Τα αποτελέσματα της ψήφισης του Ν. 4713/2020, γνωστού και ως Νόμου Κεραμέως, άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους με δριμύτητα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Όπως ήδη είχαμε ανακοινώσει, με το πέρας του διδακτικού έτους έχει ξεκινήσει μια λαίλαπα απολύσεων. Χθες πληροφορηθήκαμε κατάπληκτοι (κυρίως διότι το σχολείο δεν είχε δείξει μέχρι τώρα τέτοια δείγματα γραφής) την απόλυση ενός εκπαιδευτικού με σημαντική προσφορά στην ΟΙΕΛΕ και στο ΣΙΕΛ και με αξιόλογη δράση στο χώρο του σχολείου του. Πρόκειται για το Βασίλη Λιόση, επί 25 έτη μαθηματικό στην Εράσμειο Ελληνογερμανική Σχολή, έναν εξαιρετικά αγαπητό και δημοφιλή εκπαιδευτικό με αυξημένα προσόντα και συγγραφικό έργο.
Ο συνάδελφος Βασίλης Λιόσης ξεκίνησε να εργάζεται στο σχολείο το 1997. Διετέλεσε επί σειρά ετών μέλος των ΔΣ ΣΙΕΛ και ΟΙΕΛΕ, πρωτοστάτησε στη δημιουργία του συνδικαλιστικού παραρτήματος στο σχολείο του και υπερασπίστηκε με σθένος τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων του. Ο Βασίλης είναι συγγραφέας έχοντας εκδώσει μέχρι τώρα τέσσερα βιβλία σε έντυπη μορφή και δύο σε ηλεκτρονική, με κύρια αντικείμενα το ναζισμό, την παγκόσμια κρίση και την κριτική θεώρηση ιδεολογικών ρευμάτων. Είναι, επομένως, ένας άνθρωπος με πολυσχιδή δραστηριότητα, η οποία έχει συγκεκριμένο πρόσημο.
Με βάση συγκεκριμένες καταγγελίες του συναδέλφου μας, ορισμένες εκ των οποίων είχαν κατατεθεί πριν κάποιους μήνες υπό τη μορφή υπομνήματος στην ΟΙΕΛΕ, το τελευταίο διάστημα συνέβησαν στο σχολείο σοβαρά περιστατικά που μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ενδέχεται η αποπομπή του από το σχολείο να έχει ιδεολογικά/πολιτικά κίνητρα.
Πιο συγκεκριμένα:
- Τη φετινή χρονιά εκδήλωσε την αντίθεσή του στον τρόπο που γιορτάστηκε η σχολική εορτή της 28ηςΟκτωβρίου αφού ουκ ολίγες φορές εκθειάστηκε ο δικτάτορας Μεταξάς. Ενημέρωσε σχετικά τους συναδέλφους, τη διεύθυνση του σχολείου και απέστειλε στους εκπαιδευτικούς σχετικό ιστορικό σημείωμα.
- Κατά το «κλείσιμο» ενός χρόνου από τη δικαστική καταδίκη της Χρυσής Αυγής έκανε συζήτηση με τους μαθητές του για το τι ήταν η Χρυσή Αυγή, γιατί παρουσίασε διευρυμένη επιρροή στην ελληνική κοινωνία, τι ήταν ο ναζισμός ιστορικά. Την επόμενη ημέρα κλήθηκε από τη διοίκηση του σχολείου να δώσει εξηγήσεις και απειλήθηκε με διοικητικές κυρώσεις.
- Ομοίως κατήγγειλε σε συναδέλφους του την προβολή ενός βίντεο στα παιδιά του Λυκείου στο οποίο εκθειαζόταν η άσκηση βίας σε πρόσφυγες στα σύνορα του Έβρου. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι με το συγκεκριμένο βίντεο δυσανασχέτησαν και πολλοί μαθητές.
Από τις καταγγελίες αυτές προκύπτει ότι πιθανώς η απόλυση του συναδέλφου συνδέεται με την κοινωνική του δράση και τις απόψεις του. Άλλωστε, δεν τίθεται ζήτημα εκπαιδευτικής ανεπάρκειάς του και αυτό για τρεις λόγους: Πρώτον, η διοίκηση του Σχολείου δεν μπορεί να θυμήθηκε ότι έπειτα από 25 χρόνια δουλειάς είναι ανεπαρκής. Δεύτερον, γιατί κάθε χρονιά οι γονείς ζητούσαν να τον έχουν ως εκπαιδευτικό τα παιδιά τους και στο επόμενο διδακτικό έτος. Τρίτον, γιατί είναι κάτοχος αυξημένων προσόντων (διαθέτει Μεταπτυχιακό Τίτλο Διδακτικής και Μεθοδολογίας των Μαθηματικών). Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε την επίσημη άποψη του σχολείου επί του ζητήματος.
Είχαμε επισημάνει ότι το καθεστώς πλήρους απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν θα προκαλέσει μόνο ζήτημα νομιμότητας και διαφάνειας των διαδικασιών που οδηγούν σε κτήση προαγωγικών και απολυτήριων σπουδών (που θυμίζουμε ότι είναι ισότιμα με αυτά του δημοσίου). Περιορίζει δραματικά την παιδαγωγική αυτονομία του εκπαιδευτικού, υποχρεώνοντάς τον να κάνει εκπτώσεις σε ιδέες, αρχές και αξίες που οφείλει κάθε δάσκαλος να μεταλαμπαδεύει στα παιδιά. Το γεγονός ότι ο Βασίλης απειλήθηκε με διοικητικές κυρώσεις από το σχολείο του (και ενδεχομένως απολύεται), επειδή «τόλμησε» να μιλήσει στους μαθητές του για την εγκληματική οργάνωση των ναζί της Χρυσής Αυγής ή επειδή διαμαρτυρήθηκε για βίντεο που προμόταρε τη χρήση βίας κατά προσφύγων, είναι χαρακτηριστικό του κλίματος που επικρατεί σε τμήμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Τέτοιες όμως πρακτικές δεν εναρμονίζονται με την αξία της γνώσης και της διαμόρφωσης προσωπικοτήτων που να θέτουν ερωτήματα και να είναι ανήσυχα πνεύματα.
Η ΟΙΕΛΕ και ο ΣΙΕΛ δηλώνουν ότι συμπαραστέκονται στη δύσκολη αυτή, ηθικά και συναισθηματικά, στιγμή του συναδέλφου μας και ότι θα τον στηρίξουν σε όποια πολιτική/νομική ενέργεια αποφασίσει.
-ΔΙΑΒΑΣΤΕ επίσης
Η αφορμή για το παρόν σχόλιο είναι η πολιτική-συνδικαλιστική απόλυση του εκπαιδευτικού, συγγραφέα και συνδικαλιστή Βασίλη Λιόση, μετά από 25 χρόνια εργασίας σε ιδιωτικό σχολείο (δες εδώ ανακοίνωση ΟΙΕΛΕ).
Στη συζήτηση για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση έχει γίνει κατορθωτό από την κυβέρνηση, να συζητιούνται διάφορα άσχετα θέματα εκτός από τους πραγματικούς στόχους της αξιολόγησης. Επαναλαμβάνονται μονότονα επιχειρήματα για την ανάγκη βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου, για την ανάγκη βελτίωσης ή απομόνωσης των ακατάλληλων εκπαιδευτικών και επαναλαμβάνονται κλισέ όπως “μα παντού γίνεται αξιολόγηση” ή “τι φοβάται ο καλός εκπαιδευτικός από την αξιολόγηση”.
Δε συζητιέται όμως ούτε η διεθνής εμπειρία από τα συστήματα αξιολόγησης, ούτε η εμπειρία από την ιδιωτική εκπαίδευση όπου εκεί υπάρχει η αξιολόγηση του σχολάρχη.
Δε συζητιέται ότι δεν υπάρχει γενικώς αξιολόγηση, αλλά η συγκεκριμένη αξιολόγηση που θα κάνει η κυβέρνηση, το υπουργείο, η εξουσία, οι σχολάρχες στα ιδιωτικά σχολεία, οι κυβερνητικά αρεστοί στα δημόσια, με στόχους να υποχρηματοδοτηθεί η εκπαίδευση, να εμπορευματοποιηθεί περισσότερο η εκπαιδευτική λειτουργία, να ελεγχθεί και χειραγωγηθεί το εκπαιδευτικό έργο και βεβαίως, για να γίνουν όλα αυτά, να περιοριστούν ή καταργηθούν τα όποια εργασιακά και άρα και συνδικαλιστικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Και μπορεί για τους γονείς-πελάτες όλα τα παραπάνω να είναι θεμιτά και ίσως και αναγκαία, καθώς ελπίζουν να ανήκουν σε εκείνο το 25% που θα βρίσκεται στα καλά σχολεία και με τους καλούς εκπαιδευτικούς, αλλά για τους γονείς-πολίτες είναι μια μεγάλη οπισθοδρόμηση σε σχέση με βασικές αξίες της δημοκρατίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της άμβλυνσης των ανισοτήτων στην πρόσβαση στη γνώση, μια οπισθοδρόμηση που μας γυρνάει 150 χρόνια πριν, στα εκπαιδευτικά συστήματα της Βικτωριανής Εποχής, όπου “ο έχων εκπαιδεύεται”.
Στη χώρα μας η πολιτική αυτή έχει επιταχυνθεί επί κυβέρνησης ΝΔ. Αξιολόγηση σχολικής μονάδας, αύξηση πρότυπων σχολείων, διαγνωστικές εξετάσεις για παιδιά ΣΤ’ δημοτικού και Γ’ γυμνασίου. Στη δε ιδιωτική εκπαίδευση ο νόμος Κεραμέως του 2020 έλυσε τα χέρια στους σχολάρχες να “αξιολογούν”, δηλαδή να απολύουν εκπαιδευτικούς λόγω συνδικαλιστικής δράσης. Η ΟΙΕΛΕ έχει κάνει λόγο για πάνω από 200 τέτοιες απολύσεις τα τελευταία 2 χρόνια.
Το ότι πολλά ιδιωτικά σχολεία έχουν απευθείας σχέσεις με τη ΝΔ είναι γνωστό. Το ότι στο συγκεκριμένο σχολείο, όπου ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός διαμαρτυρήθηκε γιατί εκθειάστηκε ο Μεταξάς, φοιτούν παιδιά κορυφαίου υπουργού της ΝΔ και εγγόνια γνωστού ναζιστή και οπαδού του Μεταξά, δεν είναι τυχαίο.
Το ότι σε πολλά ιδιωτικά σχολεία οι σχολάρχες θέλουν τους εκπαιδευτικούς να είναι διαθέσιμοι ανά πάσα ώρα και στιγμή, απόγευμα, σαββατοκύριακα, αργίες και θέλουν να τελειώνουν με το συνδικαλισμό και τα εργασιακά δικαιώματα είναι επίσης γνωστό.
Το ότι η αξιολόγηση στα δημόσια σχολεία θα ακολουθήσει, στην ουσία και στο γράμμα, τα πεπραγμένα στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι επίσης δεδομένο.
Αυτό που αναζητείται είναι η πολιτική που θα συγκροτήσει τους γονείς ως πολίτες από πελάτες και τους εκπαιδευτικούς ως πρωτοπόρα δύναμη για την υπεράσπιση του δικαιώματος στη μόρφωση για ΟΛΑ τα παιδιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου