Επιμονή για νομιμοποίηση παράνομου δρόμου στην Αμοργό
Εχουν περάσει πέντε χρόνια από τότε που στην Αμοργό εμφανίστηκαν ξαφνικά 6 νέοι δρόμοι, κάποιους εκ των οποίων παραδέχτηκε ότι διάνοιξε ο Δήμος Αμοργού, όπως αποδείχτηκε άνευ αδειοδοτήσεων, συνεπώς παράνομα. Οι δρόμοι διανοίχθηκαν εν κρυπτώ σε περιοχές του νησιού που παρέμεναν άθικτες, λόγος για τον οποίο προέκυψαν φόβοι για οικοπεδοποίηση απάτητων σημείων, επιφέροντας έτσι βαρύ πλήγμα στο ιδιαίτερης οικολογικής και πολιτιστικής αξίας περιβάλλον τους καθώς και στο μοναδικής αισθητικής και φυσικής ομορφιάς τοπίο τους («”Χαρακώνουν” την Αμοργό με νέους δρόμους», «Εφ.Συν.», 2/7/2022).
Ο πρώτος εξ αυτών διανοίχτηκε τον Απρίλιο του 2020 -εν μέσω πανδημίας-, όταν άγνωστοι με σκαπτικό μηχάνημα χωρίς πινακίδες διάνοιξαν παράνομα οδό μήκους 1.050 μέτρων στη νότια πλευρά του νησιού εντός δασικής έκτασης και αρχαιολογικής ζώνης, αλλά και πάνω στο σηματοδοτημένο μονοπάτι «Παλιά Στράτα» που έχει χαρακτηριστεί από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ως «1η Διαδρομή Πολιτιστικού Ενδιαφέροντος». Το μονοπάτι ενώνει το μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας με τη βόρεια πλευρά του νησιού. Η διάνοιξη έγινε με το πρόσχημα οδικής πρόσβασης στο βυζαντινό μνημείο του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου, προκειμένου να πραγματοποιηθούν εργασίες συντήρησης και αποκατάστασής του. Εντούτοις ο σύλλογος «Νήσος Αμοργός» είχε καταγγείλει ότι η τελική επιδίωξη ήταν να φτάσει στο Μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας.
«Εργοταξιακός»
Απαντώντας στην καταγγελία ο δήμαρχος Αμοργού, Ελευθέριος Καραΐσκος, δεν ανέλαβε την ευθύνη για τη διάνοιξή του, δικαιολόγησε τον δρόμο χαρακτηρίζοντάς τον «εργοταξιακό» και ισχυρίστηκε ότι υπάρχει αδειοδότηση από το 1999 για τη διάνοιξή του. Ωστόσο, αν μη τι άλλο, είναι παράδοξο το γεγονός ότι την έγκριση διάνοιξης του δρόμου από το 1999 που επικαλέστηκε ο δήμαρχος όχι μόνο δεν την έχει δει ποτέ κανείς, αλλά δεν βρίσκεται και στην κατοχή καμίας υπηρεσίας (Αστυνομία, Διεύθυνση Δασών Κυκλάδων, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου). Το σχετικό έγγραφο έχουν ζητήσει ο Συνήγορος του Πολίτη αλλά και η Περιφέρεια, όμως δεν το έλαβαν ποτέ.
Στην αυτοψία που ακολούθησε από τον Δήμο Αμοργού δεν διαπιστώθηκε κάποια βλάβη στο μονοπάτι, εκτός από δύο σημεία του με «τοπική φθορά, εύκολα αποκαταστάσιμη», κάτι που διαψεύστηκε από την αυτοψία της Περιφέρειας η οποία επιβεβαίωσε την άνευ περιβαλλοντικής αδειοδότησης παράνομη διάνοιξη και τη μετατροπή του μονοπατιού σε δρόμο, κάτι που απαγορεύεται ρητά και από το Προεδρικό Διάταγμα της Αμοργού για την εκτός σχεδίου δόμηση στο νησί.
Ακολούθησε η συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Επιτροπή Πεζοπορικών - Ορειβατικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΟΔ) του Δήμου Αμοργού, όπου αποφασίστηκε η αποκατάσταση του μονοπατιού. Ωστόσο με απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών τον Ιούνιο του 2021 εγκρίθηκε δωρεά 14.000 ευρώ προς τον Δήμο Αμοργού με σκοπό τη σύνταξη των απαραίτητων μελετών για την εκ των υστέρων «νομιμοποίηση» της εν λόγω διάνοιξης. Η δωρεά αφορούσε τη σύνταξη μελετών (τοπογραφική και περιβαλλοντικών επιπτώσεων) για τον υφιστάμενο δρόμο προς τον ναό του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου. Ετσι ο Δήμος Αμοργού, αντί να προβεί στις δέουσες ενέργειες για να επαναφέρει το προσβληθέν τοπίο και το μονοπάτι στην πρότερη κατάσταση, επιχείρησε να νομιμοποιήσει αναδρομικά τη συγκεκριμένη παράνομη διάνοιξη αλλά και τη μελλοντική της χρήση.
Αποκατάσταση
Προκειμένου να ξεκαθαρίσει την κατάσταση η ΣΕΠΟΔ στην επόμενη συνεδρίασή της γνωμοδότησε το ποσό της δωρεάς να δοθεί για την αποκατάσταση του μονοπατιού και όχι για τη νομιμοποίηση της οδού. Ετσι στην ουσία υπήρξαν δύο αποφάσεις οργάνων του Δήμου Αμοργού ως προς την αποκατάσταση και όχι τη νομιμοποίηση του διανοιχθέντος δρόμου. Σημειώνεται ότι, παρά τις τελούμενες παρανομίες, η δωρεά για τις κατόπιν εορτής μελέτες έγινε από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Εργου «ΑΙΓΕΑΣ» στην οποία είναι επικεφαλής ο εφοπλιστής και επενδυτής ακινήτων και τέως πολιτικός διοικητής του Αγίου Ορους, Θανάσης Μαρτίνος, μαζί με τη σύζυγό του.
Στη συνέχεια ο σύλλογος «Νήσος Αμοργός» κατέθεσε για όλους τους παράνομους δρόμους που είχαν διανοιχτεί στο νησί στον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος με μια απάντηση-κόλαφο ζήτησε τη διακοπή κάθε πρόσβασης προς τη συγκεκριμένη οδό, την αποκατάσταση του τοπίου και του μονοπατιού.
Εν τω μεταξύ η Περιφέρεια έστειλε τον πλήρη φάκελο στον Συνήγορο του Πολίτη και ζήτησε από την Αρχαιολογία να κοινοποιήσει την παλιά έγκριση για τη διάνοιξη του δρόμου του 1999, κάτι που δεν συνέβη ποτέ. Αν και ο Συνήγορος του Πολίτη αναγκάστηκε να παρέμβει επανειλημμένως στην υπόθεση, ο Δήμος Αμοργού αρνούνταν να απαντήσει στην Αρχή και να καταθέσει τις απόψεις του ακολουθώντας έτσι μια παράνομη πρακτική, καθώς, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, «η άρνηση μελών της διοίκησης να συνεργαστούν με τον Συνήγορο κατά τη διεξαγωγή έρευνας συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα παράβασης καθήκοντος, για τα δε μέλη της διοίκησης λόγο αντικατάστασής τους». Ετσι προχώρησε η παραπομπή του δημάρχου για παράλειψη συνεργασίας.
Συν τοις άλλοις η συγκεκριμένη οδός δεν περιγράφεται στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) του Δήμου Αμοργού που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2023, ούτε υπάρχει στους σχετικούς χάρτες ή στο «οδικό δίκτυο». Δηλαδή δεν προβλέπεται από τον χωροταξικό σχεδιασμό.
Φτάνοντας στις μέρες μας, πέντε και πλέον χρόνια μετά την παράνομη διάνοιξη του δρόμου, το θέμα έφτασε στη συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Νοτίου Αιγαίου του ΥΠΠΟ στις 15/4/2025 με τη μορφή του επείγοντος, προκειμένου να εγκριθεί η μη χορήγηση γνωμοδότησης πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ). Το παράδοξο είναι ότι το αίτημα για τη νομιμοποίηση του δρόμου κατατέθηκε προς το Τοπικό Συμβούλιο από τον δήμο, παρόλο που αυτός δεν ανέλαβε ποτέ την ευθύνη για τη διάνοιξή του. Κατόπιν παρέμβασης του συλλόγου «Νήσος Αμοργός» με υπόμνημα, στο οποίο υποστήριζε ότι ο δρόμος οδηγεί στην καταστροφή του τοπίου σε ένα παρθένο μέρος, η συνεδρίαση αναβλήθηκε.
Εξάλλου ο Δήμος Αμοργού είχε καταθέσει αίτημα τσιμεντόστρωσης προς την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, με την τελευταία, σύμφωνα με πληροφορίες, να εισηγείται θετικά προς το Τοπικό Συμβούλιο, ενώ ο Συνήγορος του Πολίτη αναμένεται να ανοίξει νέο φάκελο για την υπόθεση.
Απορίας άξιο
Είναι άξιο απορίας το γιατί ο Δήμος Αμοργού επιμένει στη νομιμοποίηση της παράνομης διάνοιξης του δρόμου, όταν κάτι τέτοιο δεν επέτρεψε να συμβεί με αποφάσεις του ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου για δύο εκ των 6 παράνομα διανοιχθέντων δρόμων και όταν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ξεκίνησε το 2024 τη διαδικασία επιβολής προστίμων για τις παράνομες διανοίξεις τριών εξ αυτών προς τον Δήμο Αμοργού, την ευθύνη των οποίων είχε αναλάβει ο δήμος υποστηρίζοντας ότι δεν επρόκειτο για διάνοιξη οδών, αλλά για παρεμβάσεις βελτίωσης αγροτικών οδών, είτε καθαρισμού.
Κι αυτά συμβαίνουν όταν κάτοικοι του νησιού έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του πρόσφατα εγκεκριμένου πολεοδομικού σχεδίου του νησιού. Σε αυτό προβλέπεται η διάνοιξη 16 νέων οδών, ενώ προτείνεται η επέκταση του λιμένα στα Κατάπολα και η δημιουργία αερολιμένα, σχέδια που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγήσουν σε ραγδαία έντονη τουριστικοποίηση της Αμοργού.
- Στην ετικέτα Αμοργός του μπλογκ μας θα βρείτε και άλλα δημοσιεύματα για την υπόθεση αυτή.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου