20 Ιουλίου 2025

Ωκεανός αυθαιρεσιών στις παραλίες

Ξαπλώστρες σε παραλία

Ωκεανός αυθαιρεσιών στις παραλίες


Ελέγχθηκε μόνο το 1/3 των καταγγελιών που υποβλήθηκαν το 2024 μέσω της εφαρμογής «MyCoast»

Μόνο την κορυφή του «παγόβουνου» της αυθαιρεσίας σε πολλές ελληνικές παραλίες αποτελεί ο αποκρουστικός αποκλεισμός των ανεπιθύμητων για μπιτσόμπαρα στην Επανομή Θεσσαλονίκης, ο οποίος προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις (Βλ. «Ξεράθηκε ο... Ποταμός του ηλικιακού ρατσισμού»). Νομικά κολάσιμες πράξεις, όπως η παράνομη «κατάληψη» από ομπρέλες και καθίσματα, μένουν συχνά ατιμώρητες, αποδεικνύει η νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών επίβλεψης της παραχώρησης χρήσης αιγιαλού και παραλίας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ελέγχων σε 19 δήμους και 14 κτηματικές υπηρεσίες σχετικά με την τήρηση των υποχρεώσεων ιδιωτών για τα έτη 2024 και 2023, τα περιορισμένα μέσα σε ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό καθιστούν επιτακτικότερο τον έγκαιρο και προσεκτικό σχεδιασμό των ελέγχων, αλλά προς το παρόν παράλληλες ελεγκτικές αρμοδιότητες των παραπάνω φορέων δεν φαίνεται να συντονίζονται.

Οι προκλήσεις εντείνονται τα τελευταία χρόνια εν μέσω αυξανόμενης τουριστικής κίνησης, με τους πολίτες να συμβάλλουν περισσότερο από το περασμένο καλοκαίρι με καταγγελίες στην εφαρμογή «MyCoast», μετά τη θέσπιση του νόμου 5092/2024 (ΦΕΚ A 33 - 04.03.2024) για τους όρους αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις.

Ομως, το Ελεγκτικό Συνέδριο συμπεραίνει πως «οι φορείς που είναι αρμόδιοι για τον έλεγχο των αδειών παραχώρησης δεν διαθέτουν επαρκή μέσα για την έγκαιρη εκτέλεση των υποχρεώσεών τους όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό και στα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία. Το υπάρχον προσωπικό δεν μπορεί με τον παραδοσιακό τρόπο ελέγχου των αυτοψιών να διαχειριστεί τον όγκο των καταγγελιών. Μόνο για το 1/3 των καταγγελιών που υποβλήθηκαν το έτος 2024 μέσω “MyCoast” ολοκληρώθηκε ο έλεγχος. Στο μέτρο που οι καταγγελίες δεν διερευνώνται ελλοχεύει ο κίνδυνος να ατονήσει το ενδιαφέρον των πολιτών. Απαιτείται η αξιοποίηση τεχνολογικού εξοπλισμού που θα περιορίσει και τη διαπροσωπική επαφή, η οποία ιδιαίτερα στις μικρές τοπικές κοινωνίες φαίνεται να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι συντάκτες της έκθεσης.

Τα βασικά πορίσματά της συνοψίζονται ως τα εξής:

● Δεν διενεργούνται τακτικοί έλεγχοι, ορθολογικά κατανεμημένοι εντός της θερινής περιόδου, βάσει αξιολόγησης κινδύνων ως προς τις παραλίες και τους παραχωρησιούχους. Οι έλεγχοι στοχεύουν αποκλειστικά στη διερεύνηση των καταγγελιών, ο αριθμός των οποίων αυξήθηκε κατακόρυφα λόγω της εφαρμογής «MyCoast».

● Εντοπίστηκαν ελλείψεις και καθυστερήσεις στην επιβολή των προστίμων και των διοικητικών μέτρων. Το πόρισμα της αυτοψίας δεν συντάσσεται αμέσως παρά την αντίθετη πρόβλεψη του νόμου. Δεν διενεργούνται επανέλεγχοι. Οι καθυστερήσεις επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου.

● Το υπό κατάρτιση Μητρώο Συμβάσεων Παραχώρησης δεν είναι πλήρως ενημερωμένο με συμβάσεις, που συνάπτουν άλλοι, πλην των Κτηματικών Υπηρεσιών, φορείς, όπως οι Δήμοι και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε., καθώς και με τις αυτοψίες και τα αποτελέσματα των ελέγχων. Δεν είναι προσβάσιμο σε όλους τους φορείς, που εμπλέκονται στην ελεγκτική διαδικασία.

● Η ελεγκτική δραστηριότητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι περιορισμένη. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν συνεργάζονται αποτελεσματικά με τις Κτηματικές Υπηρεσίες, οι οποίες δεν διαθέτουν επαρκές προσωπικό και σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για την επίκαιρη διερεύνηση των καταγγελιών και τη διαπίστωση των παραβάσεων, γεγονός που περιορίζει και την αποτελεσματικότητα των ελέγχων.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου