Μετά  από σαράντα μέρες κινητοποιήσεων σύσσωμου του καλλιτεχνικού κόσμου και  την ώρα που το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών έδινε συνέντευξη τύπου για το  θέμα της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών και τις κινητοποιήσεις  που έχουν εξαγγελθεί για την επόμενη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος  Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επιχειρεί να  δώσει λύση στο πρόβλημα «με εντολή Μαξίμου».

Παρά την μακροσκελή  ανάρτηση (που περιλαμβάνει, μάλιστα, και  ανακρίβειες πχ τη “διάκριση” μεταξύ διοικητικών και καλλιτεχνικών θέσεων), δεν μας  λέει τίποτα περισσότερο από αυτά που οι υπουργοί του επαναλαμβάνουν  συνεχώς στον δημόσιο διάλογο.

Ο Πρωθυπουργός διατείνεται ότι δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην  επόμενη κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, δεν εξαγγέλλει τίποτα πιο  συγκεκριμένο από επιτροπές – φυσικά χωρίς την παρουσία των συλλογικών  οργάνων των καλλιτεχνών, παρά μόνο σε “συμβουλευτικό” επίπεδο –  που θα διαβουλευτούν ώστε να νομοθετήσουν το …2025. Θυμίζουμε πως τέτοιες επιτροπές  έχουν δημιουργηθεί από πολλές προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς όμως να  καταφέρουν να παράξουν απτά αποτελέσματα. Θα θέλαμε πολύ να  πιστέψουμε ότι αυτή η κυβέρνηση θα το καταφέρει, αλλά η μέχρι τώρα  αντιμετώπισή της προς τον κλάδο μας, δεν μας αφήνει περιθώρια  αισιοδοξίας, ειδικά όταν βρισκόμαστε στην καρδιά της προεκλογικής  περιόδου.

Οπωσδήποτε είναι μία πρόοδος η παραδοχή ότι χρειάζονται νομοθετικές  ρυθμίσεις ώστε να παρακαμφθούν τα προβλήματα που δημιουργεί το ΠΔ. Μέχρι  τώρα ακούγαμε μονότονα ότι ένα τόσο σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο τον  κ. Βορίδη, νομοθέτημα, δεν θα φέρει καμία αλλαγή στο επαγγελματικό μας  καθεστώς. Όμως για μία ακόμη φορά μένουμε με την απορία, γιατί ο κ.  Μητσοτάκης υπόσχεται και αυτός περίπλοκες νομικές ακροβασίες που θα  παρακάμπτουν το ΠΔ και δεν το τροποποιεί απλώς ώστε να εντάξει τις  ειδικότητές μας στο ΤΕ; Τι ή ποιος τον εμποδίζει να κάνει αυτό το τόσο  απλό, που θα είχε γλυτώσει και εκείνον και εμάς από πολλά προβλήματα;

Ας μην πελαγοδρομούμε. Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να φέρει νομοθετικές  ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού κλάδου, θα πρέπει να το  κάνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (ειδικά όταν η Βουλή φημολογείται πως θα κλείσει άμεσα). ΠΟΤΕ θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση; Σε ΠΟΙΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ημερομηνία;  Και, το σημαντικότερο, με ΠΟΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ; Δεν θα δεχτούμε καμία λύση που να μπαλώνει απλώς τις τρύπες που  άνοιξε το ΠΔ.

Είμαστε σίγουροι πως η σημερινή ανάρτηση έγινε με μόνο στόχο να κάμψει τη διαφαινόμενη ήδη μεγάλη συμμετοχή μας στην απεργία. Δεν υποχωρούμε, μέχρι τουλάχιστον να δούμε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας την ερχόμενη εβδομάδα με την  48ωρη απεργία την Τετάρτη 1/2 και Πέμπτη 2/2 και την μεγάλη συγκέντρωση  διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2 στην πλατεία Συντάγματος.
 
***** 

 
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ του ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
 
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ
 
Σε μια απεγνωσμένη και ταυτόχρονα πολιτικά φτηνή κίνηση κατευνασμού, ο πρωθυπουργός αφού άφησε τις διοικήσεις των σωματείων να πελαγοδρομούν σε ατελέσφορες συζητήσεις με τα αρμόδια υπουργεία και την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κάνει την “πανηγυρική” εμφάνιση του με μια ανάρτηση στο προσωπικό του προφίλ στο facebook χθες (28/1), Σάββατο μεσημέρι, με ανέξοδες και κενές δηλώσεις. 
 
Μετά από 40 μέρες μαζικών κινητοποιήσεων και ενώ έτρεχε ζωντανά η συνέντευξη τύπου του ΣΕΗ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποπειράται να κάμψει την επερχόμενη κλιμάκωση των καλλιτεχνών με την 48ωρη απεργία την εβδομάδα που έρχεται και ταυτόχρονα με κινήσεις εντυπωσιασμού να αντλήσει πολιτική υπεραξία για την προεκλογική του καμπάνια μέσα από τον αγώνα μας.
 
Δεν θα το επιτρέψουμε.
 
Ο πρωθυπουργός, αλλά και η πολιτική ηγεσία των αρμόδιων υπουργείων, περιορίζονται στα εξής: μεταθέτουν το ζήτημα στην επόμενη θητεία, σε επιτροπές που θα ιδρύσουν, στις οποίες θα κληθούν καταξιωμένοι καλλιτέχνες εγνωσμένου κύρους να γνωμοδοτήσουν. Χωρίς χρονοδιάγραμμα. Χωρίς συγκεκριμένες προτάσεις. Με πολλά αδιόρατα και διφορούμενα σημεία στην εν λόγω ανακοίνωση. Με τη μόνη υπόνοια πως οι δημόσιες ανώτερες επαγγελματικές σχολές θα αναβαθμιστούν και θα μετατραπούν σε ιδρύματα ανώτατης βαθμίδας εκπαίδευσης. 
 
Για να ξεκαθαρίσουμε τις θέσεις μας και να προλάβουμε την όποια ανεπιθύμητη τροπή, απαντάμε τα παρακάτω:
 
1. Η ανακοίνωση έκανε λόγο για “δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες”. Δεν ξέρουμε η ερμηνεία αυτής της έκφρασης τι μπορεί να χωρέσει. Από τη μεριά μας δεν διαπραγματευόμαστε για οτιδήποτε άλλο πέραν της συνταγματικά κατοχυρωμένης δημόσιας και δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης που μιλάει για τμήματα, σχολές και πανεπιστήμια. Οχι κολλέγια, ούτε ακαδημίες.
Σκέψεις για ανωτατοποίηση των υπαρχουσών δημόσιων ανώτερων σχολών χορού (ΚΣΟΤ και Εθνική Λυρική Σκηνή) στο πρότυπο ακαδημίας, με την τυπική προσθήκη ενός 4ου έτους, ή οποιαδήποτε απώτερη βλέψη για συμφωνίες με ξένα Πανεπιστήμια ώστε να μετατραπούν σε Κολλέγια και έτσι βάσει του νόμου Κεραμέως να δίνουν πτυχία επιπέδου 6, μας βρίσκουν ξεκάθαρα απέναντι. Απαιτούμε χωρίς υποσημειώσεις εκ νέου ίδρυση Σχολής Παραστατικών Τεχνών, με αντίστοιχο τμήμα χορού και όχι την όποια μετατροπή των δημόσιων ανώτερων σχολών χορού σε σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου. Η ίδρυση πανεπιστημιακού τμήματος χορού είναι σύμφυτη και με την οριστική λύση ως προς την ακαδημαϊκή διαβάθμιση και ισοτιμία (με αντίστοιχη διαδικασία μετάβασης από το επίπεδο 5 των ανώτερων σπουδών στο επίπεδο 6 των ανώτατων).
 
Στη διημερίδα “Δημόσιο Πανεπιστήμιο Χορού: Πράξη Ι” που οργάνωσε το σωματείο μας στο χώρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών τον Ιούνιο του 2022 άνοιξε ένας δημόσιος διάλογος και διαμορφώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις. Πλήθος επαγγελματιών από το καλλιτεχνικό και τον ακαδημαϊκό χώρο συμμετείχαν, ενώ το υπουργείο πολιτισμού και παιδείας έλαμψαν δια της απουσίας τους. Σχέδιο μάλιστα έχει κατατεθεί και στον Υφυπουργό Παιδείας κ. Συρίγο στα τέλη Οκτωβρίου.
 
2. Αναφέρθηκε πως “προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας της Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957.”
 
Δεν καταλαβαίνουμε τον λόγο να γίνει αναφορά στην διαβάθμιση μόνο των μουσικών σπουδών από τη στιγμή που το ζήτημα της διαβάθμισης ταλανίζει όλους τους καλλιτεχνικούς κλάδους. Γιατί δεν αρθρώθηκε λέξη για το φλέγον ζήτημα της διαβάθμισης των ανώτερων επαγγελματικών σχολών χορού, θεάτρου και σκηνοθεσίας; Υπενθυμίζουμε πως η ανώτερη καλλιτεχνική εκπαίδευση είναι αναγνωρισμένη από το αρ 16 παρ 7 του συντάγματος Ανώτερη Εκπαίδευση υπάρχει. Το κράτος έχει υποχρέωση να προβλέψει μια δίκαιη και αξιοπρεπή διαβάθμιση των πτυχίων αυτών. Γι' αυτό ζητάμε ως προς τα επαγγελματικά μας δικαιώματά την απόσυρση/τροποποίηση των διατάξεων του ΠΔ 85/2002 που μας εξισώνει με κλίμακα επιπέδου ΔΕ. 
 
3. Αυτή την τόσο κρίσιμη στιγμή η όποια απόφαση/απάντηση στα δίκαια αιτήματά μας περί πτυχίων και πανεπιστημιακών τμημάτων οφείλει να δοθεί σε συνομιλία με τα σωματεία του χώρου. Αναμένουμε λοιπόν να κληθούν τα επίσημα συλλογικά όργανα εκπροσώπησης των εργαζόμενων καλλιτεχνών και σπουδαστών στις όποιες επιτροπές διευθετήσουν το ζήτημα. Είναι ξεκάθαρη θέση η προσπάθεια της κυβέρνησης να παρακάμπτει και να υποτιμά τις συλλογικές διαδικασίες και όργανα έναντι ενός περσοναλισμού με το πρόσχημα του εγνωσμένου κύρους. Δεν στρεφόμαστε ενάντια στους συναδέλφους αλλά σε αυτόν τον διαχωρισμό και την ιδεοληψία. Άλλωστε η καλλιτεχνική καταξίωση δεν σχετίζεται απαραίτητα με τα επίδικα για τα οποία αγωνιζόμαστε. Τέλος να ενημερώσουμε τον κ Πρωθυπουργό πως οι “καταξιωμένοι καλλιτέχνες” βρίσκονται και εντός των σωματείων, που εργάζονται σκληρά για να καταθέσουν προτάσεις πάνω σε όλα αυτά τα ζητήματα. Δεν είναι κάποιοι αλεξιπτωτιστές που στελεχώνουν "επιτροπές διαβούλευσης" για το μέλλον μας 
 
4. Διαβάσαμε πως “δημιουργούμε τρεις διυπουργικές Ομάδες Εργασίας, μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική”. Η δημιουργία πολλών επιτροπών μαρτυρά προσπάθεια διάσπασης των κλάδων τη στιγμή που το επίδικο είναι ένα και κοινό και για το οποίο δεν έχει υπάρξει σοβαρή πολιτική βούληση. Το ενιαίο και ανυποχώρητο αίτημα όλων των καλλιτεχνικών κλάδων είναι εξομοίωση με ΤΕ όλων των πτυχίων ανώτερης εκπαίδευσης και ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών εκ νέου.
Ζητάμε μια ενιαία αντιμετώπιση με μία κοινή επιτροπή για τα βασικά κοινά αιτήματα όλων των κλάδων και αφού εξασφαλιστεί αυτό, τότε να δημιουργηθούν οι όποιες υπο-επιτροπές.
 
5. Σχετικά με τις δηλώσεις περί παρανόησης, ας μην παίζουμε με την κοινή λογική: ναι, οι καλλιτέχνες δεν προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ αλλά οι προκηρύξεις διέπονται από τα κριτήρια του ΑΣΕΠ. Όχι, το ΠΔ δεν αφορά μόνο διοικητικές θέσεις στο δημόσιο. Το οποιοδήποτε δε ειδικό μισθολόγιο δεν θα κατοχυρώσει την κατηγορία ΤΕ που είναι το ανυποχώρητο αίτημά μας. Για μία ακόμη φορά μένουμε με την απορία, γιατί ο κ. Μητσοτάκης υπόσχεται και αυτός περίπλοκες νομικές ακροβασίες που θα παρακάμπτουν το ΠΔ και δεν το τροποποιεί απλώς ώστε να εντάξει τις ειδικότητές μας στο ΤΕ; Τι ή ποιος τον εμποδίζει να κάνει αυτό το τόσο απλό, που θα έδινε οριστική λύση σε μέρος των χρόνιων προβλημάτων μας;
Εμμένουμε και απαιτούμε την άμεση τροποποίηση του ΠΔ 85/2022 μέχρι και τις 08/02/2023, με την υπαγωγή όλων των καλλιτεχνών στην βαθμίδα ΤΕ (όπως ίσχυε για τους/τις διπλωματούχους μέχρι το 2003). Συμπερίληψη όλων των αποφοίτων από το 2003 και μετά.
 
Αντιλαμβανόμαστε πως η μαζική συσπείρωση και αγώνας κατά της υποβάθμισης των σπουδών μας ανάγκασε τον πρωθυπουργό να προβεί σε ανακοινώσεις. Κάτι που επιβεβαιώνει πως οι αντιδράσεις μας ασκούν μεγάλη πίεση και κοστίζουν στην κυβέρνηση.
Όσο όμως κι αν ο πρωθυπουργός φαίνεται να παραδέχεται την ανάγκη επίλυσης του προβλήματος, στην πραγματικότητα εξακολουθεί να μην προβαίνει σε καμία έμπρακτη ενέργεια. 
 
Δεν μπορούμε να πάρουμε στα σοβαρά οποιαδήποτε πολιτική γίνεται με ανάρτηση από το facebook με γενικόλογες εξαγγελίες περί νομοθετικών ρυθμίσεων.
Περιμένουμε άμεσες και σαφείς απαντήσεις και ενέργειες από την πλευρά της κυβέρνησης οι οποίες θα έχουν κανονιστική ισχύ, μέχρι και τις 8 Φεβρουαρίου (καταληκτική ημερομηνία απώλειας του έτους για τους σπουδαστές της δραματικής του εθνικού λόγω κατάληψης αλλά και διορίας για την παραίτηση των καθηγητών της σχολής). Ταυτόχρονα αναμένουμε σοβαρή διαβούλευση με τα σωματεία. Δεν θα βασιστούμε σε προεκλογικές εξαγγελίες με χρονοδιάγραμμα το 2025 ενώ σε 2 μήνες προβλέπονται εκλογές.
 
Ας μην πελαγοδρομούμε. Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να φέρει νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού κλάδου, θα πρέπει να το κάνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (ειδικά όταν η Βουλή φημολογείται πως θα κλείσει άμεσα). 
 
Πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση; Σε ποια ΑΚΡΙΒΩΣ ημερομηνία; Και, το σημαντικότερο, με ΠΟΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ; Δεν θα δεχτούμε καμία λύση που να μπαλώνει απλώς τις τρύπες που άνοιξε το ΠΔ.
 
Είμαστε σίγουροι πως η σημερινή ανάρτηση έγινε με μόνο στόχο να κάμψει τη διαφαινόμενη ήδη μεγάλη συμμετοχή μας στην απεργία. Δεν υποχωρούμε, μέχρι τουλάχιστον να δούμε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις.
 
Συνεχίζουμε τον αγώνα μας την ερχόμενη εβδομάδα με την 48ωρη απεργία την Τετάρτη 1/2 και Πέμπτη 2/2 και την μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2 στην πλατεία Συντάγματος.
 
Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού