25 Ιουλίου 2025

Η ΠΟΕ-ΟΤΑ για το νέο πειθαρχικό δίκαιο της κυβέρνησης για τους δημοσίους υπαλλήλους: Αντισυνταγματικό «πολυεργαλείο» αυταρχισμού!

Από παλαιότερη συγκέντρωση διαμαρτυρίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ
Από παλαιότερη συγκέντρωση διαμαρτυρίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ
Αντισυνταγματικό «πολυεργαλείο» αυταρχισμού!
 
Η ΠΟΕ-ΟΤΑ με 20 παρατηρήσεις της σε σημεία του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για την αυστηροποίηση στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων δηλώνει την πλήρη αντίθεσή της και την πρόθεσή της να κινηθεί δικαστικά για την ακύρωσή του

Eίκοσι παρατηρήσεις σε συγκεκριμένα σημεία του νομοσχεδίου για την αυστηροποίηση στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων περιλαμβάνονται στο υπόμνημα που κατέθεσε η ομοσπονδία των εργαζομένων σε δήμους και περιφέρειες (ΠΟΕ-ΟΤΕ) δηλώνοντας την πλήρη αντίθεσή της στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και την πρόθεσή της να κινηθεί δικαστικά για την ακύρωση του νόμου.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για την «αναμόρφωση» στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τις 7 Ιουλίου έως σήμερα με την κυβέρνηση να επιδιώκει την άμεση ψήφισή του από τη Βουλή. Προφανής στόχος είναι η υπέρμετρη αυστηροποίηση αφού, όπως σημειώνει η ΠΟΕ-ΟΤΕ, «είχαν επί μήνες προηγηθεί οι αναφορές του Πρωθυπουργού αλλά και στελεχών της κυβέρνησης στην κατάργηση της μονιμότητας, στο πλαίσιο της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης και η συστηματική προσπάθεια χειραγώγησης της κοινής γνώμης αναφορικά με την αξιολόγηση των Δημοσίων Υπαλλήλων και των Δημοσίων Υπηρεσιών, με μοναδικό σκοπό, να αποπροσανατολιστεί η Κοινωνία και οι εργαζόμενοι από τα πραγματικά προβλήματα της ακρίβειας, της φτωχοποίησης του λαού, της λειτουργίας των Δημοσίων Δομών αλλά και την εμπλοκή στελεχών της κυβέρνησης σε ενέργειες, που ελέγχονται στο πλαίσιο ποινικών διαδικασιών».

Σκληρή κριτική

Οι εργαζόμενοι στην Αυτοδιοίκηση ασκούν σκληρή και συστηματική κριτική στο νομοσχέδιο αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι:

● Αντί να συμβάλει στην «τιμωρία των επίορκων δημοσίων υπαλλήλων», θα πλήξει καίρια τις υπηρεσίες που εδώ και πολύ καιρό λειτουργούν «στο κόκκινο» λόγω της υποστελέχωσης και της έλλειψης υλικών και μέσων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και τους ίδιους τους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι καθίστανται έρμαια των ορέξεων της εκάστοτε πολιτικής αλλά και διοικητικής ηγεσίας και ιεραρχίας.

● Πλήττεται σημαντικά η αντικειμενικότητα, η αμεροληψία και η διαφάνεια στην κρίση των πειθαρχικών υποθέσεων καθώς τα Πειθαρχικά Συμβούλια (στα οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των εργαζομένων) αντικαθίστανται από άλλα που στελεχώνονται αποκλειστικά από μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), τα οποία, ως δικηγόροι του Δημοσίου ενεργούν στο όνομα «του εντολέα τους» και σε καμία περίπτωση δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν την καθημερινότητα των δημοσίων υπηρεσιών, αλλά και τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ένας δημόσιος υπάλληλος.

Αυθαίρετα μοντέλα

● Η κυβέρνηση επικεντρώνεται στην επιβολή αυθαίρετων μοντέλων αξιολόγησης που όχι μόνο δεν αποτυπώνουν την πραγματική υπηρεσιακή εικόνα των υπαλλήλων, αλλά αποτελούν εργαλεία εξόντωσης αυτών, καθώς στηρίζονται σε μεθόδους υποκειμενικές, χωρίς καμία διασφάλιση για τον κρινόμενο υπάλληλο. Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρείται για μία ακόμα φορά η επιβολή της αξιολόγησης με την απειλή της απόλυσης σε όσους τυχόν δεν συμπράξουν στις διαδικασίες ακόμα και όταν η άρνηση αυτή γίνεται στο πλαίσιο άσκησης νομίμων συνταγματικών δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα της απεργίας.

● Το Σχέδιο Νόμου, αν και προβλέπει ότι δεν αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα η άσκησης κοινωνικής ή συνδικαλιστικής κριτικής, την ίδια στιγμή διατηρεί το αναχρονιστικό και τελείως «γενικό και αόριστο» πειθαρχικό αδίκημα της «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς εντός και εκτός υπηρεσίας», το οποίο αποτελεί «πολυεργαλείο» στα χέρια κάθε πειθαρχικού προϊσταμένου.

● Η θέση σε αυτοδίκαιη αργία των υπαλλήλων που παραπέμπονται στο ακροατήριο για αδικήματα ήσσονος σημασίας όχι μόνο δεν σέβεται το τεκμήριο της αθωότητας, που αποτελεί θεμελιώδη κατάκτηση του νομικού μας πολιτισμού, αλλά αναμένεται να οδηγήσει σε απόλυτη εξαθλίωση των υπαλλήλων, οι οποίοι τυχόν θα βρεθούν κατηγορούμενοι ακόμα και για διαφορές προσωπικού ή οικογενειακού χαρακτήρα.

Νομολογία

● Η ΠΟΕ-ΟΤΑ επικαλείται τη νομολογία αποφάσεων σχετικά με την κατάρτιση των πειθαρχικών συμβουλίων και προαναγγέλλει ότι θα κριθεί από το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο το αν σε αυτά μπορούν να συμμετέχουν μόνο μέλη από το προσωπικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

● Προβλέπεται μετάθεση χωρίς αίτηση του υπαλλήλου και χωρίς γνωμοδότηση Υπηρεσιακού Συμβουλίου και αυτό εγείρει ζητήματα αντίθεσης της διάταξης με το άρθρο 103 του Συντάγματος, στο οποίο προβλέπεται το αντίθετο. Επιπρόσθετα, η δυνατότητα επιστροφής στην αρχική θέση, αφού απαλλαγεί από κάθε πειθαρχική ευθύνη, προβλέπεται αλλά μόνον εφόσον υπάρχει οργανικό κενό στη συγκεκριμένη υπηρεσία.

● Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ακατάληπτες διατυπώσεις όπως αυτή που αναφέρει ότι «η έκδοση αμετάκλητου βουλεύματος ή αμετάκλητης ποινικής απόφασης με την οποία παύει η ποινική δίωξη ή κηρύσσεται αθώος ο υπάλληλος, δεν ασκεί επιρροή επί της διακοπείσας παραγραφής του πειθαρχικού παραπτώματος».

● Δεν είναι σαφές πώς γίνεται η κατανομή των υποθέσεων στα Κλιμάκια του Πειθαρχικού Συμβουλίου και υπάρχει κίνδυνος μιας «α λα καρτ» χρέωσης των υποθέσεων από τον Συντονιστή που εγείρει επίσης ζητήματα αντίθεσης προς το Σύνταγμα.

● Προβλέπεται υπερβολικά σύντομη προθεσμία για την κλήση σε απολογία δημοσίου υπαλλήλου, συνολικά 7 ημερών, και το χρονικό περιθώριο είναι πολύ μικρό δεδομένου ότι ο πειθαρχικά διωκόμενος πρέπει να λάβει πριν από την απολογία αντίγραφο του πειθαρχικού φακέλου, που πολλές φορές είναι ογκώδης.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου