Συναδέλφισσες , συνάδελφοι,
Με το διδακτικό έτος , ακόμα και μετά την ολιγοήμερη παράτασή του, να έχει τελειώσει και με μόνη υπό φυσιολογικές συνθήκες εκκρεμότητα τις ευχές μας για καλό καλοκαίρι, ύστερα μάλιστα από μια σχολική χρονιά γεμάτη πρωτόγνωρες καταστάσεις και τεράστιες δυσκολίες, είμαστε στη δυσάρεστη θέση να σας πληροφορήσουμε για τις νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, με εμφανή -και πάλι- στόχο την περαιτέρω αποδυνάμωση του δημόσιου σχολείου.
Κατά την προσφιλή , λοιπόν, τακτική, όλων των Υπουργών παιδείας, ΥΠΑΙΘ και κυβέρνηση φέρνουν μες στο κατακαλόκαιρο και με κλειστά σχολεία ορισμένες από τις πιο αντιδραστικές νομοθετικές ρυθμίσεις, συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησαν πέρυσι με την ψήφιση του νόμου 4692.
Η Υπουργός των κλειστών σχολείων, της τηλε-“εκπαίδευσης” και της κάμερας στην τάξη, η υπουργός της αύξησης της αναλογίας μαθητών/τμήμα και της παντελούς έλλειψης μέτρων για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων, αφού παρουσίασε στις 22/6 στις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες το πολυνομοσχέδιο για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την «αυτονομία» της σχολικής μονάδας , σήμερα Δευτέρα 28/06 , με την παρουσία του Πρωθυπουργού , κάνει την επίσημη παρουσίασή του σε ένα δημόσιο σχολείο, το 1ο ΓΕΛ – 1ο Γυμνάσιο Αγ. Δημητρίου «Τάκης Ζενέτος» και προσκεκλημένους επιλεγμένους (!) εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Πρόκειται προφανώς για άλλη μια προπαγανδιστική επιχείρηση αντιστροφής της πραγματικότητας και για άλλο ένα αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο με ψευδεπίγραφο τίτλο («Για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών»), το οποίο επιχειρεί να επιφέρει νέα αντιδραστική τομή με τη μεγαλύτερη «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και τις δομές της Εκπαίδευσης.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα όσα έχει δηλώσει ήδη η Υπουργός Παιδείας, η ατομική αξιολόγηση είναι τετράβαθμη και περιλαμβάνει τους χαρακτηρισμούς μη ικανοποιητικός, ικανοποιητικός, πολύ καλός, εξαιρετικός. Θα αποτιμώνται: η γενική – ειδική διδακτική του αντικειμένου (από τον σύμβουλο), το παιδαγωγικό κλίμα και η διαχείριση της τάξης (από τον διευθυντή), η υπηρεσιακή συνέπεια και η επάρκεια του εκπαιδευτικού( από το διευθυντή και από το σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης). Η υπηρεσιακή συνέπεια και η επάρκεια θα κρίνεται ανά διετία ενώ η γενική και ειδική διδακτική και το παιδαγωγικό κλίμα ανά τετραετία. Η αξιολόγηση θα συνδέεται με την επιμόρφωση των αξιολογούμενων, το πλαίσιο της οποίας ωστόσο δεν θα εντάσσεται σε αυτό το νομοσχέδιο, ενώ αντίφαση αποτελεί το γεγονός ότι αξιολογητές και αξιολογούμενοι πιθανόν να βρεθούν αργότερα συνυποψήφιοι για την ίδια θέση, μια ακόμα ένδειξη για τα αδιέξοδα του ανταγωνισμού ανάμεσα σε συναδέλφους που καλλιεργεί το νέο νομοσχέδιο.
Ταυτόχρονα επανέρχεται ο θεσμός του σχολικού συμβούλου και αυξάνεται μάλιστα ο αριθμός τους από 500 σε 800, ενώ και η θητεία των διευθυντών σχολείων θα είναι 4ετής. Ενισχύοντας μάλιστα ακόμη περισσότερο τον ρόλο των διευθυντών και απαξιώνοντας τον Σύλλογο Διδασκόντων (και την όποια δημοκρατία στο σχολείο…) δημιουργεί μια “αυλή” γύρω τους αποτελούμενη από τους «μέντορες» και τους «ενδοσχολικούς συντονιστές», οι οποίοι θα ορίζονται από τον διευθυντή του σχολείου για την “υποβοήθηση του εκπαιδευτικού έργου” και θα μοριοδοτούνται γι αυτό κατά τις κρίσεις των στελεχών. Στα πλαίσια δε της «σχολικής αυτονομίας» η κυβέρνηση επιδιώκει την παραπέρα απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωση της χρηματοδότησης, ενώ συγχρόνως προβλέπεται η θεσμοθέτηση του «πολλαπλού και ηλεκτρονικού βιβλίου», προωθώντας στην ουσία την κατάργηση της δωρεάν παροχής σχολικών βιβλίων.
Οι γονείς θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και τα σχολεία με διευθυντές – managers θα αναγκαστούν να ζητιανεύουν χρηματοδοτήσεις και χορηγούς. Η εμπειρία από χώρες που έχουν προωθήσει αντίστοιχα μέτρα είναι αποκαλυπτική. Πρόκειται για ένα σχολείο που δεν θα έχει καμία σχέση με την αναβάθμιση του μαθήματος, την ουσιαστική μόρφωση, αλλά για ένα σχολείο αυταρχικό και βαθιά ελεγχόμενο από το κράτος και ταυτόχρονα ευέλικτο κι υποταγμένο στις ανάγκες της αγοράς. Καθόλου άσχετο βέβαια το ότι την ίδια στιγμή η κυβέρνηση προσπαθεί να βάλει στον γύψο τα σωματεία και το εκπαιδευτικό κίνημα με την εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Από το 1997 μέχρι σήμερα, πολυάριθμα θεσμικά πλαίσια για την αξιολόγηση καθώς και παρεμβάσεις στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών έχουν ψηφιστεί. Eπιχειρούν τη διάσπαση και τον κατακερματισμό του εκπαιδευτικού σώματος, την εμπορευματοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης με βάση τα αγγλοσαξωνικά αντιεκπαιδευτικά μοντέλα, την ένταση των ταξικών φραγμών και του εξεταστικού πλέγματος, τη χειραγώγηση και κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών, τον ανταγωνισμό των σχολικών μονάδων. Εδώ και 24 χρόνια, με τους αγώνες μας, ακυρώσαμε στην πράξη όλους τους νόμους της αξιολόγησης, μπλοκάραμε πλευρές της εμπορευματοποίησης του δημόσιου σχολείου, υπερασπιστήκαμε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας, αντισταθήκαμε στην προώθηση της ελαστικής εργασίας. Στον ίδιο δρόμο θα βαδίσουμε και σήμερα, ενωμένοι, μόνιμοι και αναπληρωτές, σε ένα ευρύ αγωνιστικό μέτωπο για την ανατροπή της αντιλαϊκής, αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, για να ακυρώσουμε στην πράξη για μια ακόμα φορά, τον νέο αντιεκπαιδευτικό νόμο του νεοεπιθεωρητισμού και της ατομικής αξιολόγησης. Για να διεκδικήσουμε μόνιμους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, διορισμό/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, σύσταση οργανικών θέσεων για όλες τις υπάρχουσες σήμερα ειδικότητες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και για να υπερασπιστούμε τον δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου.
Καλούμε τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ακύρωση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου στην πράξη.
Απ’ την πλευρά μας δηλώνουμε πως θα αγωνιστούμε για να τους χαλάσουμε τα σχέδια για ακόμα μία φορά!
Όπως
μας βρήκαν ενωμένους ενάντια στην
«αξιολόγηση» της σχολικής μονάδας,
στην προσπάθεια επιβολής της ηλεκτρονικής
ψηφοφορίας, στην κάμερα στην τάξη, το
ίδιο θα συμβεί και τώρα.
Συνεχίζουμε να απαιτούμε:
• Να μην κατατεθεί το νέο νομοσχέδιο – έκτρωμα. Όχι στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, όχι στην αντιδραστική αξιολόγηση.
• Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, διορισμό/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, σύσταση οργανικών θέσεων για όλες τις υπάρχουσες σήμερα ειδικότητες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
• Να παρθούν από τώρα μέτρα ώστε η νέα σχολική χρονιά να μη βρει τα σχολεία και πάλι στο έλεος του επόμενου κύματος της πανδημίας. Αραίωση των μαθητών στις τάξεις, αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης υποδομής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου