
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το ξήλωμα της Σιδηροδρομικής Γραμμής Πελοποννήσου
(Φιλοπεριβαλλοντικό έργο ή ανοησία ή απλά βόλεμα;)
![]() |
|
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας ανακοίνωσε στις 24/9/2025, ότι προχωρεί στην επιλογή αναδόχου για την σύνταξη μελέτης που αφορά στην μετατροπή της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής μετρικού εύρους της Πελοποννήσου στο τμήμα Μεγάρων – Κορίνθου – Καλαμάτας σε …ποδηλατόδρομο…
Μία προμελέτη αδικαιολόγητα παχυλής αμοιβής ύψους 3.500.000 Ευρώ (!) θα χρηματοδοτηθεί από το «Πράσινο Ταμείο» που αν κάνει αυτή την χρηματοδότηση, θα μπορούσε να μετονομαστεί σε «Μαύρο Ταμείο».
Φυσικά πρόκειται για μια ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΑΝΤΙΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ, ΑΝΤΙΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ενέργεια που προσβάλλει και την Ιστορία μας.
Πρόκειται για την καταστροφή του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Ο στόχος τους είναι η καταστροφή του πιο φιλοπεριβαλλοντικού και οικονομικού μέσου μετακίνησης που είναι ο σιδηρόδρομος, σε έναν τεράστιο …ποδηλατόδρομο.
Παράλληλα θέλουν να χάσουμε και την Εθνική μας μνήμη. Να χάσουμε την μνήμη της πρώτης ουσιαστικής Εθνικής επικοινωνίας με την μεταφορά επιβατών, προϊόντων, ή την μνήμη της μεταφοράς στρατιωτών στους πόλεμους που τόσο βοήθησε την Χώρα ο σιδηρόδρομος.
Η διαδικασία ανάθεσης θα γίνει από την συντεχνιακή Διοίκηση του ΤΕΕ φυσικά (όπως πάντα) χωρίς ουσιαστικό διαγωνισμό διαιωνίζοντας το σύστημα «του πάρε-δώσε χωρίς έκπτωση» των ποιο σκοτεινών περιόδων της Ελληνικής Ιστορίας.
(Αλήθεια μήπως είναι η ώρα να αφαιρεθεί το μοίρασμα των μελετών και έργων από το ΤΕΕ και να επανέλθουμε στο σύστημα της ανάθεσης από τις Υπηρεσίες; Το λέω, για και κάνουμε και λίγο οικονομία)
Βέβαια για το ξήλωμα των σιδηροδρομικών γραμμών δεν έχει γίνει ούτε η απαραίτητη μελέτη σκοπιμότητας για να τεκμηριωθεί ότι επιτυγχάνεται ο στόχος της Πράσινης ανάπτυξης και της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής που είναι απαραίτητη προϋπόθεση χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο (ΦΕΚ Α42 /2019 – σκοπός ίδρυσης του Πράσινου Ταμείου). Ούτε λόγος βέβαια για την βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Και αναρωτιέται κάποιος καλοπροαίρετος πολίτης. Το ΤΕΕ; Το ΤΕΕ πρωτοστατεί στο ξήλωμα μια Εθνικής υποδομής; Μην σας κάνει εντύπωση από το 20215 το ΤΕΕ έχει αποδεχθεί την λογική του ράβε -ξήλωνε δουλειά να μην σου λείπει… Ή μήπως καλύτερα «ράβε-ξήλωνε, ευρώ στο Κράτος να μην μείνει».
Θυμίζουμε πάντως ότι :
- Τα τμήματα Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο και Τρίπολη-Καλαμάτα συμπεριλαμβάνονται ως άξονες προαστιακής-περιφερειακής σημασίας στο θεσμοθετημένο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο Ελλάδος (2009).
- Την περίοδο 2004-2009, με χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Πελοποννήσου, επενδύθηκαν 80 εκατ. ευρώ στο τμήμα Κόρινθος-Καλαμάτα και έγινε ριζική ανακαίνιση της υποδομής της γραμμής με βαριά στοιχεία επιδομής και για ταχύτητες έως 120 χλμ/ώρα, με σκοπό την επαναλειτουργία της γραμμής.
- Η αξία της σιδηροδρομικής υποδομής μόνο στο τμήμα Κόρινθος-Καλαμάτα ανέρχεται σύμφωνα την ανακοίνωση της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και τους Ελβετούς εμπειρογνώμονες συνεργάτες της σε 2,5-3 δισεκατομμύρια Ευρώ ενώ η συνολική αξία της σιδηροδρομικής υποδομής στην Πελοπόννησο ανέρχεται σε περίπου 5-6 δις. Ευρώ!!!.
Η επικείμενη αυτή καταστροφή είναι εντελώς αντίθετη με βασικές αποφάσεις του Ελληνικού Κράτους :
- Την απόφαση αναβάθμισης και επαναλειτουργίας του τμήματος Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο που συμπεριλαμβάνεται στο εγκεκριμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ – 2019), το οποίο εκπονήθηκε και τεκμηριώθηκε για λογαριασμό του Υπουργείου Μεταφορών, κατόπιν εντολής και υπό την αιγίδα της αρμόδιας ΓΔ της ΕΕ
- Στον 20ετή (2024-2044) επιχειρησιακό σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταφορών για την ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων, συμπεριλαμβάνεται και η περαιτέρω αναβάθμιση του άξονα Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας.
- Η Ελλάδα έχει δηλώσει το 2024 τις μετρικές γραμμές της Πελοποννήσου ως μέρος του Διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, το λεγόμενο TEN-T (Trans European Networks – Transport), ως μέρος του λεγόμενου comprehensive δικτύου (όχι του core δικτύου), εκφράζοντας έτσι ξεκάθαρα τη θέληση του κράτους-μέλους, οι γραμμές αυτές να λαμβάνονται υπόψη σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ως σιδηρόδρομοι και ως μέρος της Ευρωπαϊκής πολιτικής στον τομέα αυτό.
Παρ' όλα αυτά, έναν χρόνο μετά, ανατίθεται μία προμελέτη απλώς για να εκτεθεί η Χώρα και να μετατρέψουμε την ίδια γραμμή σε… ποδηλατοδρόμο.
Βέβαια υπάρχει και μία άλλη εξήγηση. Απλώς επιδιώκουν να βολευτεί κάποιος μελετητής και οι σάπιοι συνεργούντες στην ανοησία (αν είναι μόνο ανοησία).
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση της περιοχής Αργολίδας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας, ο Δήμος Μεγαλοπόλεως, ο Δήμος Ναυπλίου και πιο πρόσφατα με ομόφωνα ψηφίσματα οι Δήμοι Καλαμάτας, Μεσσήνης και Οιχαλίας στην Μεσσηνία, έχουν ζητήσει την ανάταξη και επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στα τμήματα Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο, Καλαμάτα-Μελιγαλάς-Διαβολίτσι / Κυπαρισσία και Καλαμάτα-Μεσσήνη ως Προαστιακού.
Παράλληλα για την Κόρινθο ζητείται να υπάρχει ανταπόκριση με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθηνών, Πειραιά, Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών μας.
Ενημερώνουμε τα τρωκτικά των Εθνικών ταμείων, ότι έχει εκδηλωθεί μια Ελληνοελβετική πρωτοβουλία για τη διάσωση του σιδηροδρόμου.
με επικεφαλής τον Ελβετό Πρέσβη Stefan Estermann με τον καθηγητή ΕΤΗ Ζυρίχης Bernd Scholl.
Και δεν είναι μόνον αυτοί που προτείνουν την σταδιακή επαναλειτουργία για τουριστική και επιβατική χρήση που έχει ως πρότυπο το επιτυχημένο ελβετικό παράδειγμα των Albula και Bernina Line της Rhaetian Railways και το πρώτο βήμα αφορά στο τμήμα Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο.
[Η γραμμές Albula Line (ή Albula-Bahn) και η γραμμή της Bernina Line — μαζί αποτελούν ένα από τα πιο φημισμένα ορεινά σιδηροδρομικά δίκτυα στον κόσμο, το οποίο έχει ενταχθεί στη λίστα Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (ως Rhaetian Railway in the Albula/Bernina Landscapes). Το τρένο διασχίζει γεφύρια, σήραγγες, παγετώνες και λίμνες, προσφέροντας πανοραμική θέα στις Άλπεις].

Φωτογραφία 1. Ένα σημείο της διαδρομής της Albula Line
Πάντως για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας σε συνδυασμό με το επιχειρηματικό σχέδιο και ακολούθως για την υλοποίηση του, το κόστος της ελληνοελβετικής μελέτης σκοπιμότητας μαζί με το επιχειρηματικό σχέδιο για την αναβίωση του τραίνου είναι μόλις 280.000 Ευρώ !!!
Τέλος σημειώνουμε ότι μετά το γενικευμένο κράξιμο, ο πρόεδρος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ κ. Νίκος Μήλης, ενημέρωσε τον Ευρωβουλευτή κο Μανιάτη, ότι η Αντιπροσωπεία πήρε απόφαση με την οποία ζητείται:
- Η σιδηροδρομική γραμμή να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό που κατασκευάστηκε και δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά. Δηλαδή για μεταφορικό έργο.
- Να τεθεί ως προτεραιότητα της Κυβέρνησης η λειτουργία της γραμμής.
- Να εξεταστεί σε συνεργασία με το ΥΠΕΝ, ο τρόπος διευκρίνισης και δέσμευσης ότι η προμελέτη δε θα αφορά τη μετατροπή της γραμμής σε κάτι διαφορετικό από την πραγματική της λειτουργία και θα αφορά σε παράλληλη δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε τμήματα που το ανάγλυφο του εδάφους και οι πραγματικές συνθήκες το επιτρέπουν. Διαφορετικά, να ακυρωθεί η προκήρυξη.
Με άλλα λόγια η πρεμούρα τους είναι αν μπορέσουν, να σώσουν την «Δαγκωνιά» στα Εθνικά ταμεία μιας προδήλως άχρηστης Προμελέτης των 3.500.000 εκατομμυρίων.
ΠΗΓΗ: dasarxeio.com
- ΣΧΕΤΙΚΗ και η πρόσφατη ανάρτηση στο μπλογκ μας:

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου