχολεία παρέχεται Ι.Β. (π.χ. στα πανάκριβα American Community Schools of Athens, στο Κολέγιο Ανατόλια, στα Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα, στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, στο St. Catherine’s British School, στη Σχολή Μωραΐτη κ.λπ.) και στα λίγα δημόσια Πρότυπα Λύκεια που θα παρέχεται, μια ξεχωριστή ομάδα μαθητών θα εισάγεται στα λεγόμενα μη κρατικά Πανεπιστήμια χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις και χωρίς την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, χωρίς δηλαδή τις προϋποθέσεις που ισχύουν για τους κοινούς υποψηφίους.
Για να δούμε: Στα δημόσια Πανεπιστήμια έχουμε πανελλαδικές εξετάσεις και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής με την οποία στα 4 χρόνια έχουν εξοστρακιστεί περίπου 48.000 υποψήφιοι και στα μη κρατικά Πανεπιστήμια ένας ανοιχτός διάδρομος πρόσβασης, μια ανοιχτή λωρίδα κυκλοφορίας κατασκευασμένη με ακριβά δίδακτρα.
Να θυμηθούμε ότι τον Φεβρουάριο του 2024 ο υπουργός Παιδείας είχε πει πως για την εισαγωγή των Ελλήνων φοιτητών στα ιδιωτικά ΑΕΙ θα πρέπει οι υποψήφιοι να έχουν πιάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του πεδίου τους κατά τις πανελλαδικές και αυτή θα είναι η μοναδική σύνδεση στο σύστημα πρόσβασης μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών ΑΕΙ.
Οπως σημείωσε, αυτό θα γίνει προκειμένου να υπάρχει ένα καθεστώς ισονομίας ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά Πανεπιστήμια όσον αφορά την εισαγωγή των Ελλήνων φοιτητών. Πέρα από το γεγονός ότι καμιά Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής δεν είναι αρκετή για να εισαχθεί ένας υποψήφιος σε μια μεσαίας ζήτησης σχολή δημόσιου Πανεπιστημίου (πόσο μάλλον σε υψηλής ζήτησης σχολές), έρχεται τώρα να εξασφαλιστεί σε υποψηφίους πανάκριβων ιδιωτικών σχολείων και σε μια χούφτα δημόσιων Πρότυπων Λυκείων μια άλλη είσοδος.
Οπως μας θυμίζει η Δέσποινα Παπαγεωργίου στο reportersunited, το πρόγραμμα του IB το επέλεγαν μέχρι σήμερα μαθητές που είχαν αποφασίσει ότι δεν θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά θα απευθυνθούν σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Με τον νόμο 5094/2024 τούς δίνεται αυτοδικαίως «δικαίωμα εγγραφής» στα λεγόμενα μη κρατικά Πανεπιστήμια.
Πριν από χρόνια, το μακρινό 2009, υπήρξαν καταγγελίες για διαρροή θεμάτων στις εξετάσεις του ΙΒ στην Ελλάδα. Ο Οργανισμός International Baccalaureate (IBO) με έδρα στη Γενεύη ενημέρωσε τα ελληνικά ιδιωτικά σχολεία που διέθεταν πρόγραμμα IB ότι δεν θα εκδοθούν αποτελέσματα έως ότου ερευνηθούν οι παραπάνω καταγγελίες.
Το κύκλωμα αποκαλύφθηκε όταν μαθητής πιάστηκε ημέρα εξετάσεων με τα θέματα στην τσάντα του, πριν ακόμα γνωστοποιηθούν επίσημα στους εξεταζόμενους. Στην υπόθεση φέρονταν να εμπλέκονται μαθητές γόνοι οικονομικά ισχυρών οικογενειών. Οι διαρροές έγιναν τα σχολικά έτη 2007-2008 και 2008-2009.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διέταξε ΕΔΕ η οποία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2009, όμως το πόρισμά της αρχειοθετήθηκε. Με την ίδια απόφαση, το πόρισμα διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Αθηνών τον Οκτώβριο του 2009, η οποία στη συνέχεια άσκησε ποινική δίωξη κατά 21 ατόμων για τη διαρροή θεμάτων στις εξετάσεις του IB την περίοδο 2008-2009. Δύο καθηγητές και ένας ιδιώτης κατηγορούνταν για κακουργηματική παθητική δωροδοκία στον ιδιωτικό τομέα, ενώ 18 μαθητές και γονείς για ενεργητική δωροδοκία στον ιδιωτικό τομέα. Τι έγινε με το θέμα αυτό; Τι να γίνει… Ξεχάστηκε, όπως τόσα και τόσα θέματα με τέτοια χαρακτηριστικά…
***
International Baccalaureate και στο δημόσιο σχολείο: Προετοιμάζεται πελατεία για τα ιδιωτικά ΑΕΙ
Της Γιούλας Γκεσούλη
Μητσοτάκης και Πιερρακάκης ετοίμασαν και ψήφισαν το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών ΑΕΙ, ξεσκίζοντας κυριολεκτικά το Σύνταγμα, στο οποίο κατά τα άλλα ομνύουν.
Δεν τους φθάνει, όμως, μόνο αυτό. Ενδιαφέρονται να εξασφαλίσουν και την απαραίτητη πελατεία για τα ιδιωτικά μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης. Ανησυχούν ότι τα παραρτήματα ιδιωτικών πανεπιστημίων που θα έρθουν στην Ελλάδα (κυρίως από τα ιδιωτικά κυπριακά πανεπιστήμια με τα πανάκριβα δίδακτρα) δεν θα ανταποκρίνονται στις προσδοκίες που σκοπίμως καλλιέργησαν για να περάσουν τα αντιδραστικά σχέδιά τους. Οτι δηλαδή η ντόπια «αγορά πτυχίων» θα είναι πενιχρή, ιδίως μετά την δημαγωγική ρύθμιση της προϋπόθεσης απόκτησης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) για την εγγραφή στα ιδιωτικά ΑΕΙ, που πέρασαν στο νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, προκειμένου να πείσουν την ελληνική κοινωνία ότι πρόκειται να επιβάλουν «αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια» που δεν θα μηδενίζουν τον κόπο, τον ιδρώτα, το αίμα, των παιδιών που πασχίζουν να μπουν στα Δημόσια Πανεπιστήμια έπειτα από δυσβάσταχτους ταξικούς φραγμούς (Τράπεζα θεμάτων, ΕΒΕ, συντελεστές βαρύτητας, μείωση αριθμού εισακτέων, κ.λπ.) και την οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών τους.
Σκέφτηκαν, λοιπόν, ως γνήσιοι έμποροι «Παιδείας», ότι ένας σίγουρος δρόμος για την εξασφάλιση αυτής της πελατείας είναι η εισαγωγή του προγράμματος International Baccalaureate και στο δημόσιο σχολείο. Η αρχή θα γίνει από τα Πρότυπα Σχολεία, που διαφημίζονται ως σχολεία «αριστείας» και χρησιμοποιούνται ως δούρειος ίππος για το πέρασμα κάθε αντιδραστικού «μεταρρυθμιστικού» μέτρου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με σχετική ανάρτηση του Πιερρακάκη, ο υπουργός Αμάθειας και Καταστολής μετέβη στη Γενεύη, στην έδρα του International Baccalaureate και συζήτησε με τον Γενικό Διευθυντή Olli-Pekka Heinonen και στελέχη του Οργανισμού για την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (IB) σε δημόσια σχολεία της Ελλάδας. Ετσι από τον Σεπτέμβριο του 2026 το πρόγραμμα θα εισαχθεί σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας, ενώ στόχος είναι η επέκτασή του IΒ σε όλα τα Πρότυπα Λύκεια.
Τι εστί International Baccalaureate; Πρόκειται για ένα διετές πρόγραμμα, στα αγγλικά που απευθύνεται σε μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου. Εχει υιοθετηθεί από κάποια ακριβά ιδιωτικά σχολεία και στη χώρα μας και συνδέεται απευθείας με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το απολυτήριο Λυκείου που χορηγείται μέσω αυτού του προγράμματος δεν θεωρείται εισιτήριο για τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ.
Πρόκειται δηλαδή για ένα ακριβοπληρωμένο πρόγραμμα σπουδών που αφορά λίγους κι εκλεκτούς, οι οποίοι απαλλάσσονται από τη βάσανο των πανελλαδικών και έχουν πρόσβαση απευθείας σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Τώρα, όμως, η κυβέρνηση της ΝΔ, αυθεντικός και διαχρονικός εκφραστής των συμφερόντων του κεφαλαίου και της πλουτοκρατίας, φροντίζει οι γόνοι των οικονομικά εύρωστων οικογενειών που φοιτούν στο πρόγραμμα International Baccalaureate στα ιδιωτικά σχολεία ή τώρα και στα δημόσια Πρότυπα σχολεία να μην ξενιτευτούν. Να εισαχθούν αμέσως στα ιδιωτικά ΑΕΙ που αναμένονται να λειτουργήσουν και στη χώρα μας.
Προς τούτο, η κυβέρνηση μερίμνησε ήδη από την ψήφιση του εκτρωματικού νόμου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ (ν. 5094/2024, άρθρο 147, παραγ 2 περίπτ. γ) για την απευθείας εγγραφή κατόχων διεθνών απολυτήριων τίτλων Δ.Ε. που χορηγούνται από σχολεία της ημεδαπής ή της αλλοδαπής στο παράρτημα Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.).
Εισάγονται λοιπόν, και με τη βούλα του νόμου, διαχωρισμοί, ταξικοί φραγμοί ακόμη και στο δημόσιο σχολείο. Δημιουργούνται δύο ταχύτητες υποψήφιων. Μία αυτή των υποψήφιων που ματώνουν οικονομικά, πνευματικά, ψυχολογικά για να εισαχθούν στα δημόσια ΑΕΙ με πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις, με φραγμούς όπως αυτή της ΕΒΕ, που αφήνουν εκτός νυμφώνος περίπου 25.000 υποψήφιους κατ’ έτος (στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής της «αποκεφάλισε» 100.564 υποψήφιους) και μία άλλη, εκλεκτή, που διαθέτει τα κοινωνικο-οικονομικά εχέγγυα να φοιτήσει καταρχάς στα Πρότυπα σχολεία και στη συνέχεια αγόγγυστα, χωρίς εξετάσεις και ΕΒΕ, να εισαχθεί στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
ΥΓ. Ακόμη και τα περί ισχύος της ΕΒΕ, ως προϋπόθεσης εισαγωγής στα ιδιωτικά ΑΕΙ, χωρίς την απόκτηση International Baccalaureate, είναι απλά δημαγωγικά «φούμαρα», που πολύ σύντομα θα αποδειχτούν ως τέτοια.
Πρώτο γιατί απόλυτο κουμάντο στα παραρτήματά τους κάνουν τα μητρικά πανεπιστήμια και οι όροι φοίτησης σε αυτά τα παραρτήματα είναι ίδιοι με τους όρους που ισχύουν για το μητρικό Ιδρυμα. Και δεύτερο γιατί τίθεται ζήτημα «νοθείας του ανταγωνισμού». Πολύ σύντομα θα βγουν τα «μαχαίρια» από τα ιδιωτικά μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης και από την ΕΕ.
Γι’ αυτό και ο Πιερρακάκης, πολύ συνειδητά, με την ψήφιση του νόμου φρόντισε να δημιουργήσει τους όρους για να καταπέσει η «προϋπόθεση» της ΕΒΕ.
Πώς συνέβη αυτό;
Με την παράγραφο 3 στο σχετικό άρθρο 147 του νόμου με τον ψευδεπίγραφο τίτλο: «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων»:
Άρθρο 147
Φοιτητές με δικαίωμα εγγραφής – Μητρώο φοιτητών και Αξιολόγηση – Αποφοίτηση
[…]
2. Δικαίωμα εγγραφής στα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών των αναγνωρισμένων των παραρτημάτων Ν.Π.Π.Ε. έχουν:
α) οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) με μέσο όρο στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τους μεγαλύτερο ή ίσο με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή μηδέν κόμμα οκτώ (0,8) κατά το έτος συμμετοχής τους,
[…]
3. Για τους αποφοίτους της περ. α) της παρ. 2, πριν από το σχολικό έτος 2021-2022, καθώς και όσους είναι κάτοχοι πτυχίου πρώτου κύκλου σπουδών, εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, οι οποίοι έχουν τεθεί από το μητρικό ίδρυμα για την επιλογή και εισαγωγή φοιτητών.
Δηλαδή, για τους απόφοιτους των Λυκείων πριν το 2021, (που δεν ίσχυε για το ελληνικό σύστημα εισαγωγής στα Δημόσια ΑΕΙ η ΕΒΕ), δεν απαιτείται καμιά Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, παρά μόνο το απολυτήριο Λυκείου.
Ετσι σίγουρα θα υπάρξουν προσφυγές, επειδή δημιουργούνται ζητήματα διαφορετικής αντιμετώπισης υποψηφίων, ζητήματα ισονομίας των πολιτών, πέρα από το γεγονός ότι με βάση και το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο (Γενική Συμφωνία για τις Συναλλαγές στον τομέα των Υπηρεσιών (GATS), απόφαση 66/18 του ΔΕΕ), με το οποίο η εκπαίδευση θεωρείται «υπηρεσία» και ως τέτοια εντάσσεται στις προβλέψεις και αρμοδιότητες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΥ)!, θα υπάρξει παρέμβαση από την ΕΕ γιατί «νοθεύεται ο ανταγωνισμός», γιατί η Ελλάδα «τροποποιεί τους όρους ανταγωνισμού υπέρ των υπηρεσιών ή φορέων παροχής υπηρεσιών της, σε σύγκριση με παρεμφερείς υπηρεσίες ή φορείς παροχής υπηρεσιών οποιουδήποτε άλλου μέλους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου