Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΤΑ ΕΛΤΑ COURIER: ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΝΙΚΗ
Μια πρώτη νίκη στον αγώνα για την ανάκληση της απόλυσης του συναδέλφου συνδικαλιστή βάσης Άκη Γ. από τα ΕΛΤΑ COURIER
Ως εργάτες-ταχυμεταφορείς, γνωρίζουμε καλά το καθεστώς των εργολαβικών εταιριών. Ένα καθεστώς ενοικίασης εργαζομένων, το οποίο είναι ένας τεχνητός και επινοημένος τρόπος για την παράκαμψη του εργατικού δικαίου, με σκοπό την απώλεια των εργασιακών δικαιωμάτων, τη συνεχή τρομοκράτηση και τη συνολικότερη υπονόμευση των εργαζομένων, καθώς διαμορφώνει δυσχερείς και αντίξοες συνθήκες στην αγορά εργασίας. Το νομικό πλαίσιο του εργολαβικού εργαζόμενου είναι «ο δανεισμός, όπου η σύμβαση δανεισμού συνάπτεται μεταξύ αρχικού εργοδότη, εργαζόμενου και τρίτου, ο εργαζόμενος παραχωρείται («δανείζεται») στον τρίτο, δηλαδή θα παρέχει την εργασία του κατά τη διάρκεια του δανεισμού στον τρίτο, και όχι στον εργοδότη με τον οποίο έχει συνάψει την αρχική του σύμβαση εργασίας».
Εργολαβικές μάλιστα, εμφανίστηκαν τελευταία και στη
ταχυδιανομή φαγητού (ντελίβερι). Στα ΕΛΤΑ COURIER υπάρχουν εδώ και 15
χρόνια, πολύ πριν τα μνημόνια. Εργολαβικοί εργαζόμενοι-ταχυμεταφορείς
είναι το 90% των συναδέρφων/ισσων στη συγκεκριμένη εταιρία. Παρόλο που
καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της εταιρείας, το σύνηθες είναι να
απασχολούνται με μηνιαίες συμβάσεις, χάνοντας έτσι το δικαίωμα
αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης. Με το φόβο της απόλυσης, που στις
εργολαβικές μεταφράζεται ως μη ανανέωση της σύμβασης, δύσκολα τολμά να
διεκδικήσει κάνεις τα αυτονόητα εργασιακά δικαιώματά του (τριετίες,
υπερωρίες, άδεια κ.α.) και υποκύπτει στις πιέσεις για περισσότερη
ταχύτητα παράδοσης, περισσότερα αντικείμενα κοκ, με αποτέλεσμα την
ολοένα και μεγαλύτερη εντατικοποίηση της εργασίας και τον επακόλουθο
κίνδυνο εργατικών ατυχημάτων.
Στα ΕΛΤΑ COURIER ξεκίνησε να
εργάζεται και ο συνάδερφος Άκης Γ. τον Δεκέμβρη του 2017. Από την πρώτη
στιγμή έγινε μέλος του πρωτοβάθμιου ομοιοεπαγγελματικού σωματείου μας
«Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου» (Σ.Β.Ε.Ο.Δ.). Σύντομα
ξεκίνησε να αναπτύσσει συνδικαλιστική δράση για τα δικαιώματα των
διανομέων και τις υποχρεώσεις της εργοδοσίας, διεκδικώντας καλύτερες
συνθήκες εργασίας για όλους τους συναδέλφους του. Με θεσμική επιμονή
αξίωνε τον επαρκή έλεγχο των οχημάτων, την τήρηση του ωραρίου, την
καταβολή των τριετιών και τη χορήγηση του συνόλου των ημερών της άδειας
σύμφωνα με την προϋπηρεσία του κάθε εργαζόμενου. Επίσης, πρωτοστάτησε
στην ίδρυση επιτροπής ταχυμεταφορέων και με συνεχή παράθεση
επιχειρημάτων, παρότρυνε τους συναδέλφους να συμμετέχουν στις απεργίες
του κλάδου. Όλη αυτή η δράση του, όπως ήταν φυσικό, θορύβησε την
εταιρία· και την εποχή του πρώτου κύματος της πανδημίας, με τις
υπηρεσίες ελέγχου (ΣΕΠΕ) να υπολειτουργούν, την Παρασκευή 10 Απριλίου
2020, μετά το τέλος της βάρδιας του, απολύθηκε τηλεφωνικά από τα ΕΛΤΑ
COURIER. Τις προηγούμενες ημέρες ο προϊστάμενός του στα ΕΛΤΑ COURIER τον
πίεζε να λάβει αναγκαστικά μέρος της άδειάς του, καθώς και το υπόλοιπο
της οφειλόμενης* άδειας του 2019.
*Οφειλόμενες άδειες που οι προϊστάμενοι αρνούνται να δώσουν ώστε να «βγει η δουλειά». Έτσι υπάρχουν συνάδερφοι/ισες που τους οφείλονται άδειες σε βάθος τριετιών…
Η άρνησή του να υποταχθεί στην αυθαιρεσία, ήταν που ξεχείλισε το ποτήρι για τους εργοδότες.
Ο Άκης Γ. άμεσα κατάγγειλε την απόλυση του ως παράνομη και καταχρηστική και το σωματείο μαζί με τον συνάδερφο αποφασίσαμε να δώσουμε μία πρώτη απάντηση στις γαλέρες των ταχυμεταφορών. Τη Δευτέρα 13/4/20 πραγματοποιήσαμε παρέμβαση έξω από το ΚΔΑ, ακολούθησε συνάντηση με τη διοίκηση και μετά στις 8/5/20 4ωρη στάση εργασίας και συνδικαλιστική παρέμβαση στο κτίριο της διοίκησης στην Αγία Παρασκευή.
Η καταγγελία στο ΣΕΠΕ ορίστηκε να συζητηθεί στις 14/9/20 και η αγωγή με κύριο αίτημα την επαναπρόσληψή του στις 28/9/20.
Στις 12/11/2020 έρχεται η απόφαση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας:
«Σε όλες τις ανωτέρω συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου δεν υπήρξε διάστημα παύσης τουλάχιστον σαράντα πέντε (45) ημερών, δηλαδή, ήταν ουσιαστικά συνεχόμενες, η παροχή εργασίας ήταν στον ίδιο τόπο (ΚΤ —ΚΔΑ -ΔΙΑΝΟΜΗ) και για το ίδιο (ΑΡΧΙΚΟ ΕΡΓΟΔΟΤΗ) πάροχο, ήτοι την εταιρεία « ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΛΤΑ A.E.», αφού όπως ρητά αναφέρεται στις συμβάσεις, ήταν η εταιρεία που παρείχε το έργο. Εφόσον ,λοιπόν, τα πραγματικά γεγονότα καταδείξουν ότι o εργαζόμενος παρείχε αδιάλειπτα την εργασία του στις εταιρείες που είχαν συνάψει συμβάσεις έργου με την « ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΛΤΑ Α.Ε.» (και σύμφωνα με την αρχή της συνέχειας των εργασιακών υποχρεώσεων), τότε τεκμαίρεται η άποψη του επιθεωρητή πως η εργασιακή σχέση, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μία ενιαία σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου και θα πρέπει να καταβληθούν στον εργαζόμενο τα εκ του νόμου προβλεπόμενα.»
Επίσης και σε αναμονή της απόφασης για την αγωγή, τονίζουμε ότι ο
συνάδερφος φορούσε ρουχισμό με τα διακριτικά και το λογότυπο των ΕΛΤΑ
COURIER και εργαζόταν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, στο Κέντρο
Διανομής Αθηνών. Επίσης, οδηγούσε τα οχήματα με τα διακριτικά και το
λογότυπο της επιχείρησης και χρησιμοποιούσε το εταιρικό ψηφιακό
τηλέφωνο/μίνι υπολογιστή με την εφαρμογή των ΕΛΤΑ COURIER . Στην
εφαρμογή αυτή καταχωρούσε τα στοιχεία παραλαβής-παράδοσης, λάμβανε
εντολές παραγγελιοληψίας και συνομιλούσε με τους εργαζόμενους του
γραφείου διακίνησης. Επιπροσθέτως, τα ΕΛΤΑ COURIER καθόριζαν τη περίοδο
που του χορηγούνταν οι άδειες καθώς και η υπερωριακή του απασχόληση.
Δηλαδή, όλα αυτά που ορίζουν με σαφήνεια τον πραγματικό εργοδότη (ΕΛΤΑ
COURIER) όπως ρητά είπε ο ίδιος ο Υπουργός Εργασίας με απάντηση του στην
ερώτηση στη Βουλή με αρ. πρωτ.2177/25-11-2019.
“Ακόμα και στις περιπτώσεις που ο εργολάβος εκτελεί το έργο μέσα στις εγκαταστάσεις του εργοδότη με προσωπικό που ο ίδιος έχει προσλάβει, ο εργολάβος ασκεί το διευθυντικό δικαίωμα επί του προσωπικού του, δηλ. επί των εργαζομένων με τους οποίους εκτελεί το έργο. Το προσωπικό του εργολάβου δεν συνδέεται συμβατικά με τον κύριο του έργου (δηλ. τον εργοδότη) αντιθέτως είναι εργαζόμενοι και βοηθοί εκπλήρωσης του εργολάβου, ενταγμένοι στην επιχείρησή του και υποκείμενοι στο διευθυντικό του δικαίωμα δηλαδή υποχρεωμένοι να ακολουθούν τις οδηγίες του ως προς τον τρόπο, χρόνο και τόπο εκτέλεσης της εργασίας και να δέχονται την άσκηση ελέγχου προς διαπίστωση της συμμόρφωσης αυτής ( Γ. Λεβέντη Γνωμ. στο ΔΕΝ τ. 1707/2017, ΑΠ 2074/2007, ΑΠ 169/2009).
Στο πλαίσιο αυτό η «επιχείρηση-πάροχος» (δηλ. ο εργολάβος) ασκεί επί του προσωπικού αυτού πειθαρχική εξουσία, ελέγχει αυτό από πλευράς έγκαιρης προσέλευσης και γενικά παρουσίας στο χώρο εργασίας, καθορίζει τυχόν ζητήματα εναλλαγής ομάδων εργασίας, είναι η μόνη αρμόδια να χορηγεί άδειες απουσίας λόγω ασθένειας ή για άλλους λόγους, να διακανονίζει τη χορήγηση ετήσιων κανονικών αδειών με αποδοχές να ορίζει το χρόνο διαλείμματος και να επιλύει κάθε τρέχον εργασιακό πρόβλημα του εν λόγω προσωπικού στο χώρο εργασίας.
Συνεπώς, το απασχολούμενο για την εκτέλεση του αναληφθέντος έργου προσωπικό προσλαμβάνεται και τελεί υπό το διευθυντικό δικαίωμα της «επιχείρησης –παρόχου» η οποία είναι και η αποκλειστικά υπόχρεη να καταβάλλει σε αυτό τις συμφωνηθείσες ή νόμιμες αποδοχές, καθώς και να καλύπτει αυτό από κοινωνικοασφαλιστικής πλευράς καταβάλλοντας τις ασφαλιστικές του εισφορές (Ι. Ληξουριώτη: Γνωμ. ΔΕΝ τ.1689/2016).
Είναι μια πρώτη νικη, όπου αναγνωρίζεται η αορίστου χρόνου εργασιακή σχέση με τον πραγματικό εργοδότη (ΕΛΤΑ COURIER).
Ο αγώνας μας μαζί με τον Άκη .Γ. θα συνεχιστεί ως την τελική δικαίωση. Ήδη αυτή η απόφαση και η συλλογική και αλληλέγγυα αντίδραση σηματοδοτεί την αφύπνιση των εργαζομένων και μάλιστα σε έναν «χώρο», του εργολαβικού εργαζόμενου όπου χρόνια τώρα καταπατούνται σωρηδόν τα κεκτημένα.
Η απόφαση αυτή ανοίγει τον δρόμο για διεκδίκηση και σε άλλους συναδέλφους και συναδέλφισσες είτε στα ΕΛΤΑ COURIER είτε σε άλλες εταιρίες ταχυμεταφορών (courier) και ταχυφαγητού (ντελίβερι).
Ο δρόμος του αγώνα είναι ένας μακρύς δρόμος, αλλά το τέλος του μας βρίσκει με το κεφάλι ψηλά.
Συνεχίζουμε και διεκδικούμε:
ΕΞΩ ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΠΟ ΤΑ ΕΛΤΑ KAI ΤΑ ΕΛΤΑ COURIER.
ΠΕΝΘΗΜΕΡΗ ΟΧΤΑΩΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΠΛΗΡΗ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ/ΕΣ.
ΕΝΣΗΜΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ
ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΛΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΗ ΒΑΣΗΣ, ΑΚΗ Γ.
Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλου
Δεκέμβρης 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου