EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ |
Μαρία Ψαρά
«Κόλαφος» για την χώρα μας η έναρξη διαδικασίας επί παραβάσει για σειρά θεμάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ακολουθούν οι υποθέσεις, που μπορεί να καταλήξουν σε Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και πρόστιμα
Συνθήκες υποδοχής των αιτούντων άσυλο: Η Κομισιόν καλεί το Βέλγιο, την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία να μεταφέρουν με πλήρη συμμόρφωση όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τις συνθήκες υποδοχής.
Ειδικότερα, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει, αποστέλλοντας προειδοποιητικές επιστολές στο Βέλγιο (INF(2022)2157), την Ελλάδα (INF(2022)2156), την Ισπανία (INF(2022)2158) και την Πορτογαλία (INF(2022)2153), επειδή δεν μετέφεραν κατά τρόπο πλήρως σύμφωνο όλες τις διατάξεις της οδηγίας για τη θέσπιση κανόνων σχετικά με την υποδοχή των αιτούντων διεθνή προστασία (οδηγία 2013/33/ΕΕ). Η διασφάλιση του πλήρους σεβασμού της οδηγίας για τις συνθήκες υποδοχής αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την καλή λειτουργία του κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου (ΚΕΣΑ) και η Επιτροπή παρακολουθεί προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο όλα τα κράτη μέλη έχουν μεταφέρει την εν λόγω νομοθεσία στο εθνικό τους δίκαιο.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι το Βέλγιο, η Ελλάδα, η Ισπανία, η Γαλλία και η Πορτογαλία έχουν μεταφέρει εσφαλμένα ορισμένες διατάξεις της οδηγίας και έχουν τώρα δύο μήνες προθεσμία για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που έθεσε η Επιτροπή. Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής απάντησης, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη.
Διεθνής προστασία: Η Επιτροπή καλεί Ελλάδα, Πορτογαλία και Φινλανδία να συμμορφωθούν με την οδηγία για την αναγνώριση
Η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει αποστέλλοντας προειδοποιητικές επιστολές στην Ελλάδα (INFR(2022)2044), την Πορτογαλία (INFR(2022)2149) και τη Φινλανδία (INFR(2022)2154) επειδή δεν μετέφεραν κατά τρόπο πλήρως σύμφωνο όλες τις διατάξεις της οδηγίας σχετικά με τους κανόνες για την αναγνώριση των υπηκόων τρίτων χωρών και των απάτριδων ως δικαιούχων διεθνούς προστασίας (οδηγία 2011/95/ΕΕ). Η διασφάλιση της πλήρους τήρησης της οδηγίας για την αναγνώριση αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου (ΚΕΣΑ). Η οδηγία αποσκοπεί να διασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη εφαρμόζουν κοινά κριτήρια για τον προσδιορισμό των προσώπων που χρήζουν διεθνούς προστασίας, καθώς και να εξασφαλίσει το ελάχιστο επίπεδο παροχών που είναι διαθέσιμο για τα πρόσωπα αυτά σε όλα τα κράτη μέλη.
Η Επιτροπή παρακολουθεί προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο έχει μεταφερθεί η εν λόγω νομοθεσία σε όλα τα κράτη μέλη. Θεωρεί ότι η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Φινλανδία έχουν μεταφέρει ή εφαρμόσει εσφαλμένα ορισμένες διατάξεις της οδηγίας και έχουν τώρα δύο μήνες προθεσμία για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που έθεσε η Επιτροπή. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική απάντηση, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη.
Καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας: Η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητικές επιστολές στην Εσθονία, την Πολωνία και τη Φινλανδία και καλεί την Ελλάδα και την Ουγγαρία να μεταφέρουν ορθά στο εθνικό τους δίκαιο τη νομοθεσία της Ε.Ε. που ποινικοποιεί τη ρητορική μίσους και τα εγκλήματα μίσους
Στόχος της απόφασης-πλαισίου για την καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας μέσω του ποινικού δικαίου (απόφαση-πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ του Συμβουλίου) είναι να διασφαλίσει ότι οι σοβαρές εκδηλώσεις ρατσισμού και ξενοφοβίας, όπως η δημόσια υποκίνηση σε βία ή μίσος, τιμωρούνται με αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές ποινικές κυρώσεις σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε πρόσθετες προειδοποιητικές επιστολές στην Εσθονία (INFR(2016)2048), την Πολωνία (INFR(2020)2322) και τη Φινλανδία (INFR(2020)2320). Η Επιτροπή είχε ήδη αποστείλει προειδοποιητικές επιστολές στην Εσθονία στις 30 Οκτωβρίου 2020 και στην Πολωνία και τη Φινλανδία στις 18 Φεβρουαρίου 2021. Τα τρία αυτά κράτη μέλη απάντησαν με νέες πληροφορίες σχετικά με τις ανησυχίες που εξέφρασε η Επιτροπή. Έχοντας αναλύσει αυτές τις πρόσθετες πληροφορίες, η Επιτροπή διαπίστωσε περαιτέρω ζητήματα μεταφοράς - πέραν των ανησυχιών που είχαν ήδη τεθεί στις προειδοποιητικές επιστολές - τα οποία έπρεπε να αντιμετωπιστούν ειδικά.
Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στα τρία κράτη μέλη πρόσθετη προειδοποιητική επιστολή. Τα τρία κράτη μέλη έχουν πλέον δύο μήνες προθεσμία για να απαντήσουν στην επιστολή της Επιτροπής. Σε αντίθετη περίπτωση, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να τους αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη. Σήμερα, η Επιτροπή αποφάσισε επίσης να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα (INFR(2021)2063) και την Ουγγαρία (INFR(2016)2078), επειδή δεν έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους όσον αφορά τη μεταφορά της απόφασης-πλαισίου στο εθνικό δίκαιο. Στις 9 Ιουνίου 2021, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, ζητώντας να υπάρξει κατάλληλο επίπεδο ποινικοποίησης της ρητορικής μίσους. Η Επιτροπή απέστειλε επίσης προειδοποιητική επιστολή στην Ουγγαρία στις 2 Δεκεμβρίου 2021, καλώντας την να ποινικοποιήσει τη δημόσια επιδοκιμασία, άρνηση ή χονδροειδή ευτελισμό των διεθνών εγκλημάτων και να εξασφαλίσει το απαιτούμενο επίπεδο ποινικοποίησης των ρατσιστικών και ξενοφοβικών εγκλημάτων μίσους εν γένει. Οι απαντήσεις της Ελλάδας και της Ουγγαρίας δεν αντιμετώπισαν επαρκώς τις ανησυχίες της Επιτροπής. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει στην Ελλάδα και την Ουγγαρία αιτιολογημένες γνώμες. Η Ελλάδα και η Ουγγαρία έχουν πλέον δύο μήνες προθεσμία για να απαντήσουν στις αιτιολογημένες γνώμες της Επιτροπής. Εάν οι απαντήσεις δεν είναι ικανοποιητικές, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει το θέμα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οικολογικό σήμα της Ε.Ε.: Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να επιτρέψει στις ελληνικές εταιρείες να αποκτήσουν το οικολογικό σήμα της Ε.Ε. και να διασφαλίσει την εποπτεία της αγοράς
Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα (INFR(2022)2110) να εφαρμόσει ορθά τον κανονισμό για το οικολογικό σήμα της ΕΕ (κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 66/2010). Ο κανονισμός θεσπίζει ένα εθελοντικό σύστημα απονομής οικολογικού σήματος για την προώθηση προϊόντων με χαμηλότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και για την παροχή στους πελάτες ακριβών, μη παραπλανητικών και επιστημονικά τεκμηριωμένων πληροφοριών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων. Ο κανονισμός υποχρεώνει κάθε συμμετέχον κράτος μέλος να δημιουργήσει έναν αρμόδιο φορέα που χορηγεί το δικαίωμα χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε προϊόντα που πληρούν τα κριτήρια του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
Ο ελληνικός αρμόδιος φορέας δεν έχει λειτουργήσει από το 2020 και ως εκ τούτου δεν μπορεί να διεκπεραιώσει τις αιτήσεις των επιχειρήσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να αποκτήσουν οικολογικά σήματα για τα προϊόντα τους πριν τα εξάγουν σε άλλα κράτη μέλη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός με άλλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Επιπλέον, αυτό σημαίνει επίσης ότι δεν υπάρχει εποπτεία της αγοράς για τα ελληνικά προϊόντα με οικολογικό σήμα της ΕΕ που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά. Αν και οι ελληνικές αρχές έχουν αναγνωρίσει το ζήτημα, δεν έχει επιλυθεί ακόμη. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις που ανέφερε η Επιτροπή. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική απάντηση, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη.
Δημόσιες συμβάσεις: Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να σεβαστεί τους κανόνες της Ε.Ε. στον τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας
Σήμερα, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας (INFR(2022)4111) όσον αφορά τη μη συμμόρφωση της εθνικής της νομοθεσίας με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις δημόσιες συμβάσεις στον τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (οδηγία 2014/25/ΕΕ). Η ελληνική νομοθεσία προβλέπει ότι οι αναθέτοντες φορείς υποβάλλουν αίτηση στο πλαίσιο μιας ειδικής διαδικασίας διαγωνισμού, της λεγόμενης "συνοπτικής" διαδικασίας διαγωνισμού, για την ανάθεση όλων των συμβάσεων προμηθειών για την προσωρινή εγκατάσταση και λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης ορισμένης δυναμικότητας σε νησιά της Ελλάδας, ανεξάρτητα από την αξία των συμβάσεων. Ωστόσο, ένας "συνοπτικός" διαγωνισμός για την ανάθεση συμβάσεων προμηθειών των οποίων η αξία είναι ίση ή μεγαλύτερη από τα κατώτατα όρια της ΕΕ δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις διαφάνειας της οδηγίας.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομική διάταξη που επιτρέπει τη χρήση της εν λόγω διαδικασίας για τις εν λόγω συμβάσεις παραβιάζει σαφώς το δίκαιο της ΕΕ. Η Ελλάδα έχει πλέον δύο μήνες προθεσμία για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που εξέφρασε η Επιτροπή. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να εκδώσει αιτιολογημένη γνώμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου