23 Ιουλίου 2022

Οι πρόσφυγες και η κυβερνητική εκδοχή της «αριστείας»



Η εκπληκτική επιτυχία του νεαρού Ιρανού πρόσφυγα Κουρός (Kourosh Nourmohammadi Baygi) να αριστεύσει στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αποτέλεσε άλλη μια στιγμή διάψευσης -και ντροπής- για τη ρατσιστική υποτίμηση των προσφύγων και έστρεψε τα βλέμματα πάνω στον πρωταγωνιστή. Η κυβέρνηση άρπαξε την ευκαιρία να εργαλειοποιήσει πολιτικά το γεγονός «υιοθετώντας» τον Κουρός και να αρθρώσει ξανά λόγο περί αριστείας - προσαρμοσμένο αυτή τη φορά στους πρόσφυγες. Υποτίθεται ότι αν έχεις θέληση για διάκριση και ταλέντο, αυτά θα λάμψουν σε κάθε περίπτωση, κι ας είσαι προσφυγόπουλο στην πρώην Μόρια και νυν Καρά Τεπέ˙ και υποτίθεται ότι η ελληνική πολιτεία εξασφαλίζει αυτή τη δυνατότητα. «Υιοθετώντας» τον Κουρός, το πρωθυπουργικό γραφείο τον «κατασκευάζει» σαν προσφυγόπουλο-πρότυπο, που αποδεικνύει ότι όλα τα προσφυγόπουλα έχουν τις προϋποθέσεις να αριστεύσουν - και έτσι «φιλοτεχνημένο» από την κυβερνητική προπαγάνδα να τον έχει δίπλα του ο πρωθυπουργός στις 24 Ιουλίου στη δεξίωση στο Προεδρικό Μέγαρο.

Σε μια τέτοια «κατασκευή» περιττεύουν και σβήνονται από το κάδρο όλοι οι άνθρωποι και φορείς που αποτέλεσαν τον υποστηρικτικό μηχανισμό για να συντελεστεί αυτό το «θαύμα»: οι διευθυντές στο σχολείο του (που με προσωπική επιμονή τον συνέδραμαν), κάποιες ΜΚΟ (σε προγράμματα των οποίων συμμετείχε), κάποιοι αλληλέγγυοι (που του προσέφεραν τη συνδρομή τους όχι από θεσμική υποχρέωση αλλά ως αλληλέγγυοι). Λείπουν δηλαδή ακριβώς αυτοί που η κυβέρνηση της «αριστείας» συστηματικά υποβάθμισε ή και εκδίωξε από το πεδίο του προσφυγικού.

Η επιστολή που δημοσιεύουμε υπογράφεται όχι απλώς από κάποιον παρατηρητή της πορείας του νεαρού πρόσφυγα, αλλά από έναν εκ των πρωταγωνιστών που τον παρακολούθησαν, τον συνέδραμαν και συνέβαλαν στην πορεία του και στην επιτυχία του.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ:

Η επιτυχία του Kourosh και το Δίκτυο Εκπαιδευτικής 

Υποστήριξης

Του Διονύση Παύλου, Συντονιστή Εκπαίδευσης Προσφύγων στο 

ΚΥΤ Λέσβου

Όλοι μας νιώσαμε απέραντη χαρά και ικανοποίηση με την μεγάλη επιτυχία του Kourosh Nourmohammadi Baygi, πρόσφυγα μαθητή του Πρότυπου ΓΕ.Λ Μυτιλήνης από το Ιράν, στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Μόλις τρία χρόνια στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και έπιασε το απόλυτο Άριστα στα μαθήματα ειδικότητας. Στο μάθημα δε της Νεοελληνικής Γλώσσας κατάφερε επίδοση που για την προσπάθειά του στην ελληνομάθεια αντιστοιχεί παραπάνω και από Άριστα!

Οι επιδόσεις αυτές βεβαίως οφείλονται στις εξαιρετικές νοητικές του ικανότητες. Αλλά και στην τεράστια δύναμη θέλησης που διαθέτει, στην ιδιαίτερη επιμονή του και στην ανεξάντλητη υπομονή του. Στην υπομονή του, που τον έκανε να αντέξει τη διαμονή αλλά και τέσσερις μετακομίσεις σε τρία διαφορετικά camp μέσα σε αντίξοες συνθήκες τα τρία αυτά χρόνια. Και παρ’ όλα αυτά να συνεχίζει απερίσπαστος την απαιτητική μελέτη του.

Για να μπορέσει ο Kourosh να ξεδιπλώσει τις ιδιαίτερες ικανότητές του στήθηκε δίπλα του ένα δίκτυο εκπαιδευτικής υποστήριξης από πολλούς ανθρώπους, φορείς, οργανώσεις. Αντίθετα από ό,τι φαίνεται σε κάποιες δημόσιες δηλώσεις και σε διάφορα δημοσιεύματα στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα, η υποστήριξη αυτή δεν είναι έργο ενός μόνο ανθρώπου ή μιας μόνο οργάνωσης. Είναι η συνδυασμένη και συντονισμένη προσπάθεια πολλών φορέων και οργανώσεων της τυπικής και της μη τυπικής εκπαίδευσης που υποστηρίζει κάθε παιδί και νέο/νέα πρόσφυγα/προσφύγισσα που εντάσσεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Γιατί υπάρχουν και εκατοντάδες παιδιά, νέοι και νέες πρόσφυγες/προσφύγισσες που μένουν αποκλεισμένες από το δικαίωμα και το αγαθό της τυπικής εκπαίδευσης και δεν θα τους δοθεί ποτέ η ευκαιρία να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στην εκπαίδευση.

Επειδή εργάζομαι σαν Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων στη Λέσβο από το 2016, είμαι σε θέση να γνωρίζω από κοντά τη δημιουργία αυτού του δικτύου υποστήριξης που βοήθησε τον Kourosh στην προσπάθειά του τα τρία αυτά χρόνια και θα περιγράψω παρακάτω τους κυριότερους σταθμούς αυτής της προσπάθειας καθώς και τους βασικούς φορείς αυτής της εκπαιδευτικής υποστήριξης.

Ο Kourosh και η οικογένειά του έφτασαν στη Λέσβο τον Αύγουστο του 2019 και εγκαταστάθηκαν στο ήδη υπερκορεσμένο ΚΥΤ Μόριας. Άμεσα ο Kourosh ξεκίνησε να παρακολουθεί μαθήματα στο εκπαιδευτικό κέντρο Gekko Kids στη Μυτιλήνη, που λειτουργούσε η οργάνωση Better Days σε συνεργασία τότε με την Ηλιακτίδα ΑΜΚΕ. Τον Νοέμβριο του ίδιου έτους μετακομίζουν στο Δημοτικό Κέντρο Φιλοξενίας (ΚΦ) Καρά Τεπέ (που πλέον έχει κλείσει) και ο Kourosh εγγράφεται και παρακολουθεί την ΤΥ-ΖΕΠ του 2ου ΕΠΑΛ Μυτιλήνης. Ταυτόχρονα παρακολουθεί για κάποιους μήνες και μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Παιδικών Χωριών SOS μέσα στο ΚΦ Καρά Τεπέ.

Με την πρώτη καραντίνα τον Μάρτιο 2020, ο Kourosh και οι συμμαθητές του αποκλείονται από τα μαθήματά τους στο ΕΠΑΛ, γιατί στο ΚΦ Καρά Τεπέ δεν υπάρχει εξοπλισμός για τηλεκπαίδευση. Εκείνη την εποχή όμως, μαζί με μια συμμαθήτριά του από το Αφγανιστάν συμμετέχουν σε ένα διαδικτυακό εργαστήριο δημιουργικής γραφής, τους «Μονολόγους σε Καραντίνα», που υλοποίησε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν Εσύ;» για να καταγραφούν οι εμπειρίες εγκλεισμού και καραντίνας 24 προσφύγων που διέμεναν σε διάφορες δομές και κέντρα της χώρας. Τον τοπικό συντονισμό της δράσης για τη Λέσβο είχε ο υπογράφων, και τα κείμενα που παρήχθησαν συνέθεσαν το ομώνυμο βιβλίο-εκπαιδευτικό υλικό που ήδη έχει εκδοθεί. Από τα κείμενα αυτά του Kourosh και της συμμαθήτριάς του, μια φίλη, η φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός Άβρα Αυδή, τους γνωρίζει και ξεκινά μαζί τους διαδικτυακά μαθήματα ελληνικής γλώσσας. Τα μαθήματα αυτά, ένα δίωρο κάθε εβδομάδα, συνεχίστηκαν αδιαλείπτως τα επόμενα δύο χρόνια ως τον Ιούνιο του 2022.

Επειδή ο Kourosh και η φίλη του είχαν ιδιαίτερες φιλοδοξίες για την εκπαιδευτική τους πορεία, μου ζητούν να τους μεταγράψω σε Γενικό Λύκειο για την Β’ Λυκείου, κάτι πολύ απαιτητικό, γιατί στα Γενικά Λύκεια στη Μυτιλήνη δεν λειτουργούν Τάξεις Υποδοχής για την ελληνομάθεια. Σε συνεργασία με την τότε Διευθύντρια του Πρότυπου ΓΕ.Λ Μυτιλήνης κ. Γεωργία Σκαλοχωρίτου, τα δύο παιδιά έκαναν αίτηση για φοίτηση στο Πρότυπο ΓΕ.Λ, έδωσαν εισαγωγικές εξετάσεις, όπως προβλέπεται, και πέτυχαν με καλή σειρά την εισαγωγή τους στο Πρότυπο ΓΕ.Λ, αφού προετοιμάστηκαν στα μαθηματικά από τον υπογράφοντα και στην ελληνική γλώσσα από τους προαναφερόμενους.

Στο καινούργιο τους σχολείο αγκαλιάστηκαν από τους καθηγητές τους και ξεκίνησε η απαιτητική τους προσπάθεια που παρ’ όλες τις δυσκολίες της καραντίνας και της τηλεκπαίδευσης και αυτής της σχολικής χρονιάς, υποστηρίχτηκε με την προσφορά διαδικτυακών και αργότερα δια ζώσης μαθημάτων των καθηγητών τους. Ταυτόχρονα ξεκινούν και οι δυο τους να υποστηρίζονται με φροντιστηριακά μαθήματα στα «Πρότυπα φροντιστήρια» Μυτιλήνης με την οικονομική κάλυψη της οργάνωσης Better Days.

Την ίδια εποχή, ο Kourosh παρακολουθεί μαθήματα ελληνικών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Καλημέρα Αθηνά» της Ηλιακτίδας ΑΜΚΕ και με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού φιλολόγου κ. Πάρη Ράδου προετοιμάζεται, εξετάζεται με επιτυχία και λαμβάνει το κρατικό πιστοποιητικό ελληνομάθειας.

Εκτιμώντας τις επιδόσεις και το ήθος των δύο παιδιών, το Πειραματικό ΓΕ.Λ με πρωτοβουλία της τότε Διευθύντριάς του κ. Γεωργίας Σκαλοχωρίτου, στέλνει επιστολές προς το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου γνωστοποιώντας την επιμέλεια και τις επιδόσεις τους και ζητώντας να συνυπολογιστούν στην εξέταση των αιτήσεων ασύλου των οικογενειών τους, μια και οι δύο οικογένειες είχαν απορριπτικές αποφάσεις. Ταυτόχρονα, το σχολείο πλαισιώνεται με τη δράση «Διάλογοι σε καραντίνα», ένα εργαστήριο δημιουργικής γραφής σε ζευγάρια με μικτή καταγωγή, πάλι στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;», και με τοπικό συντονιστή τον υπογράφοντα.

Στο εργαστήριο αυτό συμμετέχουν τα δύο παιδιά, αρκετοί συμμαθητές και συμμαθήτριές τους, και τέσσερις εκπαιδευτικοί του σχολείου. Στην ίδια δράση συμμετέχει και το 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης με μαθητές και μαθήτριες Έλληνες και πρόσφυγες και δύο εκπαιδευτικούς του.

Με το ξεκίνημα της Γ’ Λυκείου, ο Kourosh βάζει τον υψηλό στόχο για την εισαγωγή του στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο και ξεκινά την δύσκολη προσπάθειά του υποστηριζόμενος πάντα από τους καθηγητές του σχολείου του υπό την επίβλεψη του νέου Διευθυντή κ. Αντώνη Νείρου. Ταυτόχρονα, υποστηρίζεται και αυτή τη χρονιά από τα «Πρότυπα Φροντιστήρια» Μυτιλήνης, πάντα με την οικονομική κάλυψη της οργάνωσης Better Days, καθώς και με τα διαδικτυακά μαθήματα ελληνικής γλώσσας από την κ. Άβρα Αυδή.

Η συμμαθήτριά του επιλέγει να μετακινηθεί στη Γερμανία με την οικογένειά της, οπότε βάζει στόχο το απολυτήριο του Λυκείου. Μεταγράφεται στο ελληνικό ΓΕ.Λ της ομογένειας στο Αννόβερο και αποφοιτά και παίρνει το απολυτήριό της από εκεί.

Ταυτόχρονα, και αυτή τη σχολική χρονιά το σχολείο πλαισιώνεται και συμμετέχει στο πρόγραμμα «Σχολεία για όλους» που υλοποιεί το Ευρωπαϊκό Κέντρο Wergeland υπό την αιγίδα του ΥΠΑΙΘ και σε συνεργασία με το ΙΕΠ, με τη συμμετοχή των δύο παιδιών και πολλών ακόμα συμμαθητών και συμμαθητριών τους, με παιδαγωγική ομάδα οκτώ εκπαιδευτικών και τοπικό επιμορφωτή για το Πειραματικό ΓΕ.Λ Μυτιλήνης τον υπογράφοντα.

Και έτσι φτάνουμε στις Πανελλήνιες εξετάσεις του Ιουνίου 2022 και τις καταπληκτικές επιδόσεις του Kourosh, που αποδεικνύουν ότι όταν δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες πρόσφυγες να ενταχθούν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και να δοκιμαστούν ακόμα και στο απαιτητικό πλαίσιο των Πανελληνίων εξετάσεων, όταν δημιουργείται ένα ευνοϊκό υποστηρικτικό εκπαιδευτικό πλαίσιο από όλους τους εμπλεκόμενους και όταν τα σχολεία υποστηρίζονται με κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα, τότε κάθε παιδί και νέος ή νέα πρόσφυγας/προσφύγισσα, μπορεί να υλοποιήσει τους στόχους του και να πραγματοποιήσει τα όνειρά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου