Επαγγελματική Εκπαίδευση: ΙΝΕ-ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ για νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο εισάγεται αύριο Παρασκευή στις 10 το πρωί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με εισηγητές των διατάξεων τον Βουλευτή της ΝΔ τον Ιάσωνα Φωτήλα και την Μερόπη Τζούφη από το ΣΥΡΙΖΑ - Εισάγεται στην Ολομέλεια στις 17 Δεκεμβρίου και ψηφίζεται την ίδια ημέρα Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αριθμεί πάνω από 150 σελίδες κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή. Εν μέσω πανδημίας, η κυβέρνηση φέρνει ένα νέο νομοσχέδιο που αλλάζει δραματικά το τοπίο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Θέσεις και απόψεις των ΙΝΕ & ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ
Το κείμενο του ΙΝΕ & ΚΑΝΕΠ / ΓΣΕΕ, κατατίθεται ως συμβολή στον δημόσιο διάλογο για ένα εξαιρετικά σύνθετο και ευαίσθητο χώρο, που αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση, την αρχική και την συνεχιζόμενη κατάρτιση καθώς εκτός από κρίσιμο πεδίο εκπαιδευτικής πολιτικής καλείται να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κόσμου της εργασίας και τις απαιτήσεις του παραγωγικού ιστού.
Για τη σύνταξή του έχουν αξιοποιηθεί οι πάγιες θέσεις, τα κείμενα πολιτικής και οι δημόσιες παρεμβάσεις της επιστημονικών φορέων της ΓΣΕΕ, οι οποίες συστηματικά διατυπώνονται, αναφορικά με τις αναγκαίες παρεμβάσεις στα επιμέρους υποσυστήματα που καθορίζουν την εμβέλεια του προς ψήφιση σ/ν.
Στο πλαίσιο αυτό οι θέσεις - προτάσεις φιλοδοξούν να αποτελέσουν αφορμή για αλλαγές και βελτιώσεις που κρίνονται απαραίτητες, ώστε η νομοθετική αυτή παρέμβαση να αποβεί ωφέλιμη για την εκπαίδευση, τους εργαζόμενους, την παραγωγική διαδικασία και την κοινωνία.
Επαγγελματική εκπαίδευση: Ο «φτωχός συγγενής»
Το σ/ν συνιστά μια ευρείας έκτασης θεσμική και νομοθετική παρέμβαση σε ένα πεδίο που κατά την τελευταία 10ετία χαρακτηρίζεται από την ασάφεια αποσπασματικών ρυθμίσεων, τη διαρκή υποβάθμιση της ποιότητας στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των σχετικών δράσεων και εντέλει την αδυναμία να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κόσμου της εργασίας και τις απαιτήσεις του παραγωγικού ιστού.
Η επαγγελματική εκπαίδευση, είναι διαχρονικά ο «φτωχός συγγενής» του ευρύτερου πλέγματος των εκπαιδευτικών θεσμών στη χώρα μας. Η ανάλυση των αιτίων υπερβαίνει τα όρια αυτού του κειμένου, ωστόσο είναι κοινός τόπος πως οτιδήποτε σχετίζεται με την αρχική εκπαίδευση και εξειδίκευση σε έναν επαγγελματικό τομέα εκτός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εμπεριέχει χαμηλό θεσμικό κύρος και μειωμένες κοινωνικές προσδοκίες.
Αν και τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν θετικά βήματα που οφείλουν να συνεχίσουν για την ουσιαστική αναβάθμιση του θεσμού, χρειάζεται να αναληφθούν επιπλέον θεσμικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση των διαφόρων επιπέδων επαγγελματικής εκπαίδευσης, διότι το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει και μάλιστα κατά περιόδους παροξύνεται.
Ως αποτέλεσμα, ένα κρίσιμο εκπαιδευτικό υποσύστημα ζωτικής σημασίας, όπως άλλωστε αναγνωρίζεται σχεδόν σε όλες τις δυτικές κοινωνίες, εξακολουθεί να παραμένει καχεκτικό, με χαμηλή ελκυστικότητα και αμφίβολο μέλλον - και τούτο παρά τη διαπιστωμένη συμβολή του στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη.
Το ΙΝΕ & ΚΑΝΕΠ / ΓΣΕΕ, πολλές φορές έχει καταθέσει δημόσια τις απόψεις του, μέσω στοχευμένων ερευνών, μελετών και κειμένων αναδεικνύοντας πλήθος ζητημάτων, παθογενειών αλλά και προτάσεων. Για τα πεδία της αρχικής, της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, τα αίτια της προβληματικής κατάστασης και οι προτεινόμενες ρυθμίσεις για την αναβάθμισή του έχουν κατατεθεί, επίσης με πλήθος κειμένων μας.
Τουλάχιστον από την ψήφιση του εφαρμοστικού νόμου του δεύτερου μνημονίου (ΦΕΚ 222Α/12-11-2012) και μετά, είναι σαφές ότι εκδιπλώθηκε μια συστηματική απορρύθμιση του συστήματος με συνέπεια τη δραματική πτώση της ποιότητας των σχετικών δράσεων - η οποία αποτυπώθηκε και στην άποψη των πολιτών, με αποτέλεσμα την απομείωση της ελκυστικότητας των προγραμμάτων και τη σταδιακή «παθητικοποίηση» αυτών των πολιτικών, οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις εκφυλίστηκαν σε απλή επιδότηση της ανεργίας.
Τα πρόσφατα voucher επιστημόνων ήταν απλώς η κορυφή του παγόβουνου και το αποτέλεσμα ατελέσφορων πολιτικών, μέσω των οποίων είχε ανατεθεί στην αγορά η «αυτορύθμιση» του πεδίου, η διασφάλιση της ποιότητας και η εκπλήρωση του ιδιαίτερα ευαίσθητου κοινωνικού του ρόλου.
Στο τοπίο που αδρομερώς παρουσιάστηκε στις προηγούμενες παραγράφους, το σ/ν αποτυπώνει την πρόθεση του νομοθέτη για παρεμβάσεις που αφορούν, την αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων και συμπληρωματικά στοιχεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης καθώς και το σύστημα διακυβέρνησής τους και συνιστά μιας ευρείας έκτασης προσπάθειας της Πολιτείας για συνολική ρύθμιση του πεδίου.
Δείτε εδώ όλες τις θέσεις του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ
Δείτε, επίσης, και το σημερινό σχετικό ρεπορτάζ της Εφ.Συν.: Τα δημόσια ΙΕΚ απειλούνται με λουκέτο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου