Μετάβαση σε περίοδο υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων • «Πρωτοπόρο» σε προσλήψεις και αύξηση δαπανών για το 2024 το υπουργείο Προ.Πο.
H
διετία 2022-2023 ήταν περίοδος «ευημερίας» για τα δημοσιονομικά μεγέθη
της χώρας. Η «ευημερία» αυτή την κατέστησε ικανή να επιστρέψει από το
2024 στον νέο κύκλο υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, καθώς φέτος λήγει η
τετραετής (από το 2020!) περίοδος δημοσιονομικής «ευελιξίας» που
συνδυάστηκε με (υψηλά για τα έτη 2020-2021) πρωτογενή ελλείμματα μέχρι
και το 2022.
Ωστόσο, ενώ ανοίγει το 2024 ο κύκλος της λιτότητας
στις δαπάνες, από το 2025-2026 κλείνει ο κύκλος τόσο των δημοσιονομικών
ωφελειών από τον υψηλό πληθωρισμό όσο και των ωφελειών από τους πόρους
του Ταμείου Ανάκαμψης. Η ασύμπτωτη τροχιά αυτών των δύο κύκλων καθιστά
το 2024 έτος καμπής για την οικονομία και την κοινωνία. Και αναβαθμίζει
τη σημασία της ανάλυσης των βασικών δεδομένων του προϋπολογισμού που
κατέθεσε χθες ο υπουργός Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Παρουσιάζοντας χθες τον προϋπολογισμό, ο κ. Χατζηδάκης έβαλε τον τίτλο «η οικονομία ακόμη πιο ψηλά». Αυτό όμως ισχύει μόνο αν μιλάμε για τη μία πλευρά του «φεγγαριού»: το ΑΕΠ, το πρωτογενές πλεόνασμα, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ, τις επενδύσεις, τον πληθωρισμό – παρόλο που κι εκεί υπάρχουν ουσιώδεις «αστερίσκοι». Δεν ισχύει αν μιλάμε για τη φορολογική επιβάρυνση, τα εισοδήματα των εργαζόμενων και τις δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα, δηλαδή για την κοινωνική πολιτική. Με τον προϋπολογισμό του 2024 το χάσμα ανάμεσα στα δύο μεγάλωσε.
Μακρο-επιτυχίες…
Το «βαρύ πυροβολικό» του προϋπολογισμού είναι τα δημοσιονομικά, οι επενδύσεις και οι ρυθμοί ανάπτυξης. Το 2023 κλείνει με το αναθεωρημένο προς τα πάνω πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% (η αρχική εκτίμηση-στόχος ήταν 0,7%). Προβλέπονται ρυθμοί ανάπτυξης 2,9% και αύξηση του ΑΕΠ από 222.766 εκατ. ευρώ το 2023 σε 233.775 εκατ. ευρώ, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα μειωθεί περαιτέρω στο 152,3 εκατ. ευρώ και οι ακαθάριστες επενδύσεις θα υπερδιπλασιαστούν από 7,1% του ΑΕΠ το 2023 σε 15,1% του ΑΕΠ το 2024. Αναμφισβήτητα, στην τριετία στην τριετία 2022-2024 –και αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτα γεγονότα το 2024 που θα ανατρέψουν τα δεδομένα– έχει υπάρξει μεγάλη δημοσιονομική «προσαρμογή» (με την έννοια που το εννοούν το ΔΝΤ, ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή), η οποία στηρίχτηκε σε υψηλούς ρυθμούς αύξησης του ΑΕΠ.
… με «αστερίσκους»
Ωστόσο, υπάρχουν κι εδώ ουσιώδεις «αστερίσκοι»:
● Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του ΑΕΠ το 2022 και 2023 δεν οφείλεται στους ρυθμούς ανάπτυξης αλλά στον αποπληθωριστή του ΑΕΠ, δηλαδή στην επίδραση του υψηλού πληθωρισμού στο ΑΕΠ. Το 2024 είναι το πρώτο έτος της τριετίας που ο αποπληθωριστής του ΑΕΠ είναι χαμηλότερος από τους ρυθμούς ανάπτυξης, σηματοδοτώντας το τέλος αυτού του δημοσιονομικού «έκτακτου μπόνους». Επομένως και η μείωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο «μπόνους» του υψηλού αποπληθωριστή.
● Η αύξηση του ΑΕΠ οφείλεται και σε ένα δεύτερο «μπόνους», εξωγενές, δηλαδή που προκύπτει από την εσωτερική δυναμική της ελληνικής οικονομίας: τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η μεγάλη αύξηση των επενδύσεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτούς. Ο προϋπολογισμός υπολογίζει ότι από τις 2,9 μονάδες των ρυθμών ανάπτυξης του 2024 η 1,9, πάνω από το 50%, οφείλεται στους πόρους του ΤΑΑ.
● Πανηγυρίζοντας για το ΑΕΠ και τις επενδύσεις, η κυβέρνηση κάνει τις λάθος συγκρίσεις επειδή τη βολεύουν: Λέει α) ότι το ΑΕΠ είναι στο κορυφαίο σημείο για τα χρόνια μετά το 2010 (αντί να διαπιστώσει ότι βρίσκεται ακόμη κάτω από τα επίπεδα του 2008, όταν ήταν 242 δισ. ευρώ) και β) ότι οι επενδύσεις είναι επίσης στο υψηλότερο σημείο μετά το 2010 (αντί να διαπιστώσει ότι βρίσκονται ακόμη πάνω από 5 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο).
● Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης πέφτει ως ποσοστό του ΑΕΠ, αλλά το συνολικό χρέος (χρέος Κεντρικής Διοίκησης) έχει σταθεροποιηθεί 46 δισ. ευρώ πάνω από τα επίπεδα του 2019.
● Το πρότυπο της ανάπτυξης στηρίζεται (βλέπε σχετικό γράφημα με την προστιθέμενη αξία τομέων της οικονομίας) ξανά στις κατασκευές, τον τουρισμό, τις σχετικές με την ακίνητη περιουσία δραστηριότητες και τον τομέα δημόσια διοίκηση και άμυνα. Η συμβολή του πρωτογενούς τομέα είναι… δυσδιάκριτη, ο δε τομέας της βιομηχανίας μόνο χάρη στην ενέργεια αποκτά αξιόλογη διάσταση.
Παροχές φτώχειας
Η ευρωστία του προϋπολογισμού στηρίζεται στον συνδυασμό φορολογικών υπερεσόδων και καθήλωσης των κοινωνικού χαρακτήρα δαπανών.
Οσον αφορά τους φόρους, το 2023 υπεραπέδωσαν (δηλαδή απέδωσαν πάνω από τις προβλέψεις), κυρίως ο ΦΠΑ και λιγότερο ο φόρος εισοδήματος (περισσότερο των φυσικών προσώπων και λιγότερο των εταιρειών).
Στις δαπάνες, χαρακτηριστική είναι η μείωση στις μεταβιβάσεις κατά περισσότερο από 2 δισ. ευρώ. Η μείωση αυτή εξειδικεύεται σε διάφορες υποκατηγορίες κοινωνικών δαπανών. Δεν πρόκειται για επιμέρους αστοχία, αλλά κορυφαίο ζήτημα «αρχιτεκτονικής» του προϋπολογισμού, καθώς η Ελλάδα συγκαταλέγεται στην πρώτη «ταχύτητα» των χωρών με υψηλούς δείκτες φτώχειας.
Μία από τις διαστάσεις του προβλήματος είναι και η απαξίωση των υπηρεσιών των «κοινωνικών» υπουργείων (Παιδείας και Υγείας), όπου παρατηρείται το υψηλότερο ποσοστό αποχώρησης υπαλλήλων λόγω συνταξιοδότησης και το μικρότερο ποσοστό νέων προσλήψεων (βλέπε σχετικά γραφήματα). Δεν συντρέχει όμως λόγος ανησυχίας, αφού το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είναι μακράν πρώτο στο ποσοστό αύξησης των νέων προσλήψεων, με δεύτερο στη σειρά το υπουργείο Εθνικής Αμυνας.
***
Ασκήσεις δημιουργικής λογιστικής και αναδιανομής της φτώχειας για την απασχόληση και την ασφάλιση, περιλαμβάνει ο νέος κρατικός προϋπολογισμός που κατέθεσε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης στην Βουλή.
Οι αρμόδιοι, όχι απλώς παραδέχονται, αλλά υπερτονίζουν ότι «η αύξηση των μισθών, χωρίς να θίγεται η ανταγωνιστικότητα, ενίσχυσε τα έσοδα του προϋπολογισμού, συμβάλλοντας στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων» (για το τρέχον έτος).
Κοινώς για άλλη μια χρονιά, οι χαμηλόμισθοι, οι μερικώς απασχολούμενοι και τα μεσαία μισθολογικά στρώματα που δέχονται ασφυκτικές πιέσεις σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού πλήρωσαν τα σπασμένα του κυβερνητικού σχεδιασμού, στο πλαίσιο των μνημονιακών επιταγών.
Το ίδιο αναμένεται και για το επόμενο έτος… Οι αισιόδοξες προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου, περιλαμβάνουν:
- Μείωση της ανεργίας στο 10,6%, δηλαδή στο χαμηλότερο ποσοστό από το 2009, με περιορισμό του αριθμού των ανέργων στα προ μνημονίων επίπεδα.
- Αύξηση της απασχόλησης, με τους απασχολούμενους στα 4,9 εκατομμύρια – ιστορικό υψηλό από το 1995 και
- πλεόνασμα 950 εκατ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία με ενισχυμένα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές λόγω αύξησης των μισθών και της απασχόλησης. Μάλιστα η αύξηση των εσόδων οδηγεί στον περιορισμό της κρατικής ενίσχυσης κατά 152 εκατομμύρια ευρώ.
Ταυτόχρονα, όμως:
- Προβλέπεται επιβράδυνση ως προς την αύξηση της απασχόλησης.
- Η μείωση της ανεργίας δεν είναι οπωσδήποτε συνδεδεμένη με ποιοτική εργασία, ιδιαίτερα ως προς τις αμοιβές.
- Η αύξηση εισφορών δεν αφορά ουσιαστική ενίσχυση των μισθών αλλά ολόκληρο το μισθολογικό πλέγμα, το οποίο περιλαμβάνει ελαστικές μορφές απασχόλησης, αύξηση των κατώτατων αποδοχών και τις αυξήσεις που θα χορηγηθούν στους δημοσίους υπαλλήλους με τις εισφορές να καταβάλλονται από το κράτος και στη συνέχεια να εισπράττονται από το ίδιο.
- Μείωση εισπραξιμότητας οφειλών από ρυθμίσεις κατά 100 εκατ. ευρώ, την ώρα που -σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ- οι συνολικές οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία ανέρχονται στα 46 δισ. ευρώ.
- Έλλειμμα 248 εκατ. ευρώ στη ΔΥΠΑ όπου θα δοθεί κρατική ενίσχυση 629 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, ενώ
- ο ΕΦΚΑ θα επιδοτηθεί από το κράτος με 207 εκατομμύρια ευρώ λόγω απώλειας εσόδων από εισφορές επικουρικής ασφάλισης, οι οποίες κατευθύνθηκαν στο νέο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ).
Κάθε ομοιότητα με πρακτικές εντελώς συμπτωματική:
Οικονομική πολιτική σημαίνει: αν κινείται φορολόγησέ το, αν συνεχίζει να κινείται ρύθμισέ το νομοθετικά, αν σταματήσει να κινείται επιδότησέ το.
Ρόναλντ Ρέιγκαν, πρόεδρος των ΗΠΑ
***
Ανάμεσα στις εκατοντάδες σελίδες του νέου προϋπολογισμού αξιοπρόσεκτες είναι αυτές που περιλαμβάνουν τον λεγόμενο προϋπολογισμό επιδόσεων.
Για να το κάνουμε λιανά, τι ξοδεύει και σε ποια δράση κάθε φορέας του επιτελικού κράτους της Ν.Δ. Διαβάζουμε, λοιπόν, στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού ότι μόνο η Προεδρία της Κυβέρνησης, δηλαδή το Μαξίμου, θα μας κοστίσει του χρόνου 38,2 εκατ. ευρώ, από τα οποία 18,1 εκατ. (το 47%) θα πάνε σε «επικοινωνία και ενημέρωση».
Τα υπόλοιπα θα πάνε σε «επιτελικό συντονισμό». Το ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι στην όλη κυβέρνηση, δηλαδή στο σύνολο των υπουργείων, οι δαπάνες «επικοινωνίας και ενημέρωσης» θα ξεπεράσουν τα 211 εκατ. ευρώ (η χαρά των «πέτσινων» ΜΜΕ), για τις οποίες θα διατεθούν ως «ανθρώπινοι πόροι» 2.249 άτομα! Θα πρότεινα να τους αναγνωριστούν βαρέα και ανθυγιεινά. Υπάρχει πιο δύσκολη δουλειά από την προπαγάνδα της «Μητσοτάκης Α.Ε.»;
***
Όλα για την προπαγάνδα με τη βούλα του προϋπολογισμού!
Δεν χρειάζεται να είσαι οικονομολόγος για να καταλάβεις ορισμένα στοιχεία του προϋπολογισμού που ανακοινώθηκαν επισήμως!
Έτσι λοιπόν προκύπτει πως η κυβέρνηση θα δώσει για «επικοινωνία» το 2024 το απόλυτα σεβαστό και τίμιο(!) ποσό των 211 εκατομμυρίων!
Το τεράστιο αυτό ποσό προκύπτει μέσα από τις εκατοντάδες σελίδες του προϋπολογισμού και συγκεκριμένα όσα αναφέρονται στον αποκαλούμενο προϋπολογισμό επιδόσεων.
Από την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού προβλέπεται ότι το Μέγαρο Μαξίμου (η Προεδρία της Κυβέρνησης) θα στοιχίσει 38,2 εκατομμύρια ευρώ για το 2024 εκ των οποίων τα 18,1 θα πάνε σε «επικοινωνία και ενημέρωση». Τα υπόλοιπα προορίζονται για τον «επιτελικό συντονισμό».
Αν κοιτάξεις όμως και ανά υπουργείο, το κόστος της «επικοινωνίας και ενημέρωσης» ξεπερνά τα 211 εκατομμύρια ευρώ που θα πάνε σε άλλες τσέπες για την κυβερνητική ενημέρωση!
Μέσα σε όλα υπάρχουν και οι ανθρώπινοι πόροι καθώς για όλο αυτό το εγχείρημα προβλέπονται 2.249 άτομα…
Τύφλα να’χει η λίστα Πέτσα!
Όπως βλέπετε η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι ανοιχτοχέρα στην προπαγάνδα και πολύ τσιγκούνα στην Υγεία και την Παιδεία…
Στο κάτω-κάτω με την προπαγάνδα επιζεί!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου