EUROKINISSΙ/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ |
Ανακόλουθη αποδεικνύεται η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία στην πρόσφατη επίσκεψή της στις ΗΠΑ, αναφερόμενη στα ελληνόγλωσσα σχολεία του εξωτερικού, δήλωνε «θα συνεχίζουμε να τα υποστηρίζουμε με όλες τις δυνάμεις μας, με προσωπικό και με διδακτικό υλικό». Η πραγματικότητα πίσω απ' τη μαγική εικόνα της υπουργού είναι αντεστραμμένη: οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς σε αυτά τα σχολεία είναι τεράστιες, ενώ, με αποφάσεις που φέρουν την υπογραφή της, οι αποσπάσεις στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού όλο και μειώνονται.
Τα χρόνια της κρίσης, πολλοί Ελληνες αποφάσισαν να μεταναστεύσουν και εγκαταστάθηκαν σε χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Μια δεκαετία αργότερα, ο αριθμός των μαθητών και των νηπίων και οι ανάγκες για ελληνόγλωσση εκπαίδευση έχουν αυξηθεί πολύ. Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει με σοβαρότητα την κατάσταση.
Στο Παρίσι, λειτουργούν πέντε Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ), στα οποία φοιτούν συνολικά 500 μαθητές και μαθήτριες. Εκεί, τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα παρακολουθώντας μαθήματα μία φορά την εβδομάδα, για 4 ώρες. Εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι οι ώρες είναι εκ των πραγμάτων λίγες, ωστόσο τα δυο τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει χειροτερέψει δραματικά. Ενδεικτικό είναι ότι, πέρυσι, τα τμήματα υπολειτούργησαν με 11 εκπαιδευτικούς, ενώ φέτος για πρώτη φορά ο αριθμός είναι πλέον μονοψήφιος. Επτά εκπαιδευτικοί για 500 παιδιά!
Η παραπάνω αναλογία έχει διαταράξει πλήρως την ομαλή λειτουργία των ΤΕΓ, υποβαθμίζοντας εντελώς την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η ανεπάρκεια προσωπικού έχει δημιουργήσει ανυπέρβλητες πρακτικές δυσκολίες. Προκειμένου τα παιδιά να διατηρήσουν έστω και μια μικρή επαφή με τη γλώσσα, έχει αποφασιστεί η συνδιδασκαλία σε όλες τις βαθμίδες, με αποτέλεσμα μαθητές διαφορετικών επιπέδων να στοιβάζονται σε υπεράριθμες και δυσλειτουργικές τάξεις, τμήματα Γυμνασίου και Λυκείου να λειτουργούν κάθε δεκαπέντε ημέρες ή και καθόλου και νηπιαγωγοί να υποχρεούνται να καλύπτουν διδακτικά όλες τις τάξεις του δημοτικού.
«Τα μαθήματα είναι σημαντικό να συνεχιστούν, γιατί τα παιδιά αναπτύσσουν το αίσθημα της ταυτότητας και της υπερηφάνειας. Ερχονται σε επαφή με την ελληνική κουλτούρα και συναναστρέφονται συνομηλίκους τους, στους μοναδικούς χώρους εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Αντώνης Κασιδώνης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του ΤΕΓ Σατνέ-Μαλαμπρί.
«Για να λειτουργήσουν σωστά τα τμήματα, χρειάζονται 18 εκπαιδευτικοί για τα σχολεία της πόλης του Παρισιού και των προαστίων. Στο Σατνέ, για παράδειγμα, έχουμε 130 παιδιά και μόνο τέσσερις καθηγητές. Γνωρίζω ότι το τμήμα στο Αραγκό έχει μόλις τρεις καθηγητές για 150 μαθητές, ενώ στο Σαρτρουβίλ είναι αποσπασμένη μία νηπιαγωγός, η οποία κάνει μάθημα σε τέσσερα τμήματα», μας λέει και προσθέτει: «Υπάρχουν γονείς που μέχρι πρότινος έφερναν τα παιδιά στο ΤΕΓ του Σατνέ από τη Χάβρη, που είναι 2,5 ώρες μακριά, προκειμένου να μπορέσουν τα παιδιά τους να έχουν επαφή με την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα. Τώρα, με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας και τη γενικότερη υποβάθμιση της εκπαίδευσης, αποφάσισαν να διακόψουν την παρακολούθηση των μαθημάτων. Η συγκεκριμένη πολιτική απομακρύνει τα παιδιά από τα ελληνικά σχολεία».
❝ «Τα μαθήματα είναι σημαντικό να συνεχιστούν, γιατί τα παιδιά αναπτύσσουν το αίσθημα της ταυτότητας και της υπερηφάνειας», επισημαίνουν οι γονείς
Η Ελληνική Κοινότητα Παρισιού και περιχώρων, καθώς και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των πέντε ΤΕΓ (Αραγκό, Πολ Μπερ, Σατνέ-Μαλαμπρί, Σαρτρουβίλ και Αγίου Στεφάνου), με ανοιχτή επιστολή, ζητούν την άμεση απόσπαση οκτώ εκπαιδευτικών, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα σχολεία, ενώ καταγγέλλουν ότι το υπουργείο Παιδείας και το Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Βρυξελλών αρνείται να εκτιμήσει τις ανάγκες των αποδήμων.
«Η κακή διαχείριση των ελληνικών σχολείων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε συγκεκριμένη πολιτική του υπουργείου, που επιμένει στη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Οφείλεται στην αδιαφορία του για τη διατήρηση της ελληνομάθειας στα παιδιά της πρόσφατης μετανάστευσης και όσων έχουν γεννηθεί στη Γαλλία και, τελικά, στην άρνησή του να συνειδητοποιήσει ότι η παροχή σωστής ελληνικής παιδείας στα ελληνόπουλα του εξωτερικού είναι μια τεράστια επένδυση, με μεγάλα μακροπρόθεσμα οφέλη για το ίδιο το ελληνικό κράτος», αναφέρει η επιστολή.
Τα προβλήματα δεν εντοπίζονται, όμως, μόνο στο Παρίσι. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και σε γειτονικές χώρες με μεγάλο ελληνικό μαθητικό πληθυσμό, όπως η Ολλανδία, η Ελβετία και το Βέλγιο. Η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών, σε επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας και τον υφυπουργό Εξωτερικών για τον απόδημο ελληνισμό, Ανδρέα Κατσανιώτη, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η φετινή πρόβλεψη για το ελληνικό σχολείο και τα ΤΕΓ του Βελγίου έχει τρεις λιγότερους εκπαιδευτικούς, το παλαιότερο ΤΕΓ στην Ευρώπη, στο Αντερλεχτ, λειτουργεί μόνο τα Σάββατα, λόγω υποστελέχωσης, στα τμήματα Γυμνασίου του ΤΕΓ Σκαερμπέκ δεν έχει σταλεί εκπαιδευτικός και οι γονείς αναγκάζονται να πληρώνουν οι ίδιοι φιλόλογο, ενώ οι εκπαιδευτικοί, για να συμπληρώσουν ωράριο, μετακινούνται από τη μία πόλη στην άλλη, με οδοιπορικά έξοδα που επωμίζονται οι ίδιοι και για τα οποία καθυστερούν να αποζημιωθούν ακόμη και δύο χρόνια μετά.
«Η υποχρηματοδότηση και η υποβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών των Ελλήνων έχει οδηγήσει, τα τελευταία χρόνια, σε μείωση των εγγραφών, ενώ ο αριθμός των συμπατριωτών μας στο Βέλγιο αυξάνεται. Η μείωση των εγγραφών, λόγω των προαναφερόμενων προβλημάτων, προκαλεί περαιτέρω μειώσεις στη χρηματοδότηση και ουσιαστική στήριξη των Ελληνικών Σχολείων και ΤΕΓ […] Ολα αυτά τα προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με μια μηχανιστική και αριθμολατρική, άκαμπτη προσέγγιση. Οι κανόνες και οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται, αλλά παράλληλα πρέπει να υπάρχει η αναγκαία διαβούλευση της πολιτείας με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, που δυστυχώς απουσιάζει σήμερα», αναφέρει η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών.
Δύσκολη είναι η κατάσταση και στην Ολλανδία. Σε πρόσφατο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» («Ελληνικά... άνευ διδασκάλων», 23.09.2022), ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων ΤΕΓ Χάγης δήλωνε ότι υπάρχουν 202 παιδιά και περίπου 10 ενήλικες μαθητές και ότι «έξι ή εφτά τμήματα λειτουργούν με ωρομίσθιους που τους πληρώνουμε οι γονείς, αλλιώς θα διώχναμε 50-60 παιδιά από το σχολείο ή θα τα στοιβάζαμε σε 30άρες τάξεις».
Για το θέμα της υποβάθμισης της ελληνικής εκπαίδευσης σε χώρες του εξωτερικού υπάρχει ενεργό ψήφισμα υποστήριξης, το οποίο μέχρι και την ώρα που γραφόταν το κείμενο είχε συγκεντρώσει 885 υπογραφές, μέσα σε μόλις δύο 24ωρα. «Σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για αδράνεια. Είναι υπόθεση όλων μας. Ζητούμε από την υπουργό Παιδείας την έμπρακτη υποστήριξη των ελληνικών σχολείων με: την απόσπαση επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις ανάγκες που έχουν εκτιμηθεί από τον υπεύθυνο του κάθε ΤΕΓ, την έγκαιρη άφιξη και ανάληψη καθηκόντων των εκπαιδευτικών, την προσαρμογή του επιμισθίου των εκπαιδευτικών στο σημερινό κόστος ζωής της εκάστοτε χώρας για τη διασφάλιση επαρκών αιτήσεων αποσπάσεων», αναφέρει το ψήφισμα.
■ Οσοι ενδιαφέρονται, μπορούν να υπογράψουν στο https://bit.ly/3CQGAG9
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου