Ισχυρό χαστούκι στον αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη από τo Δ’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ότι το το Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ) είναι αντισυνταγματικό, αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο συνδικαλιστικό νόμο 1264/1982, στο νόμο για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις αλλά και ότι το ΓΕΜΗΣΟΕ κάνει ιδιαιτέρως σοβαρή επέμβαση στο δικαίωμα της συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του άρθρου 23 του Συντάγματος.
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά από παραπομπή από το Δ΄ Τμήμα, θα αποφανθεί τελικά εάν είναι συνταγματικό, νόμιμο και σύμφωνο με την ΕΣΔΑ το Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ).
Στο ΣτΕ είχαν προσφύγει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθηνών, η Ομοσπονδία Τραπεζοϋπαλληλικών Οργανώσεων Ελλάδος (ΟΤΟΕ) και το Σωματείο Εργαζομένων ACS-Ταχυδρομικές Υπηρεσίες κατά του ΓΕΜΗΣΟΕ.
Ειδικότερα, το Δ’ Τμήμα του ΣτΕ έκρινε ότι το ΓΕΜΗΣΟΕ είναι αντισυνταγματικό, αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), στο συνδικαλιστικό νόμο 1264/1982, στο νόμο για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις (νόμος 1876/1990), αλλά παράλληλα το ΓΕΜΗΣΟΕ κάνει ιδιαιτέρως σοβαρή επέμβαση στο δικαίωμα της συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του άρθρου 23 παράγραφος 1 του Συντάγματος.
Η 7μελής σύνθεσης του Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Μαρία Καραμανώφ και εισηγητής ο πάρεδρος Νίκος Μαρκόπουλος) με την υπ΄ αριθμ. 2175/2022 απόφασή της έκρινε, μεταξύ των άλλων, ότι «η προαγωγή δημοσίου συμφέροντος σκοπών δεν πρέπει να επιδιώκεται με νομοθετικές ρυθμίσεις που καταλήγουν να προσβάλλουν τον πυρήνα της συνδικαλιστικής ελευθερίας ή συνεπάγονται περιορισμούς της εν λόγω ελευθερίας κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας ή επιφέρουν παράνομη προσβολή άλλων προστατευτέων από το Σύνταγμα ή και το Ενωσιακό Δίκαιο δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού».
Σε άλλο σημείο οι σύμβουλοι Επικρατείας, επισημαίνουν ότι «η ρύθμιση της παρ. 6 του άρθρου 2 του ν. 1264/1982, περί σωρευτικής αναστολής σειράς συνδικαλιστικών δικαιωμάτων στην περίπτωση της παράλειψης καταχώρισης ή επικαιροποίησης έστω και ενός μόνο στοιχείου, συνεπάγεται προδήλως δυσανάλογη, αλλά και ιδιαιτέρως σοβαρή επέμβαση στο δικαίωμα της συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του άρθρου 23 παρ. 1 του Συντάγματος» και προσθέτουν ότι «όλες οι διατάξεις του άρθρου 10 της προσβαλλόμενης υπουργικής αποφάσεως περί χορήγησης στοιχείων, κατά το μέρος που αφορούν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, έχουν τεθεί καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδοτικής διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 4 του ν.1876/1990».
Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία του Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Εργοδοτών, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο που θέσπισε ο νόμος 4808/2021 και εξειδικεύθηκε με την υπ΄ αριθμ. 62599/26.8.2021 απόφαση του υπουργού Εργασίας. Με την εν λόγω υπουργική απόφαση καθορίστηκε, μεταξύ των άλλων, η διαδικασία εγγραφής των υπό σύσταση και υφιστάμενων συνδικαλιστικών οργανώσεων στο τηρούμενο σε ηλεκτρονική μορφή εν λόγω Μητρώο, τα καταχωρούμενα στοιχεία και έγγραφα και οι όροι πρόσβασης στο ΓΕΜΗΣΟΕ.
-ΣΧΕΤΙΚΟ και το ακόλουθο:
Αντισυνταγματικό το ΓΕΜΗΣΟΕ λέει το ΣτΕ, «παρελκυστικό» διάβασμα από το Χατζηδάκη. Να περιμένουμε… εκπλήξεις;
Στις 10 του περασμένου Μάη, συζητήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η προσφυγή που είχαν καταθέσει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθηνών (ΕΚΑ) και το Σωματείο Εργαζομένων ACS και με την οποία ζητούσαν την ακύρωση της υπ΄ αριθμ. 62599/2021 απόφασης του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, με την οποία καθορίστηκε, μεταξύ άλλων, το πλαίσιο λειτουργίας του Γενικού Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ), όπως και η διαδικασία εγγραφής και πρόσβασης σε αυτό που προβλέπει ο Ν.4808/2021 για την «προστασία της εργασίας» κ.λπ. Κυριολεκτικά δόθηκε μάχη, ώστε να κριθεί αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στη Διεθνή Σύμβαση Εργασίας η απόφαση Χατζηδάκη.
Δ’ Τμήμα ΣτΕ | 2175/2022 απόφαση [πρόεδρος η αντιπρόεδρος Μαρία Καραμανώφ, εισηγητής ο πάρεδρος Νίκος Μαρκόπουλος]: το ΓΕΜΗΣΟΕ είναι αντισυνταγματικό, αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), αντίθετο στο συνδικαλιστικό νόμο 1264/1982, αντίθετο στο νόμο για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις (νόμος 1876/1990)∙ κάνει ιδιαιτέρως σοβαρή επέμβαση στο δικαίωμα της συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του άρθρου 23 παράγραφος 1 του Συντάγματος. Όπως αναφέρεται στην τελική κρίση του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ, το οποίο παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου (ΟλΣτΕ) για την τελική κρίση την προσφυγή των ανωτέρω συνδικαλιστικών οργανώσεων: «Το Δικαστήριο κρίνει ως μη νόμιμη τη διάταξη του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 12 της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης, η οποία ορίζει την 1.1.2022 ως την ημερομηνία έναρξη ισχύος της. Και τούτο, διότι, με την εν λόγω διάταξη εκκινεί, εν τοις πράγμασι, από τη συγκεκριμένη ημερομηνία, η λειτουργία του ΓΕΜΗΣΟΕ, μολονότι ουσιώδεις ρυθμίσεις της οργάνωσης και λειτουργίας του έχουν τεθεί κατά παράβαση του άρθρου 23 παρ. 1 του Συντάγματος, του άρθρου 9 παρ. 1 του ΓΚΠΔ και καθ’ υπέρβαση της σχετικής εξουσιοδοτικής διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 4 (δ) του ν. 1876/1990, ως ισχύει».
Τι είχαν υποστηρίξει οι δικηγόροι των συνδικαλιστικών οργανώσεων: Ότι η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση αναστέλλει και καταργεί σειρά δικαιωμάτων των εργαζομένων, όπως είναι το δικαίωμα της συλλογικής διαπραγμάτευσης, η σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας, η προστασία των συνδικαλιστικών στελεχών έναντι των απολύσεων και της μετάθεσης κ.λπ. Παράλληλα, είχαν σημειώσει ότι παραβιάζει τον πυρήνα της συνδικαλιστής ελευθερίας, της συλλογικής αυτονομίας και της ελευθερίας του συνεταιρίζεσθαι, όπως αυτές κατοχυρώνονται από το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 87/1984, το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα και τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παραβιάζει ακόμη τα προσωπικά, τα πολιτικά δεδομένα και δικαιώματα των συνδικαλιστών και των μελών των οργανώσεων, ενώ απαγορεύει στα μέλη των οργανώσεων να λαμβάνουν στοιχεία από το Μητρώο.
Σύμφωνα με την κρίση του 7μελούς Δ’ Τμήματος του ΣτΕ ▬ «η προαγωγή δημοσίου συμφέροντος σκοπών δεν πρέπει να επιδιώκεται με νομοθετικές ρυθμίσεις που καταλήγουν να προσβάλλουν τον πυρήνα της συνδικαλιστικής ελευθερίας ή συνεπάγονται περιορισμούς της εν λόγω ελευθερίας κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας ή επιφέρουν παράνομη προσβολή άλλων προστατευτέων από το Σύνταγμα ή και το Ενωσιακό Δίκαιο δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού» ▬ «η ρύθμιση της παρ. 6 του άρθρου 2 του ν. 1264/1982, περί σωρευτικής αναστολής σειράς συνδικαλιστικών δικαιωμάτων στην περίπτωση της παράλειψης καταχώρισης ή επικαιροποίησης έστω και ενός μόνο στοιχείου, συνεπάγεται προδήλως δυσανάλογη, αλλά και ιδιαιτέρως σοβαρή επέμβαση στο δικαίωμα της συνδικαλιστικής ελευθερίας, κατά παράβαση του άρθρου 23 παρ. 1 του Συντάγματος» ▬ «όλες οι διατάξεις του άρθρου 10 της προσβαλλόμενης υπουργικής αποφάσεως περί χορήγησης στοιχείων, κατά το μέρος που αφορούν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, έχουν τεθεί καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδοτικής διατάξεως του άρθρου 6 παρ. 4 του ν.1876/1990».
Όπως είχαν σημειώσει οι δικηγόροι των συνδικαλιστικών οργανώσεων, το ΓΕΜΗΣΟΕι επιτρέπει στους εργοδότες όχι μόνο να λαμβάνουν στοιχεία συνδικαλιστών, αλλά να γνωρίζουν και σε ποια συνδικαλιστική παράταξη ανήκουν. Επί της ουσίας, είχαν υπογραμμίσει πως η ίδρυση και λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων εξαρτάται από προηγούμενη άδεια του υπουργείου, ενώ αποθαρρύνεται η σύσταση και λειτουργία συνδικαλιστικής οργάνωσης, και πως σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές έπρεπε να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα και όχι υπουργική απόφαση για το επίμαχο θέμα, καθώς διευθετεί θέματα μεγάλης σπουδαιότητας και όχι τοπικού χαρακτήρα και μικρής εμβέλειας.
Πώς τη… μεταγλώττισε και τη διαβάζει ο Χατζηδάκης
Σύμφωνα με τη δήλωση – απάντηση του υπουργείου Εργασίας, ο Κωστής Χατζηδάκης βλέπει ένα ΓΕΜΗΣΟΕ που «προάγει την διαφάνεια, την δημοκρατική λειτουργία και την αντιπροσωπευτικότητα στο συνδικαλισμό» και μια δικαστική απόφαση που «δεν θίγει τον νέο θεσμό του ΓΕΜΗΣΟΕ στον πυρήνα του, μόνο επιμέρους ζητήματα λειτουργίας του», για τα οποία θα καταθέσει τις απόψεις του στην ΟλΣτΕ. Σε κάθε περίπτωση, «με δεδομένο ότι το ΓΕΜΗΣΟΕ δεν αμφισβητείται, θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική λειτουργία του».
«Η απόφαση του Δ΄ Τμήματος του ΣτΕ, όπως αυτή δημοσιεύτηκε σε περίληψη, δεν θίγει τον νέο θεσμό του ΓΕΜΗΣΟΕ στον πυρήνα του. Μόνο επιμέρους ζητήματα λειτουργίας θίγονται στην εν λόγω απόφαση και παραπέμπονται προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια. Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θα καταθέσει τις απόψεις του στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι το ΓΕΜΗΣΟΕ δεν αμφισβητείται, θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική λειτουργία του» (από τη δήλωση του υπουργού).
Πώς μεταγλωττίζουμε και δε διαβάζουμε τον… Χατζηδάκη
Δε διαβάζουμε, δε βλέπουμε λέξη για το γεγονός το ότι το… πρόσχημα, η δήθεν «διαφάνεια», συνιστά στην ουσία «φακέλωμα» των συνδικάτων και των μελών τους και θυμίζει πρακτικές του μεταμφυλιακού κράτους… κουβέντα! Για το ότι θεσμοθετεί τον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο της συνδικαλιστικής δράσης, καταστρατηγεί κατάφωρα το συνταγματικά κατοχυρωμένο δημοκρατικό δικαίωμα των εργαζομένων να οργανώνονται ελεύθερα στα σωματεία τους… κουβέντα! Για το ότι αποδομεί την προστασία των προσωπικών και άλλων δεδομένων από το εργοδοτικό φακέλωμα, απαγορεύει τη δυνατότητά τους να προχωρούν σε συλλογικές διαπραγματεύσεις, εάν δεν έχουν εγγραφεί στο ΓΕΜΗΣΟΕ κ.λπ. Κουβέντα! Γιατί αυτό λέει, επί της ουσίας, η 2175/2022 απόφαση του Δ΄ Τμήματος του ΣτΕ.
Από τη… μεταγλώττιση της δήλωσης Χατζηδάκη, διαπιστώνουμε (όχι κάτι που αποτελεί νέο ή είδηση) ότι ο υπουργός ωμά και ξεκάθαρα μας λέει, εμμέσως πλην σαφώς, ότι γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων του (αν έχει και δεν τα αλλάζει συχνά-πυκνά) την απόφαση του Δ΄ Τμήματος του ΣτΕ και πως ο δρόμος μέχρι την οριστική κρίση από την ΟλΣτΕ είναι… σπαρμένος από εκπλήξεις και ανατροπές. Άλλωστε, δε θα είναι η πρώτη φορά που το Ανώτατο Δικαστήριο λειτουργεί σαν «θεραπαινίδα» της κυβέρνησης της ΝΔ και της εκτελεστικής εξουσίας στην τελική του κρίση. Οπότε εμείς ευλόγως αναρωτιόμαστε και ρωτάμε: Να περιμένουμε… εκπλήξεις κι ανατροπές; Μήπως μπει «στον πάγο» και στα αζήτητα η υπόθεση και δε θα φτάσει ποτέ στον Ολομέλεια; Μήπως σκοντάψει σε καμιά λακκούβα και πέσει στα υπόγεια, κι εκεί θα μείνει θαμμένη; …
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου