Αποκλίσεις και μεροληψία υπέρ των πλουσίων
Πάνος Κοσμάς
«Δίκαιη φορολογία» επιγράφεται το σχετικό κεφάλαιο του προγράμματος της Ν.Δ. Ωστόσο, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Κομισιόν για τις χώρες-μέλη σχετικά με την κατανομή των φόρων στις διάφορες κατηγορίες αποδεικνύουν το αντίθετο. Η Ελλάδα περιλαμβάνεται στη μικρή ομάδα χωρών που διακρίνονται για την πλέον άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών και μάλιστα διακρίνεται και για αρνητικές πρωτιές τόσο σε επίπεδο ευρωζώνης όσο και σε επίπεδο ευρωπαϊκού Νότου.
Οπως αποδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία, το «δίκαιη φορολογία» είναι πολιτικός ευφημισμός… Είναι κοινό μυστικό ότι τα κλειδιά για τον χαρακτήρα ενός φορολογικού συστήματος και μιας φορολογικής πολιτικής είναι η κατανομή των φόρων στις διάφορες κατηγορίες, δηλαδή η κατανομή των φορολογικών βαρών ανάμεσα σε έμμεσους και άμεσους φόρους, σε φόρους σε χαμηλά, μεσαία και υψηλά εισοδήματα, ανάμεσα σε επιχειρήσεις και εργαζόμενους/ες.
Με αυτά λοιπόν τα κριτήρια, τα ευρωπαϊκά στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν για το ελληνικό φορολογικό σύστημα και την κυβερνητική πολιτική της τελευταίας τετραετίας τα εξής:
● Η Ελλάδα έχει τους υψηλότερους έμμεσους φόρους ως ποσοστό του ΑΕΠ και έναν από τους υψηλότερους πανευρωπαϊκά, με την εξαίρεση κυρίως των κεντροανατολικοευρωπαϊκών χωρών (Λετονία, Εσθονία, Λιθουανία, Σλοβακία), καθώς και της Κύπρου και της Ιρλανδίας. Στην ομάδα των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία) κατέχει την καθόλου τιμητική πρώτη θέση.
● Η απόκλιση ανάμεσα σε έμμεσους και άμεσους φόρους είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή: 7,7 μονάδες υπέρ των έμμεσων φόρων!
● Στην κατηγορία των έμμεσων φόρων η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό φόρων κατανάλωσης και το δεύτερο υψηλότερο στον ΦΠΑ στον ευρωπαϊκό Νότο.
● Στην κατηγορία των άμεσων φόρων έχει το χαμηλότερο ποσοστό φόρων εισοδήματος φυσικών προσώπων στον ευρωπαϊκό Νότο και εκ των χαμηλότερων πανευρωπαϊκά, εξαιτίας των χαμηλών συντελεστών φόρου σε μεσαία και υψηλά εισοδήματα. Τα ίδια ισχύουν και για τον φόρο επιχειρήσεων.
● Στην κατηγορία των κοινωνικών εισφορών, είναι η μόνη χώρα του ευρωπαϊκού Νότου όπου το ποσοστό των φόρων στην εργασία είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των φόρων στις επιχειρήσεις.
● Σε όλες τις κατηγορίες έχει σημαντική αρνητική απόκλιση σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης των 19, με την απόκλιση στη σχέση άμεσων και έμμεσων φόρων να είναι… χαώδης. Απαραίτητη διευκρίνιση: τα ευρωπαϊκά φορολογικά συστήματα είναι επίσης άδικα, αλλά το ελληνικό συνιστά απόκλιση μέσα στην αδικία.
● Οσον αφορά τον φορολογικό συντελεστή των κερδών των επιχειρήσεων, η Ελλάδα κατέχει την καθόλου τιμητική θέση της χώρας που πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη μείωση του συντελεστή από το 2018 ώς το 2022, με την Εσθονία να ακολουθεί κατά πόδας και όλες τις άλλες χώρες να έχουν πραγματοποιήσει μικρές έως οριακές μειώσεις ή και αυξήσεις.
Συμπέρασμα: Το φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα είναι στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία όσον αφορά την ένταση των άδικων χαρακτηριστικών του: τα φορολογικά βάρη κατανέμονται κοινωνικά άδικα, υπέρ των κερδών, των υψηλών και μεσαίων εισοδημάτων και κατά των μισθωτών και των χαμηλών εισοδημάτων. Οι φοροαπαλλαγές της τελευταίας τετραετίας, για τις οποίες επαίρεται η Ν.Δ., επιδείνωσαν ακόμη περισσότερο τον άδικο χαρακτήρα του.
Το μη πρόγραμμα της Ν.Δ. για τους φόρους
Τον τίτλο «Δίκαιη φορολογία» φέρει το κεφάλαιο του προγράμματος της Ν.Δ. που αφορά το φορολογικό σύστημα. Σε ένα κείμενο 106 λέξεων, τα πραγματικά μέτρα που επηρεάζουν την κατανομή των φόρων, είναι δύο και αμφότερα επεκτείνουν κατά τι τη φορολογική αδικία:
● «Επέκταση του μειωμένου ΦΠΑ σε μεταφορές επιβατών, καφέ και μη αλκοολούχα ποτά, κινηματογράφο, γυμναστήρια, σχολές χορού και τουριστικό πακέτο έως το τέλος του 2023». Από όλη τη συζήτηση για τη μείωση των έμμεσων φόρων, η Ν.Δ. κράτησε την ανάγκη για μείωση ΦΠΑ στο «τουριστικό πακέτο». Αυτό κέρδισε την «ευαισθησία» της εις βάρος του ΦΠΑ στα τρόφιμα και τις υπηρεσίες υγείας ή του Ειδικού Φόρου στα καύσιμα…
● «Αναπροσαρμογή και εξορθολογισμός συστήματος τεκμηρίων (μείωση κατά περίπου 30% μεσοσταθμικά) από 1/1/2025, κατόπιν της υποχρεωτικής εφαρμογής του myData και της ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών». Το μόνο που μπορεί να πετύχει αυτό είναι να παρατείνει τη φοροαποφυγή για τους επιτήδειους που έχουν τρόπους να παρακάμψουν την ηλεκτρονική σύλληψη της φορολογητέας ύλης.
Συμπέρασμα: Το πρόγραμμα της Ν.Δ. για τους φόρους στη νέα τετραετία είναι από επουσιώδες έως ανύπαρκτο. Ο,τι είχε να πει και να κάνει, εκτινάσσοντας στα ύψη τους δείκτες φορολογικής αδικίας, το είπε και το έκανε από το 2019 μέχρι και σήμερα.
Πλοιοκτήτες: Συνεισφέρουν το 0,0022% των φοροεσόδων και μόνο... εθελοντικά
Γιάννης Κιμπουρόπουλος
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες είναι μακράν η πιο σκανδαλωδώς ευνοημένη φορολογικά κοινωνική ομάδα, έχοντας εξασφαλίσει ένα καθεστώς απόλυτης φορολογικής ασυλίας στο όνομα μιας ιδιότυπης αντίληψης «εθνικού συμφέροντος», ενσωματωμένης στο ίδιο το Σύνταγμα (άρθρο 107) και σε δεκάδες νομοθετημένες υπέρ εφοπλισμού φοροαπαλλαγές.
Παρότι βρίσκονται στην κορυφή του κόσμου ελέγχοντας το 42% της παγκόσμιας χωρητικότητας με τα 5.800 πλοία κάθε είδους, πολύ πάνω από τους δεύτερους Κινέζους, η συνεισφορά τους στα κρατικά έσοδα είναι μόνο «εθελοντική» και ως μέγεθος αστεία.
Από το 1995, οπότε υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι Ελληνες πλοιοκτήτες, ανεξαρτήτως σημαίας που έχουν υψώσει στα πλοία τους, σχεδόν διπλασίασαν τον στόλο τους από τα 3.140 πλοία (σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Committee) στα 5.800 και τη χωρητικότητά τους από τα 71 εκατ. GT σε 246 εκατ. GT.
Μιλάμε δηλαδή για σχεδόν τετραπλασιασμό της δυναμικότητας του στόλου τους, που η αξία του ξεπερνά τα 170 δισ. δολάρια. Σε τι τζίρους και κέρδη μεταφράζονται αυτά τα στοιχεία δεν είναι σαφές, μια και οι εταιρείες των Ελλήνων πλοιοκτητών έχουν διασπείρει τις έδρες τους σε δεκάδες χώρες και φορολογικούς παραδείσους με διαφορετικά καθεστώτα φορολόγησης.
Αλλά είναι χαρακτηριστικό ότι πέρσι μόνο 16 ελληνικές εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια εταιρείες (κυρίως ΗΠΑ) είχαν κέρδη 3,1 δισ. δολάρια. Τι έχουν εισφέρει στα ελληνικά κρατικά ταμεία οι Ελληνες εφοπλιστές από το 1995 μέχρι σήμερα; Μόλις 1,3 δισ. ευρώ μέχρι και το 2021, οπότε υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat. Μάλιστα από το 1995 μέχρι και το 2012 η ετήσια φορολογική συμβολή τους ήταν μόλις 9 έως 20 εκατ. ευρώ.
Από το 2013, οπότε εγκαινιάστηκε η πατέντα της «εθελοντικής συνεισφοράς», το ετήσιο ποσό αυξήθηκε σταδιακά από τα 56 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο στα 158 εκατ. το 2021. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες εισφέρουν δηλαδή το 0,0022% των ετήσιων κρατικών εσόδων κι αυτό όχι γιατί είναι υποχρεωμένοι, αλλά χάρη στον... πατριωτισμό τους!
Σκίτσο του Γιάννη Δερμεντζόγλου από tvxs.gr |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου