Σε δημόσια προειδοποίηση προς όλες τις εργοδοτικές οργανώσεις και τις αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησε χθες η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) με αφορμή τις συστηματικές παραβιάσεις που διαπιστώνουν οι καθημερινοί έλεγχοί της στα πλοία στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών. Σύμφωνα με την προειδοποίηση, εάν μέσα σε επτά μέρες δεν εφαρμόσουν πιστά και απαρέγκλιτα τα όσα ορίζουν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, θα συνεδριάσει εκ νέου για την άμεση ανάληψη δυναμικών συνδικαλιστικών δράσεων, παρεμβάσεων και κινητοποιήσεων ανά πλοίο, αρχής γενομένης από τα πλοία που έχουν πραγματοποιήσει εξπρές δρομολόγια κατά τη θερινή περίοδο και δεν τα έχουν πληρώσει σύμφωνα με το άρθρο 33 της ΣΣΕ.
Η διοίκηση της ΠΝΟ, κατά την συνεδρίασή της την Τρίτη, ασχολήθηκε με τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ναυτεργάτες και τα οποία, όπως τονίζει, δυστυχώς εξακολουθούν να οξύνονται και να χειροτερεύουν. Όπως έκανε γνωστό, οι πολλαπλοί και συνεχείς έλεγχοι πανελλαδικά, μέσω του Ειδικού Τμήματος Ελέγχου της από κοινού με τα λιμενικά όργανα αλλά και από τα πρωτοβάθμια σωματεία-μέλη της επιβεβαιώνουν ότι όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και τα πορθμεία εσωτερικού, τα οποία δραστηριοποιούνται στη χώρα, παραβιάζουν συστηματικά τα όσα ορίζουν οι ΣΣΕ και το σύνολο της ναυτεργατικής νομοθεσίας.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, οι συνεχείς παραβιάσεις και οι υπερβάσεις των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων απασχόλησης έχουν ως αποτέλεσμα οι ναυτικοί να εργάζονται στην πράξη πλέον των 12 ωρών ημερησίως και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις μέχρι και 17, σε βάρος όχι μόνο των ιδίων, αλλά και της ίδιας της ασφάλειας της επιβατηγού ναυτιλίας και της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Μάλιστα το φαινόμενο αυτό είναι ο κανόνας στην κατηγορία των ταχυπλόων και ιδιαίτερα στα ταχύπλοα της SEA JETS, όπου η όλη κατάσταση θυμίζει εποχές γαλέρας, ενώ τις περισσότερες φορές η υπερωριακή απασχόληση δεν καταβάλλεται στους ναυτικούς ή τους καταβάλλεται μερικώς.
Ιδιαίτερη και ξεχωριστή κατηγορία παραβάσεων, σύμφωνα με την ΠΝΟ, είναι και η καταστρατήγηση των σχετικών διατάξεων για τις διανυκτερεύσεις του πληρώματος και κυρίως για την πληρωμή των εξπρές δρομολογίων, καθώς υπάρχουν εταιρείες οι οποίες να οφείλουν μέχρι και 30 εξπρές δρομολόγια τον μήνα. Συνηθέστατο φαινόμενο είναι επίσης η καθυστέρηση καταβολής των δεδουλευμένων αποδοχών, η δε καταστρατήγηση των συνθέσεων, ιδιαίτερα στα ταχύπλοα, τείνει να γίνει κανόνας.
«Πρέπει επιτέλους οι εταιρείες να καταλάβουν ότι έχουν και ευθύνες και υποχρεώσεις τις οποίες και πρέπει να εκπληρώνουν στο ακέραιο και όχι εκμεταλλευόμενες ακόμα και τον Covid-19 να έχουν εισπράξει μέχρι στιγμής, με διάφορες μορφές επιδότησης, εκατομμύρια ευρώ» επισημαίνει η ΠΝΟ και υποστηρίζει ότι στην αρνητική και αντεργατική αυτή συμπεριφορά των εταιρειών συνέτεινε και το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο με τη μείωση των προστίμων μέσω του νόμου 4770/2021 οδηγεί στην κυριολεξία τις εταιρείες στο να προτιμούν την παρανομία σε βάρος των ναυτεργατών ως φτηνότερη λύση από την εφαρμογή των νομίμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου