19 Νοεμβρίου 2023

Παραπομπή-κόλαφος για την κυβέρνηση, που ντροπιάζει τη χώρα: Κομισιόν κατά Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την αποτυχία πρόληψης ενάντια στις πλημμύρες


Παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η χώρα επειδή η ΝΔ δεν ενημέρωσε τους χάρτες για τις πλημμύρες


Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την Ελλάδα και η Κομισιόν ζητάει τον λογαριασμό για την αποτυχημένη πολιτική -ή την απουσία αυτής- πρόληψης της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας πριν ακόμη προκληθούν οι φονικές πλημμύρες που διέλυσαν κυριολεκτικά τη Θεσσαλία.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν παρείχε ενημερωμένους χάρτες κινδύνου πλημμύρας και πλημμύρας όπως απαιτείται από την οδηγία 2007/60/ΕΚ για την αξιολόγηση και τη διαχείριση κινδύνων πλημμύρας («Οδηγία για τις πλημμύρες») και για αυτό τον λόγο την παραπέμπει στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διευκρινιστικά, η οδηγία υποχρεώνει τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν και, εάν χρειάζεται, να ενημερώσουν τους χάρτες κινδύνου πλημμύρας και τους χάρτες κινδύνου πλημμύρας έως τις 22 Δεκεμβρίου 2019 και να κοινοποιήσουν αυτές τις αναθεωρήσεις και ενημερώσεις στην Επιτροπή έως τις 22 Μαρτίου 2020.

Καθώς η Επιτροπή δεν έλαβε τις απαιτούμενες πληροφορίες από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, έστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2022, ακολουθούμενη από αιτιολογημένη γνώμη τον Σεπτέμβριο του 2022. Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της βάσει της Οδηγίας. Οι υπάρχοντες χάρτες δεν έχουν ακόμη ελεγχθεί.

Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών δεν ήταν μέχρι σήμερα ικανοποιητικές και ανεπαρκείς και ως εκ τούτου παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αναθεώρηση των υδάτινων σχεδίων

Παράλληλα, η Κομισιόν καλεί την Ελλάδα να ολοκληρώσει την αναθεώρηση των υδάτινων σχεδίων. Απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα επειδή δεν ολοκλήρωσε την αναθεώρηση των σχεδίων διαχείρισης λεκάνης απορροής ποταμού, όπως απαιτείται σύμφωνα με την οδηγία πλαίσιο για τα ύδατα (Οδηγία 2000/60/ΕΚ) και τις πλημμύρες της. σχέδια διαχείρισης κινδύνου όπως απαιτείται βάσει της Οδηγίας για τις πλημμύρες (Οδηγία 2007/60/ΕΚ).

Και οι δύο οδηγίες απαιτούν από τα κράτη μέλη να ενημερώνουν και να αναφέρουν κάθε έξι χρόνια τα σχέδια διαχείρισης για τις λεκάνες απορροής ποταμών και τους κινδύνους πλημμύρας, αντίστοιχα. Τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκάνης Απορροής Ποταμού περιλαμβάνουν ένα πρόγραμμα μέτρων που είναι βασικά για τη διασφάλιση της καλής κατάστασης όλων των υδατικών συστημάτων, όπως απαιτείται από την οδηγία. Τα σχέδια διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας διαμορφώνονται με βάση χάρτες που δείχνουν τις πιθανές δυσμενείς συνέπειες που σχετίζονται με τα σενάρια πλημμύρας.

Η αειφόρος διαχείριση των υδάτων αποτελεί βασικό στοιχείο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η νομοθεσία της ΕΕ για τα ύδατα πρέπει να εφαρμοστεί πλήρως για να επιτευχθεί η κυκλική οικονομία, η βιοποικιλότητα, η μηδενική ρύπανση και οι φιλοδοξίες της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή.

Τον Φεβρουάριο του 2023, η Επιτροπή εξέδωσε προειδοποιητική επιστολή καλώντας την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της και να ολοκληρώσει την αναθεώρηση των υδάτινων σχεδίων της. Ωστόσο, η αναθεώρηση, η υιοθέτηση και η υποβολή εκθέσεων για τα τρίτα σχέδια διαχείρισης λεκάνης απορροής ποταμού και τα δεύτερα σχέδια διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας καθυστερούν.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον δύο μήνες για να απαντήσει και να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις που έθεσε η Επιτροπή. Εάν δεν δοθεί ικανοποιητική απάντηση, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τα κράτη μέλη στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο Δικαστήριο της ΕΕ και για το ΧΥΤΑ της Ζακύνθου

Οι παραπομπές δε σταματούν εδώ, καθώς η χώρα κέρδισε την «τιμητική» της και για τον ΧΥΤΑ της Ζακύνθου, το οποίο απέτυχε να κλείσει εντός προστατευόμενης περιοχής Natura 2000.

Ο ΧΥΤΑ αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον και προκαλεί ρύπανση στο τοπικό περιβάλλον. Αν και ο χώρος υγειονομικής ταφής δεν λειτουργεί για περισσότερα από πέντε χρόνια, πρέπει να κλείσει και να αποκατασταθεί για να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου του 2014.

Στις 17 Ιουλίου 2014, το Δικαστήριο αποφάνθηκε (C-600/12) ότι ο εν λόγω ΧΥΤΑ δεν συμμορφώνεται με τους όρους και τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ και ότι η Ελλάδα συνέχιζε να λειτουργεί έναν χώρο υγειονομικής ταφής που δεν λειτουργεί σωστά. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στις ελληνικές αρχές στις 28 Απριλίου 2017 για μη συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου. Μετά από αυτήν την τελευταία υπενθύμιση, η Ελλάδα αποφάσισε να σταματήσει τις εργασίες διάθεσης απορριμμάτων στον χώρο υγειονομικής ταφής, αλλά δεν έχει αποκαταστήσει ούτε έχει κλείσει τον χώρο.

Η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει εκ νέου την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δυνάμει του άρθρου 260 παράγραφος 2 της ΣΛΕΕ. Αυτή η δεύτερη παραπομπή στο Δικαστήριο μπορεί να οδηγήσει σε οικονομικές κυρώσεις για το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη απόφαση μέχρι την επίτευξη συμμόρφωσης. Περισσότερες πληροφορίες στο δελτίο τύπου. 

***

Παραπομπή-κόλαφος για την κυβέρνηση, που ντροπιάζει τη χώρα

Το γεγονός ότι η Κομισιόν παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για περιβαλλοντικό ζήτημα, δεν είναι καινοφανές – το έχει κάνει και στο παρελθόν. Το γεγονός όμως ότι την παραπέμπει για βαριά αμέλεια σε υποχρέωσή της που απορρέει από κοινοτική Οδηγία που αφορά τις πλημμύρες, είναι απίστευτο, προκλητικό, εξωφρενικό!

Ο ισχυρισμός της ελληνικής κυβέρνησης ότι ακόμη κι αν είχαν κατατεθεί οι απαιτούμενοι από την Οδηγία χάρτες δεν θα μπορούσαν να προλάβουν το κακό στη Θεσσαλία, είναι απαράδεκτος. Ασφαλώς, από μόνοι τους οι χάρτες δεν θα μπορούσαν να προλάβουν το κακό. Αν υπήρχε όμως η στοιχειώδης πρόνοια να υπάρξουν αυτοί οι χάρτες, θα ήταν ίσως πιο πιθανό να δοθεί μεγαλύτερη σημασία –αν όχι από την ελληνική κυβέρνηση, τουλάχιστον από την Ε.Ε.!– για την ανάγκη αντιπλημμυρικών έργων προστασίας των περιοχών υψηλής επικινδυνότητας.

Το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν αναθεώρησε τους χάρτες αυτούς εντός προθεσμίας (αυτό έπρεπε να συμβεί μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου 2019 και να κοινοποιηθούν στην Επιτροπή έως τις 22 Μαρτίου 2020), ούτε ζήτησε παράταση για να το κάνει, δεν το έπραξε ούτε στη συνέχεια, δεν το έπραξε μετά τις καταστροφές από τον «Ιανό» το φθινόπωρο του 2020, ούτε καν μετά την καταστροφή στη Θεσσαλία μέχρι σήμερα, και ότι είναι η μοναδική χώρα-μέλος που δεν το έχει κάνει, είναι ντροπιαστικό για την κυβέρνηση, αλλά δυστυχώς και για τη χώρα! Και δυστυχώς δεν προοιωνίζεται σοβαρότητα στο κρίσιμο αυτό ζήτημα ούτε στο εξής.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου