ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI |
Φρένο στα έργα του ΟΛΠ-Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ανάμεσά τους και της επέκτασης της προβλήτας κρουαζιέρας, βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Με τρεις αποφάσεις του επί προσφυγών πολιτών και φορέων το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο έκρινε ότι είναι «μη νόμιμες οι πράξεις έγκρισης» των έργων, καθώς δεν είχε προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Οι τρεις προσφυγές κατατέθηκαν το 2020 από δικηγόρους, φορείς και πολίτες και εκδικάστηκαν ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ στις 2/4/2021. Και οι τρεις υποστήριζαν ότι ανεξαρτήτως εάν υπάρχουν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα, πριν αυτά ξεκινήσουν χρειάζεται οπωσδήποτε ΣΜΠΕ. Θέση την οποία το ΣτΕ έκανε αποδεκτή, ακυρώνοντας πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με τις οποίες είχαν εγκριθεί, οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ που κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016 και οι πρόσθετες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.
Ειδικότερα η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/28.8.2006, Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά (master plan) που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό λιμένα Ηρακλέους (Κερατσίνι-Δραπετσώνα) και την κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων. Ακυρώθηκε επίσης η πράξη του γενικού γραμματέα Λιμένων με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
Η απόφαση αυτή αναμφισβήτητα είναι μια πολιτική νίκη όσων άσκησαν τις προσφυγές, οι οποίοι να σημειώσουμε ότι πολλάκις κατηγορήθηκαν από διάφορα κέντρα ως υπεύθυνοι για την καθυστέρηση των έργων και της ανάπτυξης στο λιμάνι, καθώς αποδεικνύει ότι οι λόγοι των ενστάσεών τους ήταν βάσιμοι. Επίσης στέλνει και ένα μήνυμα στους επενδυτές, ότι ναι στα έργα, αλλά πρέπει να τηρείται η νομιμότητα.
Τι σημαίνει όμως πρακτικά η απόφαση του ΣτΕ; Οπως είναι γνωστό, ο ΟΛΠ-Cosco αρκετό καιρό μετά τις προσφυγές, και συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2021, κατέθεσε ΣΜΠΕ μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία λαμβάνει έγκριση ή όχι από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Μέχρι στιγμής ωστόσο το υπουργείο δεν έχει αποφανθεί, αλλά μέχρι να αποφανθεί, σύμφωνα με έγκυρους νομικούς κύκλους, τα έργα δεν μπορούν ούτε να ξεκινήσουν, ούτε συνεχιστούν. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη ΣΜΠΕ έχει στο μεταξύ καταψηφιστεί από όλους τους ενδιαφερόμενους δήμους (Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας) αλλά και από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.
Σημειώνεται ότι εκκρεμούν ακόμα τρεις προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ από στελέχη της αυτοδιοίκησης πειραϊκών δήμων, με τις οποίες ζητείται η ακύρωση και αναστολή των υπουργικών αποφάσεων από το τέλος του 2019 που έδωσαν περιβαλλοντική έγκριση στα έργα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου