Ενημερωτική επιστολή προς γονείς για τις εξετάσεις PISA
Αγαπητοί γονείς,
στις 10 Μαΐου πραγματοποιούνται για δεύτερη φορά στην Ελλάδα πανεθνικές εξετάσεις για τη Στ΄ τάξη δημοτικού και τη Γ΄ γυμνασίου.
Οι αιτιολογημένες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, όλο το προηγούμενο διάστημα, αλλά και η πολύ περιορισμένη συμμετοχή μαθητών στις περσινές εξετάσεις, έχουν αναγκάσει το υπουργείο να κάνει σιωπηρά δύο βήματα υποχώρησης. Πρώτον, για δεύτερη φορά δεν πραγματοποιεί τις εξετάσεις αυτές σε όλα τα σχολεία, αλλά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα τους, και δεύτερον, για δεύτερη επίσης φορά δεν μελετά τα αποτελέσματα τους σε σχολικό επίπεδο, αλλά μονάχα σε εθνικό και περιφερειακό. Το γεγονός όμως ότι δεν αλλάζει τον νόμο και δεν μιλά ανοιχτά και δημόσια για την υποχώρησή του, μας υποχρεώνει να σκεφτούμε πως απλά κρύβει προσωρινά όσα θέλει να εφαρμόσει στο επόμενο στάδιο, για να καθησυχαστούμε και να σταματήσουμε τις αντιδράσεις μας, ώστε ανενόχλητο να περάσει την πολιτική του.
Η υπουργός ισχυρίζεται ότι με τις εξετάσεις θα μάθουμε αν και τι πρέπει να αλλάξουμε στα σχολεία. Όμως, η πραγματικότητα είναι ότι έναν χρόνο μετά τον περσινό διαγωνισμό και επτά μήνες μετά τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του, κανένα μέτρο από αυτά που προτείνουν οι συντάκτες της σχετικής μελέτης δεν προχωρά.
Άλλωστε, στα σχολεία δε διδάσκουμε μόνο Γλώσσα και Μαθηματικά. Κυρίως, διαμορφώνουμε στάσεις ζωής και προσωπικότητα και συγκροτούμε κοινότητα. Πράγματα που δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν. Επίσης στα σχολεία, η Γλώσσα δεν είναι μόνο κατανόηση (χρηστικών) κειμένων. Είναι και λογοτεχνία και έκφραση και συνειδητοποίηση. Αν πιστέψουμε ότι οι εξετάσεις αυτές καθρεφτίζουν το σχολείο, θα περιορίσουμε επικίνδυνα τη σχολική ζωή, όπως πανθομολογούμενα έχει συμβεί στα εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού όπου αυτές έχουν εφαρμοστεί.
Το υπουργείο γνωρίζει αυτές τις παρενέργειες , αλλά δεν τις συζητά. Μάλλον τις επιδιώκει. Γιατί; Για τρεις λόγους.
Πρώτα, επειδή οι εξετάσεις αυτές θα "διώξουν" παιδιά από το σχολείο. Όπως έχει φανεί με μέτρα όπως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και η Τράπεζα Θεμάτων, το υπουργείο πιστεύει ότι πρέπει να μειωθούν τα παιδιά που συνεχίζουν σε υψηλότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Με τις εξετάσεις αυτές περισσότερα παιδιά θα εσωτερικεύσουν την αποτυχία και την απογοήτευση. Θα πιστέψουν πως δεν «κάνουν για γράμματα» και θα πάψουν από νωρίς να προσπαθούν.
Το υπουργείο επιδιώκει επίσης αυτές τις παρενέργειες και γιατί πιστεύει πως τα παιδιά μας δεν αξίζουν μια ολοκληρωμένη μόρφωση. Είναι βαθιά πεπεισμένο πως θα πρέπει να περιοριστούν σε λίγες δεξιότητες γραπτού λόγου και αρίθμησης, στοιχειώδη αγγλικά και ελάχιστες δεξιότητες πληροφορικής. Οι τέχνες, οι επιστήμες, η ιστορία και ό,τι άλλο ορίζει την πλούσια μόρφωση του φαίνονται πολυτέλειες, άξιες μόνο για όσους πληρώνουν τα ακριβά ιδιωτικά σχολεία.
Τέλος, το υπουργείο επιδιώκει αυτές τις παρενέργειες, γιατί γνωρίζει πως τέτοιου είδους εξετάσεις άνοιξαν τον δρόμο για την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και τη δημιουργία σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών πολλών ταχυτήτων. Με την κατηγοριοποίηση, οι ευθύνες για την σχολική αποτυχία θα χρεώνονται στα ίδια τα σχολεία, τους δασκάλους τους, τους μαθητές τους, τους γονείς. Έτσι, θα απαλλαγεί από τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και την σχετική πολιτική πίεση. Κι ας οδηγεί αυτή η κατηγοριοποίηση στη μετατροπή του δύσκολου μαθητή σε μαύρο πρόβατο που το κάθε σχολείο θα θέλει να αποφύγει για να βελτιώσει τα αποτελέσματά του.
Για τους ίδιους, όμως, λόγους, εμείς δεν θέλουμε τις εξετάσεις.
Θέλουμε να μείνουν τα παιδιά στην εκπαίδευση και να στοχεύσουν στις ψηλές βαθμίδες.
Θέλουμε ένα πλούσιο μορφωτικό πρόγραμμα, κατάλληλο για τους ανθρώπους, τους παραγωγούς, τους πολίτες του 21ου αιώνα.
Θέλουμε η ευθύνη της αποτυχίας να αφορά όλους μαζί, άρα την πολιτεία, και όχι τον κάθε ένα μόνο του.
Θέλουμε το κάθε παιδί να έχει τη θέση του στο σχολείο και να μη μπορούν τα σχολεία με τις καλές επιδόσεις να διαλέγουν και να διώχνουν «ανεπιθύμητα» παιδιά.
Για όλα αυτά, σας καλούμε να αποδοκιμάσετε αυτές τις εξετάσεις. Εμείς από τη δική μας πλευρά, θα το επιδιώξουμε μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και με την στάση εργασίας στις 10 Μαΐου την ώρα των εξετάσεων. Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά όλα τα παιδιά.
*****
-ΣΗΜΕΙΩΣΗ altersyros: Για τις εξετάσεις PISA, σχετικές είναι και οι αναρτήσεις του blog μας, όπως παρακάτω:
ΦΕΤΙΝΗ:
ΠΕΡΥΣΙΝΕΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου