17 Μαΐου 2022

Η Νίκη Κεραμέως σέρνει στα δικαστήρια τους εκπαιδευτικούς που έχουν κηρύξει απεργία-αποχή από τις εξετάσεις PISA

Από πρόσφατη συγκέντρωση διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών έξω από το υπουργείο Παιδείας | ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI


Στα άκρα η σύγκρουση για τις εξετάσεις PISA

 

Του Κώστα Ζαφειρόπουλου

 
Η Νίκη Κεραμέως σέρνει στα δικαστήρια τους εκπαιδευτικούς που έχουν κηρύξει απεργία-αποχή από τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα ● Τι υποστηρίζει το υπουργείο Παιδείας, τι απαντούν η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ ● Συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα στο Πρωτοδικείο της Ευελπίδων.

Σκληραίνει η κόντρα εκπαιδευτικών και υπουργείου Παιδείας εν όψει της αυριανής διεξαγωγής -για πρώτη φορά στη χώρα- του διαγωνισμού της «ελληνικής PISA» σε Δημοτικά και Γυμνάσια. Χθες η υπουργός Νίκη Κεραμέως προσέφυγε και πάλι στα δικαστήρια κατά των εκπαιδευτικών, καταθέτοντας κατεπείγουσα αγωγή κατά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), ζητώντας να αναγνωριστεί ως παράνομη και καταχρηστική η κηρυχθείσα απεργία-αποχή από τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα.

Παρά τις αντιδράσεις σύσσωμης σχεδόν της εκπαιδευτικής κοινότητας, η υπουργός επιχειρεί να δείξει πυγμή («η εφαρμογή ψηφισθέντων νόμων στις ευνομούμενες χώρες δεν επαφίεται στις συνδικαλιστικές ηγεσίες»), ενώ χαρακτήρισε «οπισθοδρομικές» τις ηγεσίες των δύο ομοσπονδιών, κατηγορώντας τες ότι τα «τελευταία 2 χρόνια έχουν προκηρύξει απεργία την ημέρα πανελλαδικών εξετάσεων, την ημέρα εξέτασης μαθητών για εισαγωγή σε Πρότυπα Σχολεία και κατά της αξιολόγησης. [...] Οπως και τις προηγούμενες φορές, έτσι και τώρα, θα αγωνιστούμε για να μην μπει τίποτα εμπόδιο στην καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών μας».

Στον αντίποδα, εκπαιδευτικοί, ομοσπονδίες και πρωτοβάθμια σωματεία υπογραμμίζουν πως οι εξετάσεις τύπου PISA, όπως και η Τράπεζα Θεμάτων και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αλλάζουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και το μετατρέπουν -σύμφωνα με την ΟΛΜΕ- «σε ένα εξεταστικό κέντρο με τον παιδαγωγικό του ρόλο εξοβελισμένο, με στόχο τον αποκλεισμό των μαθητών/μαθητριών από τη δημόσια εκπαίδευση». Η ΟΛΜΕ έχει κηρύξει πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας (8-11 π.μ.) αύριο καλώντας, όπως και η ΔΟΕ, τα μέλη της να μη συμμετάσχουν στις εξετάσεις. Παράλληλα καλεί τις ΕΛΜΕ της χώρας να προκηρύξουν, όπου χρειάζεται, συμπληρωματική 3ωρη στάση (11-2 μ.μ.) και να ενημερώσουν τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των εμπλεκόμενων σχολείων για τις συνέπειες του προγράμματος PISA.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ / EUROKINISSI

Η αγωγή του υπουργείου εκδικάζεται σήμερα λόγω του κατεπείγοντος. Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας και υπεράσπισης του δικαιώματος στην απεργία καλεί σήμερα στις 12.30 στο Πρωτοδικείο (Ευελπίδων, κτίριο 5) ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Αριστοτέλης». Πολλές ΕΛΜΕ συνεδρίαζαν χθες το απόγευμα για να καθορίσουν τη στάση τους (σ.σ. αναμένεται να κηρύξουν στάση εργασίας) ενώ άλλες σε όλη τη χώρα (π.χ. Θεσσαλονίκη, Κρήτη) έχουν ήδη εκδώσει ανακοινώσεις κατά των εξετάσεων PISA. Σε αυτές είναι -σύμφωνα με το υπουργείο- υποχρεωτική η συμμετοχή 6.000 μαθητών από 600 σχολεία πανελλαδικά (300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια) της Στ’ τάξης των Δημοτικών και της Γ’ Γυμνασίου, που θα εξεταστούν στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά.

Τι υποστηρίζει το ΥΠΑΙΘ

Τα επιχειρήματα του υπουργείου είναι πως με τις εν λόγω εξετάσεις θεσμοθετείται ένα κατοχυρωμένο πλαίσιο που θα συλλέγει συστηματικά, δειγματοληπτικά σε ανώνυμη βάση, μετρήσιμα στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης, μέσω διάγνωσης γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών. Επισημαίνεται πως «δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση χωρίς πρότερη αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης με συγκεκριμένα, αντιπροσωπευτικά, μετρήσιμα στοιχεία», ενώ το υπουργείο αναφέρει πως η Ελλάδα αποτελεί μία από τις τελευταίες ανεπτυγμένες χώρες που δεν έχουν έως σήμερα έναν τέτοιο θεσμό.

Τα αντεπιχειρήματα και οι κίνδυνοι

Oμως, όπως επανειλημμένα διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι παράγοντες του υπ. Παιδείας, το εξεταστικό πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με πρότυπο το διεθνές πρόγραμμα PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει δεχτεί επιστημονικές επικρίσεις καθώς οδηγεί σε ακραίο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, σε κατηγοριοποίηση και κατάταξη των σχολείων, των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών.

Για παράδειγμα, στην Αγγλία στο τέλος του Δημοτικού ο μαθητής δίνει εξετάσεις στα Μαθηματικά και τη Γλώσσα (SAT’s) και με βάση τα αποτελέσματα προκύπτει το λεγόμενο flight path (προσδοκία μάθησης) που τον ακολουθεί τα επόμενα μαθητικά του χρόνια και τον προσανατολίζει σε τι επίπεδο σχολείου δευτεροβάθμιας θα φοιτήσει, με βάση βέβαια την έντονη ταξική διαφοροποίηση που υπάρχει. Αντίστοιχα στη Γερμανία, στην ηλικία των 11 ετών, το συμβούλιο του σχολείου αποφασίζει με βάση την επίδοση του μαθητή σε ποιον από τους τρεις τύπους σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα οδηγηθεί: Hauptschule (τετραετές τεχνικό σχολείο), Realschule (πενταετές γενικού χαρακτήρα σχολείο) και Gymnasium (επταετές ή οκταετές που οδηγεί στο Πανεπιστήμιο).

Παράλληλα τα τελευταία χρόνια αυξάνεται η κριτική διεθνώς για την αξιοπιστία, διαφάνεια και εγκυρότητα των αποτελεσμάτων του προγράμματος PISA. Μελετητές σε Γερμανία, Καναδά, Δανία και Αυστραλία διέγνωσαν σημαντικά κενά στη μεθοδολογία του που καθιστούν την ασφαλή εξαγωγή συμπερασμάτων εξαιρετικά προβληματική. «Η πραγματική στόχευση του ΟΟΣΑ δεν είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης, αλλά η τροποποίησή της με όρους αγοράς. Διόλου τυχαία, μια από τις πιο επιδραστικές φωνές στον χώρο της εκπαίδευσης παγκοσμίως, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Κάνσας Yong Zhao, παρατηρεί ότι τα τεστ PISA είναι “μια διεθνής μηχανή δημιουργίας ψευδών ειδώλων εκπαιδευτικής αριστείας”», επισημαίνει και ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Γιώργος Χριστόπουλος.

Σημειώνεται, τέλος, πως ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δεν λαμβάνει υπόψη τις προδιαγραφές των σχολικών προγραμμάτων των χωρών που συμμετέχουν, ούτε κοινωνικές, οικονομικές και γεωγραφικές ανισότητες, με συνέπεια να παράγονται αδιαμόρφωτα και ανεπαρκή μαθησιακά αποτελέσματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου