«Αυτό που συμβαίνει είναι ότι δεν λειτουργούν οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, οι οποίες δίνουν την ένδειξη στον μηχανοδηγό ότι μπαίνει σε παρακαμπτήριο γραμμή. Δηλαδή τα φωτοσήματα και η τηλεδιοίκηση στη γραμμή αυτή δεν λειτουργούν», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του σωματείου των μηχανοδηγών.
Όπως είπε: «Οι εργασίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο έχουν ξεκινήσει να γίνονται από τη δεκαετία του 2000, τώρα η κατάσταση της υποδομής βρίσκεται στην τελική της φάση, ωστόσο έχουν πληρωθεί από το 2004-2005. Δεν λειτουργούν και μάλιστα τα συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους. Το να πούμε ότι ο μηχανοδηγός είχε παραπάνω ταχύτητα είναι το μόνο εύκολο αυτή τη στιγμή. Το θέμα είναι ότι ο σιδηρόδρομος είναι το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς στη χώρα και παραμένει, όταν καλύπτονται όλες οι παράμετροι. Σε κάθε τρένο υπάρχει εγκατεστημένη συσκευή προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, αλλά η συσκευή αυτή δεν λειτουργεί επίσης».
Aν νομίζετε ότι το παραπάνω απόσπασμα αναφέρεται στο δυστύχημα που σημειώθηκε στα Τέμπτη το βράδυ τής Τρίτης, κάνετε λάθος. Το αναδημοσιεύουμε από κείμενο του Περιοδικού, γραμμένο το 2017, μετά από το δυστύχημα στο Άδενδρο, όπου και τότε έχασαν τη ζωή τους 3 άνθρωποι, δύο εκ των οποίων εργαζόμενοι στον ΟΣΕ. Εκείνο το βράδυ, η τηλεόραση «έπαιζε» eurovision και ουδείς θεώρησε αναγκαίο να τη διακόψει για να μεταδοθεί η είδηση στην δημόσια τηλεόραση! Σε εκείνο το άρθρο είχαμε υιοθετήσει τη φράση τού Paul Theroux «Είναι αλήθεια ότι τα χειρότερα τρένα περνούν από τα ωραιότερα τοπία» για να μιλήσουμε για μερικές περιπτώσεις ανάπτυξης, ασφάλειας και κοινωνικής ευημερίας. Αξίζει να το διαβάσετε. Δείτε το κι εδώ
Αυτή τη φορά, λοιπόν, η είδηση μεταδίδεται γιατί είναι ακόμα πιο τραγική, γιατί δεν μπορεί να κρυφτεί, γιατί υπάρχουν ακόμα γονείς που περιμένουν με αγωνία τα παιδιά τους να έχουν βγει ζωντανά από τον κόλαφο αυτό. Αυτή τη φορά η είδηση είναι εδώ, με τα κανάλια να δίνουν τον πρώτο τόνο στην ανθρώπινη δυστυχία, αφήνοντας το κομμάτι των ευθυνών να το «διαλευκάνουν» μαζί με τον πρωθυπουργό, τον υπουργό μεταφορών, την υπόλοιπη κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση, όταν αποφασίσουν με ποια γραμμή θα βγουν για να σώσουν το τομάρι τους.
Στις 29 Ιουλίου του 1991, η «Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων», δημοσίευσε την Οδηγία «για την ανάπτυξη των κοινοτικών σιδηροδρόμων (91/440/EQK)» (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31991L0440&from=EN).
Με εκείνη την Οδηγία, το κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδινε εντολή στα κράτη και τις κυβερνήσεις του, να ανοίξουν τις πύλες προς την πλήρη «απελευθέρωση» της σιδηροδρομικής αγοράς, είτε με απευθείας ιδιωτικοποίηση, είτε με ιδιωτικοοικονομική – αγοραία διαχείριση των σιδηροδρομικών οργανισμών, ακόμη και όταν αυτοί βρίσκονται σε κρατικά χέρια. Έτσι, οριζόταν, μεταξύ άλλων, ότι «τα κράτη μέλη μπορούν να αναθέσουν στις επιχειρήσεις σιδηροδρόμων ή σε άλλο διαχειριστή τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής, και ιδίως την ευθύνη των επενδύσεων και της συντήρησης και τη χρηματοδότηση που συνεπάγεται η διαχείριση αυτή από τεχνική, εμπορική και οικονομική άποψη».
Επίσης: «Τα κράτη μέλη μπορούν επιπλέον να χορηγήσουν στον διαχειριστή της υποδομής, στα πλαίσια των άρθρων 77 , 92 και 93 της συνθήκης, χρηματοδότηση επαρκή σε σχέση με τα καθήκοντα, τις διαστάσεις και τις χρηματοπιστωτικές ανάγκες, ιδίως για την κάλυψη νέων επενδύσεων.».
Ξεκαθαριζόταν, επίσης, ότι: «H διαχείριση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων πρέπει να γίνεται με βάση τις αρχές που εφαρμόζονται στις εμπορικές εταιρείες, ακόμη και όσον αφορά τις υποχρεώσεις κοινωφελούς υπηρεσίας που επιβάλλει το κράτος στην επιχείρηση καθώς και τις συμβάσεις κοινωφελούς υπηρεσίας που συνάπτει η επιχείρηση με τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους.».
Στο ίδιο πλαίσιο της αγοραίας λειτουργίας και των κρατικών σιδηροδρομικών οργανισμών οριζόταν, ότι: «Τα κράτη μέλη θεσπίζουν από κοινού με τις υφιστάμενες δημόσιες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις κατάλληλους μηχανισμούς, οι οποίοι θα συμβάλουν στη μείωση των χρεών αυτών των επιχειρήσεων σε επίπεδο που να μην εμποδίζει μια υγιή οικονομική διαχείριση, καθώς και στην εξυγίανση της οικονομικής κατάστασής τους.
Για το σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη μπορούν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να δημιουργηθεί, στα πλαίσια των λογιστηρίων των επιχειρήσεων αυτών, χωριστή υπηρεσία απόσβεσης των χρεών.».
Απόσβεση των χρεών στην πλάτη των εργαζόμενων που πλήρωσαν τους σιδηρόδρομους και όλα τα δημόσια έργα για να τα ξεπουλούν τελικά οι κυβερνήσεις στο ιδιωτικό κεφάλαιο.
Έτσι, το ελληνικό κράτος πούλησε τον σιδηροδρομικό φορέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane το 2017, έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ. Το χρέος του ΟΣΕ, ύψους 14,3 δισ. ευρώ, προστέθηκε στο κρατικό δημόσιο χρέος όπως και η ετήσια επιχορήγηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης μετακινήθηκαν υπάλληλοι σε άλλες θέσεις του Δημοσίου, στο πλαίσιο των προγραμμάτων «εξυγίανσης».
Το συνολικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο έφτασε τα 15,719 δισ. ευρώ.
Η δε ιταλική εταιρεία συνεχίζει να επιδοτείται με 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για να εκτελεί συγκεκριμένα δρομολόγια, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) που έχει υπογράψει με το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών.
Τότε, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίστηκε – στο πλαίσιο του ιδεολογήματος του «καζινοκαπιταλισμού» – ότι όλα τα παραπάνω ήταν αποτέλεσμα των μνημονιακών πιέσεων. Αν και ο πρόεδρός του δήλωνε στις 14 Σεπτεμβρίου 2017 ότι έφυγε ένα μεγάλο βάρος από τη χώρα με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
‘Εκτοτε, η συντήρηση των δικτύων και των τρένων και η υλοποίηση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας συνέχισε να μένει στο απυρόβλητο. Με την διάσπαση του ΟΣΕ σε μικρότερες εταιρείες (ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ κ.ο.κ.) τη δεκαετία 2000-2010, είχε ήδη δημιουργηθεί πλήρης κατακερματισμός και αποδιοργάνωση, με τη μία εταιρεία να πετάει την ευθύνη των έργων στην άλλη.
Κι ενώ ο Χατζηδάκης πανηγυρίζει παντού για τις ιδιωτικοποιήσεις και τις εκποιήσεις της δημόσιας περιουσίας, ενώ ο υπουργός μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, δηλώνει λίγο καιρό πριν ότι «δεν παίζουμε με την ασφάλεια των επιβατών», υπάρχουν ήδη οι ενδείξεις για το ότι επέρχεται τραγωδία.
Πέρυσι παραιτείται ο προέδρος της επιτροπής ETCS (σύστημα ελέγχου των τρένων) της ΕΡΓΟΣΕ, υπεύθυνης για τα έργα σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Στις 31 Οκτωβρίου 2022, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης απέστειλε εξώδικο με αποδέκτες τον ΟΣΕ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και την Hellenic Train.
Μέσω αυτού, γίνεται αναφορά στις επανειλημμένες οχλήσεις του σωματείου για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, την έλλειψη συντήρησης, τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων, της τηλεδιοίκησης και του συστήματος ETCS -αν και έχει γίνει η εγκατάστασή του- το οποίο προστατεύει τα τρένα από ανθρώπινο λάθος.
Επιπλέον, γίνεται αναφορά στη μη λειτουργία της τηλεματικής που έχει ως συνέπεια την ταλαιπωρία των επιβατών και στην εκδήλωση επιθέσεων προς μηχανοδηγούς, το κλείσιμο των σταθμών σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών, την ελλειπή περίφραξη των σιδηροδρομικών γραμμών με αποτέλεσμα τις συχνές ανθρώπινες απώλειες, τον μη καθαρισμό της πυκνής βλάστησης με αποτέλεσμα τη μείωση της ορατότητας για τους μηχανοδηγούς και τη μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας εντός σηράγγων του Προαστιακού στα Μέγαρα εδώ και 15 χρόνια.
Η Π.Ε.Π.Ε. σημειώνει πως το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να έχουν συμβεί τρεις εκτροχιασμοί το τελευταίο διάστημα (1 Αυγούστου στην Τιθορέα, 10 Οκτωβρίου στο Λιανοκλάδι και 21 Οκτωβρίου στην Τιθορέα).
Το σωματείο ζητά την άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων που έχουν ως αποτέλεσμα την απαξίωση του σιδηρόδρομου και την γραπτή απάντηση εντός 15 ημερών για τα μέτρα τα οποία πρόκειται να ληφθούν.
Στις 7 Φεβρουαρίου 2023, καταγγέλλεται από τη ΔΕΣΚ-Σ ότι η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Είχαν προηγηθεί δύο ατυχήματα και οι εργαζόμενοι της Δημοκρατικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Σιδηροδρομικών έβγαλαν ανακοίνωση στην οποία κάνουν λόγο για το “εξοργιστικό καθημερινό φαινόμενο να μην παίρνεται κανένα ουσιασυικό μέτρο”. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, “Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος. Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας Ο Χ Ι ! «έχουν καιρό….κάποια στιγμή θα τελειώσουν»….Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις. Τα Σωματεία στο Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί; Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή. Να βρεθούν στο επίκεντρο των συνελεύσεων στους χώρους δουλειάς.”
Και λίγο παρακάτω έγραφαν τις διεκδικήσεις τους…
Άμεση πρόσληψη στον ΟΣΕ και την HELLENIC TRAIN μόνιμου προσωπικού με
συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών
ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες. Αντίστοιχη εξειδίκευση και
πιστοποίηση του προσωπικού.
Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
Συντήρησης, επισκευή και εκσυγχρονισμού όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία.
Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τρένων ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
Να χορηγηθούν όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας.
Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα.
Συναδελφικά.
Ολόκληρη η ανακοίνωση εδώ: ΑΝΑΚ.ΔΕΣΚ 07.02.2023.docx
Ο Νίκος Τσικαλάκης, πρόεδρος εργαζομένων στον ΟΣΕ λέει στο κανάλι OPEN σήμερα το πρωί ότι ένα ολόκληρο σύστημα, φωτοσήμανση, σηματοδότες, τηλεδιοικήσεις, δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια και ας τα έχει πληρώσει ο έλληνας φορολογούμενος.
Ο πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενιδούνιας, θρηνώντας κι αυτός τούς συναδέλφους του, δηλώνει στην ΕΡΤ ότι δεν λειτουργεί κανένα σύστημα που ελέγχει τα δρομολόγια, όλα γίνονται χειροκίνητα, και ότι αν λειτουργούσαν όλα όπως έπρεπε οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν κάποια κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν μεταξύ τους σε απόσταση 500 μέτρων. «Υπήρχανε, λειτουργούσανε, δεν λειτουργούν, γι’ αυτά θα πρέπει να ρωτήσετε τους αρμοδίους. Εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε γι’ αυτά.» λέει στις δηλώσεις του. https://www.youtube.com/watch?v=gLRUeFq1wq0&ab_channel=%CE%95%CE%A1%CE%A4%CE%91.%CE%95.
Όχι άλλα δάκρυα από αυτούς που διέλυσαν, ιδιωτικοποίησαν και υποχρηματοδοτούν τις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες. Να είμαστε στις 18.30 σήμερα το απόγευμα στη συγκέντρωση στα γραφεία της HellenicTrain (Λ. Συγγρού 41 & Πετμεζά 13) και να ακολουθήσει πορεία στη Βουλή.
Από την πρώτη, «δειλή», παραχώρηση του μεταφορικού έργου του ΟΣΕ σε «μάνατζερς» στα μέσα της 10ετίας του ’90, μέχρι τους νεκρούς στα τσακισμένα, καμένα βαγόνια στα Τέμπη, χθες, ο υπεύθυνος είναι ένας:
Το καπιταλιστικό κέρδος και οι πολιτικοί αυλικοί του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου